Ik vind het eigenlijk erg logisch: je moet zorgen dat je voldoende geld hebt om je kosten te betalen. Als dat betekent dat je bij moet lenen, dan is dat maar zo. Waarom zou de gemeente kwijtschelden als jij de mogelijkheid hebt om bij te lenen?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 11:57 schreef Patroon het volgende:
Ik vraag mij af of de mogelijkheid van maximale lening + basisbeurs als forfaitair bedrag mag worden genomen, of dat het forfaitair bedrag enkel de basisbeurs mag zijn. Het lijkt mij namelijk vreemd dat ze er vanuit gaan dat je maximaal leent.
Iedereen kan lenen, kwijtschelding afschaffen dan maar?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:06 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk erg logisch: je moet zorgen dat je voldoende geld hebt om je kosten te betalen. Als dat betekent dat je bij moet lenen, dan is dat maar zo. Waarom zou de gemeente kwijtschelden als jij de mogelijkheid hebt om bij te lenen?
Een van de betere ideeën die ik heb gelezen.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:09 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Iedereen kan lenen, kwijtschelding afschaffen dan maar?
quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:06 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk erg logisch: je moet zorgen dat je voldoende geld hebt om je kosten te betalen. Als dat betekent dat je bij moet lenen, dan is dat maar zo. Waarom zou de gemeente kwijtschelden als jij de mogelijkheid hebt om bij te lenen?
Kwijtschelding is de meest oneerlijke regeling die er is. Studenten worden het op allerlei manieren ontzegd, terwijl die slechter wonen en minder te besteden hebben dan iemand in de bijstand die het wel krijgt. De kosten om een afwijzing aan te vechten zijn hoog, omdat je dat niet bij de bestuursrechter kunt doen, maar dat alleen bij de civiele rechter kan, en daar heb je verplicht een advocaat nodig. Ik heb enige tijd geleden op rechtspraak.nl gezocht naar mensen die succesvol een afwijzing van kwijtschelding aanvochten, maar die niet gevonden.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:13 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Een van de betere ideeën die ik heb gelezen.
Als het zo was (dat iedereen kan lenen), dan zou ik het zeker afschaffen.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:09 schreef GlowMouse het volgende:
Iedereen kan lenen, kwijtschelding afschaffen dan maar?
Of de constructie van kwijtschelding werkt gewoon goed, studenten wonen echter vaak in gezamenlijke huizen maar omdat ze individueel willen worden aangeslagen zouden ze aanspraak maken op allerlei potjes. Volgens mij is rioolbelasting en de kwijtschelding toch echt bij de bestuursrechter.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:24 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Kwijtschelding is de meest oneerlijke regeling die er is. Studenten worden het op allerlei manieren ontzegd, terwijl die slechter wonen en minder te besteden hebben dan iemand in de bijstand die het wel krijgt. De kosten om een afwijzing aan te vechten zijn hoog, omdat je dat niet bij de bestuursrechter kunt doen, maar dat alleen bij de civiele rechter kan, en daar heb je verplicht een advocaat nodig. Ik heb enige tijd geleden op rechtspraak.nl gezocht naar mensen die succesvol een afwijzing van kwijtschelding aanvochten, maar die niet gevonden.
Beetje makkelijk en kort door de bocht. Er is een groot verschil in uitgangspunt en toekomst tussen studenten en mensen met bijstand.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:24 schreef GlowMouse het volgende:
Kwijtschelding is de meest oneerlijke regeling die er is. Studenten worden het op allerlei manieren ontzegd, terwijl die slechter wonen en minder te besteden hebben dan iemand in de bijstand die het wel krijgt. De kosten om een afwijzing aan te vechten zijn hoog, omdat je dat niet bij de bestuursrechter kunt doen, maar dat alleen bij de civiele rechter kan, en daar heb je verplicht een advocaat nodig. Ik heb enige tijd geleden op rechtspraak.nl gezocht naar mensen die succesvol een afwijzing van kwijtschelding aanvochten, maar die niet gevonden.
Een flitskrediet kan toch iedereen krijgen?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:25 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Als het zo was (dat iedereen kan lenen), dan zou ik het zeker afschaffen.
Iemand met een inkomen < 1000 euro kan ook alle lokale heffingen betalen, als de uitgaven maar op orde zijn. Als die mensen het uitgavenpatroon van een zuinige student zouden hebben, was er helemaal geen probleem. Als je bij de minima belasting wilt kwijtschelden, moet je dat bij studenten ook doen.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:26 schreef Brembo het volgende:
Alleen voor echte minima dus met een inkomen kleiner < 1000 euro zal er kwijtschelding zijn.
Kwijtschelding niet, besluiten op basis van de Invorderingswet zijn uitgezonderd van het besluitbegrip in de Awb.quote:Volgens mij is rioolbelasting en de kwijtschelding toch echt bij de bestuursrechter.
Belasting wordt gebaseerd op draagkracht, niet op toekomstperspectief of vermeende draagkracht. Als iemand jou een baan met een hoger salaris aanbiedt maar je besluit bij je huidige baan te blijven, dan word je ook niet voor dat hogere salaris belast.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:28 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Beetje makkelijk en kort door de bocht. Er is een groot verschil in uitgangspunt en toekomst tussen studenten en mensen met bijstand.
Heb je gelijk in. Ik had het eigenlijk meer over bijlenen en de mogelijkheid dat op een later tijdstip recht te trekken.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:39 schreef GlowMouse het volgende:
Belasting wordt gebaseerd op draagkracht, niet op toekomstperspectief of vermeende draagkracht. Als iemand jou een baan met een hoger salaris aanbiedt maar je besluit bij je huidige baan te blijven, dan word je ook niet voor dat hogere salaris belast.
Een lening hoort in het geheel niet mee te tellen bij de bepaling van je draagkracht, want je wordt van lenen alleen maar armer. Verlagen zou dus niet nodig moeten zijn.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:49 schreef LilDutchPrincess het volgende:
Anders is het ook wel makkelijk, voor het aanvragen van de kwijtschelding even je lening verlagen, en hup geen belastingen.
Dan wat LDP zegt: als je het je niet kunt veroorloven, dan moet je je leven goedkoper inrichten. Die mogelijkheid is er ongetwijfeld, dus waarom zou de staat dan voor de kosten moeten opdraaien?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:52 schreef GlowMouse het volgende:
Een lening hoort in het geheel niet mee te tellen bij de bepaling van je draagkracht, want je wordt van lenen alleen maar armer. Verlagen zou dus niet nodig moeten zijn.
Als je vindt dat studenten hun leven goedkoper moeten inrichten, geldt dat a fortiori ook voor mensen in de bijstand. Jij bent er dus voorstander van dat de kwijtscheldingsregeling afgeschaft wordt.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 13:12 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Dan wat LDP zegt: als je het je niet kunt veroorloven, dan moet je je leven goedkoper inrichten. Die mogelijkheid is er ongetwijfeld, dus waarom zou de staat dan voor de kosten moeten opdraaien?
Ik ben blij dat jij weet wat ik vind, want soms weet ik het zelf nietquote:Op zaterdag 30 juni 2012 13:24 schreef GlowMouse het volgende:
Als je vindt dat studenten hun leven goedkoper moeten inrichten, geldt dat a fortiori ook voor mensen in de bijstand. Jij bent er dus voorstander van dat de kwijtscheldingsregeling afgeschaft wordt.
Even opsommend:quote:Op zaterdag 30 juni 2012 13:30 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik ben blij dat jij weet wat ik vind, want soms weet ik het zelf niet
Maar nee, ik vind niet dat kwijtscheldingen moeten worden afgeschaft.
Jij denkt dat je slim bentquote:Op zaterdag 30 juni 2012 13:32 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Even opsommend:
- Feit: veel studenten hebben minder inkomen dan mensen in de bijstand.
- Jij vindt: studenten kunnen hun leven zo goedkoop inrichten dat ze lokale heffingen kunnen belasten
Als studenten dat kunnen, kunnen mensen in de bijstand dat ook. Wie zou er dan nog kwijtschelding moeten krijgen?
Het gaat bij de draagkracht meting om wat je nu verdient en op je rekening hebt staan. Dat je over een jaar 2 miljoen rijker bent heeft daar geen betrekking op.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:28 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Beetje makkelijk en kort door de bocht. Er is een groot verschil in uitgangspunt en toekomst tussen studenten en mensen met bijstand.
Wij hebben altijd gewerkt maar zijn door een verplichte fulltime stage onze baan kwijt geraakt. Het lijkt momenteel wel even onmogelijk om weer aan de bank te komen omdat er naast ons nog duizenden anderen een baan zoeken. De markt is niet meer hetzelfde als 3 jaar terug.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:49 schreef LilDutchPrincess het volgende:
Anders is het ook wel makkelijk, voor het aanvragen van de kwijtschelding even je lening verlagen, en hup geen belastingen.
Als je het niet kunt betalen moet je gewoon lekker op kamers gaan of bij je ouders blijven. Helaas pindakaas. Of ga werken
Precies, lenen doen wij niet voor ons plezier en moet later dubbel en dwars terug worden betaald.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:52 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Een lening hoort in het geheel niet mee te tellen bij de bepaling van je draagkracht, want je wordt van lenen alleen maar armer. Verlagen zou dus niet nodig moeten zijn.
Hier wil ik graag even op reageren. Wij leven zo goedkoop mogelijk. Gaan eigenlijk nooit uit en doen zo goedkoop mogelijk boodschappen bij de Lidl. Wij krijgen in totaal 932 euro per maand om van te leven, voor 2 personen, dat is geen vetpotquote:Op zaterdag 30 juni 2012 13:12 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Dan wat LDP zegt: als je het je niet kunt veroorloven, dan moet je je leven goedkoper inrichten. Die mogelijkheid is er ongetwijfeld, dus waarom zou de staat dan voor de kosten moeten opdraaien?
Precies, schaf het dan maar voor iedereen af.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 13:24 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Als je vindt dat studenten hun leven goedkoper moeten inrichten, geldt dat a fortiori ook voor mensen in de bijstand. Jij bent er dus voorstander van dat de kwijtscheldingsregeling afgeschaft wordt.
Maar mensen die bijstand ontvangen hoeven ook niet te lenen om kwijtschelding te krijgen, die hebben ook de mogelijkheid om te lenen.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:06 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Wat GlowMouse daar stelt is niks van onwaar. Voor de studenten die boven bijstandsniveau zitten moeten ze uiteraard het zelf betalen. Maar waarom kan een bijstand ontvanger niet zijn leven goedkoper inrichten maar een student wel?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 13:46 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Jij denkt dat je slim bent
Maar nee GM, ik hou van je, maar hier trap ik niet in
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |