abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113845727
Ik heb zojuist een offerte gehad en mijn wens was om het 20 jaar vast te zetten (ik weet graag wat ik voor lange tijd zou moeten betalen)

Het gaat hier om een hypotheek van 238.000 euro, 50% aflossingvrij. Sparen.
Rente percentage 5.05%.

Ik vind zelf dat het wel een redelijk goede percentage is, maar twijfel wel een klein beetje.
Ik heb namelijk het idee dat mocht de hypotheekrenteaftrek vervallen dat de regering dan bijna wel verplicht is iets nieuws te verzinnen om de kosten binnen de perken te houden. Hierin zouden ze dus de rente een flink stuk kunnen verlagen. (klinkt dit een beetje logisch)

Iemand een idee of mening hierover ?
pi_113845982
Bij welke bank?
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  vrijdag 6 juli 2012 @ 12:43:20 #3
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_113846133
Als de hypotheek rente aftrek verdwijnt moet je er niet op rekenen dat de bank met haar rente gaat zakken.

Ik zou me -los van de rente- afvragen of je deze hypotheek nog steeds kunt betalen als de rente aftrek gaat verdwijnen.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 12:45:16 #4
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_113846211
quote:
99s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 12:43 schreef TR08 het volgende:
Als de hypotheek rente aftrek verdwijnt moet je er niet op rekenen dat de bank met haar rente gaat zakken.

Ik zou me -los van de rente- afvragen of je deze hypotheek nog steeds kunt betalen als de rente aftrek gaat verdwijnen.
dit dus.
Ik zou geen te groot risico gaan lopen...
  vrijdag 6 juli 2012 @ 12:45:22 #5
31922 florisje
er zit een aap in de koelkast!
pi_113846215
wie woont er nou tegenwoordig nog 20 jaar in 1 en hetzelfde huis?
knolraap en lof schorseneren en prei
pi_113846276
Rente is redelijk netjes voor 20 jaar.
Maar wat ook hele belangrijke voorwaarden zijn:
Hoe veel mag je per jaar boete vrij aflossen. Het kan zo maar zijn dat je een extra bedrag wil aflossen een keer. En mag dat dan zo maar?
Mag je binnen de 20 jaar zonder kosten zomaar verhuizen en de hypotheek mee nemen? Of zitten daar kosten aan verbonden.
Persoonlijk zou ik altijd hoger inschrijven bij de notaris. Als je ooit wil verbouwen scheelt dat je kosten. Maar mag dat ook bij deze hyptoheek?
  vrijdag 6 juli 2012 @ 12:46:42 #7
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_113846279
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 12:45 schreef florisje het volgende:
Gezien het aantal transacties op de woningmarkt moeten dat er vrij veel zijn.
pi_113846282
Waarom sparen en niet annuïtair of lineair aflossen?
pi_113846349
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 12:46 schreef Rolfieo het volgende:
Rente is redelijk netjes voor 20 jaar.
Maar wat ook hele belangrijke voorwaarden zijn:
Hoe veel mag je per jaar boete vrij aflossen. Het kan zo maar zijn dat je een extra bedrag wil aflossen een keer. En mag dat dan zo maar?
Mag je binnen de 20 jaar zonder kosten zomaar verhuizen en de hypotheek mee nemen? Of zitten daar kosten aan verbonden.
Persoonlijk zou ik altijd hoger inschrijven bij de notaris. Als je ooit wil verbouwen scheelt dat je kosten. Maar mag dat ook bij deze hyptoheek?
10% boetevrij aflossen per jaar.
hypotheek mag je meenemen.
er is een optie om 50.000 euro bij te lenen (ooit) zonder dat je naar een notaris hoeft te gaan, mits je financiën in orde zijn
pi_113846362
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 12:45 schreef florisje het volgende:
Ik denk dat ik er eentje zal :) zijn, vooral met dit huis.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 12:49:43 #11
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_113846394
heb je nationale hypotheek garantie erbij afgesloten?
Zo ja is dat dan al van die 5.05% af?
pi_113846400
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 12:49 schreef maickeltje het volgende:
heb je nationale hypotheek garantie erbij afgesloten?
Zo ja is dat dan al van die 5.05% af?
ja

(ps. Aegon)
pi_113846491
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 12:33 schreef kloontjeloontje het volgende:
Ik heb namelijk het idee dat mocht de hypotheekrenteaftrek vervallen dat de regering dan bijna wel verplicht is iets nieuws te verzinnen om de kosten binnen de perken te houden. Hierin zouden ze dus de rente een flink stuk kunnen verlagen. (klinkt dit een beetje logisch)
Dit dus absoluut niet voor mensen die met de discussie die er nu is alsnog voor de fiscaal ondersteunde uitvoeringen gaan naar mijn mening. Dat is een bewust risico wat je sowieso neemt en nu al helemaal.
pi_113846582
quote:
Ik heb zojuist een offerte gehad en mijn wens was om het 20 jaar vast te zetten (ik weet graag wat ik voor lange tijd zou moeten betalen)

Het gaat hier om een hypotheek van 238.000 euro, 50% aflossingvrij. Sparen.
Rente percentage 5.05%.

