Ik betwijfel of Breivik er een is, Breivik zei dat hij niet op een kind schoot, omdat hij het veel te jong vond en niet snapte wat het op die bijeenkomst deed. Maar iedereen die er links uit zag schoot hij neer. Breivik is geen geesteszieke als hij zeer doelbewust linksen neerschiet, hij is gewoon puur een politieke extremist, net als die Sharia4Holland beweging uit religieuze extremisten bestaat, die kun je ook niet geestesziek noemen (nou, op een bepaalde manier welquote:
Sluit dat elkaar per definitie uit dan?quote:Op dinsdag 3 juli 2012 23:16 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ik betwijfel of Breivik er een is, Breivik zei dat hij niet op een kind schoot, omdat hij het veel te jong vond en niet snapte wat het op die bijeenkomst deed. Maar iedereen die er links uit zag schoot hij neer. Breivik is geen geesteszieke als hij zeer doelbewust linksen neerschiet, hij is gewoon puur een politieke extremist, net als die Sharia4Holland beweging uit religieuze extremisten bestaat, die kun je ook niet geestesziek noemen (nou, op een bepaalde manier wel).
Het is iets waar je natuurlijk niets aan kan doen, maar zou je ook ooit iemand iets bewust aan kunnen doen dan?quote:Op dinsdag 3 juli 2012 23:31 schreef Ayumu2.0 het volgende:
Toen de rechter vroeg of ik een geweten had was het antwoord daarop simpel nee. Ben ik daarmee een psychopaat? Nee al zal men daar anders over oordelen.
Ik heb zelf Asperger en indien hij Asperger heeft is hij een grote uitzondering, de meeste mensen met Asperger plegen niet dit soort daden, zij zijn zelfs ondervertegenwoordigd in de misdaad-statistieken omdat ze vaak alles goed willen doen.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 23:30 schreef Riddler86 het volgende:
Had hij niet asperger en Gilles de la tourette?
Ik ken zelf niemand met deze stoornis, alhoewel ik in m'n leven weleens mensen ben tegengekomen waarvan ik vermoed dat ze er minstens een paar trekjes van hebben.
Vind hem wel echt zo'n doodse blik hebben, maar hij voldoet niet aan het ziektebeeld van een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. Desalniettemin heeft hij zichzelf wel behoorlijk apathisch gemaakt door middel van bepaalde trainingen. Of je er dan ook in slaagt om compleet gewetenloos te worden...misschien dat je in beginsel dan al een minder aanwezig geweten zou moeten hebben. Bij die hele daad van Breivik spelen angst, gedachtekronkels, obsessies en dehumanisatie van 'linksmensen' een grotere rol dan psychopathie. Anders had hij die diagnose wel gehad ipv de omstreden diagnose van paranoïde schizofrenie.quote:
Je bent niet geestesziek als je alles en iedereen neerschiet waarvan jij vindt dat ze er links uitzien. Nee. Inderdaad. Ahum.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 23:16 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ik betwijfel of Breivik er een is, Breivik zei dat hij niet op een kind schoot, omdat hij het veel te jong vond en niet snapte wat het op die bijeenkomst deed. Maar iedereen die er links uit zag schoot hij neer. Breivik is geen geesteszieke als hij zeer doelbewust linksen neerschiet, hij is gewoon puur een politieke extremist, net als die Sharia4Holland beweging uit religieuze extremisten bestaat, die kun je ook niet geestesziek noemen (nou, op een bepaalde manier wel).
Begrijp je het verschil tussen goed en kwaad?quote:Op dinsdag 3 juli 2012 23:31 schreef Ayumu2.0 het volgende:
Toen de rechter vroeg of ik een geweten had was het antwoord daarop simpel nee. Ben ik daarmee een psychopaat? Nee al zal men daar anders over oordelen.
Wie niet, eigenlijk? Het is zoiets simpels, volgens mij weten (of voelen) zelfs hele kleine kinderen het verschil tussen goed en kwaad. Behalve zwakbegaafde mensen dan.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 23:42 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Begrijp je het verschil tussen goed en kwaad?
Begrijp jij wat jij vraagt?quote:Op dinsdag 3 juli 2012 23:42 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Met het grootste gemak maar dat ligt aan de situatie. Kinderen en vrouwen mogen nimmer kwaad aan gedaan worden.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 23:33 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Het is iets waar je natuurlijk niets aan kan doen, maar zou je ook ooit iemand iets bewust aan kunnen doen dan?
Natuurlijk.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 23:42 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is dus het typerende aan de gemiddelde psychopaat, die voelen dat onderscheid tussen goed en kwaad niet aan zoals normale mensen dat doen. Neem bijvoorbeeld deze man:quote:Op dinsdag 3 juli 2012 23:43 schreef Ziba het volgende:
[..]
Wie niet, eigenlijk? Het is zoiets simpels, volgens mij weten (of voelen) zelfs hele kleine kinderen het verschil tussen goed en kwaad. Behalve zwakbegaafde mensen dan.
Niet per definitie, maar ik betwijfel ten zeerste of Breivik geestesziek was, gezien zijn motivatie en zijn verdere meningen/uitlatingen, die niet overkomen als de meningen/uitlatingen van iemand die geestesziek is.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 23:27 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Sluit dat elkaar per definitie uit dan?
quote:''Men moet gevoelsmatig afgestompt zijn, dat kan men oefenen'', zei hij. Tot 2006 was hij naar eigen zeggen normaal, daarna heeft hij zich ''ontmenselijkt'', een proces dat jarenlang heeft geduurd.
''Men kan iemand niet doden, als men mentaal niet is voorbereid''.
''Ik voel een grote liefde voor dit land. Dat is niet normaal, maar zo ben ik.''
Als hij werkelijk geestesziek was, had hij dat 10-jarige jongetje ook neergeschoten.quote:Breivik vertelde dat hij het leven van een 10-jarige jongen had gespaard. ''Ik kon niet begrijpen wat zo'n kleine jongen deed op een politiek indoctrinatiekamp.'' De vader van deze jongen was een politiefunctionaris die in zijn vrije tijd op Utøya was als bewaker. Volgens de aanklacht was dat Breiviks eerste slachtoffer.
quote:Op dinsdag 3 juli 2012 23:40 schreef -Strawberry- het volgende:
Overigens TS worden de termen psychopathie en sociopathie in ieder geval binnen de psychologie en psychiatrie vermeden door het stereotype beeld van een gewetenloze moordenaar dat het oproept, mede veroorzaakt door de media. Terwijl er daar ook weer gradaties in bestaan en men dus liever spreekt van een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. In sommige gevallen, wanneer iemand echt compleet gevoelloos en gewetenloos lijkt te zijn, wordt nog wel gesproken van een psychopaat. Maar dat is dan meer off the record.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |