Ik vind ze eerlijk gezegd ook wel erg dunquote:Op dinsdag 10 april 2007 19:41 schreef tnimble het volgende:
[..]
Dun. Bij mij zijn de nokbalk en het spant 34 x 9 de 4 gordingen en de trekplaat 22 x 6 en bij hebben iets minder overspanning.
Dat zou een optie kunnen zijn, maar helemaal daarin geloven doe ik eigenlijk niet. Dat zou dan namelijk na eind jaren 80 geweest moeten zijn. De staat van het metselwerk op de schouw was zo slechts dat ik het ouder verwacht.quote:
Heeft die niet eerst in de schoorsteen gerust maar die is verkleind een keer ?
Dat is waar ja. Ik ga het in ieder geval met een stukje balk en een liplas verbinding ondersteunen.quote:Op woensdag 11 april 2007 09:06 schreef tnimble het volgende:
De staat van het metselwerk kan ook komen omdat met met b.v. te vette of te sroge specie of te droge stenen heeft gewerk of ze nooi goed aangedwid hebben krijg je geen goede hechting.
Een liplas zou op zich wel moeten kunnen met zagen. Met een reciprozaag kom je een eind, al dan niet zuiver gezaagd. Daar maak ik me niet zo druk om iig.quote:Op woensdag 18 april 2007 21:32 schreef Solingjan het volgende:
Ha die Sanger.
Ik zie dat je der nog niet uit bent.
Ik vind al die verhalen van die mensen zo leuk over liplassen enz.
Alleen vraag ik me af hoe je die daar zaagt.........................................
Heb je al een zaag in de beurt gehouden van die nokgording? Kun je al een beetje nadenken hoe je moet zagen. hahahahahah
Het huis is ongeveer 5 meter breed. Het is gebouwd in 1964, en het dak is dus net zo oud. Hoelang het zit weet ik niet zeker. Ik kan me niet voorstellen dat het vanaf de bouw zo heeft gezeten namelijk. Maar daar heeft het wel weer alle schijn van.quote:Hoe lang/ hoe oud is dat dak. Hoe lang zit dat al zo? Daar gebeurt echt niks meer mee. Z|oals ik al eerder schreef, drukken de kepers tegen de nokgording. En daar bij zitten de kepers ook nog eens vast op de baddingen. Dus maak je daar nou maar niet zo'n zorgen om.
Gewoon koud een zelfde balkje ertegen zetten. Stalen verbindingsplaat er tegen slaan en klaar.
Als je nou, voor je gemoedsrust, bij het opnieuw opmetselen van de muur de laaste drie lagen gaat vertanden. Dus zeg de derde/vierde rij onder de gording niet in de lengte metselen maar de stenen dwars op de voorlaatste rij metselen., zodat ze uitsteken.
Volgende rij weer een halve steen meer naar buiten opschuiven.
Dan heb je als het ware een console/koof ondersteuning
Dat zou impliceren dat deze verzakking te wijten is aan te goedkoop bouwen door de aannemer destijds?quote:Op donderdag 19 april 2007 09:33 schreef Gurb het volgende:
Ik denk dat het doorzakken van je dak niets te maken heeft met het feit dat de nokgording niet op de muur opligt, maar puur met het feit dat de gording te zwak is om de krachten te kunnen afdragen, en dus gewoon doorhangt.
Als je dit wilt oplossen kun je de huidige nokgording verzwaren door deze te verdikken aan beide kanten met multiplex, die je verlijmt en schroeft. Ook kun je er een extra gording ondermaken die de oude gording ondersteunt. Echter zul je dan wel eerst de oude gording omhoog moeten krijgen met schroefstempels oid. Dit is wel slecht werk, want je gaat alle oude verbindingen uit elkaar trekken (gording en balklaag die al 40 jaar op elkaar zitten ga je nu ineens omhoog trekken, dus alles kraakt en gaat daarna weer anders belast worden, wat ook weer risico's met zich meebrengt.)
Zoiets had in ook in gedachten ja.quote:En wat betreft de liplas, met een beetje geduld en monnikenwerk red je het wel hoor. Met een decoupeerzaag, oude handzaag, reciprozaag het ruige werk doen, en dan met een beitel alles netjes uitbeitelen.
Idd misschien te goedkoop bouwen. Maar het zou ook kunnen dat je gewoon een slechte gording hebt getroffen. En wat wellicht ook meespeelt is dat jij een hoekwoning hebt, met extra windbelasting van de zijgevel die ook ten dele doordrukt op je dakvlak.quote:Op donderdag 19 april 2007 09:41 schreef sanger het volgende:
Dat zou impliceren dat deze verzakking te wijten is aan te goedkoop bouwen door de aannemer destijds?
Het is des te opvallend dat het bv bij de buren niet, of iig in veel mindere mate, is doorgezakt. Als je er goed naar gaat kijken zie je namelijk wel degelijk verschil. Kan toeval zijn, maar kan ook van niet.
Omhoog trekken zou ik sowieso niet doen, om de redenen die jij aangeeft. Forceren is nooit goed. Dan is ondersteunen c.q. fixeren op het huidige niveau een veiligere optie.
Zijn indd allemaal mogelijikhedenquote:Op donderdag 19 april 2007 09:48 schreef Gurb het volgende:
[..]
Idd misschien te goedkoop bouwen. Maar het zou ook kunnen dat je gewoon een slechte gording hebt getroffen. En wat wellicht ook meespeelt is dat jij een hoekwoning hebt, met extra windbelasting van de zijgevel die ook ten dele doordrukt op je dakvlak.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |