abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113787497
Vanaf september 2012 ga ik voor één semester studeren in het buitenland, dus tot en met januari 2013. Doordat ik na deze uitwisseling direct moet gaan afstuderen in Nederland, ben ik genoodzaakt om de sollicitatiegesprekken vanuit het buitenland te voeren.

In hoeverre zijn Nederlandse bedrijven bereid om sollicitatiegesprekken met bijvoorbeeld Skype aan te gaan? Wordt dit anno 2012 gedaan? Heeft iemand uberhaupt wel eens een sollicitatiegesprek moeten voeren op afstand? Wat zijn jou ervaringen en heb je tips?
  woensdag 4 juli 2012 @ 23:47:57 #2
361746 GalgenRad
Opgegroeid voor ..
pi_113787577
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 23:46 schreef Suc het volgende:
Vanaf september 2012 ga ik voor één semester studeren in het buitenland, dus tot en met januari 2013. Doordat ik na deze uitwisseling direct moet gaan afstuderen in Nederland, ben ik genoodzaakt om de sollicitatiegesprekken vanuit het buitenland te voeren.

In hoeverre zijn Nederlandse bedrijven bereid om sollicitatiegesprekken met bijvoorbeeld Skype aan te gaan? Wordt dit anno 2012 gedaan? Heeft iemand uberhaupt wel eens een sollicitatiegesprek moeten voeren op afstand? Wat zijn jou ervaringen en heb je tips?
zou het vermelden in de solli brief, met het hoe en waarom... als je kwaliteiten hebt willen ze er wel moeite voor doen. en anders nu alvast proberen iets te regelen
oooh oooh Den haag
pi_113787642
Ik heb al meerdere sollicitatie gesprekken via de telefoon gedaan. Ben ook al een paar keer gewoon overgevlogen door het bedrijf omdat ze graag persoonlijk gesprek wouden doen. Zolang het bedrijf betaald vond ik alles best.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_113787988
een vriend van mij had het zo gedaan...
I'm so happy I could scream!
  donderdag 5 juli 2012 @ 00:04:25 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_113788446
Skype wordt met regelmaat gebruikt als het niet anders kan.
pi_113788539
Ik zou gewoon een normale brief versturen en als ze dan informeren of je langs wilt komen vermelden dat het waarschijnlijk makkelijker is even een skypegesprek op te zetten. Alhoewel ik het wel heel lastig zou vinden. Je komt er via skype nooit achter hoe iemand is, reageert, etc. De echte eerste impressie is er gewoonweg niet.
pi_113789684
Verlies je teveel tijd als je eerst terugkomt naar NL? Kan het niet anders? Je moet eerst terug voor je eindsemester dus gedurende die tijd solliciteren?
  donderdag 5 juli 2012 @ 08:36:58 #8
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_113794522
Van vrienden die in de oliebranche werken weet ik dat het normaal is dat sollicitatiegesprekken telefonisch worden gevoerd of dat ze je een vliegticket sponsoren om over te komen.

Maar of dat in elke branche en in elk land gebruikelijk is weet ik niet. Je kunt het altijd proberen.
pi_113795465
Wat JB zegt. Kan nog wel eens van je branche afhangen. Waarin ga je wat zoeken?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  donderdag 5 juli 2012 @ 13:24:12 #10
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_113803091
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 23:46 schreef Suc het volgende:

Een collega van me die in engeland woonde had haar sollicitatiegesprek gewoon telefonisch en toen ze in nederland kwam wonen kon ze beginnen. En ikzelf heb ook ooit telefonisch een sollicitatiegesprek gehad met een bedrijf uit londen. Was ook nog aangenomen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_113803198
Mijn vader heeft vanuit China meerdere gesprekken gehad via skype of een teleconferentie. Gaat prima hoor, en een gemiddeld Nederlands bedrijf heeft daar ook gewoon de spullen voor in huis.
pi_113803565
Een kennis zat voor een stichting 6 maanden in Afrika, en wilde daarna het onderwijs. Via Skype sollicitaties gedaan en aangenomen. Als je de juiste kwaliteiten hebt zullen ze je er echt niet om afwijzen.
pi_113814421
Ik zit momenteel in Zweden en heb ook in al mijn sollicitaties m'n huidige adres en mijn adres in Nederland aangegeven. Hierdoor konden zij direct zien dat ik in het buitenland zat. Meesten waren ook zo attent om naar een gerichte 'oplossing' te zoeken in de vorm van een telefonisch of skype interview.

Uiteindelijk ben ik nog op en neer gegaan naar Nederland voor een business selectiedag, en daar scoor je natuurlijk ook wel weer punten mee (je laat namelijk wel zien dat je er echt wat voor over hebt).

Mocht je echt een goede kandidaat zijn en een groot bedrijf hebben, willen ze je eventueel ook nog wel eens invliegen voor een gesprek, maar daar zou ik in eerste instantie maar niet vanuit gaan.
pi_113814620
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 13:37 schreef jroz het volgende:
Een kennis zat voor een stichting 6 maanden in Afrika, en wilde daarna het onderwijs. Via Skype sollicitaties gedaan en aangenomen. Als je de juiste kwaliteiten hebt zullen ze je er echt niet om afwijzen.
Als ze je niet afwijzen op je kwaliteiten, zal het sowieso niet als nadeel werken, misschien zelfs als voordeel. Jij bent namelijk diegene die in het buitenland zit en je valt daarmee op. Zeker als het aankomt op een eerste gesprek krijgen, is opvallen belangrijk.

Niet iets wat je bewust kunt sturen, maar ik denk dat het onbewust meespeelt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')