Ik vind zelf dat het wel een redelijk goede percentage is, maar twijfel wel een klein beetje.

Iemand een idee of mening hierover ?
Ik heb ook een spaarhypotheek maar zou het nu anders doen.

Annuïteitenhypotheek is veiliger, je begint meteen met aflossen van de hoofdsom.

Deel aflossingsvrij zou ik ook niet zo groot laten, als de HRA afloopt zit je dan nog steeds met dezelfde lasten terwijl je er ook geheel af kan zijn over 30 jaar.

Wat heb je voor het huis betaald?
pi_113846613
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 12:48 schreef kloontjeloontje het volgende:

[..]

Ik denk dat ik er eentje zal :) zijn, vooral met dit huis.
Maar wat als je moet verhuizen voor werk of andere omstandigheden, zoals chronische ziekte van jou of je partner?

Ofwel: heb je meerdere scenario's voor je toekomst bekeken? Ik kan je uit ervaring vertellen dat het niet altijd loopt zoals je het voor je ziet.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 12:58:28 #16
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_113846724
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 12:55 schreef LinksGroentje het volgende:

[..]

Ik heb ook een spaarhypotheek maar zou het nu anders doen.

Annuïteitenhypotheek is veiliger, je begint meteen met aflossen van de hoofdsom.

Deel aflossingsvrij zou ik ook niet zo groot laten, als de HRA afloopt zit je dan nog steeds met dezelfde lasten terwijl je er ook geheel af kan zijn over 30 jaar.

Wat heb je voor het huis betaald?
hypotheek adviseurs zullen in 2012 een spaarhypotheek aanraden en in 2013 een Annuïteitenhypotheek
pi_113846785
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 12:58 schreef maickeltje het volgende:

[..]

hypotheek adviseurs zullen in 2012 een spaarhypotheek aanraden en in 2013 een Annuïteitenhypotheek
Klopt.
Maar je moet 30 jaar (!) vooruit kijken. En dan is annuïteiten het veiligst omdat je vanaf dag 1 begint met aflossen en de hypotheeksom gelijk lager wordt.

Een spaarhypotheek bestaat alleen maar bij gratie van de HRA en regelingen zoals die er waren.

Aangezien een hypotheekadviseur niet je hypotheek betaalt maar alleen kijkt naar wat nu het voordeligst is, zou ik de andere opties ook laten doorrekenen.

Waarom 50% aflossingvrij terwijl TS over 30 jaar geheel hypotheekvrij zou kunnen zijn, bijvoorbeeld?
pi_113846820
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 12:46 schreef Rolfieo het volgende:

aan de ene kant heb je het voordeel van niet meer naar de notaris te moeten, je hebt echter ook een heel groot nadeel, namelijk dat je op dat moment veel lastiger kunt shoppen, er ligt immers een eerste hypotheek van 288k ipv 238k op dat huis, een tweedehypotheekverstrekker heeft dan ook grotere risico's met deze constructie, waardoor je denk ik moeilijker kunt shoppen
pi_113846825
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 13:00 schreef LinksGroentje het volgende:

[..]

Waarom 50% aflossingvrij terwijl TS over 30 jaar geheel hypotheekvrij zou kunnen zijn, bijvoorbeeld?
Dan zit ik toch met hele hoge lasten nu als ik 0% aflossingvrij neem?
pi_113846859
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 13:01 schreef kloontjeloontje het volgende:

[..]

Dan zit ik toch met hele hoge lasten nu als ik 0% aflossingvrij neem?
Heb je je dat door laten rekenen? Voor mijn hypotheek had ik (achteraf) voor 80 Euro meer per maand de hele hypotheek afgelost na 30 jaar.

Dat werd mij niet verteld, zelf heb ik het ook niet nagerekend.
De rente is de grootste mep, het ingelegde spaardeel is maar een "schijntje" en dat juist bepaalt je uiteindelijke aflossing.

Ik heb 45% aflossingsvrij en spijt.
Een fout maken moet kunnen en als anderen van mijn fouten kunnen leren is dat mooi.
Ik kan gelukkig wel zelf ieder jaar een deel aflossen maar in de praktijk mis je de stok achter de deur om daar voor te sparen.

In geval van annuïteiten zal je sowieso nog duurder uitkomen maar het is veiliger.
pi_113846935
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 12:55 schreef LinksGroentje het volgende:

[..]
Deze misvatting is de hele oorzaak van het gezeik rondom de AVH. Hoe kom je er toch weer bij dat omdat je een AVH hebt je over 30 jaar niks afgelost hebt?
  vrijdag 6 juli 2012 @ 13:05:34 #22
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_113846944
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 13:00 schreef LinksGroentje het volgende:

[..]

Klopt.
Maar je moet 30 jaar (!) vooruit kijken. En dan is annuïteiten het veiligst omdat je vanaf dag 1 begint met aflossen en de hypotheeksom gelijk lager wordt.

Een spaarhypotheek bestaat alleen maar bij gratie van de HRA en regelingen zoals die er waren.

Aangezien een hypotheekadviseur niet je hypotheek betaalt maar alleen kijkt naar wat nu het voordeligst is, zou ik de andere opties ook laten doorrekenen.

Ik ben het helemaal met je eens hoor!
Ik bedoel er ook mee te zeggen dat ze dus over een half jaar al een Annuïteitenhypotheek aanraden dus waarom zou TS dat nu al niet nemen? Betaald iets meer maar is dan naar 30 jaar wel aflossingsvrij...ik zou hier voor gaan omdat ts zegt lang te willen wonen in het huis
  vrijdag 6 juli 2012 @ 13:05:46 #23
33189 RM-rf
1/998001
pi_113846953
quote:

nee dat klinkt niet erg logisch..
de regering/overheid int niet die rente en als je een hypotheek afsluit is er geen enkele garantie dat je altijd kunt blijven genieten van dezelfde HRA als dat je nu doet...
De HRA is enkel een belastingtechnische maatregel een aftrekpost die per belastingjaar zal gelden en ook geminderd kan worden.....

Mogelijk dat de overheid een HRA-korting zal corrigeren via en andere budgetneutrale aanpassing, waardoor je bv op andere punten wat minder belasting betaald, maar vermoedelijk zul je daar veel minder van profiteren...
De rente zal niet minder worden als je die nu vastlegt, maar mogelijk wel als je een variabele rente op de zeer korte termijn kiest (wat echter evenzeer zo zn risico's heeft)

daarom is het verstandig gewoon zekerheid te nemen en bij je maandlasten zo te berekenen dat een eventueel wegvallen van de HRA op termijn een mogelijkheid die je nog steeds goed kunt betalen en je niet in de problemen brengt
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_113846999
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 13:05 schreef CutCake het volgende:

[..]

Deze misvatting is de hele oorzaak van het gezeik rondom de AVH. Hoe kom je er toch weer bij dat omdat je een AVH hebt je over 30 jaar niks afgelost hebt?
Als ik over 30 jaar 55% heb afgelost loopt ook mijn HRA periode af (als dat nog bestaat).
Daardoor zit ik netto weer voor ongeveer dezelfde lasten (deel afgelost maar ook geen HRA meer voor resterende deel).

Na die 30 jaar moet je bovendien je rente opnieuw vastzetten en als je pech hebt betaal je nog meer dan voorheen.

En dat terwijl je in die 30 jaar ook de hele hypotheek had kunnen aflossen voor 80 Euro meer in de maand aan inleg (in mijn geval dan).

Daar heb ik spijt van, evenals mijn keuze voor de spaarhypotheek.
Als de HRA over 15-20 jaar wordt afgebouwd, heb ik nog niets afgelost terwijl dat met annuïteiten wel het geval was geweest.
pi_113847104
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 13:07 schreef LinksGroentje het volgende:

[..]

Als ik over 30 jaar 55% heb afgelost loopt ook mijn HRA periode af (als dat nog bestaat).
Daardoor zit ik netto weer voor ongeveer dezelfde lasten (deel afgelost maar ook geen HRA meer voor resterende deel).

Na die 30 jaar moet je bovendien je rente opnieuw vastzetten en als je pech hebt betaal je nog meer dan voorheen.

En dat terwijl je in die 30 jaar ook de hele hypotheek had kunnen aflossen voor 80 Euro meer in de maand aan inleg (in mijn geval dan).
Een AVH kan (en zou je ook moeten) gewoon ingelost worden tijdens de looptijd. Je wil toch niet gaan vertellen dat je dat niet weet he...

Die 80,-/maand kan je alsnog aflossen als je een AVH hebt, wat is het probleem behalve dat je blijkbaar niet geheel weet wat je hebt afgesloten?
pi_113847181
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 13:09 schreef CutCake het volgende:

[..]

