abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 juli 2012 @ 03:00:17 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_113747982
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)egrijpelijk-besluit/

De Nederlandse bedrijven die betrokken zijn bij de ontwikkeling van de JSF vinden het “onbegrijpelijk” dat de politiek mogelijk de stekker uit het JSF-project trekt. In een verklaring zeggen ze vanavond het besluit om met de JSF te stoppen duizenden banen kan kosten.
Het Nifarp, de vereniging van Nederlandse bedrijven die deelnemen aan de ontwikkeling van de JSF, stelt vanavond dat het “onbegrijpelijk” is “dat in deze tijd van crisis en oplopende werkloosheid politieke partijen kennelijk de stekker uit keiharde werkgelegenheid willen trekken. En dat terwijl er momenteel geen enkele aanleiding is voor zo’n drastisch besluit.”

Eric Vink, de voorzitter van Nifarp, zegt in een toelichting tegen het Financieele Dagblad dat het “dramatische” besluit om te stoppen de Nederlandse industrie voor 9 miljard euro aan orders zou kosten. Ook gaan volgens Vink zesduizend banen verloren “die dadelijk worden opgevuld in het buitenland”.

KAMERMEERDERHEID NU VOOR STOPZETTEN JSF-PROJECT
De aanschaf van JSF-gevechtsvliegtuigen door Nederland staat op de tocht omdat de PvdA vanmiddag bekendmaakte dat het voorstander is van het staken van het JSF-project. Daardoor is nu een Kamermeerderheid tegen doorgaan met het miljardenproject. Ook de PVV, D66, GroenLinks en SP zijn namelijk tegen het project.

Demissionair minister van Defensie Hillen pleitte deze week juist voor het definitief aanschaffen van de JSF. Nederland heeft twee JSF-testtoestellen aangeschaft en heeft voor de aankoop van 85 toestellen 4,5 miljard euro gereserveerd.

In 2002, toen Nederland besloot om deel te nemen aan het JSF-project, was de verwachting dat de eerste toestellen vanaf 2014 bij de luchtmacht zouden worden afgeleverd. Die datum is inmiddels bijgesteld tot 2019, en ook die is verre van hard.
pi_113748041
Wij van WC-Eend....

't Is inmiddels een aardig bodemloze put qua geld geworden. Waarom toch niet nog eens kijken naar de aanbieding van de Zweden, vliegtuigen plus wat daarbij hoort om het grondpersoneel aan het werk te houden.

Of anders ...
pi_113748105
nederlandse defensie is al zo uitgekleed dat we alleen nog iets in een eventuele oorlog kunnen beginnen als we steun van andere landen krijgen...

het moet nu eigenlijk een eenvoudige rekensom zijn: hoeveel geld heeft het gekost tot nu en hoeveel is de schade bij het stopzetten. Als we erop vooruitgaan met stopzetten, dan stopzetten, als we er niet op vooruitgaan, dan doorgaan.

Anyway, het is toch al een royal fail en veel beter zal het nooit worden
<hr>
  woensdag 4 juli 2012 @ 08:25:49 #4
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_113749492
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 03:08 schreef Dawnbreaker het volgende:

het moet nu eigenlijk een eenvoudige rekensom zijn: hoeveel geld heeft het gekost tot nu en hoeveel is de schade bij het stopzetten. Als we erop vooruitgaan met stopzetten, dan stopzetten, als we er niet op vooruitgaan, dan doorgaan.
hoeveel geld het ons tot nu toe heeft gekost is juist totaal irrelevant voor de beslissing om door te gaan, het gaat om de kosten die je nog moet maken in de toekomst

vergelijk het met het volgende:
je staat in de middle of nowhere, het dichtsbijzijnde hotel (hotel A) is 20 km lopen, dus je besluit daar heen te gaan, na 10 km lopen ontdek je dat er een ander hotel B is dat (tov waar je op dat moment bent) slechts 5 km lopen is. Wat doe je? Blijf je doorlopen naar hotel A omdat je al 10 km gelopen hebt of verander je de plannen en ga je naar hotel B lopen die gewoon dichterbij is
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  Overall beste user 2022 woensdag 4 juli 2012 @ 08:32:07 #5
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_113749559
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 03:08 schreef Dawnbreaker het volgende:
800 miljoen investering + twee testtoestellen + oeverloze debatten en haalbaarheidsonderzoeken.

Miljardje of één tot anderhalf.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_113749563
Bijna acht miljard euro om een paar honderd banen te behouden of te creëren is gewoon waanzin.
pi_113749583
Wat als we die "keiharde werkgelegenheid" nu eens gebruiken om zelf een nieuw gevechtsvliegtuig te ontwikkelen, zou dat wat zijn? Delft, Eindhoven en Twente die samenwerken. De ontslagen ingenieurs weer een superuitdagende baan? Veul meer controle over de uiteindelijke kostprijs (die wellicht in harde euros _O- hoger uit zou vallen, maar in werkgelegenheid meer oplevert)...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  Overall beste user 2022 woensdag 4 juli 2012 @ 08:34:54 #8
3928 Ulx
pi_113749584
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2012 08:25 schreef Outlined het volgende:

vergelijk het met het volgende:
je staat in de middle of nowhere, het dichtsbijzijnde hotel (hotel A) is 20 km lopen, dus je besluit daar heen te gaan, na 10 km lopen ontdek je dat er een ander hotel B is dat (tov waar je op dat moment bent) slechts 5 km lopen is. Wat doe je? Blijf je doorlopen naar hotel A omdat je al 10 km gelopen hebt of verander je de plannen en ga je naar hotel B lopen die gewoon dichterbij is
Hangt van de eisen af. Wat voor hotel wil je? Hoeveel heb je gedacht uit te geven? Veel, en wil je dus doorlopen naar het Amstelhotel, of iets minder en neem je genoegen met een kamer in een Bastionhotel?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Overall beste user 2022 woensdag 4 juli 2012 @ 08:35:44 #9
3928 Ulx
pi_113749595
quote:
99s.gif Op woensdag 4 juli 2012 08:34 schreef El_Matador het volgende:
Wat als we die "keiharde werkgelegenheid" nu eens gebruiken om zelf een nieuw gevechtsvliegtuig te ontwikkelen, zou dat wat zijn? Delft, Eindhoven en Twente die samenwerken. De ontslagen ingenieurs weer een superuitdagende baan? Veul meer controle over de uiteindelijke kostprijs (die wellicht in harde euros _O- hoger uit zou vallen, maar in werkgelegenheid meer oplevert)...
Moet je zo'n vliegtuig wel kunnen exporteren.
pi_113749603
Wait, wut? Wat heb ik gemist? Willen ze stoppen met de JSF?!? :o :D
pi_113749604
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 03:00 schreef slashdotter3 het volgende:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)egrijpelijk-besluit/

Demissionair minister van Defensie Hillen pleitte deze week juist voor het definitief aanschaffen van de JSF. Nederland heeft twee JSF-testtoestellen aangeschaft en heeft voor de aankoop van 85 toestellen 4,5 miljard euro gereserveerd.

Het aankoopbedrag is inmiddels opgelopen tot 7,6 miljard. Waarom blijven liegen? :?
pi_113749615
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 08:35 schreef Ulx het volgende:

[..]

Moet je zo'n vliegtuig wel kunnen exporteren.
Ik denk dat de andere ontevreden partners ook wel oren hebben naar een Delftsblauwe jager...
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Overall beste user 2022 woensdag 4 juli 2012 @ 08:37:57 #13
3928 Ulx
pi_113749622
quote:
12s.gif Op woensdag 4 juli 2012 08:36 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik denk dat de andere ontevreden partners ook wel oren hebben naar een Delftsblauwe jager...
Hoezo?
  Overall beste user 2022 woensdag 4 juli 2012 @ 08:39:15 #14
3928 Ulx
pi_113749636
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 08:36 schreef Marlan het volgende:

[..]

Het aankoopbedrag is inmiddels opgelopen tot 7,6 miljard. Waarom blijven liegen? :?
Omdat dat bedrag gereserveerd is. Of je daarvoor 85 toestellen krijgt betwijfel ik ook.
pi_113749647
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 08:37 schreef Ulx het volgende:

[..]

