abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 april 2007 @ 08:25:23 #26
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_48204516
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 19:41 schreef tnimble het volgende:

[..]

Dun. Bij mij zijn de nokbalk en het spant 34 x 9 de 4 gordingen en de trekplaat 22 x 6 en bij hebben iets minder overspanning.
Ik vind ze eerlijk gezegd ook wel erg dun

Ik kruip morgenavond maar eens bij mijn schoonouders op zolder. Kijken hoe groot de balken bij hen zijn. Zij hebben hetzelfde type huis.
quote:

Heeft die niet eerst in de schoorsteen gerust maar die is verkleind een keer ?
Dat zou een optie kunnen zijn, maar helemaal daarin geloven doe ik eigenlijk niet. Dat zou dan namelijk na eind jaren 80 geweest moeten zijn. De staat van het metselwerk op de schouw was zo slechts dat ik het ouder verwacht.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_48205147
De staat van het metselwerk kan ook komen omdat met met b.v. te vette of te sroge specie of te droge stenen heeft gewerk of ze nooi goed aangedwid hebben krijg je geen goede hechting.
  woensdag 11 april 2007 @ 09:13:06 #28
65960 sanger
pi_48205274
quote:
Op woensdag 11 april 2007 09:06 schreef tnimble het volgende:
De staat van het metselwerk kan ook komen omdat met met b.v. te vette of te sroge specie of te droge stenen heeft gewerk of ze nooi goed aangedwid hebben krijg je geen goede hechting.
Dat is waar ja. Ik ga het in ieder geval met een stukje balk en een liplas verbinding ondersteunen.
pi_48207353
Constructie is dan zeker wat iel. Had het vermoeden al aan de hand van de foto's.
Nu is het natuurlijk wel zo dat de dakgording, zoals iemand hier al eens heeft opgemerkt, op zijn plek blijft door de spanten. Wil de dakgording naar beneden, dan moet de dakgording de spanten naar buiten drukken. Dat zal niet zo heel snel gebeuren. Zeker niet omdat je dus vier spanten hebt, plus aan weerszijden nog een muur, welke ook een deel van de krachten van het dak opneemt.

Ik kom trouwens wel even terug op het liplas verhaal. Bij een dergelijk dunne balk zou ik GEEN liplas toepassen.
Je kunt er, bij bestaande nokbalk, eigenlijk slecht bij om in te zagen, en om een toch al ielige balk te verzwakken lijkt me een minder plan. Aan de andere kant: zonder ondersteuning blijft je dak ook omhoog.
Naar aanleiding van de andere reacties (er reageren best wel wat lui met goeie kennis van zaken) zou ik (ook vanwege mijn eigen nieuwschierigheid) eens willen vragen wat de mening is over het al dan niet toepassen van een liplas in deze situatie, en dan met het oog op de sterkte van deze verbinding.
Stultorum infinitus numerus est
pi_48221923
ik zou in dit geval kiezen voor een liplas en aan weerszijden een stalen strip van 5x50x500mm waar houtdraad bouten door gedraaid worden van 8x50 oid
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_48240025
Een liplas of haakliplas moeten hier zeker kunnen in deze dikte. Het enige nadeel in deze situatie is dat je hem door de dikte wat langer moet maken (diagonaal afzagen bij b.v. 70 graden) . Eeen andere goede oplossing hier zijn een kruis pen gat verbinging met peg of een enkelvoudige zwaluwstaart waarij de de blaken in het horizontaalvalk in elkaar schift. Ik denk alleen dat de laatste zeer lastig uitvoerbaar is De kruis pen gat verbinding is het naar mijn inzicht het makkelijkst uit te voeren..

Stalen platen en draadeind erdoor heen of koud tegen elkaar aan met draadeind heeft al nadeel dat er veel speling over blijft. Een tiende mm groter gat in of het hout of het staal geeft bij langdurige buig krachten behoorlijk wat verschuiving to.v. elkaar.

Schriven en zelf houtdraadbouten doen zeer weinig deze buigen (en breken als ze van hardstaal zijn) veel sneller dan een goede houtverbinding.

Nadeel van alles wat van staal is (platen, bouten, enz) is dat het uitzettingscoëfficiënten noga afwijkt van de meeste houtsoorten en het hoiut veel stress kan geven met verzwakking van het hout als gevolg.
  woensdag 18 april 2007 @ 20:54:57 #32
65960 sanger
pi_48478038
Ik heb nog even een foto gemaakt van vooraf het huis. Vervolgens heb ik een rechte lijn gelegd tussen beiden zijkanten (langs de nok dus).

Er zit dus wel een verzakking in. Als ik de maatvoering bekijk kom je op ca. 5-10 cm uit. Dit komt wel overeen met hoeveel de nokbalk lager ligt dan die van de buren. OPvallen vind ik echter wel dat hij niet geleidelijk afloopt naar de nok van de buren toe, maar dat het diepste punt toch wel ongeveer in het midden ligt.

[ Bericht 0% gewijzigd door sanger op 18-04-2007 22:17:18 ]
pi_48479841
Ha die Sanger.
Ik zie dat je der nog niet uit bent.
Ik vind al die verhalen van die mensen zo leuk over liplassen enz.
Alleen vraag ik me af hoe je die daar zaagt.........................................
Heb je al een zaag in de beurt gehouden van die nokgording? Kun je al een beetje nadenken hoe je moet zagen. hahahahahah

Hoe lang/ hoe oud is dat dak. Hoe lang zit dat al zo? Daar gebeurt echt niks meer mee. Z|oals ik al eerder schreef, drukken de kepers tegen de nokgording. En daar bij zitten de kepers ook nog eens vast op de baddingen. Dus maak je daar nou maar niet zo'n zorgen om.
Gewoon koud een zelfde balkje ertegen zetten. Stalen verbindingsplaat er tegen slaan en klaar.
Als je nou, voor je gemoedsrust, bij het opnieuw opmetselen van de muur de laaste drie lagen gaat vertanden. Dus zeg de derde/vierde rij onder de gording niet in de lengte metselen maar de stenen dwars op de voorlaatste rij metselen., zodat ze uitsteken.
Volgende rij weer een halve steen meer naar buiten opschuiven.
Dan heb je als het ware een console/koof ondersteuning
  donderdag 19 april 2007 @ 09:13:28 #34
65960 sanger
pi_48492160
quote:
Op woensdag 18 april 2007 21:32 schreef Solingjan het volgende:
Ha die Sanger.
Ik zie dat je der nog niet uit bent.
Ik vind al die verhalen van die mensen zo leuk over liplassen enz.
Alleen vraag ik me af hoe je die daar zaagt.........................................
Heb je al een zaag in de beurt gehouden van die nokgording? Kun je al een beetje nadenken hoe je moet zagen. hahahahahah
Een liplas zou op zich wel moeten kunnen met zagen. Met een reciprozaag kom je een eind, al dan niet zuiver gezaagd. Daar maak ik me niet zo druk om iig.
quote:
Hoe lang/ hoe oud is dat dak. Hoe lang zit dat al zo? Daar gebeurt echt niks meer mee. Z|oals ik al eerder schreef, drukken de kepers tegen de nokgording. En daar bij zitten de kepers ook nog eens vast op de baddingen. Dus maak je daar nou maar niet zo'n zorgen om.
Gewoon koud een zelfde balkje ertegen zetten. Stalen verbindingsplaat er tegen slaan en klaar.
Als je nou, voor je gemoedsrust, bij het opnieuw opmetselen van de muur de laaste drie lagen gaat vertanden. Dus zeg de derde/vierde rij onder de gording niet in de lengte metselen maar de stenen dwars op de voorlaatste rij metselen., zodat ze uitsteken.
Volgende rij weer een halve steen meer naar buiten opschuiven.
Dan heb je als het ware een console/koof ondersteuning
Het huis is ongeveer 5 meter breed. Het is gebouwd in 1964, en het dak is dus net zo oud. Hoelang het zit weet ik niet zeker. Ik kan me niet voorstellen dat het vanaf de bouw zo heeft gezeten namelijk. Maar daar heeft het wel weer alle schijn van.

Ik wil gewoon zekerheidshalve een goede oplossing/constructie aanbrengen. Mocht er ooit wat gebeuren dan kan ik mezelf iig geen laksheid verwijten of wat dan ook.

Ik ga trouwens vanavond ook nog het gipsmuurtje aan de andere zijde wegslopen. Kijken of de gordingen en nokbalk daar nog ergens op rusten, of dat het alleen op de andere muur en de kepers rust.

Het vertanden bij het metselwerk zal niet gaan. Dan komt de muur te ver naar voren om het knap af te werken.
pi_48492582
Ik denk dat het doorzakken van je dak niets te maken heeft met het feit dat de nokgording niet op de muur opligt, maar puur met het feit dat de gording te zwak is om de krachten te kunnen afdragen, en dus gewoon doorhangt.

Als je dit wilt oplossen kun je de huidige nokgording verzwaren door deze te verdikken aan beide kanten met multiplex, die je verlijmt en schroeft. Ook kun je er een extra gording ondermaken die de oude gording ondersteunt. Echter zul je dan wel eerst de oude gording omhoog moeten krijgen met schroefstempels oid. Dit is wel slecht werk, want je gaat alle oude verbindingen uit elkaar trekken (gording en balklaag die al 40 jaar op elkaar zitten ga je nu ineens omhoog trekken, dus alles kraakt en gaat daarna weer anders belast worden, wat ook weer risico's met zich meebrengt.)

En wat betreft de liplas, met een beetje geduld en monnikenwerk red je het wel hoor. Met een decoupeerzaag, oude handzaag, reciprozaag het ruige werk doen, en dan met een beitel alles netjes uitbeitelen.
  donderdag 19 april 2007 @ 09:41:53 #36
65960 sanger
pi_48492790
quote:
Op donderdag 19 april 2007 09:33 schreef Gurb het volgende:
Ik denk dat het doorzakken van je dak niets te maken heeft met het feit dat de nokgording niet op de muur opligt, maar puur met het feit dat de gording te zwak is om de krachten te kunnen afdragen, en dus gewoon doorhangt.

Als je dit wilt oplossen kun je de huidige nokgording verzwaren door deze te verdikken aan beide kanten met multiplex, die je verlijmt en schroeft. Ook kun je er een extra gording ondermaken die de oude gording ondersteunt. Echter zul je dan wel eerst de oude gording omhoog moeten krijgen met schroefstempels oid. Dit is wel slecht werk, want je gaat alle oude verbindingen uit elkaar trekken (gording en balklaag die al 40 jaar op elkaar zitten ga je nu ineens omhoog trekken, dus alles kraakt en gaat daarna weer anders belast worden, wat ook weer risico's met zich meebrengt.)
Dat zou impliceren dat deze verzakking te wijten is aan te goedkoop bouwen door de aannemer destijds?

Het is des te opvallend dat het bv bij de buren niet, of iig in veel mindere mate, is doorgezakt. Als je er goed naar gaat kijken zie je namelijk wel degelijk verschil. Kan toeval zijn, maar kan ook van niet.

Omhoog trekken zou ik sowieso niet doen, om de redenen die jij aangeeft. Forceren is nooit goed. Dan is ondersteunen c.q. fixeren op het huidige niveau een veiligere optie.
quote:
En wat betreft de liplas, met een beetje geduld en monnikenwerk red je het wel hoor. Met een decoupeerzaag, oude handzaag, reciprozaag het ruige werk doen, en dan met een beitel alles netjes uitbeitelen.
Zoiets had in ook in gedachten ja.
pi_48492950
quote:
Op donderdag 19 april 2007 09:41 schreef sanger het volgende:

Dat zou impliceren dat deze verzakking te wijten is aan te goedkoop bouwen door de aannemer destijds?

Het is des te opvallend dat het bv bij de buren niet, of iig in veel mindere mate, is doorgezakt. Als je er goed naar gaat kijken zie je namelijk wel degelijk verschil. Kan toeval zijn, maar kan ook van niet.

Omhoog trekken zou ik sowieso niet doen, om de redenen die jij aangeeft. Forceren is nooit goed. Dan is ondersteunen c.q. fixeren op het huidige niveau een veiligere optie.
Idd misschien te goedkoop bouwen. Maar het zou ook kunnen dat je gewoon een slechte gording hebt getroffen. En wat wellicht ook meespeelt is dat jij een hoekwoning hebt, met extra windbelasting van de zijgevel die ook ten dele doordrukt op je dakvlak.
  donderdag 19 april 2007 @ 10:12:15 #38
65960 sanger
pi_48493576
quote:
Op donderdag 19 april 2007 09:48 schreef Gurb het volgende:

[..]

Idd misschien te goedkoop bouwen. Maar het zou ook kunnen dat je gewoon een slechte gording hebt getroffen. En wat wellicht ook meespeelt is dat jij een hoekwoning hebt, met extra windbelasting van de zijgevel die ook ten dele doordrukt op je dakvlak.
Zijn indd allemaal mogelijikheden

Ik ga de balk verlengen iig. Achter het gipsmuurtje ga ik kijken hoe de ondersteuning is. Als die er niet is, of minimaal dan metsel ik daar een muur of zet er gibo blokken neer.
pi_50071833
In het begin had je het er nog over om er een deskundige naar te laten kijken, is deze ondertussen ook echt langs geweest of ga je toch maar op de bonnefooi wat lopen doen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')