abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 juli 2012 @ 11:33:42 #1
377220 lievedraak
Human = unique massproduction
pi_114004817
Mijn wasmachine is er midden in een programma mee opgehouden.
Heb het kapje van de trekschakelaar eraf gehaald, blijkt dat 1 van de 4 draadjes die daarin zitten, verbrand is. Hij zit los en is bijna tot het punt waar de 4 draden samenkomen donkerbruin.

Kan ik dit zelf repareren, en zo ja: hoe?
Soms lief, soms een draak, maar altijd mezelf.
Ik heb het lef niet zo laf te zijn.
"Rare as is true love, true friendship is rarer." Jean de la Fontaine
  PR/Manusje van alles dinsdag 10 juli 2012 @ 11:38:32 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_114004966
Als je niet weet of je het zelf kunt maken, stel ik voor dat je hier niet aan begint.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 10 juli 2012 @ 11:40:13 #3
377220 lievedraak
pi_114005011
quote:
11s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 11:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Als je niet weet of je het zelf kunt maken, stel ik voor dat je hier niet aan begint.
Tjah, maar dan leer ik het natuurlijk nooit.
  PR/Manusje van alles dinsdag 10 juli 2012 @ 11:42:05 #4
Toezicht is gezond!
pi_114005073
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 11:40 schreef lievedraak het volgende:

[..]

Maak eens een foto van de trekschakelaar. :Y we kunnen je wel vertellen wat je moet doen natuurlijk.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
pi_114005184
Draden branden niet voor niets door... Ik zou er iemand naar laten kijken met verstand van zaken
Juin uit Eigen Tuin!
  dinsdag 10 juli 2012 @ 11:55:02 #6
180174 Diemux
People vs Me
pi_114005544
quote:

[..]

Ach je zult leren hoe je een aansluitpunt vervangt... De vraag is echter of dat het probleem is, iemand met ervaring moet daarom kijken of er andere oorzaken zijn.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 11:55:48 #7
377220 lievedraak
pi_114005566
  PR/Manusje van alles dinsdag 10 juli 2012 @ 11:58:15 #8
Toezicht is gezond!
pi_114005647
Rood en groen *O*

Simpele oplossing:

knip 10 cm van het draad van de wasmachine af en strip de uiteinden en sluit alles aan op een nieuwe trekschakelaar.

De juiste manier:

Laat een installateur komen.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 12:04:05 #9
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_114005829
Je vraagt je niet af waarom dit is gebeurd? Dikke kans dat je het na strippen van de kabel weer krijgt, of erger.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  PR/Manusje van alles dinsdag 10 juli 2012 @ 12:06:43 #10
Toezicht is gezond!
pi_114005901
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 12:04 schreef eleusis het volgende:
Je vraagt je niet af waarom dit is gebeurd? Dikke kans dat je het na strippen van de kabel weer krijgt, of erger.
Die kans is bijna wel 100% ja.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 12:08:49 #11
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_114005968
quote:

[..]

Maar als je het op de verkeerde manier leert dan ben je verder van huis. Laat anders even weten in welke plaats je woont misschien woont er iemand in de buurt. :Y
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
  dinsdag 10 juli 2012 @ 12:27:20 #12
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_114006726
Is het een huurhuis?? Dan bestaat de kans ook nog dat dit voor rekening/reparatie van de woningbouw is! Hoef je zelf niet te klootviolen!
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  dinsdag 10 juli 2012 @ 12:45:29 #13
73244 MikeT80
ICT... I like it
pi_114007716
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 12:04 schreef eleusis het volgende:
Of het is een sluiten veroorzaakt door een draad die gewoon niet goed vast zat
Here I Am !!!
  dinsdag 10 juli 2012 @ 12:46:25 #14
180174 Diemux
People vs Me
pi_114007759
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 12:45 schreef MikeGSM het volgende:

[..]

Of het is een sluiten veroorzaakt door een draad die gewoon niet goed vast zat
Mogelijk, maar om nou het risico te lopen dat je huis afbrand?
pi_114007820
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 12:46 schreef Diemux het volgende:

[..]

Wat een doemdenkers hier, dan vliegt er wel een stop uit. :')
  dinsdag 10 juli 2012 @ 12:47:49 #16
73244 MikeT80
ICT... I like it
pi_114007828
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 12:46 schreef Diemux het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in... Maar de foto is te onduidelijk om echt iets te zien...
Mogelijk staat de wasmachine in een vochtige ruimte
Here I Am !!!
  PR/Manusje van alles dinsdag 10 juli 2012 @ 12:48:47 #17
Toezicht is gezond!
pi_114007873
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 12:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

zeg dat maar tegen mensen bij wie hun huis afgbrand is door weggesmolten draden en stopcontacten.
pi_114008005
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 12:48 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

zeg dat maar tegen mensen bij wie hun huis afgbrand is door weggesmolten draden en stopcontacten.
Zo moeilijk is het aansluiten van een draadje nu ook weer niet en zeker niet als het hier goed wordt uigelegd. :')

Dus ts maak eens een duidelijke foto en dan kunnen we zien of we je kunnen helpen.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 12:53:43 #19
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_114008168
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 12:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zo moeilijk is het aansluiten van een draadje nu ook weer niet en zeker niet als het hier goed wordt uigelegd. :')

Dus ts maak eens een duidelijke foto en dan kunnen we zien of we je kunnen helpen.
Moeilijk is het zeker niet. Wat veel mensen vergeten is dat je adereindhulsjes dient toe te passen. Zeker bij vermogens die door zulke machines gevraagd worden. Tevens dient in het geval van de TS de trekschakelaar ook vervangen te worden, de contacten zijn immers verbrand.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 13:20:00 #20
377220 lievedraak
pi_114009472
Het is een koophuis, dus de kosten zijn mooi voor mezelf.
De wasmachine staat in de badkamer, en was aan het douchen op het moment dat hij ermee stopte.
Ventilatie lijkt me wel genoeg, geen ramen maar wel 2 deuren die op een kier stonden en een ventilatiegat.

Duidelijkere foto gaat niet lukken, had mijn telefoon al op de hoogste resolutie gezet.

Aangezien de meningen nogal verdeeld zijn of ik dit wel of niet zelf moet doen, ga ik liever voor de safe-oplossing, ik haal er wel iemand bij. Bedankt allemaal :*
  dinsdag 10 juli 2012 @ 13:23:26 #21
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_114009645
quote:
11s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 11:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
quote:

[..]

Je hebt gelijk, maar bij een wasmachine gaat er nogal veel stroom door de draden (stroom, ja!). Bij verkeerd monteren is de weerstand tussen de contactpunten te hoog waardoor het plaatstelijk heet wordt en de draden verbranden.

Als je twijfelt, huur dan iemand in die er ervaring mee heeft en laat het je ter plaatse uitleggen voor een volgende keer. Training-on-the-job dus!

Mócht je het zelf gaan doen: vermoedelijk zit er in je snoer een bruine, een blauwe en twee geel-groene draden.

De bruine en de blauwe komen op de schakelcontacten (aan de binnenkant zit daar óók een bruine en een blauwe aan, zelfde kleuren op zelfde kleuren aansluiten!). Vermoedelijk is de verbrande draad de bruine!

Zoals al gesteld is het toepassen van adereindhulzen een 'must', dit zijn ijzeren buisjes die over de koperen draden heen geknepen worden om te voorkomen dat het bundeltje koper uit het contact gedrukt wordt. Op die manier heb je een aardige garantie dat álle koperdraadjes voldoende contact maken.

De geel-groene zijn de 'aarde' draden, die zitten vast aan de buitenkant van je wasmachine. Mocht er ooit om een of andere reden spanning komen te staan op de buitenkant, dan vloeit dit af via deze draden en niet via jou als gebruiker. De geel-groene draden komen op een koperen schroefblokje in de schakelaar. (kijk goed waar ze nú vastzitten!). Eén van de geel-groene draden moet zó lang zijn dat deze als laatste vast zal zitten mocht je ooit met geweld het snoer uit de schakelaar trekken.

Binnen de schakelaar zit een klembeugel waarmee het snoer vastgehouden wordt, niet vergeten deze weer terug te monteren!

(aanvullingen van meer ervaren klussers zijn welkom!)

[edit]
Ik zie at het blijkbaar om een rood-groen-grijs bedrading gaat. Dit is 'oude' (maar niet perse slechte) bedrading. Wellicht is het dan een verstandigere optie om er een electricien bij te halen en meteen de algehele conditie van je installatie te laten inspecteren?
[/edit]

[ Bericht 5% gewijzigd door Beelzebufo op 10-07-2012 13:28:28 ]
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 13:30:52 #22
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_114010041
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 12:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Afhankelijk van de installatie is dit geen garantie... Gezien het feit dat TS blijkbaar rood/groen bedrading heeft zou het wel eens kunnen dat er geen aardlekschakelaar in de installatie zit. In dat geval kan er zó 16 ampere naar aarde wegvloeien als er een fout in de installatie zit. Dit is goed voor ruim 3800 watt vermogen op een plek waar je dat niet wilt hebben (in een schakelaar of in een stopcontact), gegarandeerd dat de boel dan in de hens gaat voordat er een 'stop' aangesproken is.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 18:52:26 #23
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_114024699
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:23 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

[..]

Je hebt gelijk, maar bij een wasmachine gaat er nogal veel stroom door de draden (stroom, ja!). Bij verkeerd monteren is de weerstand tussen de contactpunten te hoog waardoor het plaatstelijk heet wordt en de draden verbranden.

Als je twijfelt, huur dan iemand in die er ervaring mee heeft en laat het je ter plaatse uitleggen voor een volgende keer. Training-on-the-job dus!

Mócht je het zelf gaan doen: vermoedelijk zit er in je snoer een bruine, een blauwe en twee geel-groene draden.

De bruine en de blauwe komen op de schakelcontacten (aan de binnenkant zit daar óók een bruine en een blauwe aan, zelfde kleuren op zelfde kleuren aansluiten!). Vermoedelijk is de verbrande draad de bruine!

Zoals al gesteld is het toepassen van adereindhulzen een 'must', dit zijn ijzeren buisjes die over de koperen draden heen geknepen worden om te voorkomen dat het bundeltje koper uit het contact gedrukt wordt. Op die manier heb je een aardige garantie dat álle koperdraadjes voldoende contact maken.

De geel-groene zijn de 'aarde' draden, die zitten vast aan de buitenkant van je wasmachine. Mocht er ooit om een of andere reden spanning komen te staan op de buitenkant, dan vloeit dit af via deze draden en niet via jou als gebruiker. De geel-groene draden komen op een koperen schroefblokje in de schakelaar. (kijk goed waar ze nú vastzitten!). Eén van de geel-groene draden moet zó lang zijn dat deze als laatste vast zal zitten mocht je ooit met geweld het snoer uit de schakelaar trekken.

Binnen de schakelaar zit een klembeugel waarmee het snoer vastgehouden wordt, niet vergeten deze weer terug te monteren!

(aanvullingen van meer ervaren klussers zijn welkom!)

[edit]
Ik zie at het blijkbaar om een rood-groen-grijs bedrading gaat. Dit is 'oude' (maar niet perse slechte) bedrading. Wellicht is het dan een verstandigere optie om er een electricien bij te halen en meteen de algehele conditie van je installatie te laten inspecteren?
[/edit]
Geen aanvulling, wel een opmerking. $ draden kan niet, 3 wel. Fase, nul en aarde.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 20:05:30 #24
73244 MikeT80
ICT... I like it
pi_114028652
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 12:53 schreef cvboer het volgende:

[..]

Moeilijk is het zeker niet. Wat veel mensen vergeten is dat je adereindhulsjes dient toe te passen. Zeker bij vermogens die door zulke machines gevraagd worden......
Ik vertin me draden altijd netjes:) volgens wat ik weet moet dat voldoende zijn.
of gebruik massief installatie draad waar dit is vereist.
Here I Am !!!
  dinsdag 10 juli 2012 @ 20:24:39 #25
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_114029815
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 20:05 schreef MikeGSM het volgende:

[..]

Ik vertin me draden altijd netjes:) volgens wat ik weet moet dat voldoende zijn.
of gebruik massief installatie draad waar dit is vereist.
Vertinnen mag ook. Ik gebruik hulsjes, omdat ik geen tijd heb om te solderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')