Tjah, maar dan leer ik het natuurlijk nooit.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 11:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Als je niet weet of je het zelf kunt maken, stel ik voor dat je hier niet aan begint.
Maak eens een foto van de trekschakelaar.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 11:40 schreef lievedraak het volgende:
[..]
Tjah, maar dan leer ik het natuurlijk nooit.
Ach je zult leren hoe je een aansluitpunt vervangt... De vraag is echter of dat het probleem is, iemand met ervaring moet daarom kijken of er andere oorzaken zijn.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 11:40 schreef lievedraak het volgende:
[..]
Die kans is bijna wel 100% ja.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 12:04 schreef eleusis het volgende:
Je vraagt je niet af waarom dit is gebeurd? Dikke kans dat je het na strippen van de kabel weer krijgt, of erger.
Maar als je het op de verkeerde manier leert dan ben je verder van huis. Laat anders even weten in welke plaats je woont misschien woont er iemand in de buurt.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 11:40 schreef lievedraak het volgende:
[..]
Of het is een sluiten veroorzaakt door een draad die gewoon niet goed vast zatquote:Op dinsdag 10 juli 2012 12:04 schreef eleusis het volgende:
Je vraagt je niet af waarom dit is gebeurd? Dikke kans dat je het na strippen van de kabel weer krijgt, of erger.
Mogelijk, maar om nou het risico te lopen dat je huis afbrand?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 12:45 schreef MikeGSM het volgende:
[..]
Of het is een sluiten veroorzaakt door een draad die gewoon niet goed vast zat
Wat een doemdenkers hier, dan vliegt er wel een stop uit.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 12:46 schreef Diemux het volgende:
[..]
Mogelijk, maar om nou het risico te lopen dat je huis afbrand?
Daar heb je gelijk in... Maar de foto is te onduidelijk om echt iets te zien...quote:Op dinsdag 10 juli 2012 12:46 schreef Diemux het volgende:
[..]
Mogelijk, maar om nou het risico te lopen dat je huis afbrand?
zeg dat maar tegen mensen bij wie hun huis afgbrand is door weggesmolten draden en stopcontacten.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 12:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een doemdenkers hier, dan vliegt er wel een stop uit.
Zo moeilijk is het aansluiten van een draadje nu ook weer niet en zeker niet als het hier goed wordt uigelegd.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 12:48 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
zeg dat maar tegen mensen bij wie hun huis afgbrand is door weggesmolten draden en stopcontacten.
Moeilijk is het zeker niet. Wat veel mensen vergeten is dat je adereindhulsjes dient toe te passen. Zeker bij vermogens die door zulke machines gevraagd worden. Tevens dient in het geval van de TS de trekschakelaar ook vervangen te worden, de contacten zijn immers verbrand.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 12:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zo moeilijk is het aansluiten van een draadje nu ook weer niet en zeker niet als het hier goed wordt uigelegd.![]()
Dus ts maak eens een duidelijke foto en dan kunnen we zien of we je kunnen helpen.
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 11:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Als je niet weet of je het zelf kunt maken, stel ik voor dat je hier niet aan begint.
Je hebt gelijk, maar bij een wasmachine gaat er nogal veel stroom door de draden (stroom, ja!). Bij verkeerd monteren is de weerstand tussen de contactpunten te hoog waardoor het plaatstelijk heet wordt en de draden verbranden.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 11:40 schreef lievedraak het volgende:
[..]
Afhankelijk van de installatie is dit geen garantie... Gezien het feit dat TS blijkbaar rood/groen bedrading heeft zou het wel eens kunnen dat er geen aardlekschakelaar in de installatie zit. In dat geval kan er zó 16 ampere naar aarde wegvloeien als er een fout in de installatie zit. Dit is goed voor ruim 3800 watt vermogen op een plek waar je dat niet wilt hebben (in een schakelaar of in een stopcontact), gegarandeerd dat de boel dan in de hens gaat voordat er een 'stop' aangesproken is.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 12:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een doemdenkers hier, dan vliegt er wel een stop uit.
Geen aanvulling, wel een opmerking. $ draden kan niet, 3 wel. Fase, nul en aarde.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 13:23 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
[..]
Je hebt gelijk, maar bij een wasmachine gaat er nogal veel stroom door de draden (stroom, ja!). Bij verkeerd monteren is de weerstand tussen de contactpunten te hoog waardoor het plaatstelijk heet wordt en de draden verbranden.
Als je twijfelt, huur dan iemand in die er ervaring mee heeft en laat het je ter plaatse uitleggen voor een volgende keer. Training-on-the-job dus!
Mócht je het zelf gaan doen: vermoedelijk zit er in je snoer een bruine, een blauwe en twee geel-groene draden.
De bruine en de blauwe komen op de schakelcontacten (aan de binnenkant zit daar óók een bruine en een blauwe aan, zelfde kleuren op zelfde kleuren aansluiten!). Vermoedelijk is de verbrande draad de bruine!
Zoals al gesteld is het toepassen van adereindhulzen een 'must', dit zijn ijzeren buisjes die over de koperen draden heen geknepen worden om te voorkomen dat het bundeltje koper uit het contact gedrukt wordt. Op die manier heb je een aardige garantie dat álle koperdraadjes voldoende contact maken.
De geel-groene zijn de 'aarde' draden, die zitten vast aan de buitenkant van je wasmachine. Mocht er ooit om een of andere reden spanning komen te staan op de buitenkant, dan vloeit dit af via deze draden en niet via jou als gebruiker. De geel-groene draden komen op een koperen schroefblokje in de schakelaar. (kijk goed waar ze nú vastzitten!). Eén van de geel-groene draden moet zó lang zijn dat deze als laatste vast zal zitten mocht je ooit met geweld het snoer uit de schakelaar trekken.
Binnen de schakelaar zit een klembeugel waarmee het snoer vastgehouden wordt, niet vergeten deze weer terug te monteren!
(aanvullingen van meer ervaren klussers zijn welkom!)
[edit]
Ik zie at het blijkbaar om een rood-groen-grijs bedrading gaat. Dit is 'oude' (maar niet perse slechte) bedrading. Wellicht is het dan een verstandigere optie om er een electricien bij te halen en meteen de algehele conditie van je installatie te laten inspecteren?
[/edit]
Ik vertin me draden altijd netjes:) volgens wat ik weet moet dat voldoende zijn.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 12:53 schreef cvboer het volgende:
[..]
Moeilijk is het zeker niet. Wat veel mensen vergeten is dat je adereindhulsjes dient toe te passen. Zeker bij vermogens die door zulke machines gevraagd worden......
Vertinnen mag ook. Ik gebruik hulsjes, omdat ik geen tijd heb om te solderen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 20:05 schreef MikeGSM het volgende:
[..]
Ik vertin me draden altijd netjes:) volgens wat ik weet moet dat voldoende zijn.
of gebruik massief installatie draad waar dit is vereist.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |