Dat zei ik niet?quote:Op dinsdag 3 juli 2012 01:11 schreef Outlined het volgende:
Dan moet je dus betalen om die euro's op de bank te hebben staan?
Maakt toch niet uit, is allebei geld. Het enige verschil is dat een bank het niet uit mag lenen, zodat het niet nutteloos ergens op een balans staat.quote:Ik weet niet of dat een goed idee is. Waarom zou je trouwens met die munten gaan betalen en niet met de originele euro?
Is dat niet tegenstrijdig? Wanneer de euro minder waard wordt, zullen de schulden in andere valuta relatief gezien stijgen?quote:Op maandag 2 juli 2012 21:58 schreef iamcj het volgende:
Ja daar heb je hem weer
Stel we dichten de komende jaren het Europese begrotingstekort met speciale euro's die niet uitgeleend mogen worden door banken, maar wel gewoon een betaalmiddel zijn. Dit zorgt voor een lichte inflatie, houdt de economie in gang, maakt de schulden relatief kleiner en zo kunnen we langzaam uit de problemen komen. De schulden in andere valuta houden dezelfde waarde, de euro wordt minder waard wat goed is voor de export.
Ik ben geen econoom, maar ik vraag me af wat je plan precies als voordeel heeft? Welk voordeel is er wanneer de banken deze euro's niet mogen uitlenen?quote:Eigenlijk een devaluatie van de euro, bijvoorbeeld de komende 10 jaar met een steeds kleiner percentage en dan de euro's weer uit circulatie nemen als het banklenen weer toeneemt.
Misschien moet je ze niet eens op een bank mogen zetten of dat ze maar 5 jaar geldig zijn of zo iets. (daarna wel in te wisselen tegen giraal geld)
Graag jullie mening, aanvullingen of andere ideeën.
Maar daar komt het wel op neer: de bank hoeft jouw speciale geld immers niet. Zij kunnen er geen winst uit halen omdat het niet uitleenbaar is. Dan zul je dus waarschijnlijk moeten betalen om die speciale euro's te mogen opslaan bij de bank.quote:
Juist het principe van geld uitlenen is nuttig. Iemand die het niet nodig heeft kan het toch nuttig maken door iemand anders er tijdelijk gebruik van te laten maken. Dat is zo met een auto, met een fiets en ook met geld. Juist het uitlenen zorgt ervoor dat het niet nutteloos kapitaal is.quote:[..]
Maakt toch niet uit, is allebei geld. Het enige verschil is dat een bank het niet uit mag lenen, zodat het niet nutteloos ergens op een balans staat.
Stel we hebben een schuld in 100 dollar, gelijk aan 100 euro's. Volgend jaar hebben we 103 euro's en de koers zakt naar 0,97. Voor honderd dollar hebben we dan 103 euro nodig om de schuld af te lossen. De schuld blijft dus mi gelijk.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 12:30 schreef Thvd het volgende:
[..]
Is dat niet tegenstrijdig? Wanneer de euro minder waard wordt, zullen de schulden in andere valuta relatief gezien stijgen?
Het voordeel is dat het geld niet 10 keer wordt uitgeleend en de inflatie niet controleerbaar is. Ook is het voordeel dat het geld niet alleen gebruikt wordt om de balans te versterken en verder niets doet. Daarom hebben we nu ook amper inflatie.quote:[..]
Ik ben geen econoom, maar ik vraag me af wat je plan precies als voordeel heeft? Welk voordeel is er wanneer de banken deze euro's niet mogen uitlenen?
