abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113822385
Beste allen,

ik heb vorige week een woning gekocht. (nieuwbouw, 80 m2)
Benodigde hypotheek: 115.000 euro
inclusief alle polissen en verzekeringen betaal ik per maand netto 486 euro aan de bank.
(annuitaire hypotheek)

Ik hark netto per maand 1.350 euro binnen.
Voordeel is wel: werk betaalt mijn auto. Zowel werk als privé mag ik oneindig rijden en ik betaal geen cent aan onderhoud, belasting, verzekering, leasekosten of wat dan ook.

Woning is pas volgende week af.
Mijn concrete vraag is: kan ik hier normaal van rondkomen?
Ik bewoon het huis alleen.

Of moet ik met deze cijfers op een houtje gaan bijten?

Ik had nogal haast met uit huis gaan en dit was het beste wat ik krijgen kon...
asdfasdfasdfasdfasdf
  donderdag 5 juli 2012 @ 21:01:23 #2
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_113822523
Je koopt een huis en gaat daarna bedenken of je het wel kunt betalen???
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_113822613
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 20:58 schreef novusordoseclorum het volgende:
inclusief alle polissen en verzekeringen betaal ik per maand netto 486 euro aan de bank.
(annuitaire hypotheek)
Hoe ziet het er in detail uit? Rente etc.?

Wat denk wat het inrichten van je nieuwe woning (wat is allemaal incl. in die aankoopprijs?) je nog gaat kosten?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 5 juli 2012 @ 21:03:11 #4
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_113822616
quote:
Voordeel is wel: werk betaalt mijn auto. Zowel werk als privé mag ik oneindig rijden en ik betaal geen cent aan onderhoud, belasting, verzekering, leasekosten of wat dan ook.
weet je het zeker :?

Overigens lijkt het rondkomen niet zo'n probleem toch :?
pi_113822629
Makkelijk toch.
  donderdag 5 juli 2012 @ 21:04:52 #6
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_113822698
Als je huidige uitgaven aan huur minus huurtoeslag groter of gelijk zijn aan ¤ 486 en je kan nu goed rondkomen -> geen probleem. Kan je nu al niet ruim rondkomen of betaal je nu minder dan ¤ 486, dan ga je in de problemen komen. Er komt ook onderhoud e.d. bij een eigen huis kijken.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_113822759
als je niet kunt rondkomen met die hypotheeklasten en dat inkomen doe je iets niet goed.
pi_113822774
quote:
Beste allen,

ik heb vorige week een woning gekocht. (nieuwbouw, 80 m2)
(annuitaire hypotheek)

Ik hark netto per maand 1.350 euro binnen.

Woning is pas volgende week af.
Mijn concrete vraag is: kan ik hier normaal van rondkomen?
Ik bewoon het huis alleen.

Of moet ik met deze cijfers op een houtje gaan bijten?

Ik had nogal haast met uit huis gaan en dit was het beste wat ik krijgen kon...
Ehm... Ik heb ook een huis gekocht, 3 jaar geleden... Net zo duur en netto 470 kwijt...
Loon is 1665 netto incl. reiskostenvergoeding en daarmee is het allemaal te doen.
Auto betaal ik zelf.

Vind het vrij dom dat je dat niet vooraf uitgezocht hebt.
  donderdag 5 juli 2012 @ 21:10:08 #9
157634 Civilian
Better safe than Sony
pi_113822944
quote:

Dat lijkt me echt zeer sterk en ik geloof dat dit gewoon van jouw loon wordt ingehouden ;)
I'm not good with advice.. Can i interest you in a sarcastic comment?
  donderdag 5 juli 2012 @ 21:10:23 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_113822955
Als je het geld van de bank krijgt, dan kun je daar ook van rondkomen.

Hoe doe je dat met die auto zonder belasting?
The End Times are wild
  donderdag 5 juli 2012 @ 21:15:04 #11
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_113823176
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 21:01 schreef Chanty het volgende:
Je koopt een huis en gaat daarna bedenken of je het wel kunt betalen???
Inderdaad een vreemde volgorde :')
pi_113823281
Je loon ligt 100 euro hoger als het minimum loon, ik gok dus wel dat er voor die auto het een en ander afgaat ;)
pi_113823343
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 21:17 schreef StM het volgende:
Je loon ligt 100 euro hoger als het minimum loon, ik gok dus wel dat er voor die auto het een en ander afgaat ;)
Hij betaalt er gewoon bijtelling over, maar het lease bedrag, etc is dus al er vanaf getrokken. Wat hij bedoelt is dat er geen extra reiskosten meer bij komen waarheen dan ook.
pi_113823490
Ik vraag me af of het niet meer is als de normale bijtelling.
pi_113825590
Gewoon een simpel antwoord bestaat ook. Ja daar kun je van rondkomen.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_113826127
Misschien kun je om een loonsverhoging vragen? Wat voor werk doe je precies?
ADHD-C
pi_113826453
Met die cijfers moet het lukken en lukt het je niet dan leef je op te grote voet en moet je gaan bezuinigen. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_113827111
Thanks allemaal, fijne posts!
Ik heb er nu ook wel vertrouwen in dat het allemaal in orde komt :)

Ik ben naar een onafhankelijk financieel adviesbureau gegaan van te voren, maar mijn onderbuikgevoel vertelde me dat het allemaal kolder was...

Ik zal snel details van het huis erop zetten :)

@mensen die zeggen dat het goed te doen is; jullie wonen ook op jezelf?

@mensen die zeggen dat mijn auto heimelijk helemaal niet gratis is: true, er gaat een bedrag af, maar er is een onder-de-tafel-dealtje dat ik oneindig veel privékilometers mag maken. En die zijn zó veel, daar valt het bedrag bij in het niet ;)

Nogmaals thumbs op voor alle reacties, en verwacht snel een leuke update van mij :)
asdfasdfasdfasdfasdf
pi_113827470
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 22:35 schreef novusordoseclorum het volgende:
Ik ben naar een onafhankelijk financieel adviesbureau gegaan van te voren, maar mijn onderbuikgevoel vertelde me dat het allemaal kolder was...

Geen gek gevoel. Maar de bank verstrekt gewoon de hypotheek die jij wenst?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_113827635
Zonder hypotheekrente dat je betaald kunnen we niks zeggen. Als het 5% is bij annuiteiten betaal je in ieder geval iets van 80 euro per maand aan premies, wat behoorlijk veel is.
  donderdag 5 juli 2012 @ 22:59:46 #21
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_113828338
Je houdt naast je huur 850 euro per maand over om G/W/E, kleding, eten, inrichting, verzekeringen, lokale belastingen en weet ik veel wat over om van te leven. Dat moet wel lukken lijkt me.

De bank is akkoord gegaan met je hypotheek en die doen nogal lastig tegenwoordig. Ook die zijn dus van mening dat dat hypotheekbedrag in orde is voor jou.
Ook hoi !
pi_113829356
De bank was niet erg lastig met het verstrekken van de hypotheek zoals ik die wilde hebben.
Ik heb een vast contract bij een stabiele werkgever, goede diploma's op zak en in tegenstelling tot de gammele indruk die ik in mijn openingspost heb gewekt mezelf ook zeer grondig voorbereid... Het is meer de onzekerheid...

misschien onrealistische angsten als bijvoorbeeld een spontane brief van de gemeente met:
"deurklinkbelasting. Per direct 1500 euro overmaken". (you know what I mean...)

Puur het feit dat de bank akkoord is zou ook al veel moeten zeggen, en ik heb in mijn hele leven nooit rood gestaan en heb een tamelijk sobere lifestyle.
asdfasdfasdfasdfasdf
pi_113829445
Oh, wat betreft die inrichting:
Mijn ouders waren zo lief om ondanks alle haast wel een beetje de geldkraan open te zetten :)

Ik heb 44.000 euro eigen gespaard vermogen ingelegd voordat ik het huis kocht.
Bij het berekenen ben ik vanaf het begin uit gegaan van 'de totale vermogensbehoefte' en niet alleen de aankoopsom van de stapel stenen
asdfasdfasdfasdfasdf
pi_113829557
Het niet slim om precies te vertellen waar ik woon, maar het is in Almere-Poort.
Ik had een knaller van een deal omdat mijn woning een ex-modelwoning was.

