quote:
Op maandag 9 juli 2012 08:55 schreef Frank_Drebin het volgende:Van wisselende temperatuur kun je niet ziek worden ts. Ziekte/verkoudheid komen door bacteriën/virussen die je oploopt door er mee in contact te komen, staat dus geheel los van de wisselende temperatuur. Het kan hoogstens de weerstand wat beïnvloeden waardoor je vatbaarder wordt voor bacteriën en virussen. Maar het is een misverstand dat je van het weer an sich verkouden kan worden.
Helemaal waar, alleen zou ik dat 'hoogstens' & 'wat' weglaten en vervangen door een duidelijke, dikgedrukte *WEL*. Want in de praktijk blijkt dat het best veel invloed heeft op de weerstand.
Zelf ben ik gevoelig voor temperatuurswisselingen en ook tocht; ik kan wel goed kou hebben, ben in de winter zelden verkouden ook al loop ik tot in vrieskou blootsvoets. Daar krijg ik heel veel commentaar op van 'je wordt ziek' zo, en daarom heb ik er ook veel over opgezocht en bewuster op mijzelf en anderen om me heen gelet. De 2x dat ik ziek geweest ben in de afgelopen 16 jaar was allebei met nogal warm weer, met koele airco binnen, open raampjes in de trein, enzovoort... Ook in m'n omgeving is er wel degelijk vaak een golf van verkoudheid juist in de zomer. Steeds van warm naar koud en weer terug, het is best een grote belasting voor je lichaam, onderschat het niet.