Hoezo?
OMdat het aantal jsf's wat besteld wordt bij de VS maar minder en minder wordt en de prijs die ervoor gerekend wordt maar meer en meer.
pi_113749648
Laat Fokker weer vliegtuigen bouwen en DAF waterstof/elektrische auto's, dan ontstaan er zoveel banen dat deze JSF banen in het niet vallen. Maar er is geen partij die met deze twee simpele oplossingen naar voren komt omdat alle partijen dezelfde agenda hebben.
  woensdag 4 juli 2012 @ 08:41:31 #17
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_113749657
goede zaak luchtmacht is onzin , stoerdoenerij, een paar helikopters, 20 drones en tien kernkoppen is voldoende

[ Bericht 2% gewijzigd door HD9 op 04-07-2012 08:50:58 ]
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_113749668
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 08:37 schreef Ulx het volgende:

[..]

Hoezo?
Omdat die ook door het Amerikaanse project genaaid zijn.

"Ja, er zit stealth op".
"Oh, maar die versie is alleen voor ons."

Overall beste user 2022 woensdag 4 juli 2012 @ 08:49:55 #19
3928 Ulx
pi_113749797
quote:
10s.gif Op woensdag 4 juli 2012 08:42 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Omdat die ook door het Amerikaanse project genaaid zijn.

"Ja, er zit stealth op".
"Oh, maar die versie is alleen voor ons."
Ow ja.

"Weet je, Nederland heeft weliswaar geen vliegtuigindustrie, maar die gaan nu ook een vijfde generatie toestel ontwikkelen. Laten we meedoen!"

Gaat geheid een doorslaand succes worden.
pi_113749818
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 08:49 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ow ja.

"Weet je, Nederland heeft weliswaar geen vliegtuigindustrie, maar die gaan nu ook een vijfde generatie toestel ontwikkelen. Laten we meedoen!"

Waarom moeten ze verkocht worden? En jij twijfelt aan de technische capaciteiten van Nederlandse ingenieurs? :')

pi_113749834
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 08:40 schreef Synthercell het volgende:
Laat Fokker weer vliegtuigen bouwen en DAF waterstof/elektrische auto's, dan ontstaan er zoveel banen dat deze JSF banen in het niet vallen. Maar er is geen partij die met deze twee simpele oplossingen naar voren komt omdat alle partijen dezelfde agenda hebben.
Fokker gaat weer vliegtuigen bouwen, echter onder de naam 'Rekkof' en niet in Nederland, maar (ik dacht) in Brazilië. Na de S-14 straaltrainer heeft Fokker overigens nooit meer een militaire één of tweezitter gebouwd om de simpele reden dat dat a) onbetaalbaar is en b) je nooit kunt cncurreren met bijv. de Amerikaanse concurrentie, de Eurofighter, Saab enz. Fokker heeft wel de Starfighter en F-16 in licentie geproduceerd voor o.a. de KLU, de Luftwaffe enz.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_113749839
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 08:49 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ow ja.

Dan kost het nog wat meer maar hebben we wel heel veel mensen aan wat meer nuttige dingen werken dan aan elkaar bezig houden met dinesten aan elkaar te leveren. Verder zullen er genoeg innovatieve dingen dan door de nederlanders worden uitgevoonden die wederom in andere vakgebieden gebruikt kunnen worden.
  Overall beste user 2022 woensdag 4 juli 2012 @ 09:02:34 #23
3928 Ulx
pi_113750021
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2012 08:51 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Waarom moeten ze verkocht worden? En jij twijfelt aan de technische capaciteiten van Nederlandse ingenieurs? :')
Ow, het bouwen kunnen ze wel. Daar twijfel ik niet aan. Ik denk alleen dat het kopen de F35 een stukje goedkoper is dan zo'n ding zelf ontwikkelen.
  woensdag 4 juli 2012 @ 09:07:28 #24
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_113750126
Koop gewoon Europees.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 4 juli 2012 @ 09:10:27 #25
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_113750176
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 09:07 schreef DroogDok het volgende:
Koop gewoon Europees.
Mag vast niet van Geert!
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')