abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113784382
Hoi,

Ik heb een vraag over het uitbetalen van vakantiegeld. Het is mij beetje onduidelijk hoe dit stukje in elkaar zit.

Mijn werkgever bied de mogelijkheid om een bepaald gedeelte van mijn salaris in een potje te reserveren om aankopen te doen waarbij ik dan van het belastingvoordeel geniet.

Voorbeeld:

Mijn totale maandloon is 3000 bruto.
Hiervan wordt 400 euro gereserveerd voor deze uitgave.

Op mijn salarisstrook staat dan ook: 2600,-
met een regel er onder. vakantiegeld: 8,33% over 2600,-.

Vraag 1:
Ik zou eigenlijk verwachten dat ik over die 400 euro ook vakantiegeld uitgekeerd moet krijgen?

Ik doe regelmatig aankopen welke ik dan declareer conform deze regelgeving. Dit bedrag wordt dan netto uitbetaald en ingehouden vanuit die "pot". Wat aan het einde van het jaar nog gereserveerd is wordt uitbetaald met de salarisuitbetaling van december, incl. vakantiegeld.

Vraag 2:
Die bedragen welke uitbetaald worden, hoort daar ook geen vakantiegeld over uitbetaald worden? het is tenslotte een brutoloon.

Alvast bedankt :)
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_113784695
Ik neem aan dat hij het boekt onder een soort ´onkostenvergoeding´ en daar hoeft geen belasting over. Volgens mij mag dit verder officieel niet. Je werkgever kan een dikke naheffing krijgen.
  woensdag 4 juli 2012 @ 22:58:57 #3
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_113784809
Dat vakantiegeld over die 400 euro.... daar gaat je baas nu van op vakantie en voor wat betreft die prive aankopen, dat kan dus belastingtechnisch helemaal niet.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_113785099
Het zijn inderdaad onkostenvergoedingen die wettelijk toegestaan zijn.

Zoals.

Bedrijfsfitness.
Aankoop mobiel tbv zakelijk gebruik
Eigen bijdrage over de zakelijke auto. (geen bijtelling!)
Kosten voor zakelijke auto (wasstraat)
iPad.

Wettelijk gezien mag je normaliter je eigen bijdrage van de bijteling af trekken. In dit geval wordt het dus direct verrekend.
  Redactie Frontpage woensdag 4 juli 2012 @ 23:03:44 #5
38148 crew  Innisdemon
pi_113785147
idd buzz. Vakantiegeld dient over het gehele salaris berekend te worden.

TS: jouw declaraties worden uit die 400 betaald? Lijkt me een sigaar uit eigen doos.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_113785384
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 23:03 schreef Innisdemon het volgende:
idd buzz. Vakantiegeld dient over het gehele salaris berekend te worden.

TS: jouw declaraties worden uit die 400 betaald? Lijkt me een sigaar uit eigen doos.
Ja, maandelijks leg ik zeg maar 400 euro apart. In oktober is dat zn 4000 euro.

Stel ik koop een iphone (a 600 euro).
dan wordt er 600 euro netto uitbetaald op mijn rekening en 600 ingehouden op dat potje. (bruto loon dus).

uit eindelijk zit er nog 3400 euro in, in december wordt het dan volledig uitbetaald incl alle belastingen en vakantiegeld.

Mijn vraag is dus voornamelijk ook, waar blijft dat vakantiegeld over die 600 euro van de iphone?
  woensdag 4 juli 2012 @ 23:11:20 #7
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_113785674
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2012 23:07 schreef Chinless het volgende:

[..]

dan wordt er 600 euro netto uitbetaald op mijn rekening en 600 ingehouden op dat potje. (bruto loon dus).

uit eindelijk zit er nog 3400 euro in, in december wordt het dan volledig uitbetaald incl alle belastingen en vakantiegeld.

Mijn vraag is dus voornamelijk ook, waar blijft dat vakantiegeld over die 600 euro van de iphone?
Nergens, want daar heb je geen recht op. Het is geen loon meer weet je nog, dat is juist de hele constructie. Snap je nu waarom je baas hier aan meewerkt? Het scheelt hem geld. Jij denkt de belasting lekker te kunnen ontduiken, je baas hoeft geen vakantiegeld daarover uit te keren. Iedereen blij (denken ze...). Overigens is het voor zowel jou als je baas volledig illegaal en mag je hopen dat de belasting hier niet achter komt.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_113786207
Hangt dit niet samen met de werkkostenregeling?
http://www.belastingdiens(...)/werkkostenregeling/
All management is Strategic Management.
pi_113786222
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 23:11 schreef twiFight het volgende:

[..]