Je hoeft geen makelaar te zijn om dit te weten :)

De haast bij het op mezelf gaan wonen kwam vanuit mijn sociale kringen.
Ik ben 24 en dan wordt het tijd... (vond ik zelf al een jaar, en ook al die tijd actief mee bezig geweest)
asdfasdfasdfasdfasdf
  donderdag 5 juli 2012 @ 23:21:03 #25
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_113829600
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 23:17 schreef novusordoseclorum het volgende:
De bank was niet erg lastig met het verstrekken van de hypotheek zoals ik die wilde hebben.
Ik heb een vast contract bij een stabiele werkgever, goede diploma's op zak en in tegenstelling tot de gammele indruk die ik in mijn openingspost heb gewekt mezelf ook zeer grondig voorbereid... Het is meer de onzekerheid...

misschien onrealistische angsten als bijvoorbeeld een spontane brief van de gemeente met:
"deurklinkbelasting. Per direct 1500 euro overmaken". (you know what I mean...)

Puur het feit dat de bank akkoord is zou ook al veel moeten zeggen, en ik heb in mijn hele leven nooit rood gestaan en heb een tamelijk sobere lifestyle.
Dan moet je niet zo onzeker zijn ;)

Je bent nog jong, leeft nu redelijk sober. Hebt goede papieren en een salaris dat in de komende jaren ongetwijfeld omhoog gaat. Ruimte genoeg dus.

Veel plezier in je nieuwe huisje!
Ook hoi !
  donderdag 5 juli 2012 @ 23:22:13 #26
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_113829663
Waarom is die ex-modelwoning een goede deal dan? Laatste woning die verkocht moest worden, of omdat ie in tegenstelling van de rest van de woningen al deels ingericht is met keuken, badkamer, enz?
Ook hoi !
pi_113829665
Bedankt inlognaam :)
De posts van jou en de anderen geven mij veel meer een gerust gevoel dan wat het onafhankelijke financieel adviesbureau heeft kunnen doen! Thanks.
asdfasdfasdfasdfasdf
pi_113829687
Gaat wel lukken hoor.

Maar dat van die auto blijft een vaag verhaal, bijtelling betaal je gewoon altijd.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_113829843
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 23:22 schreef Inlognaam het volgende:
Waarom is die ex-modelwoning een goede deal dan? Laatste woning die verkocht moest worden, of omdat ie in tegenstelling van de rest van de woningen al deels ingericht is met keuken, badkamer, enz?
Beide :)
143.000 inclusief V-laminaat, betegelde badkamer, gestucte wanden en daken, keuken erin... alles compleet. De andere woningen zijn voor gemiddeld 155.000 VON weggegaan, met alleen een keuken en de rest kaal.

Wel één nadeeltje: her en der wat gaten in de muur van de inrichting die er eerst stond... maar dat is makkelijk gefixt.
asdfasdfasdfasdfasdf
pi_113829992
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 23:22 schreef DroogDok het volgende:
Gaat wel lukken hoor.

Maar dat van die auto blijft een vaag verhaal, bijtelling betaal je gewoon altijd.
Heb ik ook niet duidelijk uitgelegd, mea culpa.

Ik lease de auto via mijn werkgever. Op mijn loonstrook zie ik hiervoor ook een vast bedrag per maand af gaan. Veel anderen betalen aan het einde van het jaar nóg een smak geld, die ik niet hoef te betalen... wat dat precies is weet ik zelf ook niet.

Verder mag ik met dat ding naar mijn werk rijden, én 1100 kilometer privé. Alles wat je meer rijdt is normaal 19 cent per kilometer. De deal is dat ik bij wijze van spreken 100.000 kilometer per dag mag rijden en ik hoef niet die 19ct per kilometer te betalen. Ik rij enorm veel dus voor mij was dat destijds (en nu nog) dan de loonsverhoging van 60 euro netto die er anders kwam.
asdfasdfasdfasdfasdf
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')