abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113720373
Geen gein. Dit staat in het examenreglement:

quote:
artikel 5.2 – Vaststelling van het cijfer: afronding, middeling, bodemregel
1. Tentamens worden beoordeeld met cijfers van de schaal 1,0 – 10,0 op één decimaal nauwkeurig, waarbij een 5,5 het laagste voldoende cijfer is. Praktische oefeningen kunnen beoordeeld worden met een ‘pass’ of ‘fail’. Een voldoende afgerond international exchange wordt geregistreerd met een ´pass´. Onderdelen die beoordeeld zijn met een ‘pass’ of ‘fail’ kunnen niet gemiddeld worden en tellen niet mee in de berekening van het gemiddelde cijfer van het examen als bedoeld in artikel 6.2, lid 2.
2. Het eindcijfer van een examenonderdeel wordt vastgesteld op basis van één of meer tentamens. Het eindcijfer is een cijfer met één decimaal, op de schaal van 1,0 tot 10,0, waarbij het laagste voldoende cijfer een 5,5 is.
3. Bij afronding en middeling van tentamencijfers gelden de volgende regels:
- tenzij anders vermeld in de studiegids of de betreffende course manual, worden tentamencijfers
gemiddeld volgens het op basis van de studiepunten gewogen gemiddelde;
- Indien een examenonderdeel wordt beoordeeld op basis van meer dan één tentamen, dan gelden de
volgende regels bij het vaststellen van het eindcijfer van het examenonderdeel:
- deelcijfers worden altijd eerst afgerond en dan pas met elkaar samengeteld;
- deelcijfers worden altijd op één plaats achter de komma afgerond alvorens verder met de
- deelcijfers te rekenen (een 5,45 wordt dus een 5,5, een 6,95 wordt een 7,0, een 5,44 wordt een
5,4, enz.).
4. Indien een examenonderdeel wordt beoordeeld op basis van meer dan één tentamen geldt een
bodemregel: er wordt geen eindcijfer voor het examenonderdeel berekend indien één der tentamencijfers lager dan een 4,5 is. Tentamens die slechts eenmaal per studiejaar afgelegd kunnen worden, zoals doorgaans bij practica, cases en groepswerk het geval is, zijn uitgesloten van deze bodemregel.
5. Aanvullende regels van examinatoren inzake de beoordeling (bv. met betrekking tot de weging van
onderdelen en/of een afwijkende bodemregeling) dienen:
- tevoren te worden goedgekeurd door de examencommissie, en
- ten minste twee maanden voor het afnemen van het tentamen bekend gemaakt te worden d.m.v. een
schriftelijke mededeling aan de afdeling Examenadministratie, Sectie Examens Bedrijfskunde, en
d.m.v. publicatie in het verplichte onderwijsmateriaal en/of in de studiegids en/of in Erasmus
Magazine en/of SIN-Online.
Regels waarbij niet aan deze voorwaarden is voldaan, zijn nietig en hebben geen rechtskracht.
Maar ik zie al dat het hier om deelcijfers gaat en dat is dus niet hetzelfde.
pi_113739325
Ga je afronden op een decimaal dan is een 5,47 gewoon een 5,5 en dus een voldoende.

Op definitieve cijferlijsten binnen het middelbaar onderwijs worden volgens mij hele cijfers gebruikt (geen idee waarom) en wordt die 5,5 een 6.

M.a.w.: voor het examen is een 5,5 behaald
Op de definitieve cijferlijst verschijnt een 6
  woensdag 4 juli 2012 @ 13:22:46 #53
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_113757601
Bij ons werkt het zo :
- Gemiddelde 5.47 = 5.5 -> 5
- Gemiddelde 5.52 = 5.5 -> 6

Alles onder de 5.49 wordt naar beneden afgerond, ook in de computer. Dit geldt in ieder geval 100% zeker op mijn school.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_113766301
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 13:26 schreef Bangarang het volgende:
Normaal is alles onder de 5,50 gewoon een onvloende. Echter is het computerprogramma aan het afronden op 1 decimaal. Zodoende kan er wel een gemiddelde van 5,47 (HANDMATIG) uitkomen. Echter staat dit in het systeem als 5,5. Als gevolg daarvan heeft TS een 6.
Waarschijnlijk dit. Het is niet hoe het hoort omdat je meervoudig afrondt, maar ja, het gebeurt wel. Noem 't een gelukje, TS, want dat is het in dit geval.
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 22:59 schreef Etsu het volgende:
X/Yx9+N
Altijd grappig om die formule weer te zien. Vreselijk ding, uitgaande van N=1 betekent 't dat je een voldoende hebt als je de helft van de stof beheerst. Ik vind dat zelf niet bepaald voldoende, maar goed. Er zijn toch al -tig dingen mis met de Nederlandse houding t.o.v. diploma's...
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_113812656
Ik kan me herinneren dat ik ook ooit een 5,48 stond voor Frans en dat werd afgerond naar een 5.
pi_113814885
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 22:11 schreef Onderzeeer het volgende:
Beste mede scholieren,

ik heb op het moment 2 tekorten, geschiedenis sta ik precies een 5,5 maar nu heb ik er een 5,1 bij gehaald. Ik heb geen ouderportaal en uit eigen berekeningen kom ik uit op een 5,47,

Ik denk dat je eerst eens wat meer opening van zaken moet geven over je behaalde resultaten en de berekening die je hebt uitgevoerd. Je uitspraken impliceren namelijk - onder de voorwaarde dat alle behaalde cijfers reeds zijn afgerond op één decimaal en onder de aanname dat alle behaalde cijfers even zwaar meetellen - dat je in totaal minimaal 12 cijfers hebt behaald voor het vak Geschiedenis, want (11*5,5 + 5,1)/12 = 5,466 ... en dus afgerond op twee decimalen 5,47.

Maar het lijkt mij (a) onwaarschijnlijk dat je maar liefst 12 deelresultaten hebt voor één vak en (b) onwaarschijnlijk dat elk van deze deelresultaten even zwaar meetelt.

Duidelijk is wel dat je gemiddelde van 5,5 alleen maar omlaag kan gaan als je vervolgens nog een 5,1 haalt voor hetzelfde vak, dus het lijkt me evident dat je niet verdient om over te gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 05-07-2012 18:12:14 ]
pi_113815573
Het werkt als volgt:

Rapport: 5,47 wordt 1 maal afgerond = 5.5
Voor de examens moet er echter naar hele getallen worden afgerond. Dubbele afronding mag -per definitie- niet! Dan wordt dus naar het originele cijfer gekeken: de 5.47 en die wordt afgerond naar een 5.

Korte samenvatting: je mag nooit en te nimmer dubbel afronden.
Hele getallen:
4.50 tot 5.49 = 5
5.50 tot 6.49 = 6

Halve getallen:
4.75 tot 5.24 = 5.0
5.25 tot 5.74 = 5.5
5.75 tot 6.24 = 6.0
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')