abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 juli 2012 @ 14:05:23 #1
6509 vanDaal
-isme-er-eentje
pi_113713882
Twee jaar geleden hebben we ons huis gekocht. Achter het huis staat een rij met schuurtjes, waarvan er één van ons is. De afwatering van al deze schuurtjes loopt via ons dak naar het riool. Nu is de regenpijp verstopt en moeten er kosten gemaakt gaan worden voor de ontstopping. Met betrekking tot deze afwatering staan er geen clausules van erfdienstbaarheid in onze koopakte.

Nu heb ik twee vragen:

• Wat is de juridische positie van erfdienstbaarheid van de eigenaren van de andere schuurtjes (in dit geval woningstichting Mitros)? Mag ik bijvoorbeeld de afwatering van de andere schuurtjes zo maar afsluiten? (vanwege ontbreken erfdienstbaarheid)
• Is het normaal dat de kosten voor de ontstopping wordt verdeeld over alle eigenaren van schuurtjes?
pi_113714300
Hoelang is deze situatie al zo? Als dit langer dan 20 jaar is, dan is op die manier de erfdienstbaarheid tot stand gekomen, ook al staat dit nergens vermeld.

Op de vraag hoe de kosten verdeeld moeten worden heb ik geen antwoord.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 14:31:36 #3
6509 vanDaal
-isme-er-eentje
pi_113714883
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 14:17 schreef jroz het volgende:
Hoelang is deze situatie al zo? Als dit langer dan 20 jaar is, dan is op die manier de erfdienstbaarheid tot stand gekomen, ook al staat dit nergens vermeld.
Goede vraag. Op luchtfoto's zie ik dat men in 1980 bezig was met de bouw van alle schuren, maar ik kan op dit moment niet nagaan of toen de situatie ook is ontstaan. Het is in ieder geval niet ontstaan in de laatste twee jaar.

Wat ik wel weet: het complete complex met schuurtjes was tot 2005 eigendom van Mitros. Het perceel is erfpacht (eigendom gemeente Utrecht). In 2005 is dit perceel opgeknipt in deelpercelen en zijn er meerdere kadastrale objecten ontstaan. Twee jaar geleden hebben we dus het eigendom van het schuurtje overgenomen en het erfpachtsrecht van het bijbehorende (deel)perceel.

[ Bericht 21% gewijzigd door vanDaal op 03-07-2012 16:32:34 ]
  dinsdag 3 juli 2012 @ 14:32:54 #4
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_113714925
Je mag inderdaad niet zomaar de afwatering afsluiten; zelfs al is de situatie <20 jaar zo (die grens is trouwens sowieso niet hard). Wel heb je het recht om de erfdienstbaarheid zodanig in te stellen dat het op de voor jou minst belastende manier wordt gehandhaafd (bijvoorbeeld, een recht van overpad hoef je niet te accepteren over de volle breedte van je erf als de eerste 2 meter voldoende zijn).

Artikel 75, boek 5 BW:
quote:
1. De eigenaar van het heersende erf is bevoegd om op zijn kosten op het dienende erf alles te verrichten wat voor de uitoefening van de erfdienstbaarheid noodzakelijk is.
2. Hij is eveneens bevoegd om op zijn kosten op het dienende erf gebouwen, werken en beplantingen aan te brengen, die voor de uitoefening van de erfdienstbaarheid noodzakelijk zijn.
3. Hij is verplicht het door hem op het dienende erf aangebrachte te onderhouden, voor zover dit in het belang van het dienende erf nodig is; hij is bevoegd het weg te nemen, mits hij het erf in de oude toestand terugbrengt.
4. De eigenaar van het dienende erf heeft geen recht van gebruik van de gebouwen, werken en beplantingen, die daarop door de eigenaar van het heersende erf rechtmatig zijn aangebracht.
5. In de akte van vestiging kan van de vorige leden worden afgeweken.
6. In geval van mandeligheid zijn in plaats van de leden 3 en 4 de uit dien hoofde geldende regels van toepassing.
Jij bent hierin de dienende partij, jouw buren van wie je de afvoer beheert zijn de heersende partijen.

Met andere woorden, de kosten mogen dus op hen verdeeld worden (wat m.i. ook logisch is).
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 16:28:11 #5
6509 vanDaal
-isme-er-eentje
pi_113719477
Thanks, Worteltjestaart, duidelijk antwoord! Zoals ik het lees, heeft de eigenaar van het heersende erf (de buren = Mitros) de verantwoordelijkheid om de waterafvoer van het dienende erf (= wij) te onderhouden?

