abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 juli 2012 @ 22:53:49 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_113784426
Olla,

ben nu al een tijdje op Funda actief aan het kijken naar appartementen. Vorige week is de koop van een appartement helaas op een suffe manier mislukt. Wat daar goed geregeld was, was een VVE, met een onderhoudsplan, geld in kas, etc.

Maar nu kom ik net bij een aantal interessante appartementen op Funda het volgende tegen:

VvE checklist
Inschrijving KvK Nee
Jaarlijkse vergadering Nee
Periodieke bijdrage Nee
Reservefonds aanwezig Nee
Onderhoudsplan Nee
Opstalverzekering Nee

Ikke niet snap, maar dit lijkt mij niet goed, toch?

Anyone? Want appartementencomplexen zouden toch een goede VVE moeten hebben?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_113784634
Die VVE zal er vast wel zijn is namelijk verplicht. Een goede VVE daarentegen weer niet. Maar kan ook zo zijn dat de verkopende eigenaar niks heeft ervan en dat de makelaar te beroerd was om even de voorzitter te bellen.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  woensdag 4 juli 2012 @ 22:57:03 #3
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_113784685
Oftewel met een heeeeel grote boog omheen lopen.

Je zou evt. nog bij de mensen zelf kunnen informeren hoe en wat? Misschien een luie makelaar
Dum de dum
pi_113785330
Zorg dat je bij appartementen altijd verder kijkt dan alleen de oppervlakte inzake de VvE. Veel VvE's staan er financieel beroerd voor, dus wanneer je bijvoorbeeld een gebouw hebt dat iets ouder is, bijv. jaren 60-80, dan is er zeker een kans dat er onderhoud gepleegd moet worden. Bij ontoereikende VvE kas zal je al snel incidenteel moeten bijschieten.

In mijn ogen zijn de VvE kassen een potentieel lijk in de kast, maar uiteindelijk kan het natuurlijk ook allemaal goed geregeld zijn.
  donderdag 5 juli 2012 @ 11:16:55 #5
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_113798268
Ik gok dat Funda pas een week of wat dat er op heeft staan, en dat niet elke makelaar al de gegevens heeft aangevuld :)

Ik zag het ook bij een appartement in mijn oude blok, maar ik weet zeker dat alles daar op "Ja" zou moeten staan ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 5 juli 2012 @ 11:20:02 #6
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_113798369
Ik heb even 10 appartementen volstrekt willekeurig bekeken, ze missen het allemaal :D

Ik gok dat het een nieuwe feature per 1-7 van funda is
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 5 juli 2012 @ 11:34:13 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_113798888
De vve checklist staat er pas sinds enkele dagen/weken op. Woningen die al langere tijd op Funda staan hebben die informatie nog niet.

Helaas zijn ze bij Funda niet al te slim en hebben ze bij overal waar de checklist niet beschikbaar was "nee" ingevuld in plaats van "niet beschikbaar". Hierdoor wordt je als koper op het verkeerde ben gezet en als verkoper ten onrechte benadeeld.
So we just called him Fred
  donderdag 5 juli 2012 @ 11:58:14 #8
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_113799903
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 11:34 schreef FredvZ het volgende:
Helaas zijn ze bij Funda niet al te slim en hebben ze bij overal waar de checklist niet beschikbaar was "nee" ingevuld in plaats van "niet beschikbaar". Hierdoor wordt je als koper op het verkeerde ben gezet en als verkoper ten onrechte benadeeld.
Dat vind ik echt wel een enorme professionele blunder van Funda!

Iedere potentiële koper op zoek naar een appartement met hersens in zijn hoofd checkt immers de staat van de VvE, en bij enige twijfel hieromtrent valt het appartement onmiddelijk af. Heel dom van Funda en als verkoper zou ik hier grote moeite mee hebben. Het geeft immers een veel te negatief beeld van je appartement in een toch al doodzieke markt. :{w
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  donderdag 5 juli 2012 @ 12:07:21 #9
136 V.
pi_113800244
quote:
De vve checklist staat er pas sinds enkele dagen/weken op. Woningen die al langere tijd op Funda staan hebben die informatie nog niet.

Whoa, dat is effe dom...

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 5 juli 2012 @ 12:10:13 #10
136 V.
pi_113800347
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 11:20 schreef zalkc het volgende:
Ik heb even 10 appartementen volstrekt willekeurig bekeken, ze missen het allemaal :D

Ik gok dat het een nieuwe feature per 1-7 van funda is
Ik denk het ook. Heb net het appartement dat vorige week (^&()$&*&$(#^&*#%) afketste, gecheckt, en daar klopte alle VVE-info wel van, maar op Funda staat ook dáár overal 'nee'.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_113804726
het hoeft ook niet perse in te houden dat als er nee overal ingevuld is, het inderdaad een ongezonde vve is.
ik weet niet naar wat voor type appartementen je kijkt, maar als het een gebouw is dat toevallig in 2-en gedeeld is dan moeten die eigenaren nu dus verplicht een vve instellen.
niet uit eigen ervaring, maar ik kan mij voorstellen als je met 1 buurman dus wettelijk gezien verplicht een vve vormt, je nu niet direct elk jaar bij elkaar gaat zitten en het een vergadering noemt en misschien ook niet persé onderhoudspotjes hebt en opspaart, je doet die dingen dan toch sneller ad hoc en dat hoeft, als je maar met 2 appartementen bent, helemaal niet verkeerd te zijn.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  donderdag 5 juli 2012 @ 16:29:36 #12
136 V.
pi_113811288
Nee dit gaat over grotere appartementencomplexen dan een gesplitste woning ;)

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_113825365
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 14:00 schreef WRH het volgende:
niet uit eigen ervaring, maar ik kan mij voorstellen als je met 1 buurman dus wettelijk gezien verplicht een vve vormt, je nu niet direct elk jaar bij elkaar gaat zitten en het een vergadering noemt en misschien ook niet persé onderhoudspotjes hebt en opspaart, je doet die dingen dan toch sneller ad hoc en dat hoeft, als je maar met 2 appartementen bent, helemaal niet verkeerd te zijn.
Probleem is dus dat je niet alleen verplicht bent een VVE te vormen (die wordt overigens als het goed is bij de splitsingsakte door de notaris al opgericht) maar ook dat je een meerjaren onderhoudsplan moet hebben en een daaraan gekoppelde begroting, en dat je daar dan ook verplicht voor moet reserveren....