Dat mag dan ook niet gebeuren. Wellicht kunnen ze alleen digitaal bestaan of precies dezelfde euro's met een extra keurmerk. Misschien heb je een staatsbank nodig waar je ze kunt opslaan, bijvoorbeeld om belasting mee te betalen.quote:Wanneer de banken deze speciale euro's niet mogen uitlenen zullen ze dus enkel als betaalmiddel dienen, maar banken hoeven ze niet en daarom zijn ze minder waard voor de normale mens (die immers geen rendement uit het bezit kan halen). Daardoor zal men liever echte euro's hebben dan speciale euro's, met als gevolg dat deze speciale euro's (vooral in het begin van de lopende periode) erg ongewild zijn. Er gaan dus waarschijnlijk twee prijzen ontstaan bij de bakker, de slager en de schoenmaker: één in echte euro's, één (hogere) in speciale euro's. Dat lijkt me niet erg wenselijk.
Die inflatie wil juist 4%,5%,6% , daarmee bouw je de schulden langzaam af. Dan moeten mensen uitgeven.quote:Daarnaast lijkt het me zo te zijn dat wanneer je veel euro's bijdrukt, dat veel inflatie tot gevolg heeft. Dan maakt het niet uit of dat speciale euro's zijn, want die kun je immers over enkele jaren inwisselen voor echte euro's.
Dat is juist het probleem, er wordt te weinig geleend omdat men geen schulden meer wil.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 12:30 schreef Thvd het volgende:
Juist het principe van geld uitlenen is nuttig. Iemand die het niet nodig heeft kan het toch nuttig maken door iemand anders er tijdelijk gebruik van te laten maken. Dat is zo met een auto, met een fiets en ook met geld. Juist het uitlenen zorgt ervoor dat het niet nutteloos kapitaal is.
Maar ook in dollars is er inflatie, waardoor er dus niet 3%, maar misschien wel 6% moet worden bijgedrukt om de export aan te wakkeren. Hoe dan ook: het gaat sowieso ten koste van degenen die binnen Europa geld hebben uitgeleend. Die zien hun bezit verdampen.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 12:41 schreef iamcj het volgende:
[..]
Stel we hebben een schuld in 100 dollar, gelijk aan 100 euro's. Volgend jaar hebben we 103 euro's en de koers zakt naar 0,97. Voor honderd dollar hebben we dan 103 euro nodig om de schuld af te lossen. De schuld blijft dus mi gelijk.
Dan komt de inflatie later ineens wanneer de speciale euro's kunnen worden omgeruild voor normale euro's.quote:[..]
Het voordeel is dat het geld niet 10 keer wordt uitgeleend en de inflatie niet controleerbaar is. Ook is het voordeel dat het geld niet alleen gebruikt wordt om de balans te versterken en verder niets doet. Daarom hebben we nu ook amper inflatie.
Het maakt niet uit hoe ze bestaan denk ik: als ze bestaan, dan heeft iemand ze in bezit. Die persoon zal deze speciale euro's zo snel mogelijk willen uitgeven, want de bank geeft hem geen rente over deze euro's. Het gevolg is dat de speciale euro's ongewild zijn en een andere waarde gaan krijgen dan de normale euro's, waar wel rente over wordt betaald. Dat zal dan tot uitdrukking komen in verschillende prijzen voor speciale euro's en normale euro's.quote:[..]
Dat mag dan ook niet gebeuren. Wellicht kunnen ze alleen digitaal bestaan of precies dezelfde euro's met een extra keurmerk. Misschien heb je een staatsbank nodig waar je ze kunt opslaan, bijvoorbeeld om belasting mee te betalen.
De schulden van de overheid ja, maar elke euro die je bijdrukt komt natuurlijk wel uit de portemonnee van de normale burger, die zijn eigen euro's minder waard ziet worden.quote:[..]
Die inflatie wil juist 4%,5%,6% , daarmee bouw je de schulden langzaam af. Dan moeten mensen uitgeven.
Prima idee, maar hebben we niet eerder zo'n discussie gehad? Steve Keen heeft over een soortgelijk idee geschreven en er zijn parallelen met het Freigeld-experiment van het Tiroler stadje Wörgl in de jaren '30.quote:Op maandag 2 juli 2012 21:58 schreef iamcj het volgende:
Graag jullie mening, aanvullingen of andere ideeën.
Voor mij part mag je het alleen bij een speciale bank parkeren.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 13:05 schreef Thvd het volgende:
[..]
Maar ook in dollars is er inflatie, waardoor er dus niet 3%, maar misschien wel 6% moet worden bijgedrukt om de export aan te wakkeren. Hoe dan ook: het gaat sowieso ten koste van degenen die binnen Europa geld hebben uitgeleend. Die zien hun bezit verdampen.
[..]
Dan komt de inflatie later ineens wanneer de speciale euro's kunnen worden omgeruild voor normale euro's.
Daarnaast wordt het geld toch juist wél gebruikt om alleen de balans te versterken door banken? Ze kunnen het immers niet uitlenen, dus is het enkel extra buffer tegen bijvoorbeeld een bankrun.
[..]
De speciale bank geeft een gelijkwaardige rente?quote:Het maakt niet uit hoe ze bestaan denk ik: als ze bestaan, dan heeft iemand ze in bezit. Die persoon zal deze speciale euro's zo snel mogelijk willen uitgeven, want de bank geeft hem geen rente over deze euro's. Het gevolg is dat de speciale euro's ongewild zijn en een andere waarde gaan krijgen dan de normale euro's, waar wel rente over wordt betaald. Dat zal dan tot uitdrukking komen in verschillende prijzen voor speciale euro's en normale euro's.
[..]
Dat is ook de bedoeling, spaargeld pensioenen moeten minder waard worden, want ze staan tegenover onhoudbare schulden. Hogere rentes zijn ook goed omdat ze nu te laag zijn en nog steeds risico's uitlokken.quote:De schulden van de overheid ja, maar elke euro die je bijdrukt komt natuurlijk wel uit de portemonnee van de normale burger, die zijn eigen euro's minder waard ziet worden.
Daarnaast krijg je met een flinke inflatie ook flinke rentes die worden gerekend, iets dat de economie tegelijkertijd weer afremt.
Ha, een medestander! Dit zoals in wörgl is nu precies het "idee" wat ik voor ogen heb.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 15:53 schreef dvr het volgende:
[..]
Prima idee, maar hebben we niet eerder zo'n discussie gehad? Steve Keen heeft over een soortgelijk idee geschreven en er zijn parallelen met het Freigeld-experiment van het Tiroler stadje Wörgl in de jaren '30.
De centrale banken zouden bijvoorbeeld iedere burger een cadeaubon (cheque, debit card, whatever) kunnen geven ter waarde van de belasting die hij het jaar daarvoor heeft betaald, met een minimum van 500 euro en een maximum van 5000 euro. Wie schulden heeft (hypotheek, PL, studieschuld etc) moet de bon verplicht gebruiken om daar op af te lossen, de rest kan de bon binnen twee jaar bij een onderneming in het betreffende land uitgeven. Omwisselen voor geld is verboden en alleen ondernemers kunnen ze bij hun bank verzilveren. De bank wisselt ze weer om voor euro's bij de centrale bank.
Dit zou de economie stimuleren, de schuldpositie van burgers en banken verminderen, en deze 'bail-out' zou nu eens niet alleen de banken maar gewoon de burger rechtstreeks bevoordelen. Bij gebleken succes zou het zonodig een paar keer herhaald kunnen worden. Er bestaat wel een risico op prijsinflatie van bv auto's, vakanties en andere dure uitgaven die mensen met zo'n bon zouden gaan doen, en natuurlijk op depreciatie van de euro als de markt dit tijdelijke geld toch als inflatoir inschat, maar ik denk dat dat meevalt.
Okay, probeer nog een keer, nu MET grammatica.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 19:07 schreef iamcj het volgende:
[..]
Een ander concept dan schuldgeld. Er zijn meer voorbeelden in de historie: Tallysticks hebben bijna 750 jaar gefunctioneerd totdat The Bank of England. Colonial Script alhoewel onderhevig aan inflatie door oorlog: totdat The Bank of England. Alternative Local Currency (TEM) op Griekse markten.
Thvd heeft gelijk. Stel je hebt een PEN, voor je PEN kun je een potlood kopen. Dan stel, je hebt een GUM, met je GUM kun je een potlood of een geodriehoek kopen. Automatisch PEN=<GUM, want met je GUM heb je de optie op een geo. Een potlood kun je altijd hebben en de geo neem je alleen als ie meer waard is dan een potlood, bijvoorbeeld als je al 20 potloden hebt, maar geen geo.quote:Ik denk dat Thvd nog wel is ongelijk zou kunnen hebben en dat juist iedereen die speciale euro's wil omdat dat tenminste geen lening aan bank is en eigenlijk echt geld is.
Op mijn werk moet ik iedere dag netjes typen, formuleren, wikken en wegen. Hier typ ik gewoon wat er in me opkomt.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 21:01 schreef miro86 het volgende:
[..]
Okay, probeer nog een keer, nu MET grammatica.
Thvd heeft gelijk. Stel je hebt een PENpen, voor je PEN pen kun je een potlood kopen. Dan stel, je hebt een GUM gum, met je GUM gum kun je een potlood of een geodriehoek kopen. Automatisch PEN=<GUM is dan een pen kleiner of gelijk aan een gum, want met je een GUM heb je de optie op een geo. "Een potlood kun je altijd hebben"? en de geo neem je alleen als ie hij meer waard is dan een potlood, bijvoorbeeld als je al 20 potloden hebt, maar geen geo.quote:[..]
Thvd heeft gelijk. Stel je hebt een PEN, voor je PEN kun je een potlood kopen. Dan stel, je hebt een GUM, met je GUM kun je een potlood of een geodriehoek kopen. Automatisch PEN=<GUM, want met je GUM heb je de optie op een geo. Een potlood kun je altijd hebben en de geo neem je alleen als ie meer waard is dan een potlood, bijvoorbeeld als je al 20 potloden hebt, maar geen geo.
Nou vervang PEN met speciale euros, potlood met goederen, GUM met gewone euri en geo met geld op de bank met rente.
Wie moet dat betalen? Dat geld kan niet van de bank zelf komen, want het geld mag niet uitgeleend worden. De belastingbetaler is het zaakje dan aan het subsidiëren van geld dat ze ook hadden kunnen consumeren of sparen op een normale bank, waar het uitgeleend kon worden en een ander er nuttige dingen mee kon doen. Ook had dat geld door de overheid gebruikt kunnen worden om de staatsschuld mee af te lossen, precies wat het doel van je masterplan is.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 16:04 schreef iamcj het volgende:
[..]
Voor mij part mag je het alleen bij een speciale bank parkeren.
[..]
De speciale bank geeft een gelijkwaardige rente?
Hogere rente remt economische groei. Welke onaanvaardbare risico's zie jij bij lagere rente?quote:[..]
Dat is ook de bedoeling, spaargeld pensioenen moeten minder waard worden, want ze staan tegenover onhoudbare schulden. Hogere rentes zijn ook goed omdat ze nu te laag zijn en nog steeds risico's uitlokken.
Hoewel mensen natuurlijk niet altijd totaal rationeel handelen, zeg je hier eigenlijk dat mensen iets totaal irrationeels gaan doen (liever speciale euro's die geen rente opleveren dan normale euro's die hetzelfde zijn maar die wél rente opleveren)? Ik denk niet dat dat zo is. Ik denk dat mensen het helemaal niet zo erg vinden dat het geld door de bank gebruikt wordt als zij er rente op krijgen. Ik denk dat de meeste mensen wel snappen dat het geld ergens vandaan moet komen.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 19:07 schreef iamcj het volgende:
[..]
Ha, een medestander! Dit zoals in wörgl is nu precies het "idee" wat ik voor ogen heb.
Een ander concept dan schuldgeld. Er zijn meer voorbeelden in de historie: Tallysticks hebben bijna 750 jaar gefunctioneerd totdat The Bank of England. Colonial Script alhoewel onderhevig aan inflatie door oorlog: totdat The Bank of England. Alternative Local Currency (TEM) op Griekse markten.
We zijn gewoon zo geïndoctrineerd dat centrale en primaire banken het recht op geld scheppen moeten hebben, dat dat beter zou zijn. Bij banken werken ook mensen en dat blijkt nu dan ook.
Ik denk dat Thvd nog wel is ongelijk zou kunnen hebben en dat juist iedereen die speciale euro's wil omdat dat tenminste geen lening aan bank is en eigenlijk echt geld is.
Speciale euro's komen vanuit het niets, net als de rente er op. Het geld op je bankrekening is er eigenlijk ook niet, what's the difference?quote:Op dinsdag 3 juli 2012 21:33 schreef Thvd het volgende:
[..]
Wie moet dat betalen? Dat geld kan niet van de bank zelf komen, want het geld mag niet uitgeleend worden. De belastingbetaler is het zaakje dan aan het subsidiëren van geld dat ze ook hadden kunnen consumeren of sparen op een normale bank, waar het uitgeleend kon worden en een ander er nuttige dingen mee kon doen. Ook had dat geld door de overheid gebruikt kunnen worden om de staatsschuld mee af te lossen, precies wat het doel van je masterplan is.
[..]
Als iemand hoge schulden heeft, ga je hem dan nog meer lenen tegen 2% als de kans dat hij je terugbetaald laag is?quote:Hogere rente remt economische groei. Welke onaanvaardbare risico's zie jij bij lagere rente?
[..]
Het gaat mij erom dat we een deflatoire vicieuze cirkel aan het maken zijn. En als ik wel rente geef op de speciale euro's, wat dan?quote:Hoewel mensen natuurlijk niet altijd totaal rationeel handelen, zeg je hier eigenlijk dat mensen iets totaal irrationeels gaan doen (liever speciale euro's die geen rente opleveren dan normale euro's die hetzelfde zijn maar die wél rente opleveren)? Ik denk niet dat dat zo is. Ik denk dat mensen het helemaal niet zo erg vinden dat het geld door de bank gebruikt wordt als zij er rente op krijgen. Ik denk dat de meeste mensen wel snappen dat het geld ergens vandaan moet komen.
Hij zeurt er vaker over. Als je zeurt vind ik dat je iig zelf ook netjes moet typen. PEN - pen is natuurlijk onzin, maar er staan ook gewoon fouten in.quote:Daarnaast is die alinea die miro86 aangaf inderdaad onduidelijk geschreven en ga je met je 'wegstreeppost' die zogenaamd die van miro86 corrigeert je eigen topic om zeep helpen.
Prima, maar dat veroorzaakt dus nog meer inflatie. Wellicht dat die pas in ware vorm naar voren komt wanneer de speciale euro's kunnen worden ingeruild tegen normale (uitleenbare) euro's, maar die inflatie gaat waarschijnlijk wel fiks zijn.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 21:51 schreef iamcj het volgende:
[..]
Speciale euro's komen vanuit het niets, net als de rente er op. Het geld op je bankrekening is er eigenlijk ook niet, what's the difference?
Is dat relevant? Feit is dat de rente ook hoog is voor degenen die wel kunnen en willen investeren. Dat remt de economische groei af.quote:[..]
Als iemand hoge schulden heeft, ga je hem dan nog meer lenen tegen 2% als de kans dat hij je terugbetaald laag is?
De inflatie is momenteel 2%, er is dus geen sprake van een deflatoire vicieuze cirkel. Als je wel rente geeft loopt de inflatie simpelweg verder op.quote:[..]
Het gaat mij erom dat we een deflatoire vicieuze cirkel aan het maken zijn. En als ik wel rente geef op de speciale euro's, wat dan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |