abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113674169
Hallo,

ik wil binnenkort een kat als huisdier hebben. Ik heb al via verschillende sites bekeken en gelezen wat je moet doen om je woning voor te bereiden voordat er een kat in huis kan komen.

Echter ze vertellen allemaal wat je allemaal aan materialen moet aanschaffen en wat voor kattenvoer het beste is voor je kat.

Mijn vraag is wat ik nog meer moet doen en aan moet denken voor een goede voorbereiding.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 2 juli 2012 @ 15:30:48 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_113674213
Kattenvraagbaak #15
Heb je dat topic al eens door gesnuffeld? :)
Staan handige dingen in.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 2 juli 2012 @ 15:32:33 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_113674279
Het echte werk begint bij het uitkiezen van je kat en dan het in huis nemen van het dier. Dan krijg je met gedrag te maken en met aanpassen. Vooral jij aan de kat.

Heb je al eens eerder een kat gehad, of iemand in je omgeving die er kaas van heeft gegeten?
The love you take is equal to the love you make.
pi_113674346
Verwacht niet dat de buurt het je in dank afneemt als je hem ook buiten laten rondlopen.
Als je van plan bent hem binnen te houden. Top!
  maandag 2 juli 2012 @ 15:34:56 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_113674376
Als het goed is hoef je bar weinig aan te passen. Katten zijn zeer voorzichtig en lopen vrijwel altijd overal tussendoor (breekbare dingen op kasten bijvoorbeeld).
Ik kan je alleen aanraden consequent te zijn: bedenk vooraf waar de kat niet mag komen (bij mij: bed, eettafel, salontafel en aanrecht) en houd je daar strict aan. Als iets eenmaal mag krijg je het er vrijwel niet meer uit.
censuur :O
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 2 juli 2012 @ 15:38:16 #6
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_113674499
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 15:34 schreef RemcoDelft het volgende:
Als het goed is hoef je bar weinig aan te passen. Katten zijn zeer voorzichtig en lopen vrijwel altijd overal tussendoor (breekbare dingen op kasten bijvoorbeeld).

Behalve kittens. :') _O-
Die malen daar echt niet om...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 2 juli 2012 @ 15:45:44 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_113674807
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 15:38 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Behalve kittens. :') _O-
Die malen daar echt niet om...
Nooit last van gehad. Behalve als er een bromvlieg tussen de planten zit, dan gaat alles om.
censuur :O
pi_113674841
quote:
1s.gif Op maandag 2 juli 2012 15:32 schreef Lienekien het volgende:
Het echte werk begint bij het uitkiezen van je kat en dan het in huis nemen van het dier. Dan krijg je met gedrag te maken en met aanpassen. Vooral jij aan de kat.

Heb je al eens eerder een kat gehad, of iemand in je omgeving die er kaas van heeft gegeten?
Ik heb katten gehad. Maar dat was bij mijn ouders en ex (waar ik mee samenwoonde). Huis- tuin- en keukenkatten en een raskat. Dus ik heb er ervaring mee. Echter ik heb nog nooit het voorbereidend werk verricht. :P
pi_113674914
quote:
Ik kan je alleen aanraden consequent te zijn: bedenk vooraf waar de kat niet mag komen (bij mij: bed, eettafel, salontafel en aanrecht) en houd je daar strict aan. Als iets eenmaal mag krijg je het er vrijwel niet meer uit.
En wat doe jij dan als je kat iets doet wat niet mag.

Ik pak dan een plantenspuiter.
pi_113674961
je kan over de volgende vragen nadenken:

• Neem je een (ras) kitten of een kat?
kitten: neemt veel tijd in beslag, je moet hem opvoeden
kat: als die een paar jaar oud is is het nog een puber, erg speels. Een kat van een jaar of 5 is rustiger. Extra voordeel van een "volwassen"kat : je weet zijn karakter. Wat voor karakter zoek jij? schootkat/lief voor kinderen/binnenpoes etc.
raskitten:afhankelijk van het ras prijzig in aanschaf, afhankelijk van het ras kan je op wachtlijst komen

• als je geen kitten neemt, moet die gesteriliseerd/gecastreerd zijn ?

• waar wil je je kat vandaan halen?
dierenasiel
dieren(katten)herplaatsing: Dieren wonen nog bij hun baasje
kattenopvang
etc. etc.

• neem je er een of twee?
als je er een hebt en het is een binnenpoes, vaak zijn ze rebels als ze door het hele huis mogen als je weg bent.

• waar laat je de kat als je niet thuis bent? in de keuken/woonkamer etc.

• heb je een voorkeur voor een bepaalde kleur?

praktische dingen:
• wie wat de dierenarts, voel je je daar goed bij?
let ook op de openingstijden, sommige zijn van ma-vr open. andere ook in de weekenden en hebben open spreekuur in de avond en weekend.
• neem je een kattenverzekering?
  maandag 2 juli 2012 @ 15:50:30 #11
8372 Bastard
Persona non grata
pi_113675004
Welk voorbereidend werk wil je dan :?
Kattenbak, kattenvoer, bakje vers water, eventueel nog ergens een krabpaal. En verder kan je het zo gek aankleden als je wilt!

Voor je aan een kat begint, wel even handig om de karaktereigenschappen te weten, wil je een gemoedelijk beestje of een druk pittig ding, lang haar wat geborsteld moet worden... Raskatten zijn in diverse karaktertrekken te krijgen.
The truth was in here.
pi_113675136
[quote]
*] wie wat de dierenarts, voel je je daar goed bij?
quote]

haha ik bedoel wie wordt ipv wie wat :Y
ik vindt de bereikbaarheid in het weekend heel belangrijk. sommige dingen moet je voor terugkomen, is het handiger als je het je eigen arts is ipv een vervangende.
pi_113675159
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 15:49 schreef blue-eye het volgende:
je kan over de volgende vragen nadenken:

• Neem je een (ras) kitten of een kat?
kitten: neemt veel tijd in beslag, je moet hem opvoeden
kat: als die een paar jaar oud is is het nog een puber, erg speels. Een kat van een jaar of 5 is rustiger. Extra voordeel van een "volwassen"kat : je weet zijn karakter. Wat voor karakter zoek jij? schootkat/lief voor kinderen/binnenpoes etc.
raskitten:afhankelijk van het ras prijzig in aanschaf, afhankelijk van het ras kan je op wachtlijst komen

• als je geen kitten neemt, moet die gesteriliseerd/gecastreerd zijn ?

• waar wil je je kat vandaan halen?
dierenasiel
dieren(katten)herplaatsing: Dieren wonen nog bij hun baasje
kattenopvang
etc. etc.

• neem je er een of twee?
als je er een hebt en het is een binnenpoes, vaak zijn ze rebels als ze door het hele huis mogen als je weg bent.

• waar laat je de kat als je niet thuis bent? in de keuken/woonkamer etc.

• heb je een voorkeur voor een bepaalde kleur?

praktische dingen:
• wie wat de dierenarts, voel je je daar goed bij?
let ook op de openingstijden, sommige zijn van ma-vr open. andere ook in de weekenden en hebben open spreekuur in de avond en weekend.
• neem je een kattenverzekering?
Wat dekt een kattenverzekering?

[ Bericht 58% gewijzigd door HSG op 02-07-2012 15:59:41 ]
pi_113675518
zal vast iemand weten die hier zit. of even zoeken. volgens mij wordt castratie gedekt of het verder nuttig is geen idee. de meeste dingen vallen vaak buiten de dekking. als je kat binnen blijft is de kans op ziekte een heel stuk kleiner dan bij een buitenkat,

ik wilde onlangs zelf een kat nemen, vandaar mijn lijstje die ik voor mezelf gemaakt had.
ik heb het bij knaagdiertjes gehouden. door omstandigheden is een loslopend dier voor mij geen optie.
  maandag 2 juli 2012 @ 16:10:36 #15
8372 Bastard
Persona non grata
pi_113675948
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 15:53 schreef HSG het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je eventuele aansprakelijkheidsverzekering afdoende zal wezen.
The truth was in here.
  maandag 2 juli 2012 @ 16:21:15 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_113676404
quote:
10s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:10 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je eventuele aansprakelijkheidsverzekering afdoende zal wezen.
Niet voor ziektekosten van de kat zelf.

Verzekering is een duur grapje. Inentingen vallen er meestal niet onder. Castratie weet ik niet. Het is zinvol als je vreest rekeningen van een paar honderd euro niet op te kunnen hoesten.
  maandag 2 juli 2012 @ 16:49:40 #17
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_113677694
Bij de keuze voor een kat; de kat kiest jou dus vertrouw op je gevoel.
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
pi_113678698
Absolute aanrader voor elke aankomend katteneigenaar; de klein kattengids van Elles Nijssen. Duidelijk en beknopt maar compleet.

http://www.bol.com/nl/p/kleine-kattengids/1001004007514720
pi_113678707
Bij een volwassen kat of kitten uit het asiel zit castratie meestal bij de prijs inbegrepen, net als een chip en de eerste of eerste twee inentingen (afhankelijk van de leeftijd van 't beestje). Daar alleen zou ik dan geen verzekering voor aanschaffen.

Ik denk dat je aan een verzekering vooral iets hebt als je kat een ongeval krijgt (bij binnenkatten minder waarschijnlijk) en een operatie nodig heeft, of bij een ernstige/chronische ziekte (bij binnenkatten misschien ook minder kans, maar ze kunnen wel bv. nierfalen ontwikkelen). Maar dat soort ziektes komen vaak bij wat oudere katten voor. Dan heb je al die jaren premie betaald en is het de vraag of je waar voor je geld krijgt en hoe veel van een behandeling er precies wordt vergoed. Gewoon elke maand wat geld apart zetten zou dan ook genoeg kunnen zijn. Iets als gedragstherapie waar je erg veel geld aan kwijt kan zijn bij bv. een onzindelijke kat zonder medische reden wordt soms zelfs alleen vergoed bij aanvullende dekking.

Hier kun je verzekeringen vergelijken:
http://www.dierenverzekering-vergelijken.com/type/verzekeringen
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_113679076
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 15:53 schreef HSG het volgende:

[..]

Voor mijn gevoel is een kattenverzekering niet verstandig (tenzij je slecht met geld om kunt gaan en dus geen buffertje opbouwt). Ik heb mijn kat nu 'n jaar of 13, waarbij ik in de laatste 2 a 3 jaar rond de E1500 aan dierenartskosten heb gemaakt wegens nierfalen. Als ik gedurende die volledige 13 jaar een verzekering had gehad, was ik E3000 aan premie kwijtgeweest (op basis van een hele snelle google, E20 per maand)
pi_113723978
quote:
Kat van m'n vriend loopt ook altijd op de tafel als we aan 't eten zijn, maar die van mij hebben dat nooit gedaan omdat ze wisten dat het niet mocht.
Dus gewoon heel streng zijn hierin. :)
pi_113795270
Wat gebeurt er als ik twee katten die elkaar niet kennen in een totaal nieuwe omgeving neerzet?
  donderdag 5 juli 2012 @ 09:45:45 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_113795649
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 09:28 schreef HSG het volgende:
Wat gebeurt er als ik twee katten die elkaar niet kennen in een totaal nieuwe omgeving neerzet?
Dat kan goed gaan of slecht.
pi_113796250
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 09:28 schreef HSG het volgende:
Waarschijnlijk veel stress, ook een beetje afhankelijk van het karakter en de leeftijd van de katten in kwestie. Kittens kunnen makkelijk aan elkaar wennen meestal, maar oudere katten (vooral als ze lang alleen gezeten hebben) kunnen danig in de stress schieten van a) een nieuwe omgeving en b) een andere kat. Zorg voor voldoende kattenbakken en hou rekening met enige knokpartijtjes en (tijdelijke) onzindelijkheid ten gevolge van de stress.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_113798894
Als de omgeving voor allebei totaal nieuw is, kan het makkelijker gaan dan als een van de twee er al woont (dan is de ander een indringer tenslotte), maar dan nog is het afwachten. 'n Feliway stekker kan helpen om de stress wat te verminderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')