Die reservering daar schort het nogal eens aan en dan loop je een vette kans dat je binnen de kortste keren mag lappen voor onvoorzien onderhoud.
"Ik rotzooi maar wat aan" (Karel Appel)
  donderdag 5 juli 2012 @ 23:21:31 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_113829626
quote:

Als het een nieuwe feature is dan willen ze waarschijnlijk dat makelaars de info zo snel mogelijk gaan invoeren/aanpassen, en als "niet beschikbaar" een optie of de standaard is dan hebben ze daar minder haast mee dan wanneer "nee" standaard is ;)
De NVM kent haar pappenheimers iig goed.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 5 juli 2012 @ 23:24:58 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_113829851
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 12:10 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ik denk het ook. Heb net het appartement dat vorige week (^&()$&*&$(#^&*#%) afketste, gecheckt, en daar klopte alle VVE-info wel van, maar op Funda staat ook dáár overal 'nee'.

V.
Maar het ketste af op een punt in de regels van de VVE dat de makelaar (zeker in jullie geval) had moeten weten.
Misschien moet je gewoon de conclusie trekken dat makelaars zich niet zo verdiepen in de VVE van een appartement.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 6 juli 2012 @ 00:37:21 #16
323439 HetKlusKonijn
pi_113833761
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2012 23:21 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als het een nieuwe feature is dan willen ze waarschijnlijk dat makelaars de info zo snel mogelijk gaan invoeren/aanpassen, en als "niet beschikbaar" een optie of de standaard is dan hebben ze daar minder haast mee dan wanneer "nee" standaard is ;)
De NVM kent haar pappenheimers iig goed.
Bij nader inzien, slim inderdaad. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
  vrijdag 6 juli 2012 @ 00:41:30 #17
323439 HetKlusKonijn
pi_113833971
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2012 23:24 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar het ketste af op een punt in de regels van de VVE dat de makelaar (zeker in jullie geval) had moeten weten.
Misschien moet je gewoon de conclusie trekken dat makelaars zich niet zo verdiepen in de VVE van een appartement.
Het lijkt er wel op.
Kennelijk heb ik geluk gehad met de makelaar die mij mijn appartement verkocht (lees: ze deed dus echt haar werk behoorlijk goed, in zowel haar als mijn voordeel), want die stond meteen klaar met een enorm pak papier met verslagen van jaarvergaderingen (tot 10 jaar terug!), begroting, onderhoudsplannen enzovoorts. Heb vóór de koop ook - op aanraden van de makelaar, jawel - nog even contact opgenomen met de voorzitter van de VvE en dat bleek een mannetje te zijn die de klappen van de ~O> wel kende.

Waarom ik dat nu weet? Omdat de beheersmaatschappij die ook de financiën van de VvE van mijn appartementengebouw beheerde recentelijk falliet is gegaan (een club gevestigd in Nieuwegein die recentelijk de krant heeft gehaald in deze :') - leest ende huivert: http://www.vastgoedmarkt.(...)lateigenaren-miljoen).
De voorzitter van onze VvE bleek echter een door-de-wol-geverfde jurist die al jaren eerder had bedongen dat de reserve van onze VvE zich op een afgescheiden rekening zou bevinden, die dus uiteindelijk NIET in de failliete boedel viel.

Geluk gehad dus. Heel veel geluk.

NB: Moraal Van Dit Verhaal: vraag dus echt altijd ALLES na hoe het met een VvE zit aangezien kennelijk veel verkoop-makelaars er het fijne niet van weten. Dus ook of het kapitaal van de VvE zich op een afgescheiden rekening bevindt om er zeker van te zijn dat je in de toekomst opgebouwde reserve niet zomaar verdwijnt mocht de beheersmaatschappij van de VvE bestaan uit Cowboys/Graaiers/Ander Witteboorden Tuig. ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door HetKlusKonijn op 06-07-2012 03:41:49 ]
  vrijdag 6 juli 2012 @ 06:57:57 #18
136 V.
pi_113838552
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2012 23:24 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het ging over een punt in het huishoudelijk reglement. De financiële informatie over de gezondheid van de VVE hadden we al eerder.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_113906987
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 11:58 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Dat vind ik echt wel een enorme professionele blunder van Funda!

Iedere potentiële koper op zoek naar een appartement met hersens in zijn hoofd checkt immers de staat van de VvE, en bij enige twijfel hieromtrent valt het appartement onmiddelijk af. Heel dom van Funda en als verkoper zou ik hier grote moeite mee hebben. Het geeft immers een veel te negatief beeld van je appartement in een toch al doodzieke markt. :{w
Goed dat ik over dit topic gestruikeld ben. Ik heb nu een dringend maar vriendelijk mailtje naar mijn makelaar gestuurd om het te laten aanpassen. Geen idee hoe lang het er zo op was blijven staan als ik het niet gezien had. Wel ontzettend slecht van Funda.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 8 juli 2012 @ 00:00:08 #20
136 V.
pi_113910385
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:38 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Goed dat ik over dit topic gestruikeld ben.
Graag gedaan ;)

V.
Ja inderdaad, V. ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')