abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113883391
Misschien wel even prettig voor de mensen die er wellicht mee te maken krijgen.
Een update m.b.t. de actuele politieke stand aangaande de langstudeerboete.

De info komt uit de verkiezingsprogramma's.

Partijen die van de boete afwillen:
- SP
- VVD
- Groen Links
- D66
- Partij voor de Dieren
- PvdA

Partijen die pro langstudeerboete zijn:
- CDA (uitvinder boete!)
- SGP

Partijen waarvan het standpunt nog onduidelijk is:
- PVV
- CU

kleine partijen als brinkman/pensioen/piratenpartij etc heb ik niet meegenomen in dit overzicht.

Verder loopt er nog een rechtszaak over de langstudeerboete, aangespannen door enkele studentenorganisaties. De zitting vond plaats op 21 mei, de uitspraak wordt woensdag a.s. om 10:00 uur verwacht.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 08:01:42 #2
330618 MrvanTrapZ
Facta, non verba
pi_113883422
Dit is een goede zaak.
Constant aan het feesten/zuipen terwijl ze zouden moeten leren, maar wel het handje ophouden als ze geen geld hebben.
Rock you in your face and stab your brain with your nosebone
pi_113883435
En Henk en Ingrid maar werken zodat die lamballen kunnen zuipen zeker!
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_113883441
Wilde eerst VVD stemmen maar dat gaan toch CDA worden denk ik ;(

Niks mis met je studie binnen normale tijdsvakken te halen, wil je een 2e studie erbij dan investeer je maar in jezelf, wil je jezelf ontwikkelen en ontplooien tijdens je studie en daarmee afstuderen uitstellen? Doe je maar in je eigen tijd of je draagt de consequenties ervan
pi_113883448
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 08:06 schreef admiraal_anaal het volgende:

Niks mis met je studie binnen normale tijdsvakken te halen, wil je een 2e studie erbij dan investeer je maar in jezelf, wil je jezelf ontwikkelen en ontplooien tijdens je studie en daarmee afstuderen uitstellen? Doe je maar in je eigen tijd of je draagt de consequenties ervan
Eens. Zo'n slechte maatregel is het niet. Zou het zonde vinden als er nu toch weer vanaf gezien wordt, want dan gaan ze wel weer iets anders verzinnen om het geld vandaan te halen.
pi_113883471
quote:
9s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 08:05 schreef Jesse_ het volgende:
En Henk en Ingrid maar werken zodat die lamballen kunnen zuipen zeker!
Zoals het hoort!
  zaterdag 7 juli 2012 @ 08:21:10 #7
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_113883487
Zou heel jammer zijn als deze beloning voor de vlotte studeerders er af zou gaan. Want dan moet iedereendie studeert meer gaan betalen, ook diegenen die wel vlot door hun studie komen.

En inderdaad een tweede of derde studie is investeren in jezelf, dat zegt eigenlijk al genoeg :)
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_113883495
Hopelijk schaffen ze die onzinnige boete met terugwerkende kracht af.
De overheid zou juist moeten investeren in mensen. Meer opleiding betekent meer belasting inkomsten voor de overheid.

Een aankomend student kan zich nu niet eens een verkeerde studiekeuze permitteren!

