abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 juli 2012 @ 10:13:52 #1
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_113959793
In mijn jaren 30 woning heb ik een nokbalk waar ik af en toe toch vertwijfeld naar sta te kijken als ik op zolder zit. Er is door een expert (?) bij de aankoop naar gekeken en die vond het ok...

Volgens hem was het ws al zo vanaf de bouw. Ik begin daar toch meer en meer aan te twijfelen en wil er eens iets aan gaan doen.

Wat is het geval.

mijn dakconstructie bestaat uit gording die over de gehele breedte van het schuine daklopen.Deze gordingen zijn balken van 7 bij 21 en zitten afwisselend in de muur en in ijzeren beugels vast. Allen zitten stevig vast en geen van allen zijn doorgezakt of verdraaid etc.
Op 1 na.
Dit is de nokbalk. Hiervan zit 1 einde keurig als de rest in de muur, maar de andere kant is te kort... ja idd, te kort. al met al een cm of 15. Hoe zit dat ding dan vast ? Onder de balk is een balkje van een 1,5 meter geplaatst ( 6x6 +-) en die steekt de muur in en is met een paar forse spijkers, van die grote ouderwetse krengen vastgezet onder de nokbalk.

Ik kan me niet voorstellen dat dat bij de bouw in 1930 is gedaan. dit balkje vertoont ook wat sporen van vocht en belangrijkste... het zit me niet lekker.

Wat wil ik doen.

Ik heb 2 balken van 7x23. Deze wil ik vrijwel op het einde van de echt nokbalk eronder gaan plaatsen. Ze moeten steunen op de gording eronder. Eigenlijk dus een A zeg maar. door de dikte van de balk kan ik ze onder de nokbalk in elkaar laten verlopen terwijl ze ook aan de zijkant van de nokbalk doorlopen. Ik wil dat daar doen met een halfhout verbinding die verbonden is met een houten pen.

Daar waar ze op de gording steunen wil ik de balk schuin afzagen en er een wig onder zetten. zo kan ik de boel wat beter strak zetten. Voor de wig slag ik ook een houten pen in de gording zodat de boel er niet kan verschuiven.

De vraag. moet ik nog een soort trekbalk maken die die schuine steunen aan elkaar verbind? Zo ja, hoe hoog mag die zitten ( liefste hoog natuurlijk maar ja.) Mag ik die lijmen en schroeven ? Is het voldoende als ik daarvoor aan weerskanten 2 massieve eiken planken voor gebruik ( 2,2 cm dik per stuk)

helaas geen plaatjes aangezien ik geen hosting plekje heb.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  maandag 9 juli 2012 @ 10:30:21 #2
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_113960173
Dus jij hebt meer technische kennis dan een expert? Waarom moest de expert er dan bij komen.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  maandag 9 juli 2012 @ 10:34:00 #3
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_113960252
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 10:30 schreef trigt013 het volgende:
Dus jij hebt meer technische kennis dan een expert? Waarom moest de expert er dan bij komen.
Dat schrijf ik nergens.

Ik heb echter wel een boeren verstand... Waarom een nokbalk gebruiken die te kort is en dan laten rusten op een 6x6... Die ook als kaalhout in een kalkzandsteen muur gaat.

voor jou rust, dat betrof een aankoop keuringsrapport en was dezelfde kerel die later de slechte elektra over het hoofd had gezien.

voor mijn rust wil ik er graag een steuntje onder maken op een zo goed mogelijke manier. ;)
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  maandag 9 juli 2012 @ 10:50:59 #4
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_113960659
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 10:34 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Dat schrijf ik nergens.

Ik heb echter wel een boeren verstand... Waarom een nokbalk gebruiken die te kort is en dan laten rusten op een 6x6... Die ook als kaalhout in een kalkzandsteen muur gaat.

voor jou rust, dat betrof een aankoop keuringsrapport en was dezelfde kerel die later de slechte elektra over het hoofd had gezien.

voor mijn rust wil ik er graag een steuntje onder maken op een zo goed mogelijke manier. ;)
Tja dat door dingen werden vroeger wel eens gedaan, maar een expert weet wel waarover hij spreekt. Maar voor je rust kan je toch alles doen, het gaat toch niet over het realistische resultaat. Of haal een bouwkundige in huis.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  maandag 9 juli 2012 @ 10:52:37 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_113960708
Keuringsrapporten zien wel vaker dingen over het hoofd. Om die reden geven ze ook geen enkele garantie, en dat maakt het rapport ook meteen geldverspilling.
Voor de rest van het verhaal: plaats eens wat foto's, dat verduidelijkt een hoop!
censuur :O
pi_113960784
Hoe is de overige constructie van het dak? Heb je spantbenen en zo ja op welke afstand?

quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 10:13 schreef klusfoobje het volgende:
mijn dakconstructie bestaat uit gording die over de gehele breedte van het schuine daklopen.Deze gordingen zijn balken van 7 bij 21 cm? en zitten afwisselend in de muur en in ijzeren beugels vast. Allen zitten stevig vast en geen van allen zijn doorgezakt of verdraaid etc.
Op 1 na.
Dit is de nokbalk. Hiervan zit 1 einde keurig als de rest in de muur, maar de andere kant is te kort... ja idd, te kort. al met al een cm of 15. Hoe zit dat ding dan vast ? Onder de balk is een balkje van een 1,5 meter geplaatst ( 6x6 +-) cm? en die steekt de muur in en is met een paar forse spijkers, van die grote ouderwetse krengen vastgezet onder de nokbalk.
Hoe zit het bij je buren gemonteerd? Loopt dat ondersteuningsbalkje door de muur heen, naar de buren?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 9 juli 2012 @ 11:14:27 #7
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_113961320
ik moest ff googlen wat spantbenen waren :-) maar nee, die heb ik niet. Het zijn enkel gordingen die over de gehele breedte van het huis lopen. op de zolder zijn er per kant 2 zichtbaar. een op vloerhoogte en daarna halverwege nog een. De laatste is dus de nokbalk.

Het ondersteuningsbalkje loopt niet naar de buren aangezien het stopt in de schoorsteen. Dat is ook direct de reden waarom ik vermoed dat het niet origineel is. De schoorsteen was in het verleden voor gaskachels. Daar is nu een openhaard van gemaakt incl. de bijbehorende aanpassingen in de schoorsteen.

een jaartje geleden heb ik een nieuwe kapel laten zetten door een timmerman, niet zo'n prefab ding maar maat werk. Die heb ik er ook eens naar laten kijken. Hij vroeg zich af of het origineel was. Als oplossingen noemde hij de manier waarop ik het nu eigenlijk wil doen.

Spantbenen dus maken om onder de nokbalk te zetten en die op de middelste gordingen laten steunen. Die zijn in perfecte staat en dik genoeg. Hij gaf aan het zo te plaatsen dat het er netjes onderkomt en contact maakt maar niet de nokbalk te gaan liften om het huidge balkje vrij te maken.

Op die manier zou indien het nodig word er vanzelf meer steun ontstaan indien het nodig is.

wat dat keuringsrapport betreft... dat is idd 29 pagina;s aansprakelijkheid uitsluitingen en 1 pagina constateringen. ook de kosten ramingen die ze erin doen... best grappig...
  maandag 9 juli 2012 @ 11:31:03 #8
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_113961772
Foto's kun je ook uploaden via bijvoorbeeld tinypic (gratis en voor niets). De link die je krijgt kun je vervolgens hier plaatsen met dit knopje: picture.png

De voorgestelde oplossing lijkt mij een heel goede en zeker de tip om niet nog extra te gaa nliften. Het dak zit nu in een bepaalde positie en zo 'klopt' het op dit moment. De extra constructie kan voorkomen dat die positie veranderd. En volgens mij is dat wat je wil.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
  maandag 9 juli 2012 @ 11:41:23 #9
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_113962094
Kijk kijk, het blijkt dat ons aller Sanger dit fenomeen ook heeft mogen meemaken.

Dakconstructie vraagje....

Hij schijnt ervoor te hebben gekozen om de boel te verlengen, althans dat gaf hij aan. Dat kon bij hem omdat hij toch eea opnieuw ging opmetselen. Ik hga dat echter niet doen en wil ook zeker niet dat de constructie zich anders gaat zetten dan het zich al een dikke 80 jaar doet.

Vandaar dus de gedachte om er spanbenen tussen te drukken/zetten die rusten op de middelste gordingen. Mocht de boel dan nog eens iets gaan zakken gaat het er steeds meer op rusten.

mijn hamvraagje blijft dan.. moet er echt een trekbalk tussen en zo ja, hoe hoog of hoe laag

zoals het erbij Sanger uitziet heeft het wel iets weg als bij mij. Balken zijn 7x23 en dat is ook de dikte die ik nu nieuw heb liggen.Ik heb echter enkel balken over de breedte van het huis, nergens staanders oid.

