Ik "val" bij het stoppen eigenlijk altijd naar links, waar ik dus ook uitklik. Verwacht dat dat niet zo'n probleem gaat zijn hoorquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 21:51 schreef Holenbeer het volgende:
ver voor een stoplicht uitklikken houdt wel in dat je ook moet steunen op die kant. Je zal de eerste niet zijn die links uitklikt om vervolgens de rechterkant op te vallen
Waarom zou je dat in godsnaam willen? Of kom je graag met je zak op je stang terecht?quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 22:01 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ik ben aan het oefenen om met beide kanten tegelijk af te stappen. Vooralsnog een pijnlijke leerervaring maar we komen er wel.
Ik heb nu 2x een rondje gedaan en zeker op de eerste dag was het ploeterenquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 21:02 schreef Idioteque het volgende:
[..]
Ok, dan zit ie wel goed denk ik. Dan kan ik beginnen met fietsen!
Ik moet alleen echt even goed oefenen met de pedalen/schoenen. Ik ben bang dat ik elke keer als ik af moet stappen op m'n muil ga
Handpomp zo'n klein pompje voor onderweg? Dat is niks. Ik pomp vrijwel voor ieder ritje, behalve als ik echt 2 dagen achter elkaar ga. Tot 8 bar ongeveer. Met een grote pomp met barmeter.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 22:09 schreef hollander87 het volgende:
[..]
Ik heb nu 2x een rondje gedaan en zeker op de eerste dag was het ploeterenMaar toen moest ik nog aan de hele fiets wennen, nu moet ik alleen nog opletten met stoppen/wegrijden. Heb al een paar keer in lichte paniek het pedaal toch nog los gekregen.... Daarnaast heb ik ook nog wat problemen met terugschakelen voor een verkeerslicht. Ben nu een paar keer op het buitenblad weggereden en dat vinden mijn knieen niet zo tof.
En dan nu de fietsnewbievraag van de avond.... Hoe houden wielrenners de bandenspanning op peil? En is het met een handpomp nog een beetje bij te pompen? En wat is een beetje normaal qua bandenspanning?
+1quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 22:10 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Handpomp zo'n klein pompje voor onderweg? Dat is niks. Ik pomp vrijwel voor ieder ritje, behalve als ik echt 2 dagen achter elkaar ga. Tot 8 bar ongeveer. Met een grote pomp met barmeter.
Gewoon af en toe goed oppompen met een handpomp, zo'n normale Nederlandse, niet zo'n draagbare, moet goed genoeg zijn. Als je je band nauwelijks kan indrukken zijn ze voor de normale recreant hard genoeg.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 22:09 schreef hollander87 het volgende:
[..]
Ik heb nu 2x een rondje gedaan en zeker op de eerste dag was het ploeterenMaar toen moest ik nog aan de hele fiets wennen, nu moet ik alleen nog opletten met stoppen/wegrijden. Heb al een paar keer in lichte paniek het pedaal toch nog los gekregen.... Daarnaast heb ik ook nog wat problemen met terugschakelen voor een verkeerslicht. Ben nu een paar keer op het buitenblad weggereden en dat vinden mijn knieen niet zo tof.
En dan nu de fietsnewbievraag van de avond.... Hoe houden wielrenners de bandenspanning op peil? En is het met een handpomp nog een beetje bij te pompen? En wat is een beetje normaal qua bandenspanning?
5 bar of 8 bar merk je amper verschil bij het indrukken, maar ik merk het zeker tijdens het fietsen..quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 22:11 schreef Sautor het volgende:
[..]
Gewoon af en toe goed oppompen met een handpomp, zo'n normale Nederlandse, niet zo'n draagbare, moet goed genoeg zijn. Als je je band nauwelijks kan indrukken zijn ze voor de normale recreant hard genoeg.
Overigens is optrekken in je zwaarste versnelling niet zo heel tof nee.
Dit dus, gewoon met een goede pomp met meter op 8 bar zettenquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 22:12 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
5 bar of 8 bar merk je amper verschil bij het indrukken, maar ik merk het zeker tijdens het fietsen..
Zolang ik niet als een mountainbike klink, zijn mijn banden hard genoegquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 22:12 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
5 bar of 8 bar merk je amper verschil bij het indrukken, maar ik merk het zeker tijdens het fietsen..
Jij houdt van comfortquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 22:14 schreef Sautor het volgende:
[..]
Zolang ik niet als een mountainbike klink, zijn mijn banden hard genoeg
Slijten zullen ze misschien wel iets doen, maar als ik op mijn fiets ga zitten, en mijn achterband (en voorband als ik op het steur leun) worden niet ingedrukt, zijn ze hard genoeg denk ik zoquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 22:14 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Jij houdt van comfort![]()
Volgens mij slijten je banden ook sneller als er (te) weinig lucht in zit..
Ze kunnen misschien voor het oog niet echt indrukken, maar je kunt wel degelijk het verschil merken tussen een band van 5 bar en een band van 8 bar als het om rijden gaatquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 22:18 schreef Sautor het volgende:
[..]