Misschien kan Halbe voor de verkiezingen er ook nog een zittenblijversboete doordrukken.
Zal die scholieren leren te blijven zitten!
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  zaterdag 7 juli 2012 @ 08:23:26 #9
377090 Pinoooo
Ik ben pino....
pi_113883498
Wie zijn henk en ingrid toch? :@
'M'n nieuwe accountje ... groetjes Pinoooo
pi_113883885
Studeren is de laatste jaren meer om te zuipen te feesten en te neuken. Je studie moet je in de afgesproken tijd afmaken en als dat niet lukt moet je gewoon een boete krijgen. Kijk er kunnen omstandigheden zijn dat je niet in staat bent te studeren door langdurig ziek zijn en dan bedoel ik niet het ziek zijn van de drank.
As je de bal nie hep kejje ook nie score, da's logisch natuurluk
pi_113883922
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 09:15 schreef RonnieHansen het volgende:
Studeren is de laatste jaren meer om te zuipen te feesten en te neuken. Je studie moet je in de afgesproken tijd afmaken en als dat niet lukt moet je gewoon een boete krijgen. Kijk er kunnen omstandigheden zijn dat je niet in staat bent te studeren door langdurig ziek zijn en dan bedoel ik niet het ziek zijn van de drank.
Ik begrijp zelf niet zo goed waar deze opvatting vandaan komt. Van het Minverva-bericht laatst in het nieuws? De ontgroenings-berichten rond het nieuwe jaar?
Ik studeer nu zelf imiddels 3 jaar en ik zie maar weinig mensen om mij heen, maar ook bij andere studies die er echt met de pet naar zwaaien. Veel mensen willen echt niet heel lang studeren hoor en doen er veel aan om het zsm te halen (niet op z'n minst omdat er wel gevraagd wordt bij bedrijven waarom je een studie niet nominaal hebt afgerond). Ik merk dat veel mensen tegen de studenten aankijken als zijnde nietsnutten die leven van het geld van de maatschappij, maar in mijn omgeving (en naar ik hoor ook bij veel anderen) is dat echt wel iets wat niet veel meer voorkomt. Toegegeven, er zijn altijd uitzonderingen en van Minerva e.d. ben ik ook niet echt fan. Bovendien moet alles wat bijgeleend wordt of waar het te lang duurt terug betaald worden. Dus de studenten van nu krijgen niets anders dan wat de studenten van 30 jaar terug kregen; op de regeling na dat wij nu allemaal extra boetes en regelingen op ons dak krijgen (ik persoonlijk niet gelukkig) als je een jaar vertraging oploopt.

Zo ken ik mensen die dubbeltrajecten doen; besloten halverwege tijdens hun studie een studie geneeskunde erbij te doen. Ontzettend goed, want wetenschappelijk onderlegde artsen zijn in mijn optiek een van de betere soort. Maar nu hebben ze een probleem met de harde knip die is ingevoerd, want omdat ze het dubbel doen en niet naast elkaar, maar ook niet helemaal synchroon lopen in de jaren (bv. 1e+2e jaar gnk bij het 3e jaar studie doen zit er alsnog een jaar verschil tussen) kunnen ze dus niet hun bachelor afronden omdat ze nog bezig zijn met bepaalde vakken. Die mensen worden nu dus genaaid met extra boetes omdat ze hebben besloten een beter onderlegde arts te worden. In mijn ogen heel erg krom en niet bepaald motiverend. Ik wilde zelf ook graag 2 masters tegelijk doen maar omdat ik dat qua stages niet in 3 jaar (de tijd die er staat voor 1 beta master + 1 jaar uitloop) af kan ronden en omdat de 2e master geloof ik niet tegen collegegeld tarief vergoed wordt betekent dit dat ik in het laatste jaar 15.000 euro kwijt ben (iets van 12.000 euro collegegeld voor die master en 3000 euro boete omdat ik uitloop).

Ik begrijp best dat ze iets willen doen tegen de mensen die uitlopen; maar ik vind ook dat ze mensen die gemotiveerd zijn om iets extra's te willen doen, die er meer bij willen doen en onder het juk van de zesjes-cultuur uit willen komen ze best tegemoet kunnen komen op de een of andere manier (bv. kwijtschelding van boete als je die extra studie afrondt binnen de normale tijd + 1 jaar uitloop, hoeft van mij nog geeneens tegen lager collegegeld gedaan te worden).

[ Bericht 7% gewijzigd door kirsten. op 07-07-2012 09:26:16 ]
  zaterdag 7 juli 2012 @ 09:42:43 #12
97111 ukga
Siewosie baas
pi_113884163
Ik vind het altijd mooi om te lezen dat als het om langstideerders gaat, vele gelijk gaan janke dat alle studenten alleen maar feesten zuipen en neuken, maar je niemand hoort over hele wijken uitkering en subsidie trekkers
pi_113884182
De langstudeer boete is goed om luie studenten tegen te gaan, maar voor scholieren die via het hbo door willen naar de univeristeit is het erg nadelig.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 09:47:33 #14
112251 314
gimme pie!
pi_113884218
quote:
6s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 09:18 schreef kirsten. het volgende:

[..]

Ik studeer nu zelf imiddels 3 jaar en ik zie maar weinig mensen om mij heen, maar ook bij andere studies die er echt met de pet naar zwaaien.
ergens met de pet naar gooien ;)

quote:
omdat ze het dubbel doen en niet naast elkaar, maar ook niet helemaal synchroon lopen in de jaren (bv. 1e+2e jaar gnk bij het 3e jaar studie doen zit er alsnog een jaar verschil tussen) kunnen ze dus niet hun bachelor afronden omdat ze nog bezig zijn met bepaalde vakken.
ze kunnen toch de ene afronden en de 2e studie nog een jaartje mee doorgaan? het is een 2e studie, dat ze hem ernaast doen ipv erna is goed ja, maar nu moeten ze dan één jaar wat meer betalen ipv 3 of 4 jaar
pi_113884253
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 08:06 schreef admiraal_anaal het volgende:

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 08:21 schreef JaapB het volgende:
Zou heel jammer zijn als deze beloning voor de vlotte studeerders er af zou gaan. Want dan moet iedereendie studeert meer gaan betalen, ook diegenen die wel vlot door hun studie komen.

En inderdaad een tweede of derde studie is investeren in jezelf, dat zegt eigenlijk al genoeg :)
En een eerste studie is zeker geen investering?

Eigenlijk is het altijd hetzelfde probleem. De mensen die voor deze maatregel zijn zijn de mensen die er geen verstand van hebben. Een jaar bestuur/stage wordt niet gedaan om eens lekker te zuipen en te feesten, maar omdat het tegenwoordig bijna een vereiste is van bedrijven. Een studentenvereniging is voor veel mensen nodig zodat ze leuke vrienden kunnen maken in een nieuwe stad. Het hoeft niet per se, maar ik heb het idee dat je met een studentenvereniging sociaal gezien het maximale eruit haalt. Het sociale aspect wordt ook riant overdreven. Het merendeel van de studenten is gewoon op college, practica en tentamens.

Veel studies in Nederland gaan vanaf jaar 1 al maximaal van start. Dat is vrij uniek, want aan de meeste universiteiten heb je een soort introductiejaar waar de vakken makkelijk zijn zodat je kan wennen. Hier gooien we studenten het liefst vanaf de eerste maand in het diepe zonder begeleiding. Dat laatste is trouwens iets waardoor ik de Nederlandse universiteiten mede verantwoordelijk acht voor vertragingen. Van de student wordt verwacht dat hij/zij zijn best doet, maar de universiteit doet het lekker op de "klassieke" en "wetenschappelijke" manier (d.w.z. wij geven lekker 2 colleges, huiswerk en literatuur en zoek het zelf maar uit).

Om het even kosten-technisch te analyseren moet je je afvragen waar dan die "kosten" vandaan komen. Als studenten door een bestuur of stage geen studie volgen lopen ze vertraging op, maar ze nemen ook geen "service" af bij de universiteit. Sterker nog, ze leveren vaak geld op voor de universiteit! Ze leveren aan de andere kant ook minder belasting op via allerlei wegen doordat ze later beginnen met werken. Alleen als je studenten in 4 jaar door een studie pompt, kun je je afvragen of mensen wel terecht komen waar ze willen. Veel mensen komen er na 1-2 jaar achter dat de studie die ze gekozen hebben niet bij ze past. Als je deze mensen hun leven lang in een industrie stopt waar ze zich niet lekker voelen, zullen ze ook weer minder verdienen. Het is dus een lege discussie om te stellen dat studenten per definitie duurder zijn als ze langer studeren.

[ Bericht 6% gewijzigd door Physics op 07-07-2012 11:12:31 ]
pi_113885014
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 09:47 schreef 314 het volgende:

[..]

ergens met de pet naar gooien ;)

[..]

ze kunnen toch de ene afronden en de 2e studie nog een jaartje mee doorgaan? het is een 2e studie, dat ze hem ernaast doen ipv erna is goed ja, maar nu moeten ze dan één jaar wat meer betalen ipv 3 of 4 jaar
Oja :D

Nee het hele punt is dat ze nu niet hoeven te loten. Normaal kom je namelijk GNK niet in zonder te loten (teminste, toen wij begonnen met de studies). En aangezien onze studie ook een lotingsstudie was, en je je niet voor 2 lotingsstudies tegelijk in mocht schrijven werd dat voor ons echt uitgesloten. en Co-schappen van GNK kan je (denk ik) niet combineren met een andere studie... Ik zou nu tijdens mijn eigen stage ook geen tijd hebben voor een andere studie omdat ik daarnaast ook nog werk, zelfs zonder werk zou het moeilijk worden. denk dat co-schappen hetzelfde idee is.

Maar dit is maar een specifiek voorbeeld hoor. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat het vooral voor de mensen die echt iets extra's willen doen door het bos van regels en boetes zo ontzettend moeilijk wordt gemaakt om dat daadwerkelijk te doen. Ik vind dat best verontrustend, want bedenk wel dat over 10 jaar er geen studenten meer zijn die extra dingen doen, puur om maar geen vertraging op te lopen. Wat in mijn ogen weer resulteert in een grote middelmaat met niemand die er echt bovenuit steekt... Hoera kenniseconomie.
pi_113885035
Ik krijg echt jeuk van mensen die willen beweren dat elke "langstudeerer" er zelf geen reet aan doet. Je hebt ze er idd tussen zitten maar het kan zoveel redenen hebben dat je langer over je studie doet.

Die CDA is echt flink op hun achterhoofd gevallen om zoiets idioots de wereld in te slingeren. Snap serieus niet wat hen bezielt. Als je te hard rijdt krijg je een boete van een paar honderd euro. Maar o wee als je om wat voor reden dan ook even langer studeert. Dan mag je 3000 euro extra dokken. Heel logisch idd.

|:( :r
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_113885110
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 09:50 schreef Physics het volgende:

[..]

[..]

En een eerste studie is zeker geen investering?

Eigenlijk is het altijd hetzelfde probleem. De mensen die voor deze maatregel zijn zijn de mensen die er geen verstand van hebben. Een jaar bestuur/stage wordt niet gedaan om eens lekker te zuipen en te feesten, maar omdat het tegenwoordig bijna een vereiste is van bedrijven. Een studentenvereniging is voor veel mensen nodig zodat ze leuke vrienden kunnen maken in een nieuwe stad. Het hoeft niet per se, maar ik heb het idee dat je met een studentenvereniging sociaal gezien het maximale eruit haalt. Het sociale aspect wordt ook riant overdreven. Het merendeel van de studenten is op college, practica en tentamens.

Veel studies in Nederland gaan vanaf jaar 1 al maximaal van start. Dat is vrij uniek, want aan de meeste universiteiten heb je een soort introductiejaar waar de vakken makkelijk zijn zodat je kan wennen. Hier gooien we studenten het liefst vanaf de eerste maand in het diepe zonder begeleiding. Dat laatste is trouwens iets waardoor ik de Nederlandse universiteiten mede verantwoordelijk acht voor vertragingen. Van de student wordt verwacht dat hij/zij zijn best doet, maar de universiteit doet het lekker op de "klassieke" en "wetenschappelijke" manier (d.w.z. wij geven lekker 2 colleges, huiswerk en literatuur en zoek het zelf maar uit).

Om het even kosten-technisch te analyseren moet je je afvragen waar dan die "kosten" vandaan komen. Als studenten door een bestuur of stage geen studie volgen lopen ze vertraging op, maar ze nemen ook geen "service" af bij de universiteit. Sterker nog, ze leveren vaak geld op de universiteit! Ze leveren aan de andere kant ook minder belasting op via allerlei wegen doordat ze later beginnen met werken. Alleen als je studenten in 4 jaar door een studie pompt, kun je je afvragen of mensen wel terecht komen waar ze willen. Veel mensen komen er na 1-2 jaar achter dat de studie die ze gekozen hebben niet bij ze past. Als je deze mensen hun leven lang in een industrie stopt waar ze zich niet lekker voelen, zullen ze ook weer minder verdienen. Het is dus een lege discussie om te stellen dat studenten per definitie duurder zijn als ze langer studeren.
Eens. Groot nadeel is dat mensen verkeerd worden voorgelicht door de universiteiten op van die massale voorlichtingsdagen. Ik zie bij mijn eigen faculteit dat alles netjes, mooi en zo prachtig mogelijk wordt voorgesteld maar als je dan daadwerkelijk gaat studeren... Tjsa dan valt dat tegen. Ik vind ook dat mensen daar doorheen moeten prikken maar helaas doet de meerderheid dat niet. Dit kan leiden tot een verkeerde studiekeuze en dan ben je in deze tijd dus de pineut ivm boetes.

Ik vind het opzich niet slecht dat de uni's je hier gelijk in het diepe gooien. Ik zie soms wel eens mensen erdoor geholpen worden en dan denk ik; 'hoor je hier eigenlijk wel thuis ipv op het HBO'? Ik vind daar zelf persoonlijk niets mis mee, het is geen middelbare school meer waar alles je voorgekauwd moet worden. Sowieso worden veel te veel mensen die hier niet thuis horen naar de uni gestuurd 'omdat het hoort als je van het VWO komt'. Ik vind verrassend veel mensen hier middelmatig tot slecht presteren met veel te veel herkansingen en 6en. Maargoed, dat is mijn mening natuurlijk en misschien ook niet het punt van deze discussie.

Ik ben het alleen niet eens met wat je over studentenverenigingen zegt. Ik ben zelf niet lid van een studentenvereniging. Nooit gemist, als ik zie wat voor een verplichtingen daaraan vast zitten (qua tijd maar ook qua kosten, bv. drank van de ouderejaars betalen op feesten e.d. als eerstejaars) dan ben ik heel blij dat ik daar niet aan mee hoef te doen. En ik heb ook niet het idee dat ik op sociaal vlak wat tekort kom, want ik maak mijn vrienden ergens anders wel. Maargoed, als andere studenten dat wel willen houd ik ze natuurlijk niet tegen, dat moet iedereen voor zich weten als ze maar niet om 4 uur 's nachts onder mijn raam gaan staan lallen
pi_113885504
Door mijn vrijwilligerswerk ken ik heel veel jongeren. Een groot deel daarvan gaat studeren of studeert al. Als je het met ze over de studie hebt dan hoor ik vooral dat ze het zo gezellig hebben. Het weekend begint doorgaans al op donderdagavond. De stad waar ze studeren moet gezellig zijn en er moeten ook lekkere mannen en vrouwen zijn. Als ik dan zeg dat studeren heel wat anders is dan zuipen feesten en neuken dan lachen ze me nog uit ook.
As je de bal nie hep kejje ook nie score, da's logisch natuurluk
pi_113886083
Studenten die er echt niks aan doen en alleen maar willen feest vieren... Ja die mogen ze van mij ook hard aanpakken. :r
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_113886451
Luie studenten kunnen ook aangepakt worden door minimaal 40-45 ECTS per studiejaar te vereisen om door te mogen gaan. Maar ik denk niet dat het echt om "luie" studenten gaat, want waarom worden dan ook de deeltijdstudenten beboet? Dat zijn toch juist vaak harde werkers die iets extra doen en niet eens studiefinanciering ontvangen.
pi_113887417
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 10:45 schreef Apotheose het volgende:
Ik krijg echt jeuk van mensen die willen beweren dat elke "langstudeerer" er zelf geen reet aan doet. Je hebt ze er idd tussen zitten maar het kan zoveel redenen hebben dat je langer over je studie doet.

|:( :r
Generaliseren is altijd makkelijk ja.. bewijst vaak weer hoe kortzichtig sommige mensen kunnen zijn.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 11:50 schreef gracee het volgende:
Luie studenten kunnen ook aangepakt worden door minimaal 40-45 ECTS per studiejaar te vereisen om door te mogen gaan.
Bij heel veel opleidingen is dat toch al zo? de opleiding waaraan ik binnenkort ga beginnen vereist zelfs 50 ECTS.
pi_113887710
Weet iemand hoe dit met het collegegeld voor een 2e studie zit?
pi_113887798
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 12:36 schreef pasjes het volgende:
Weet iemand hoe dit met het collegegeld voor een 2e studie zit?
wat bedoel je? Hoe het met het collegegeld van een 2e studie zit of hoe het met een langstudeerdersboete bij een 2e studie zit?
pi_113887864
Het collegegeld, dus of dit sowieso het instellingstarief blijft of dat hier ook discussie over is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')