abonnement Unibet Coolblue
pi_113690455
Vorige week begon het, bultjes en jeuk bij de fila, in zijn oksels, op zijn buik, op zijn rug nu ook.
Wassen met betadine shampoo gelijk, maar het mocht niet meer baten, de bacterieen zitten te diep voor de shampoo.

Nu dus voor 3 weken antibiotica meegekregen en een wat zwaardere anti bacteriele shampoo.
Maar daarna gaat het pas lastig worden, want het is naar alle waarschijnlijkheid een allergische reactie, maar waardoor?

Vorig jaar toen hij nog een kleine hondenplurk was heeft hij ook al zo'n uitbraak gehad, zo rond dezelfde tijd als nu. Toen had hij het zelfs in zijn oren, heel zielig.
Een vlooienallergie lijkt me heel sterk, met hiervoor een hond met vlooienallergie en enorm veel teken in in het bos ben ik daar heel scherp op, ze staat altijd erg goed in het vlooien/teken middel, daarmee ben ik nooit te laat.
Een voedselallergie lijkt me ook sterk, want dan zou hij het altijd moeten hebben en niet alleen nu in deze periode.

Wat blijft er dan over en hoe kunnen we een volgende uitbraak verkomen?
De DA zei dat een grasallergie en een huismijten allergie ook veel voorkomen, maar huismijt zou hij dan toch ook altijd last van moeten hebben en niet alleen in deze periode?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_113690796
Damn, wat is dit een wazig verhaal.
  maandag 2 juli 2012 @ 21:51:34 #3
377220 lievedraak
Human = unique massproduction
pi_113692045
Ok, dus het gaat hier om een hond?
Waarom ga je dan naar de DA? :{

Voedselallergieën hoeven niet aangeboren te zijn, die kunnen ook zomaar ontstaan, heb ik met een kat gehad, kreeg gewoon hetzelfde voer, maar kon er niet meer tegen.
Dus toch even ander voer proberen, werkt het niet, dan kun je alsnog teruggaan op het oude voer.
Het blijft wazig dat het alleen rond deze tijd is, maar goed, dan weet je het iig zeker.
En de dierenarts wat huid af laten krabben voor onderzoek.

Misschien heb je ook wel wat aan deze site trouwens:
http://www.dierenkliniekbrandersstad.nl/index.php?id=70
Soms lief, soms een draak, maar altijd mezelf.
Ik heb het lef niet zo laf te zijn.
"Rare as is true love, true friendship is rarer." Jean de la Fontaine
pi_113697237
DA=dierenarts, dat is een vrij normale afkorting.
Fila=hondenras(kleine hondenplurk geeft wel aan dat het een hond is ja ;) ), nu geen kleine plork meer, hij woog een ruime 66 kilo.

De da zei dat ik nu niets moet proberen, eerst de ontstekingen in de huid onder controle krijgen. Dan pas gaan kijken naar wat het veroorzaakt, nu heeft dat nog geen zin.
Huid afkrabben was ook niet nodig, het is zeer zeker geen mijt of iets in die geest.(de da die ik had is een dermatoloog)

Hij heeft niet van die grote plekken, het zijn allemaal hele kleine pukkeltjes, die wat pus tonen als het korstje eraf gaat, in zijn oksels zijn het alleen rode vlekjes/pukkeltjes, daar komen geen korstjes op, op zijn buik hetzelfde.
Hij zit al tijden op lam en rijst, in princiepe "hypoallergeen" voer, dat al sinds de eerste uitbraak toen hij een kleine plork was, maar dat zegt niet alles, wie weet is hij daar dan net allergisch voor.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 2 juli 2012 @ 23:16:46 #5
377220 lievedraak
Human = unique massproduction
pi_113697464
In dat geval, niets gezegd. Of, beter, wel iets gezegd maar je bent al veel verder :P
En ik heb weer iets geleerd, DA is niet de drogist, maar de dierenarts.
Kan je dan verder niet helpen trouwens :(
Soms lief, soms een draak, maar altijd mezelf.
Ik heb het lef niet zo laf te zijn.
"Rare as is true love, true friendship is rarer." Jean de la Fontaine
pi_113732270
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 23:12 schreef erodome het volgende:
DA=dierenarts, dat is een vrij normale afkorting.
Fila=hondenras(kleine hondenplurk geeft wel aan dat het een hond is ja ;) ), nu geen kleine plork meer, hij woog een ruime 66 kilo.

De da zei dat ik nu niets moet proberen, eerst de ontstekingen in de huid onder controle krijgen. Dan pas gaan kijken naar wat het veroorzaakt, nu heeft dat nog geen zin.
Huid afkrabben was ook niet nodig, het is zeer zeker geen mijt of iets in die geest.(de da die ik had is een dermatoloog)

Hij heeft niet van die grote plekken, het zijn allemaal hele kleine pukkeltjes, die wat pus tonen als het korstje eraf gaat, in zijn oksels zijn het alleen rode vlekjes/pukkeltjes, daar komen geen korstjes op, op zijn buik hetzelfde.
Hij zit al tijden op lam en rijst, in princiepe "hypoallergeen" voer, dat al sinds de eerste uitbraak toen hij een kleine plork was, maar dat zegt niet alles, wie weet is hij daar dan net allergisch voor.
Wellicht overbodige opmerking en had je zelf al naar de ingrediënten gekeken, maar er bestaan diverse merken met een lam en rijst variant waar ook kip in zit. En hij zou inderdaad ook op de lam kunnen reageren. Is het brok of kvv wat je nu voert trouwens?

Indien je brok voert (en wilt blijven voeren): zodra je wel kunt gaan onderzoeken of het voer een rol speelt, er bestaan diverse merken zonder granen. Orijen, Acana en Taste of the Wild zijn een paar voorbeelden van merken die varianten zonder granen hebben en een hoog percentage vlees. En bijvoorbeeld ook een variant met alleen vis, of andere varianten waar geen rund, kip en lam in zit (de dingen die hond waarschijnlijk al eens gehad heeft en waarmee je dus niet kunt testen op allergie - je kunt namelijk alleen testen met een dierlijk eiwit wat hij nog nooit gegeten heeft).

Mocht hij een atopie hebben (huisstofmijt, grassen etc.) dan is desensibilisatie mogelijk. Dit heeft voor ongeveer 50% van de honden effect. Effect, dus dan nog gaat niet altijd over, maar is er wel duidelijke verbetering.
Puur Pollen of Huid zijn homeopathische middelen wat je eerst eens zou kunnen proberen, in feite desensibiliseer je daarmee ook. Er zijn honden die daar veel baat bij hebben. Mijn hond hielp het eerder goed, nu onvoldoende. Maar dit schijnt ook een heftig 'hooikoortsjaar' te zijn.
Indien het desensibiliseren niet (voldoende) werkt, zou het kunnen dat je ieder jaar rond deze periode een kuur krijgt om de klachten te onderdrukken. Dit is verder nogal vooruitlopen op de zaak, mocht er sprake van deze allergie zijn dan zal de dierenarts dit alles ook uitgebreider uitleggen.

Ik stoei nu vijf jaar met de allergieën van mijn hond. Hij heeft een voedselallergie voor kip, rund en graan en daarnaast voor pollen, huisstofmijt e.d. (atopie). Mijn ervaring is dat dierenartsen over het algemeen weinig weten over voeding, de mogelijkheden van kvv en barf. Sommigen verkopen je graag de hypo-allergene brokken van Hills / Royal canin (wie hen maar sponsort). Ik vind dat daar veel betere alternatieven voor zijn, en betaalbaarder. Mocht het daar op aankomen, zou mijn advies dan ook zijn om kritisch te zijn en zelf wat te onderzoeken voordat je een zak van 8 euro per kilo aan het voeren bent waarvan het grootste bestanddeel maïszetmeel is.

Het zijn hoe dan ook vervelende klachten. Bij een allergie voor grassen (pollen) is het overigens niet raar dat hij daar nu meer last van heeft. Er is en wordt veel gemaaid, gehooid etc., daardoor zit er in deze periode erg veel in de lucht waar een hond met een allergie daarvoor veel last van heeft. In de winter is dat dan vaak een stuk minder.
"The problem with common sense is that most people are morons."
pi_113732503
Ben je overigens toevallig van merk wasmiddel veranderd (en heb je sindsdien een kleed of kussen van de hond gewassen)? Dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn, hoewel dat niet vaak voorkomt.

Edit: atopie lijkt me overigens aannemelijker gezien hij vorig jaar rond dezelfde tijd last klachten had.
"The problem with common sense is that most people are morons."
pi_113734421
Super, veel info, daar kan ik wat mee.
Versvoer doen we niet aan, nog niet althans, dat is nu niet te doen, ik heb daar geen ruimte voor in de vriezer en een hond van 66 kilo eet heel wat weg per dag, dat gaat ruim over een kilo heen dan.
Heb ik straks mijn nieuwe schuur dan krijg ik een extra vriezer en dan wil ik wel iets met versvoer gaan doen.
Nu dus op de brok, wat zuiver lam en rijst is, geperste brok omdat dat beter is voor hem(minder nodig en valt uiteen in poeder dat zinkt ipv blijft drijven en 3 a 4 keer zo groot wordt). Nu is rijst natuurlijk ook een "graan", niet helemaal, maar net zo onzinnig voor een hond, maar het is het beste wat ik nu kan bieden.

Als ik hem wel bv verse vis geef soms, kan je daar dan nog wel mee testen, want als de verse varianten daar ook onder vallen dan blijft er niet echt een dierlijk eiwit over...

Heb jij goede ervaringen met versvoer en de invloed daarvan op de allergie, want daar hoor ik wel veel over?

De rest neem ik even mee, het zal als het allergie is een afvinken gaan worden, iig bedankt voor de info!
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_113736238
Daar heb je ook wel een flinke vriezer voor nodig. Rond die tijd kun je dan prima uit gaan zoeken wat er bestaat qua vers voer en wat geschikt zou zijn voor jouw hond.

Ik ben het met je eens dat het een onzinnig iets voor de hond, maar alle brokken hebben in meer of mindere mate wel een onzinnig component. Daarom kijk ik bij brokken altijd naar het gehalte vlees, hoe hoger dat is, hoe minder vulmiddel. Wanneer honden slecht op granen reageren, gaat rijst overigens meestal wel goed.

Zelf heb ik een tijd barf gevoerd (dus rauw vlees, eendennekken, karkassen, etc.) zodat ik precies wist wat mijn hond at. Het ging wel beter, maar ik wist toen nog niet dat mijn hond nog een andere allergie heeft en daar dus ook nog klachten vandaan kwamen.
Daarnaast heb ik erg goede ervaring met de eend en rijst van Carnibest, maar dat vond ik voor mijn hond van 15 kilo al duur dus ik kan me voorstellen dat dat voor jou heel erg aan de prijs is.
Er zijn overigens ook merken kvv zonder rijst, Haaksbarf onder andere, maar ook dat is erg prijzig. Dan is zelf samenstellen veel betaalbaarder, maar in het begin wel wat lees/uitzoekwerk.

Wat voor vis voer je hem wel eens? Ik durf je niet met zekerheid te zeggen of je bijvoorbeeld nog met zalm kunt testen als je haring hebt gevoerd, ik weet niet of het voldoende is dat het een andere vissoort bevat. Maar in dat geval zijn er ook brokken met eend of hert bijvoorbeeld. Ik zal even wat linkjes voor je opzoeken.
"The problem with common sense is that most people are morons."
pi_113751787
Hij krijgt weleens zalm, wijting, kabeljouw, koolvis, dat echt als maaltijd, soms een staartje haring als snoepje.
Eend en hert heeft hij nog nooit op...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_113754714
In dat geval denk ik niet dat je kunt elimineren met een visvariant. Dan kun je beter een voer gebruiken waarvan je zeker weet dat hij dat dierlijk eiwit nog nooit heeft gehad.

Met onderstaande merken heb ik geen ervaring, op Jarco na. Mijn hond deed het daar redelijk op, maar had op dat moment ook last van zijn atopie dus dan is het lastig te zeggen hoeveel het hielp.
Zijn het de beste brokken qua samenstelling? Vind ik niet, had het gehalte vlees graag wat hoger gezien, maar voor elimineren zijn ze goed bruikbaar en daarna kun je over op een andere brok of vers zodra dat kan.

Jarco heeft een variant met hert, aardappelen en rijst: http://www.jarco.nl/default.asp?pageid=51&docid=383

Forza 10 heeft ook een variant met hert en aardappelen, geen rijst, wel maïs. Het percentage vlees is wat lager dan bij Jarco. http://www.zooplus.nl/sho(...)orza_10_medium/66503

Mastery heeft een variant met eend, staan geen percentages bij maar eendenvlees is het eerste ingrediënt dus hier zit qua verhouding het meeste van in: http://www.zooplus.nl/shop/honden/hondenvoer_droog/mastery/197690

Exclusion heeft diverse varianten, paard en aardappel, hert en aardappel, konijn en aardappel, eend en aardappel: http://www.zooplus.nl/shop/honden/hondenvoer_droog/exclusion

Er zijn vast nog een paar merken die je zou kunnen gebruiken, maar misschien heb je zo een begin en kun je eens wat ingrediënten vergelijken en wellicht wat ervaringen online vinden.

Ter vergelijking, hieronder staann een aantal brokken die dierenartsen vaak verkopen en je ook aanraden. Een dierenarts die ik bezocht, zei zelfs tegen mij dat ik alléén Royal Canin hypo- of anallergeen kon gebruiken of zelf zou moeten koken. Alsof er geen andere brok zou bestaan om te elimineren. Dat zij dat voer voor meer dan 8 euro per kilo verkochten, stond daar natuurlijk los van..

Ingrediënten Royal Canin anallergenic:
Zetmeel van maïs, hydrolysaat van veereiwit met een zeer laag moleculair gewicht (bron van L-aminozuren en oligopeptiden), kopraolie, sojaolie, mineralen, plantaardige vezels, cichoreipulp, Fructo-Oligo-Sacchariden (FOS), visolie, mono- en diglyceriden van vetzuren veresterd met citroenzuur, dierlijke vetten, Tagetes extract (rijk aan luteïne).

Ingrediënten Royal Canin hypoallergeen:
Rijst, hydrolysaat van geïsoleerde soja-eiwit, dierlijke vetten, mineralen, hydrolysaat van gevogeltelever, bietenpulp, soja olie, Fructo-Oligo-Sacchariden, visolie, taurine, bernagie olie, L-tyrosine en Tagetes (Afrikaan) extract (bron van luteïne).

Ingrediënten van Hills d/d:
Gemalen rijst, gedehydreerde eendenproteïne, dierlijk vet, kipproteïnehydrolysaat (laag moleculair gewicht), plantenolie, cellulosepoeder, visolie, zout, kaliumchloride, DL-methionine, calciumcarbonaat, taurine, kaliumcitraat.

Daar loop ik zelf niet warm voor, maar ik geef het je mee zodat je zelf wat kunt kijken en vergelijken.
"The problem with common sense is that most people are morons."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')