Die middelste gordingen waar ik de boel op wil laten rusten moet dit volgens mij, maar ben geen constructeur met dito berekeningen, makkelijk kunnen dragen. Daarbij zet ik de spanbenen zo dicht mogelijk bij de muur waar het het sterkste is.

Moet ik overigens met een wig werken of is dat niet nodig ? en zo ja, eerst de wig en dan de balk erop klemzetten. of eerst de balk en dan een wig eronder tikken?

[ Bericht 14% gewijzigd door klusfoobje op 09-07-2012 11:47:31 ]
pi_113962299
Volgens mij heeft die nokbalk niet veel verticale krachten te verstouwen; is meer om het dakbeschot aan beide zijden tegenaan te spijkeren, de nokvorsten op te vangen en de zijdelingse krachten op te vangen.

Maar al met al krijg ik het vermoeden dat t.b.v. een aanpassing aan het rookgaskanaal, de nokbalk onverantwoord is afgezaagd en ondeskundig is hersteld. Het beste is met een schuine las de nokbalk te verlengen en weer te laten rusten op 't schoorsteen-metselwerk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 9 juli 2012 @ 11:50:58 #11
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_113962404
dat denk ik ook Blomke, maar ik ga de balk echt niet met een liplas verlengen. Daar is gewoon geen ruimte voor en is een te technische ingreep. Begrijp me niet verkeerd, maar deze constructie die ik nu in het hoofd heb zitten is technisch te handelen en financieel kost het geen droppie. Nog geen 100 euro aan hout...

ik heb alleen gewoon een paar detail vragen over waar ik eventueel rekening mee moet houden.

ik ben geen bouwkundige, maar volgens mij is mijn oplossing echt geen slechte of verkeerde.
pi_113962849
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 11:50 schreef klusfoobje het volgende:
ik ben geen bouwkundige, maar volgens mij is mijn oplossing echt geen slechte of verkeerde.
Dat denk ik ook niet.

Wel twee kritische punten:

1. Wat is de helling van het dakbeschot? Als de nokbalk vooral horizontale krachten moet opvangen (de wind was ik vergeten), dan doen die 2 nieuwe spantbenen niet zoveel bij een dakhelling van 60 graden of meer. - edit - trekplaat er bij zou de extra versteviging wel kunnen geven.

2. Ik weet niet of je een beeld hebt hoe e.e.a. er uit komt te zien t.o.v. de andere zijde van je zolder, maar stel een volgende koper met makelaar komt de zolder bekijken.....wat zal hun reactie zijn....bij het zien van de extra spanten?
  maandag 9 juli 2012 @ 12:07:33 #13
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_113962959
maak foto's :P
zo goed..?
  maandag 9 juli 2012 @ 12:08:45 #14
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_113962999
antwoord 1:

om en nabij de 45 graden vermoed ik, misschien iets meer, maar geen 60. De nokbalk hangt gewoon te hangen. die uitbreiding is om te voorkomen dat het een keer naar beneden zou kunnen komen als dat kleine balkje met pensioen gaat.. En dat er eventueel een keer een schoorsteen veger rustig daar buiten op de nok kan zitten zonder dat ik zelf me afvraag wat die kerel weegt :')

antwoord 2.
ik heb de nieuwe balken netjes verouderd O-) ;) dan denkt de expert dat het origineel is. De andere zijde is de plek waar de cv ketel aan de muur hangt. En tsja... een volgende koper. Die kan het constateren, ik zal en kan het uitleggen en toelichten. Ik ga ervan uit dat als iets netjes is geplaatst het geen problemen oplevert en in geval van... dan neem ik de balkjes bij verkoop toch gewoon mee :7

maar zeg nu zelf, als jij zou komen kijken. Wat zie je dan het liefste... een 6x6 die eronder is gespijkerd, of de constructie die ik wil plaatsen ( ff afgezien van gewoon een doorlopende balk ja)
  maandag 9 juli 2012 @ 12:09:02 #15
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_113963010
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 12:07 schreef Diepvriez het volgende:
maak foto's :P
heb ik nieeeeet... :{w
pi_113966848
Maarre...dat stuk nokbalk dat is verdwenen....hoe en waar zit het dakbeschot en de nokvorsten dan aan vast gespijkerd? Maak je daar nog een ondersteuning voor?
  maandag 9 juli 2012 @ 14:58:24 #17
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_113968609
is niet nodig, zit netjes vast... Zo groot is het ontbrekende stuk ook niet hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')