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 14:32 schreef Worteltjestaart het volgende:
Wel heb je het recht om de erfdienstbaarheid zodanig in te stellen dat het op de voor jou minst belastende manier wordt gehandhaafd (bijvoorbeeld, een recht van overpad hoef je niet te accepteren over de volle breedte van je erf als de eerste 2 meter voldoende zijn).
Ben bang dat ik daar niet echt een variatie in heb, het is of wel, of niet afwateren.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 16:42:24 #6
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_113720155
Of zij de volledige verantwoordelijkheid hebben, is me niet duidelijk.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat jij daar niet eveneens voor verantwoordelijk bent.

Ik denk dat het verschil hem zit tussen een erfdienstbaarheid waar jij zelf geen gebruik van maakt, of één waar je wel gebruik van maakt.

Stel dat er 1 lange dakgoot is die alle schuurtjes aan elkaar zou verbinden, inclusief de jouwe, dan is dat ook jouw verantwoordelijkheid. Als jij zelf géén schuurtje hebt en enkel de regenpijp hebt lopen omdat toevallig onder jouw terras de afwateringsput zit, dan zijn de buren volledig verantwoordelijk voor het onderhoud want de regenpijp vervult voor jou geen functie.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 16:28 schreef vanDaal het volgende:
Ben bang dat ik daar niet echt een variatie in heb, het is of wel, of niet afwateren.
Maar jíj mag dus wel bepalen wáár de regenpijp komt te zitten. Als jij hem aan de achterkant van het schuurtje zou willen hebben (want uit het zicht) mogen de buren dat niet weigeren puur op grond van het feit dat ze daarom een extra stukje goot moeten aanleggen. Maar ook dáár geldt, dat de tijd dat de huidige situatie al bestaat, enigszins leidend is over de vraag of je de situatie mag veranderen of niet. Het is een zeg maar verworven recht.
Hierboven is een termijn van 20 jaar genoemd, maar toen wij bij ons huis kopen bij de notaris hierover navraag deden, gaf de notaris aan dat in de praktijk, als het tot een geschil zou komen, een situatie van 5 tot 10 jaar al zeker als lang genoeg mag worden beschouwd om het als een verworven recht te zien.

Misschien niet de correcte juridische termen, maar je snapt 'm wel neem ik aan :)
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  woensdag 4 juli 2012 @ 12:04:02 #7
6509 vanDaal
-isme-er-eentje
pi_113754982
Bedankt voor de hulp Worteltjestaart!

In ons geval ben ik een beetje huiverig om zelf de onstopping te gaan betalen en vervolgens de woningstichting (Mitros) te moeten gaan najagen om mee te betalen. Dus ik heb het liever andersom :P
pi_113755153
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 12:04 schreef vanDaal het volgende:
Bedankt voor de hulp Worteltjestaart!

In ons geval ben ik een beetje huiverig om zelf de onstopping te gaan betalen en vervolgens de woningstichting (Mitros) te moeten gaan najagen om mee te betalen. Dus ik heb het liever andersom :P
en wat kost het ontstoppen van die pijp? paar tientjes?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_113777222
Tegenwoordig (en ik denk al een geruime tijd) moet ieder dak(vlak) afwateren via, en op het eigen terrein.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 5 juli 2012 @ 22:49:38 #10
6509 vanDaal
-isme-er-eentje
pi_113827833
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2012 12:09 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

en wat kost het ontstoppen van die pijp? paar tientjes?
Minimaal 105 euro, en meer als ze een "extra wagen" moeten laten komen.

blomke, ben wel benieuwd naar een bron!
  vrijdag 6 juli 2012 @ 01:26:35 #11
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_113835717
Misschien zeg ik hier iets heel stoms, maar gaat het niet veeleer over wat in de volksmond wordt genoemd ladderrecht in plaats van een erfdienstbaarheid?

Art. 5:56 BW Gebruik van andermans onroerende zaak ('ladderrecht')
Wanneer het voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van een onroerende zaak noodzakelijk is van een andere onroerende zaak tijdelijk gebruik te maken, is de eigenaar van deze zaak gehouden dit na behoorlijke kennisgeving en tegen schadeloosstelling toe te staan, tenzij er voor deze eigenaar gewichtige redenen bestaan dit gebruik te weigeren of tot een later tijdstip te doen uitstellen.

Of een combinatie van een en ander?
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')