abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113952013
Ik heb zelf een eenmanszaak. Samen met twee andere eenmanszaken huren wij een bedrijfsruimte die op naam staat van alle drie de eenmanszaken. De eigenaar van één van deze eenmanszaken is verantwoordelijk voor de maandelijkse betaling van de huur. Over deze huur wordt volgens het huurcontract geen omzetbelasting in rekening gebracht.

Nu moeten de andere twee eenmanszaken (waaronder ik) maandelijks de huur betalen aan de andere eenmanszaak die verantwoordelijk is voor de maandelijkse betaling.

Mijn vraag is hoe dit administratief het beste geregeld kan worden. Aangezien er geen BTW in rekening wordt gebracht neem ik aan dat factureren van de huurprijs niet nodig is? Kan ik gewoon een periodieke betaling instellen via mijn zakelijke rekening met een omschrijving als "betaling huur kantoorruimte", of komt er toch veel meer bij kijken?

[ Bericht 0% gewijzigd door TheGloaming op 08-07-2012 23:57:40 ]
pi_113957767
Sluit een huurcontract af met de hoofdhuurder.

Periodieke betaling volstaat dan, dmv het contract kan je aannemelijk maken dat het zakelijke kosten zijn. Zet er dan wel een periode bij, januari 2013 etc.
  maandag 9 juli 2012 @ 07:08:29 #3
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_113957868
Hoe het administratief geregeld wordt, dat weet ik niet.

Echter een opmerking aangaande het volgende; heeft de hoofdhuurder een speciale status wat betreft beslissingen wie mag huren en wie niet?

Een kennis van mij had de volgende situatie; zij zit met drie andere eenmanszaken in een pand. Een van de andere drie is de hoofdhuurder. Echter toen zij haar zaak wilde verkopen, bleek dat deze hoofdhuurder kon beslissen of ze een nieuw huurcontract mocht verstrekken of niet.

Daarmee had de hoofdhuurder grote invloed op het verkoop-proces. Omdat de eenmanszaken nogal aan elkaar verwant waren qua klantenkring, was dit een grote kopzorg.

Let er dus op dat evt. contracten zodanig zijn opgesteld, dat jij altijd kan verkopen zonder dat de hoofdhuurder een nieuw contract kan weigeren.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_113961015
Wat ik vergeten ben te vermelden is dat we alle 3 hetzelfde contract hebben ondertekend. Er is dus slechts één huurcontract waarin alle 3 de eenmanszaken als huurder worden genoemd en als huurder hebben ondertekend.

Alleen administratief gezien staan de drie eenmanszaken op één adres in het huurcontract en is één van de eenmanszaken gekozen om de automatische incasso maandelijks te voldoen.

Is het dan nog steeds nodig om een apart huurcontract op te stellen? Ik neem aan dat er in dit geval geen sprake is van een hoofdhuurder of iets dergelijks?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')