abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113785991
Tijdje geleden heb ik huurtoeslag aangevraagd voor een zelfstandige woonruimte die op papier geen zelfstandige woonruimte is (geen aparte gba-registratie). Gezien er meerdere personen op dit adres staan ingeschreven heb ik een tijd geleden een brief ontvangen van de belastingdienst met het verzoek de inkomens op te geven van mijn medebewoners. Ik ben toen naar het belastingkantoor geweest en heb uitgelegd dat onze huishoudens gescheiden zijn. De medewerker begreep de situatie, vertelde dat het vaker voorkwam, dat ik gelijk had en heeft een en ander doorgestuurd naar het hoofdkantoor.

Nu zes maanden later krijg ik eindelijk bericht van de belastingdienst met de melding dat ze de situatie begrijpen maar dat ik wel moet aantonen dat de huishoudens werkelijk gescheiden zijn, anders wordt huurtoeslag stopgezet enz.

Dit kan volgens hen door

a) huurcontracten van de medebewoners op te sturen. nu is dit een probleem omdat sowieso al een bewoner is verhuisd en ik daar geen contactgegevens van heb
b) een verklaring van de verhuurder. de verklaring heb ik inmiddels opgestuurd naar de verhuurder, maar ik vrees dat hij de verklaring niet gaat ondertekenen. sowieso is hij moeilijk bereikbaar tenzij eigen belang en waarschijnlijk wil hij niet dat de belastingdienst zich met zijn huurinkomsten gaat bemoeien.
c) verklaring van huurcommissie. ik vind dit een leuke suggestie maar ik kan op de website van de huurcommissie niks vinden over deze verklaring en bij de lijst met mogelijke verzoeken die bij de commissie kunnen worden ingediend staat hierover niks vermeld
d) aantonen met overige bewijzen, zoals aparte energienota. er is helaas maar een energiemeter. het enige wat ik kan bedenken is foto's van de vertrekken opsturen en van vier naamkaartjes met eigen bel aan de straatkant.

Mijn vraag is dus eigenlijk of iemand nog een idee heeft om te bewijzen dat onze huishoudens onafhankelijk zijn? Misschien dat iemand ervaring heeft met deze situatie.
pi_113786594
-edit-

[ Bericht 98% gewijzigd door Dagkaart op 05-07-2012 00:48:09 ]
Onverslaanbaar eiwit, niet te kloppen.
pi_113804479
D-at is niet zo moielijk, gewoon huurcontract vragen de bewoner die verhuist is, gewoon roepen dat deze persoon ervhuist is en adners hurbaas huiscommisie vragen voor een verklaringvan leegstand etc
pi_113804954
en hebben jullie niet allemaal dezelfde voordeur? Of wonen jullie niet allemaal op nr 66?

Het klinkt allemaal een beetje louche eigenlijk
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_113805083
Ik heb hetzelfde.. Woon ook in huis met 5 anderen. Zij delen keuken + badkamer, maar ik heb die zelf. Ook een eigen deur die op slot kan. We delen echter dezelfde voordeur en staan allen op nummertje 15 ingeschreven bij de GBA.

Ook ik heb dus 5 brieven ontvangen met het verzoek een handtekening van de anderen te vragen omdat ze met me samen wonen.

Derhalve deze post om te kijken voor eventuele tips.
Ben je het wel of niet met me eens? Quote me en reageer.
pi_113825190
Zal binnenkort dan een update voor je geven, eerst maar de verhuurder afwachten. Zo te lezen zit jij nog in het stadium waar ik hiervoor in zat. Het best kun je dan vragen aan de belastingdienst om het formulier dubbele bewoning.
pi_141290660
Kan die update alsnog komen :)?

Ik zit in precies dezelfde situatie als waarin jij je bevindt en wil nu huurtoeslag aanvragen. Deze situatie blijkt een erg grijs gebied te zijn en al googelend heb ik weinig concrete situaties kunnen vinden waaruit duidelijk werd hoe dit werd opgelost. Mijn verhuurder wil nergens aan meewerken. Op welke manier heb jij uiteindelijk aangetoond dat je geen huishouden deelt met de medebewoners? En heb je ook gelijk gekregen?

De belastingdienst heb ik al 4x gebeld en ik krijg elke keer een ander verhaal te horen. Bovendien wil niemand zeggen wat zij als bewijs voor gescheiden huishoudens accepteren.
  vrijdag 20 juni 2014 @ 00:26:47 #8
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_141314062
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 16:42 schreef Vikerkaar het volgende:
De belastingdienst heb ik al 4x gebeld en ik krijg elke keer een ander verhaal te horen. Bovendien wil niemand zeggen wat zij als bewijs voor gescheiden huishoudens accepteren.
quote:
U kunt alleen huurtoeslag krijgen voor een zelfstandige woonruimte. Dit is een woning met een eigen toegangsdeur die u van binnen en buiten op slot kunt doen. In de woning moeten in elk geval aanwezig zijn:

• een eigen woon(slaap)kamer
• een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel
• een eigen toilet met waterspoeling

Op kamers wonen valt hier meestal niet onder.
Wat is een zelfstandige woonruimte?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_141314741
Dat heb ik allemaal heel goed uitgeplozen en ik ben er ook van overtuigd dat het een zelfstandige woonruimte is. Het gaat er alleen om dat ik vervolgens dien aan te tonen dat al die andere bewoners die ook een zelfstandige woning huren op hetzelfde huisnummer, niet tot mijn huishouden behoren. De belastingdienst wil mij niet vertellen welke bewijzen zij daarvoor accepteren totdat ik daadwerkelijk zo'n bezwaar indien. In mijn geval zal ik op weinig medewerking van verhuurder en "medebewoners" kunnen rekenen en wil ik dus gewoon horen dat zelfgemaakte foto's als voldoende bewijs beschouwd worden (of een andere manier waarbij ik geen medewerking van hen nodig heb). Ik kan met foto's wel aantonen dat het een zelfstandige woning is, maar dat bewijst nog niet dat niet een van die medebewoners samen met mij in die woning woont. Oftewel: hoe ga ik dan aantonen dat die medebewoners ook allemaal een eigen woning hebben binnen datzelfde huis?

Vandaar dat ik benieuwd ben of en hoe TS het voor elkaar heeft gekregen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')