Of zij de volledige verantwoordelijkheid hebben, is me niet duidelijk.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat jij daar niet eveneens voor verantwoordelijk bent.
Ik denk dat het verschil hem zit tussen een erfdienstbaarheid waar jij zelf geen gebruik van maakt, of één waar je wel gebruik van maakt.
Stel dat er 1 lange dakgoot is die alle schuurtjes aan elkaar zou verbinden, inclusief de jouwe, dan is dat ook jouw verantwoordelijkheid. Als jij zelf géén schuurtje hebt en enkel de regenpijp hebt lopen omdat toevallig onder jouw terras de afwateringsput zit, dan zijn de buren volledig verantwoordelijk voor het onderhoud want de regenpijp vervult voor jou geen functie.
quote:
Maar jíj mag dus wel bepalen wáár de regenpijp komt te zitten. Als jij hem aan de achterkant van het schuurtje zou willen hebben (want uit het zicht) mogen de buren dat niet weigeren puur op grond van het feit dat ze daarom een extra stukje goot moeten aanleggen. Maar ook dáár geldt, dat de tijd dat de huidige situatie al bestaat, enigszins leidend is over de vraag of je de situatie mag veranderen of niet. Het is een zeg maar verworven recht.
Hierboven is een termijn van 20 jaar genoemd, maar toen wij bij ons huis kopen bij de notaris hierover navraag deden, gaf de notaris aan dat in de praktijk, als het tot een geschil zou komen, een situatie van 5 tot 10 jaar al zeker als lang genoeg mag worden beschouwd om het als een verworven recht te zien.
Misschien niet de correcte juridische termen, maar je snapt 'm wel neem ik aan
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.