Nergens, want daar heb je geen recht op. Het is geen loon meer weet je nog, dat is juist de hele constructie. Snap je nu waarom je baas hier aan meewerkt? Het scheelt hem geld. Jij denkt de belasting lekker te kunnen ontduiken, je baas hoeft geen vakantiegeld daarover uit te keren. Iedereen blij (denken ze...). Overigens is het voor zowel jou als je baas volledig illegaal en mag je hopen dat de belasting hier niet achter komt.
Nja ik weet het niet, daarom mijn vragen hier.
Er werken +3000 man bij mijn werkgever en ik zelf al ruim 4 jaar, dus snap niet waarom ik er niet eerder naar gevraagd heb.
pi_113786333
Wat zei je baas toen je het aan hem vroeg?
Op zaterdag 12 juli 2014 20:53 schreef Misstique het volgende:
Ik zou je nog niet uitnodigen voor m'n crematie.
Op maandag 22 juli 2013 21:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Sowieso je hebt me topic verneukt stevenmac :r
pi_113786381
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 23:22 schreef stevenmac26 het volgende:
Wat zei je baas toen je het aan hem vroeg?
ooit iets vaags erover, maar heb inmiddels nog een keer een mail aan hem gewaagd :D
pi_113789018
Ik zou dat bedrag liever in je normale maandsalaris laten opnemen.

Vakantiegeld is nog wel het minst belangrijke. Een lager maandsalaris heeft veel meer gevolgen:
- Bij ziekte krijg je minder, want dat wordt op die 2600 berekend, en niet op de 3k (Bij 70% van je loon scheelt dat dus 280 eur/mnd bruto)
- Hypotheekbedrag wordt gebaseerd op je basissalaris (tenzij je geloof ik kunt aantonen dat die 400 eur/mnd structureel is)
- Wat gebeurt er met dat potje als je van wg verandert of de tent failliet gaat? Worst-case gok ik niet dat het uwv die 4,8k (1 jaar) aftikt.
  donderdag 5 juli 2012 @ 02:32:14 #13
277985 tanteklara
fly farfaraway
pi_113792804
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 00:16 schreef DJSmiley het volgende:
Ik zou dat bedrag liever in je normale maandsalaris laten opnemen.

Vakantiegeld is nog wel het minst belangrijke. Een lager maandsalaris heeft veel meer gevolgen:
- Bij ziekte krijg je minder, want dat wordt op die 2600 berekend, en niet op de 3k (Bij 70% van je loon scheelt dat dus 280 eur/mnd bruto)
- Hypotheekbedrag wordt gebaseerd op je basissalaris (tenzij je geloof ik kunt aantonen dat die 400 eur/mnd structureel is)
- Wat gebeurt er met dat potje als je van wg verandert of de tent failliet gaat? Worst-case gok ik niet dat het uwv die 4,8k (1 jaar) aftikt.
De WW-uitkering gaat ook over 2600, want dat is je salaris.
pi_113793569
En pensioenopbouw ook.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  donderdag 5 juli 2012 @ 09:27:02 #15
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_113795236
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2012 23:07 schreef Chinless het volgende:

[..]

Waarom zou je zakelijke kosten met privegeld betalen? Een iPhone(y) mag alleen onbelast vergoed worden indien deze voor minimaal 90% zakelijk gebruikt wordt. Anders is het gewoon een niet toegestane netto uitkering die je hier krijgt.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 5 juli 2012 @ 09:28:00 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_113795249
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 23:20 schreef GodsSon het volgende:
Hangt dit niet samen met de werkkostenregeling?
http://www.belastingdiens(...)/werkkostenregeling/
Zou kunnen, maar dan zou TS wel een flink deel van de vrije ruimte van zijn collega's opsouperen. De vrije ruimte is namelijk maar 1,4% van het fiscaal loon (en TS gebruikt ca 8%).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_113795369
Eigen bijdrage van je auto mag je altijd aftrekken van de bijtelling, dus om het uit dit potje te betalen kost je alleeen maar geld.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  donderdag 5 juli 2012 @ 10:09:22 #18
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_113796299
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2012 23:20 schreef Chinless het volgende:

[..]

Nja ik weet het niet, daarom mijn vragen hier.
Er werken +3000 man bij mijn werkgever en ik zelf al ruim 4 jaar, dus snap niet waarom ik er niet eerder naar gevraagd heb.
En 3000+ man werken met deze 'regeling'?
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')