abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114123939
Bij de IB groep bedoel ik dan..

Veel van mijn vrienden lenen al jaren lang maximaal bij. Zelf had ik hier altijd iets tegen, omdat je in je studententijd al geld uit loopt te geven aan 'onzin''. Geld dat niet eens van jou is..

Nu zit ik voor het eerst zelf een beetje in de shit : Ik heb namelijk mijn Macbook gemold. Hij was al 4 jaar oud en een reparatie a 450 euro zie ik eigenlijk niet zo zitten.

Ik wil dus graag een nieuwe laptop, en zo'n goedkoop ding kan niet alles wat ik nodig heb. Maar met mijn huidige inkomsten/uitgaven plaatje kan ik max. 150/200 euro per maand apart zetten als ik niet op water en brood wil gaan leven.
Dit zou betekenen dat ik pas in december een nieuwe laptop kan kopen, en zo lang kan ik eerlijk gezegd niet zonder..

Nu ben ik dus van plan even 2 maandjes lang maximaal bij te lenen, waardoor ik 1 september een nieuwe kan kopen van kwaliteit..

Een paar voor- en nadelen die ik al had bedacht:
- Eenmaal een keer bijlenen is een risico dat je straks vaker gaat bijlenen.
- De laptop moet na de studie uiteraard alsnog betaald worden.
- Markt is al kritiek genoeg (maw: Heb het geld straks nog hard genoeg nodig als ik een huis wil kopen)

+ Terugbetalen mag je heel lang over doen : Soms is het niet meer dan het bedrag van een gemiddeld telefoonabonnement per maand. ( of een avondje minder uitgaan )
+ Tegen die tijd hoop ik toch niet meer wakker te liggen van 40 euro minder per maand
+ De rente stelt praktisch niets voor.

Zijn er nog dingen waarmee ik in positieve dan wel negatieve zin rekening moet houden?

grtz
  donderdag 12 juli 2012 @ 20:27:01 #2
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_114124113
Verleidelijk heh..

Heb je nu al een lening? Indien niet of lager dan 5K ofzo, zou ik lenen. Anders niet.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  donderdag 12 juli 2012 @ 20:27:07 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_114124120
Heb je echt een laptop van 1200 euro of meer nodig?
pi_114124214
Kan je het met die laptop terug verdienen?
Zo nee, niet doen, en gewoon sparen.

Misschien kan je via je opleiding goedkoop aan een laptop komen.
Verleiding is groot, maar denk er nog even over na.

*Hoe heb jij je mac kapot gekregen?*
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_114124226
Het feit dat je het geld niet hebt, geeft aan dat je het je niet kan veroorloven. Misschien moet je je eisen aan een nieuwe laptop daarom naar beneden bijstellen.
pi_114124245
Topic niet gelezen, TT wel.

Antwoord:
Ja.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_114124294
Je hebt verder geen geld om die laptop te kopen?
  donderdag 12 juli 2012 @ 20:31:32 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_114124333
Het is zomer, waarom ga je niet werken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_114124334
Iets met spaargeld en buffer,..

Maar als je een laptop nodig hebt dan heb je hem nodig en lenen via de IBgroep is dan de goedkoopste optie. Kan je niet gewoon ff 400-500 euro van je familie/vrienden lenen?
  donderdag 12 juli 2012 @ 20:32:31 #10
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_114124395
quote:
6s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:29 schreef dakpan90 het volgende:
Het feit dat je het geld niet hebt, geeft aan dat je het je niet kan veroorloven. Misschien moet je je eisen aan een nieuwe laptop daarom naar beneden bijstellen.
Ja, dacht ik ook. Waarom moet het per sé zo'n dure supermachine zijn?
Zeker bij macs betaal je ook behoorlijk voor het merkje!

Zoveel mogelijk voorkomen dat je moet lenen is echt het beste. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_114124425
Maakt mij niet uit, jij moet 'm terugbetalen.
pi_114124463
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:33 schreef MaGNeT het volgende:
Maakt mij niet uit, jij moet 'm terugbetalen.
Dat is meer een KLB reactie, leer subforums te onderscheiden van elkaar, er is meer.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  donderdag 12 juli 2012 @ 20:33:54 #13
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_114124469
Ach maar als die jongen nu nog geen lening heeft.. Die paar centen zijn zo terugbetaald. In je studententijd mag je best wat genieten vind ik dan :-)
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_114124641
als je voor 1200 leent , betaal je eigenlijk 1600-2000 uiteindelijk voor die laptop, vind je hem dat waard? :')
pi_114124675
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:27 schreef _Flash_ het volgende:
Verleidelijk heh..

Heb je nu al een lening? Indien niet of lager dan 5K ofzo, zou ik lenen. Anders niet.
Heb nog nooit bijgeleend. Mijn ''lening'' bestaat dus alleen uit mn stufi, die wordt kwijtgescholden als ik mn opleiding gehaald heb..

quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:27 schreef BasEnAad het volgende:
Heb je echt een laptop van 1200 euro of meer nodig?
Nja, ik ben nu een macbook gewend en zo'n apparaat van 400 euro heb ik in het verleden ook wel gehad, en dat vind ik echt helemaal nix. Ook voor fotoshop wordt dat niet echt lekker...

Dan kan ik wel een HP van rond de 700 euro gaan kopen, maar dan leg ik er liever nog 400 bij voor een computer die ik echt wil ( en gewend ben)

quote:
14s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:30 schreef Dennis101 het volgende:
Je hebt verder geen geld om die laptop te kopen?
Nou ik zat even na te denken, en ik kan het wel van mijn spaarrekening gaan halen, alleen de rente die ik over het geld op mijn spaarrekening krijg, is hoger dan de rente die ik over het geleende geld moet betalen... Dus wat is wijsheid?
pi_114124676
niets mis met lenen, zolang je maar terug betaald toch ;)

Aantal jaren gelden had ik zelf 7000 euro aan lening gevraag voor vakantie, en ook een nieuwe laptop O-)
I want some NASTY !!!
pi_114124767
quote:
6s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:29 schreef dakpan90 het volgende:
Ja zo dacht ik eigenlijk ook altijd.. Maar als je dan de voorwaarden gaat lezen dan denk je : Doe ik mezelf niet te kort als ik hier geen gebruik van maak?

Ik bedoel, 2 % rente over een bedrag van 1000 euro, kost me per jaar 20 euro aan rente...

Kijk vrienden van mij geven het uit aan uitgaan, dure kleding, 8 paar nike air max en skivakanties, dat is niet echt noodzakelijk. Een laptop wel een beetje... En als ik dan kan kiezen voor 5 maanden krom liggen zonder laptop, of even bijlenen en dan voorlopig even 3 jaar 20 euro rente betalen..? tja
pi_114124890
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:40 schreef Mister_Bojangles het volgende:

[..]

Ja zo dacht ik eigenlijk ook altijd.. Maar als je dan de voorwaarden gaat lezen dan denk je : Doe ik mezelf niet te kort als ik hier geen gebruik van maak?

Ik bedoel, 2 % rente over een bedrag van 1000 euro, kost me per jaar 20 euro aan rente...

Kijk vrienden van mij geven het uit aan uitgaan, dure kleding, 8 paar nike air max en skivakanties, dat is niet echt noodzakelijk. Een laptop wel een beetje... En als ik dan kan kiezen voor 5 maanden krom liggen zonder laptop, of even bijlenen en dan voorlopig even 3 jaar 20 euro rente betalen..? tja
Kijk, ik snap je overweging heel goed. Persoonlijk zou ik niet willen lenen voor een luxe-item. En laten we wel wezen, een hele goede laptop is een luxe-item. Maar goed, als antwoord op je vraag: het is niet heel dom. Het is echter niet iets dat in mijn aard zit en ik zou me dus sterk afvragen wat je echt nodig hebt en of een laptop van 700-800 euro misschien niet voldoende is.
pi_114124901
je vergeet dat je ook die 1000 terug moet betalen.

3x 20 euro ......ja....+ 1000 :')
pi_114124903
Je hebt verder dus nog geen lening bij de IB-groep en eventueel genoeg geld op je spaarrekening om hem daarvan te kopen. Ik zou kiezen om het geld te lenen en je spaargeld gewoon als buffer te houden voor iets minder dure uitgaven. Goedkoper kan je echt niet lenen dan bij de IB.
pi_114124936
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:31 schreef Kandijfijn het volgende:
Iets met spaargeld en buffer,..

Maar als je een laptop nodig hebt dan heb je hem nodig en lenen via de IBgroep is dan de goedkoopste optie. Kan je niet gewoon ff 400-500 euro van je familie/vrienden lenen?
Mn vrienden zijn ook niet al te vermogend..

Mn vader heb ik al regelmatig gehint door met een sip gezicht achter mijn gebroken scherm te gaan zitten, maar niet echt een reactie :')

En of ik het nu bij mn vader leen, of bij de IB groep, het verschil is dat ik bij de IB groep 20/30 euro per jaar aan rente moet betalen...
pi_114125022
Als je het voor school nodig hebt, doe dan in de zomer even bijlenen en verander het daarna weer terug.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_114125026
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:44 schreef Mister_Bojangles het volgende:

[..]

Mn vader heb ik al regelmatig gehint door met een sip gezicht achter mijn gebroken scherm te gaan zitten, maar niet echt een reactie :')

En of ik het nu bij mn vader leen, of bij de IB groep, het verschil is dat ik bij de IB groep 20/30 euro per jaar aan rente moet betalen...
Makkelijke keuze toch,.. Lenen moet je beperken etc. je had een buffer moeten hebben die onzin ken je vast allemaal wel.

Feit is dat je een laptop nodig hebt, dus gewoon ff 2 maand bij geleend die paar honderd euro klinkt nu veel maar lach je later om :P.
pi_114125053
Gewoon doen, de lening is bedoelt om je studiekosten te dekken. Straks met een baan betaal je het in 2 maanden of minder af.
  donderdag 12 juli 2012 @ 20:46:49 #25
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_114125088
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:44 schreef Mister_Bojangles het volgende:

[..]

Gewoon doen jongen. Als jij het wilt, dan zullen wij je niet tegenhouden. Knal gewoon die lening er tegenaan voor een iMac.

Ga werken als je de mogelijk hebt en bouw dan gelijk een buffer op voor onvoorziene kosten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')