Een AVH kan (en zou je ook moeten) gewoon ingelost worden tijdens de looptijd. Je wil toch niet gaan vertellen dat je dat niet weet he...

Die 80,-/maand kan je alsnog aflossen als je een AVH hebt, wat is het probleem behalve dat je blijkbaar niet geheel weet wat je hebt afgesloten?
quote:
Ik kan gelukkig wel zelf ieder jaar een deel aflossen maar in de praktijk mis je de stok achter de deur om daar voor te sparen.
Lees...

Doel je op het aflossen van het aflossingsvrije deel?
Of bedoel je dat ik meer zou kunnen inleggen op de spaarhypotheek?

Je mag wel wat duidelijker zijn, je weet blijkbaar waar je het over hebt maar ik mis iets O+
pi_113847541
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 13:11 schreef LinksGroentje het volgende:

[..]

Lees...
dat was een crosspost die eerste quote ;)

quote:
Doel je op het aflossen van het aflossingsvrije deel?
Of bedoel je dat ik meer zou kunnen inleggen op de spaarhypotheek?
Inlossen op je av-deel inderdaad, dat is voordeliger op het moment.
quote:
Je mag wel wat duidelijker zijn, je weet blijkbaar waar je het over hebt maar ik mis iets O+
Dat er legio voorbeelden zijn van mensen die een avh hebben en niks inlossen over de gehele looptijd, deze mensen hebben of geld zat of zijn domweg niet geschikt voor een dergelijke vorm. AV kiezen omdat je het anders niet kan betalen is dom, AV kiezen omdat je de middelen hebt om zelf binnen die looptijd te kiezen wat en wanneer je inlost is niks mis mee imo.
pi_113847641
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 13:20 schreef CutCake het volgende:

[..]

dat was een crosspost die eerste quote ;)

[..]

Inlossen op je av-deel inderdaad, dat is voordeliger op het moment.

[..]

Dat er legio voorbeelden zijn van mensen die een avh hebben en niks inlossen over de gehele looptijd, deze mensen hebben of geld zat of zijn domweg niet geschikt voor een dergelijke vorm. AV kiezen omdat je het anders niet kan betalen is dom, AV kiezen omdat je de middelen hebt om zelf binnen die looptijd te kiezen wat en wanneer je inlost is niks mis mee imo.
Ik ga maandag of dinsdag bellen voor een afspraak bij mijn hypotheekadviseur om de regels door te nemen, zodat ik geen boete krijg.

Aflossen op het AVH lijkt me een goed idee, ik zou jaarlijks 2000 Euro extra willen aflossen.
Dan zit ik na 27 jaar op zo'n 54.000 Euro, toch?
pi_113847984
2x27 is 54 ja :) je zou dat bedrag ieder jaar op kunnen laten lopen want over het geen je hebt afgelost betaal je immers geen rente meer dus kan het zelfs meer zijn als je het slim speelt...
pi_113848161
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 13:31 schreef jcdenboer het volgende:
2x27 is 54 ja :) je zou dat bedrag ieder jaar op kunnen laten lopen want over het geen je hebt afgelost betaal je immers geen rente meer dus kan het zelfs meer zijn als je het slim speelt...
Ik zou die 2000 als basis willen aanhouden, mocht er meer overblijven dan is dat altijd nog te bekijken. Er moet ook nog wat meer gespaard worden voor onderhoud, e.d.

De dakgoot die onlangs vervangen is, was ook een flinke aanslag op ons budget.
Daar hou je geen rekening mee hoeveel het kost, houtwerk hier, klemmetje daar, verfpotje zus.
En zonder dakgoot wordt het ook wat rommelig.
pi_113855027
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 13:09 schreef CutCake het volgende:
Die ¤80 kan ie nog extra aflossen, maar laat onverlet dat ie nu (veel) premie voor z'n polis betaalt.

@TS: die 5,05% is een prima deal; die spaarhypotheek zou ik wel vergelijken met een annuïtaire variant. Bedenk dat je nl. ook ORV-premie en kosten betaalt in die spaarpolis.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_113855246
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 13:07 schreef LinksGroentje het volgende:

Daar heb ik spijt van, evenals mijn keuze voor de spaarhypotheek.
Als de HRA over 15-20 jaar wordt afgebouwd, heb ik nog niets afgelost terwijl dat met annuïteiten wel het geval was geweest.
Waarom niet alsnog switchen naar annuïtair? Je hebt nog lang te gaan, i.e. bent nog maar net begonnen?

Mijn zus en zwager hebben 30 jaar steu&kreun geroepen vanwege hun (ouderwetse) levensverzekering en zeiden na afloop: ééns maar nooit weer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')