Slijten zullen ze misschien wel iets doen, maar als ik op mijn fiets ga zitten, en mijn achterband (en voorband als ik op het steur leun) worden niet ingedrukt, zijn ze hard genoeg denk ik zo
http://racefietsonderhoud.wielrennenmaastricht.nlquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 22:16 schreef Martini10 het volgende:
Heeft iemand nog tips voor fietsonderhoud, i.e. wat schoon te maken en hoe?
Het afnemen met de vochtige doek en de remblokjes schoonmaken gaat goedkomen haha. Voor de rest toch even vrienden of de FM inschakelen.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 22:20 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
http://racefietsonderhoud.wielrennenmaastricht.nl
Je kan beter kijken hoe de broek rond de benen en komt zit. Bij iemand met een kort bovenlichaam zitten de bretels ook weer veel slapper, zegt dus niets over de maat. Broek moet goed rond de bovenbenen sluiten, zodat de broek tijdens het fietsen niet omhoog kruipt. Mijn broek blijft prima zitten, maar mijn bretels zitten niet super strak als ik recht op sta, ze sluiten gewoon aan en doen wat ze moeten doen.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 20:46 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Als rechtop staat moeten ze wel flink strak zitten ja, dat je eigenlijk gebukt wil gaan staan. In de fietshouding zitten ze dan goed namelijk.
Ik heb zelf deze:quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 23:06 schreef ultra_ivo het volgende:
Als je een klassieke handpomp hebt kun je je banden wel goed oppompen. De Zéfal HPX bijvoorbeeld.
[ afbeelding ]
Huhhhh? Makkelijk meenemen? Moet je wel zo'n ouderwets stalen frame hebben met een pomp nok, en ook geen 2 bidonhouders willen hebben. Maar het ziet er tegenwoordig op een beetje strak racekarretje natuurlijk niet uit zo'n pomp. 1 CO2 patroon met koperen verloopstukje voldoet prima of anders een pompje dat in een achterzak past. Maar wij rijden natuurlijk ook geen 1200 km door Rusland. Dan heb je andere eisen.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 16:08 schreef ultra_ivo het volgende:
De Zéfal kun je makkelijk meenemen op de fiets. Bij deze Cordo wordt dat wat lastiger.
Ik zou anders niet weten waar ik die polsstok moest laten op mijn moderne alu ros.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 16:08 schreef ultra_ivo het volgende:
De Zéfal kun je makkelijk meenemen op de fiets. Bij deze Cordo wordt dat wat lastiger.
.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 22:53 schreef Idioteque het volgende:
Die verhalen van jullie over pedalen/vallen stellen niet echt gerust nog. Ik denk dat ik morgen maar heel vroeg ga fietsen zodat niet al te veel mensen mij steeds gaan zien vallen :p
probleem is wel dat je dan totaal geen ondersteuning/advies hebt verder.quote:Op zondag 5 augustus 2012 07:47 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Met dat budget heb je 2e hands een veel betere fiets.
Een fiets met Shimano 105 en dan 9,4 kg wegen? Wat is dat voor een bakfiets? Dat is echt een kilo teveel voor een alu frame en carbon vork. Moet je je afvragen wat voor kwaliteit alu er gebruikt is.quote:Op zondag 5 augustus 2012 19:08 schreef RedScorpion het volgende:
Je kan ook hier kijken. xtrail 105 heb je zo en zo een veel betere groep, en carbon voorvork en heb je ook nog geld over voor de extra's. En ook in 62 te verkrijgen. Zelf ook mijn fiets hier vandaan. Frame vd fiets komt bij Focus vandaan wat ik begreep.. En mijn ervaring met deze winkel is erg positief.
Dat is helemaal niet raar hoor. Mijn CAAD5 weegt ook 9kg. En mijn BMC crosser met 105 zelfs dik 10. Daarnaast zeggen die gewichtsopgaves weinig. Je weet niet hoe en welke maat gemeten is. Gewoon niet iets om je als beginner druk over te maken.quote:Op zondag 5 augustus 2012 19:16 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Een fiets met Shimano 105 en dan 9,4 kg wegen? Wat is dat voor een bakfiets? Dat is echt een kilo teveel voor een alu frame en carbon vork. Moet je je afvragen wat voor kwaliteit alu er gebruikt is.
Als beginner kun je je vaak beter druk maken over je eigen gewicht, dat scheelt vaak veel meerquote:Op zondag 5 augustus 2012 19:38 schreef eentwee het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet raar hoor. Mijn CAAD5 weegt ook 9kg. En mijn BMC crosser met 105 zelfs dik 10. Daarnaast zeggen die gewichtsopgaves weinig. Je weet niet hoe en welke maat gemeten is. Gewoon niet iets om je als beginner druk over te maken.
En niet alleen als beginner..quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:35 schreef Blik het volgende:
[..]
Als beginner kun je je vaak beter druk maken over je eigen gewicht, dat scheelt vaak veel meer
Volgens mij hoef je je niet al teveel zorgen te maken hoor. Die wielsetjes met weinig spaken erin zou ik niet kiezen, maar voor de rest niet al teveel aandacht aan besteden. Mocht je je wielen binnen no time in de prak rijden koop je voor 100 E setje fulcrum 7s en dan zit je zeker goed.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:01 schreef muzas het volgende:
Maar goed, wordt dus een ingewikkeld verhaal...? Gezien de meeste marktplaatsfietsen geen info over de wielen geven, en ik dus ook niet weet wáár ik dus naar moet zoeken...
Dan nog maar wat km's op die $%!#%-26"MTB.
Ik ben een leek. Wanneer zijn het 'weinig' spaken? En is het aantal spaken alleen van belang voor het houden van het gewicht?quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:03 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Volgens mij hoef je je niet al teveel zorgen te maken hoor. Die wielsetjes met weinig spaken erin zou ik niet kiezen, maar voor de rest niet al teveel aandacht aan besteden. Mocht je je wielen binnen no time in de prak rijden koop je voor 100 E setje fulcrum 7s en dan zit je zeker goed.
Over het algemeen wel ja. Als het weinig spaken zijn ziet dat er voor een leek wel opvallend uit, vind ik tenminstequote:Op maandag 6 augustus 2012 14:05 schreef muzas het volgende:
[..]
Ik ben een leek. Wanneer zijn het 'weinig' spaken? En is het aantal spaken alleen van belang voor het houden van het gewicht?
Maar kun je ook een getal noemen? Tellen kan ik, maar weet niet wat klassificeerd als 'weinig' 'genoeg' of 'veel'quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:07 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Over het algemeen wel ja. Als het weinig spaken zijn ziet dat er voor een leek wel opvallend uit, vind ik tenminste
28 of 32 lijkt me prima. Daaronder zie je vaak dat fabrikanten zich al inbouwen met max 90 of 100 kilo ofzo. Waarschijnlijk houden ze je dan nog zonder problemen, maar beter wat veiligheidsmargequote:Op maandag 6 augustus 2012 14:08 schreef muzas het volgende:
[..]
Maar kun je ook een getal noemen? Tellen kan ik, maar weet niet wat klassificeerd als 'weinig' 'genoeg' of 'veel'
Ooohhh... maar de meeste goedkope fietsjes op marktplaats hebben 32+ spaken... (ging meteen tellenquote:Op maandag 6 augustus 2012 14:10 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
28 of 32 lijkt me prima. Daaronder zie je vaak dat fabrikanten zich al inbouwen met max 90 of 100 kilo ofzo. Waarschijnlijk houden ze je dan nog zonder problemen, maar beter wat veiligheidsmarge
Inderdaad, over het algemeen hebben de goedkopere fietsen behoorlijke ankers dr onder hangenquote:Op maandag 6 augustus 2012 14:12 schreef muzas het volgende:
[..]
Ooohhh... maar de meeste goedkope fietsjes op marktplaats hebben 32+ spaken... (ging meteen tellen)
Ik ga maar eens bij een fietsenwinkel framemaatjes passen ofzo...
Voorlopig ligt de meeste winst mbt het gewicht bij mezelf. Dus maak me nog niet heel druk over 't gewicht van de fiets.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:12 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Inderdaad, over het algemeen hebben de goedkopere fietsen behoorlijke ankers dr onder hangenZwaar en log, maar wel sterk.
quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:16 schreef muzas het volgende:
http://link.marktplaats.nl/582947050
Ik zat naar deze te kijken...
Is die sterk genoeg?
Hoe beoordeel ik de staat van een groep als ik een fiets ga bekijken? En zijn er andere dingen waar ik op moet letten?quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:20 schreef Blik het volgende:
wielen zijn ook nog makkelijk te upgraden, belangrijkste waar je naar moet kijken is de goede maat en de staat van de groep.
http://www.tcdekampioen.n(...)icle&id=83&Itemid=93quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:23 schreef muzas het volgende:
[..]
Hoe beoordeel ik de staat van een groep als ik een fiets ga bekijken? En zijn er andere dingen waar ik op moet letten?
RSX heb je toch ook in verschillende varianten? Het zegt dus niet zo heel veel, behalve dat het aardig gedateerd is en dus waarschijnlijk al veel kilometers heeft gemaaktquote:Op maandag 6 augustus 2012 19:34 schreef muzas het volgende:
Is shimano RSX iets? Hoe verhoud het zich tot de moderne groepen? (sora, tiagra)
Die fiets die ik op het oog hebt zit RSX op...
Lol dat heb ik toch al gedaan, daar komt mijn 2100 mm vandaanquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 20:47 schreef the_critic het volgende:
als je het goed wilt doen.. even streepje op je band zetten, streepje op de grond zetten.. en dan wiel 1maal vooruit rijden tot streepje weer op grond is, en dan afstand daartussen meten. Is namelijk best afhankelijk van dikte van band (hoewel het niet op kilometers verschil zal komen hoor). Denk dat je met de gemiddelde afstand die je in je tabel terugvind prima uit de voeten kunt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |