tegen die Robin figuurquote:Op dinsdag 17 juli 2012 15:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tegen wie heb je het precies, vriendelijke vriend?
Aangezien de VVD de omgekeerde Robin Hood is is die alias niet echt logisch.quote:tegen die Robin figuur
Dit ben ik dan weer volledig met je eens. Ik geef het als rechtsgeaarde in een hol vol links georienteerden niet graag toe, maar eerlijk is eerlijk... de VVD is voor mij zwaar door de mand gevallen. Ik heb sinds mijn stemgerechtigdheid altijd op deze partij gestemd. Niet omdat ik bovenmodaal verdien (dat doe ik namelijk niet), maar wel omdat ik vind dat de VVD-beginselen het beste voor het land is of zouden moeten zijn. Ze hebben me diep en zwaar teleurgesteld op meerdere vlakken de afgelopen regeerperiode en ik zal dan ook voorlopig echt niet meer op ze stemmen.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zeer treffend. Je beseft dat jij een van de figuren bent die je gedraagt als een VVD-supporter?
Denk toch eens na man. Je hoeft de misstappen van de VVD te bedekken met de mantel der liefde. Je kunt, zoals een beetje mens met kritisch vermogen, je partij gewoon hard afzeiken zonder direct over te lopen naar een andere club.
Bij de vorige verkiezing wist ik van ellende niet of ik op D66 of GL moest stemmen, vond ze allebei zeer sterk. Deze verkiezing vind ik ze beiden wel ok, maar geen van twee geweldig.quote:Op maandag 23 juli 2012 21:09 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Dit ben ik dan weer volledig met je eens. Ik geef het als rechtsgeaarde in een hol vol links georienteerden niet graag toe, maar eerlijk is eerlijk... de VVD is voor mij zwaar door de mand gevallen. Ik heb sinds mijn stemgerechtigdheid altijd op deze partij gestemd. Niet omdat ik bovenmodaal verdien (dat doe ik namelijk niet), maar wel omdat ik vind dat de VVD-beginselen het beste voor het land is of zouden moeten zijn. Ze hebben me diep en zwaar teleurgesteld op meerdere vlakken de afgelopen regeerperiode en ik zal dan ook voorlopig echt niet meer op ze stemmen.
Gezien de verbolging die ik toch al had voor de overige partijen zit er voor mij niks anders op dan óf niet stemmen óf blanco stemmen óf met toch eens in die Libertarische Partij te gaan oriënteren.
Dit was wel een hele lange inleiding om aan te geven waar het helemaal fout loopt tussen ons... je praat met een bepaald dedain over de VVD (en dat is zoals ik eerder al aangaf misschien zelfs terecht), maar ga alsjeblieft niet doen alsof de overige partijen niet schijten op hun achterban, niet voor 12 september van alles te beloven om vanaf 13 september er schijt aan te hebben, dat de poppetjes bij andere partijen niet alleen aan eigen ego denken en op winstbejag uit zijn, etcetera. Vaak wordt er met een bepaald over bepaalde partijen gesproken (toegegeven dat doe ik ook geregeld), maar wordt vergeten dat de partij die ze de volgende verkiezingen aankruisen hetzelfde laken en pak is. Ouwe wijn in nieuwe zakken.
Ik snap überhaupt niet dat een weldenkend mens nog achter het beleid van een partij kan staan. Het politieke spectrum is imo helemaal verrot.
Ik weet de peilingen niet uit men hoofd :pquote:Op dinsdag 24 juli 2012 08:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom D66 erbij?
De VVD, de SP en de PvdA halen samen, met de huidige prognose, ruim voldoende zetels om te regeren. Dan ga je er toch geen vierde partij bijnemen?
Waarom zou je?
Dit vond ik ook één van de positieve punten van het vorige kabinet. Je hebt een minderheid, dus je zal moeten werken voor steun. De Kamer heeft volgens mij nog nooit zoveel invloed gehad op het beleid.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 15:21 schreef Dagonet het volgende:
Geen enkele, laat de grootste partij maar in haar eentje een kabinet vormen en voor haar punten de markt op gaan bij de rest van de partijen in de Tweede Kamer om steun te krijgen. Geen gezeik met regeerakkoorden waardoor ze vanaf dag 1 na de verkiezingen al campagnebeloftes breken. Geen wankele coalities waarvan het de vraag is of ze de eindstreep halen.
Gewoon één partij is het kabinet, levert de ministers en ze gaan maar onderhandelen voor wat ze willen, en krijgen ze het niet bij de één, dan gaan ze maar kijken of ze het bij de ander kunnen halen.
Dat vertegenwoordigt in ieder geval méér de wens van de kiezer dan een samengesteld gedrocht van partijen van diverse pluimage. In Nederland stemmen we op een partij, en niet op een coalitie.
Het ging alleen niet ver genoeg, er was alsnog een regeerakkoord, een formatie en zelfs een maffe gedoogconstructie.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 18:21 schreef nikk het volgende:
[..]
Dit vond ik ook één van de positieve punten van het vorige kabinet. Je hebt een minderheid, dus je zal moeten werken voor steun. De Kamer heeft volgens mij nog nooit zoveel invloed gehad op het beleid.
Wat weer de mediacratie in de hand werkt.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:17 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het ging alleen niet ver genoeg, er was alsnog een regeerakkoord, een formatie en zelfs een maffe gedoogconstructie.
Dat laatste alleen al zegt trouwens genoeg; elke partij zit er niet voor het land maar om zoveel mogelijk stemmen te krijgen bij de eerstvolgende verkiezingen en om die verkiezingen zo snel mogelijk teweeg te brengen.
Je zou bijna zeggen dat ze per marktaandeel betaald krijgen.
De SP is net als de PVV onmogelijk om een coalitie te vormen met partijen zoals PvdA, VVD en D66.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 08:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom D66 erbij?
De VVD, de SP en de PvdA halen samen, met de huidige prognose, ruim voldoende zetels om te regeren. Dan ga je er toch geen vierde partij bijnemen?
Waarom zou je?
De SP is een uitzondering.quote:Dat laatste alleen al zegt trouwens genoeg; elke partij zit er niet voor het land maar om zoveel mogelijk stemmen te krijgen bij de eerstvolgende verkiezingen en om die verkiezingen zo snel mogelijk teweeg te brengen.
De SP is een echte partij, geen lijst zoals de PVV.quote:Op woensdag 25 juli 2012 11:06 schreef Snackman het volgende:
[..]
De SP is net als de PVV onmogelijk om een coalitie te vormen met partijen zoals PvdA, VVD en D66.
Dus een coalitie van SP, VVD en/of PvdA/D'66 zie ik niet gebeuren.
Of je het nu een lijst of partij noemt maakt in dit geval niet uit. De overige partijen willen nu een maal niet graag met de SP en/of de PVV samen werken, vooral niet onder hen. ook dit is gebleken in het verleden.quote:Op woensdag 25 juli 2012 13:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De SP is een echte partij, geen lijst zoals de PVV.
De SP heeft een lange geschiedenis.
De SP is lokaal zeer actief.
De SP heeft nog nooit de kans gekregen om mee te regeren. Geef de SP maar eens de kans als de kiezer dat wil, men zou aangenaam verbaasd kunnen zijn.
Bovendien, van mensen als Zijlstra, Elias, van der Hoeven, Kamp, Verhagen en Dijksma word ik nu ook niet echt vrolijk. Jij wel?
Weet jij wat de SP allemaal aan talent heeft? Niet ieder talentvol lid is parlementariër, integendeel. Sympathisanten die het een en ander gepresteerd hebben, en die zijn er best veel, kunnen alsnog lid worden van de SP en dan minister of staatssecretaris worden, zoals destijds Wouter Bos.
Dit is geen semantische discussie, het is een zeer wezenlijk verschil.quote:Of je het nu een lijst of partij noemt maakt in dit geval niet uit.
Het gaat er mij niet om of de PVV wel of niet een Partij of Lijst is.quote:Op donderdag 26 juli 2012 16:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dit is geen semantische discussie, het is een zeer wezenlijk verschil.
Twee van zulke verschillen heb ik al genoemd:
De SP heeft een lange geschiedenis.
De SP is lokaal zeer actief.
Een partij ontstaat bottomup wanneer een voldoende grote groep mensen hetzelfde gedachtegoed heeft, een partij heeft dus stevige wortels in de samenleving. In het geval van de SP zeer stevige wortels in de samenleving gezien haar lange geschiedenis, haar zeer grote lokale activiteit en haar zeer grote aantal leden. De PVV heeft niet deze wortels, het is enkel topdown ontstaan doordat een voldoende bekende politicus ineens besloot om een eigen lijst te beginnen. Aangezien hij voldoende electoraal werd gesteund trok hij vrij gemakkelijk allemaal mensen aan die voor de PVV actief willen zijn. Het is dus onsamenhangend zand wat louter steunt op die ene persoon, Geert Wilders. Zelfs al zou de PVV alsnog een partij worden dan nog heeft het die wortels in de samenleving niet, een partij moet ontstaan ten gevolge van een politieke stroming en dit moet bottomup gebeuren.
Daarom getuigt een vergelijking van de SP met de PVV van een gebrek aan politiek inzicht. Het is onnozel om te stellen dat de SP maar niet moet meeregeren omdat de PVV net heeft geregeerd. Deze lijst en deze partij hebben werkelijk niets met elkaar te maken. Als de SP voldoende zetels haalt dan moet de SP meeregeren. Wil de VVD dat niet? Dan zal het afhangen van welke partij meer zetels krijgt: de VVD of de SP. Krijgt de VVD meer zetels dan wordt de SP een zware oppositiepartij, in vergelijking met de afgelopen twee jaar zal de SP nog heel wat meer de coalitie de les lezen en de SP zal mogelijk nog populairder worden als de coalitie onvoldoende presteert en de SP adequaat erop wijst waar de schoen knelt. Wordt de SP de grootste partij? Dan heeft de VVD weinig te eisen. Dan kan de VVD nog onderhandelen over wie de overige coalitiepartners worden maar dan moet de VVD zich bescheiden opstellen in die onderhandelingen (lees: niet streven naar meer of minder dan 50/50 tussen links en rechts).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |