Toevallig bij vaartland?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:55 schreef Coldplayerr het volgende:
Mn vriend was op zoek naar een nieuwe auto en is na kort onderzoek bij een autozaak terecht gekomen. Daar stond een auto die hem wel beviel en de verkoper was (uiteraard) zeer overtuigend met zn verkooppraatje.. dus vriend twijfelde.. heeft zn moeder nog opgebeld voor advies maarja die was er niet bij en heeft geen verstand van auto's. Uiteindelijk heeft mn vriend een koop overeenkomst getekend. En hier komt 't ergste, ZONDER deze goed door te lezen.
Nu komt het, mn vriend wil van de koop afzien want heeft een aanbod gekregen die voor hem veel voordeliger is. Maarja hij heeft natuurlijk een koopcontract getekend en in dit contract staat dat bij annulering 15% in rekening wordt gebracht voor de geleden schade van de autohandelaar. Nou snap ik dat dit het risico is wanneer je een contract tekent zonder goed door te lezen, maarja mn vriend baalt enorm.. die 15% is erg veel geld voor hem.. en tja hij ziet de auto gewoon niet meer zitten.
Mijn vraag is nu, is er een manier om onder die 15% uit te komen? of is hij kansloos? In 't koopcontract wordt ook aangegeven dat wanneer de koper aantoont dat de verkoper minder dan 15% schade lijdt, je dus ook minder hoeft te betalen. Maar hoe toon je dit aan?
Sorry voor het lange verhaal! hoop dat iemand mij (en daarmee mijn vriend) kan helpen
Er zijn nog wel meer autohandelaren waar dat gebeurt. En hoezo een valse handtekening?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:58 schreef gridjuh het volgende:
[..]
Toevallig bij vaartland?
Wij hebben daar onder lichte dwang een koopcontract getekend toendertijd.(met valse handtekening van ons achteraf)
Dat maakt niet uit. Ontbinden van het contract kost TS' vriend gewoon 15%, en daar is verkoper helemaal geen verklaring voor verschuldigd.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:05 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Er zijn nog wel meer autohandelaren waar dat gebeurt. En hoezo een valse handtekening?
En TS: je bent een overeenkomst aangegaan, daar ga je natuurlijk niet zomaar onderuit komen. De manier staat in de overeenkomst beschreven, met boete dus. Het lijkt me verder lastig aan te tonen dat die 15% aan kosten niet gemaakt worden. Het lijkt me overigens voor de dealer ook lastig aan te tonen dat hij die kosten wel heeft.
Maargoed, dan moet je 'm ook in bezit hebben. Volgens mij heeft koper ook een onderzoeksplicht, maar geen idee hoe ver zoiets strekt...quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:14 schreef pqrstuvw het volgende:
Lukt alleen nog als blijkt dat de auto een "verborgen gebrek" heeft. Een verborgen gebrek is een vrij ernstig defect waar in de verkoop niet op is gewezenen wat je in eerste instantie als koper niet hebt kunnen zien. Bijvoorbeeld: Vals kenteken, lekkende motor of radiateur.
Ik vrees dat de woorden in het contract zorgvuldig zijn gekozen om verkoper die 15% te kunnen eisen zonder te bewijzen hoe zijn rekensommetje in elkaar steekt.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:11 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Verkoper stelt schade te lijden van 15%. Dat mag verkoper dan aantonen. Als er nou boete had gestaan...
Een koper wordt als leek gezien die zo'n gebrek pas bij gebruik ontdekt. Maar TS schrijft hierover niet dus het zal sowieso niet aan de orde zijn.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:18 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Maargoed, dan moet je 'm ook in bezit hebben gehad. Volgens mij heeft koper ook een onderzoeksplicht, maar geen idee hoe ver zoiets strekt...
Maakt geen donder uit, het is en blijft een bindend beding in het contract.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:11 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Verkoper stelt schade te lijden van 15%. Dat mag verkoper dan aantonen. Als er nou boete had gestaan...
Ik denk van niet.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:20 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik vrees dat de woorden in het contract zorgvuldig zijn gekozen om verkoper die 15% te kunnen eisen zonder te bewijzen hoe zijn rekensommetje in elkaar steekt.
Ik ben geen jurist. Je kunt best gelijk hebben.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ik denk van niet.
Je kunt niet zomaar 15% aan schade opeisen zonder aantoonbaar te maken dat deze schade ook daadwerkelijk geleden is.
Dan had er imho boete moeten staan ipv schade.
Ik zou niet weten waarom dat niet kan. Dat is immers zo overeengekomen en voor zover mij bekend niet strijdig met wettelijke bepalingen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ik denk van niet.
Je kunt niet zomaar 15% aan schade opeisen zonder aantoonbaar te maken dat deze schade ook daadwerkelijk geleden is.
Dan had er imho boete moeten staan ipv schade.
Schade moet je geleden hebben om te kunnen verhalen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Maakt geen donder uit, het is en blijft een bindend beding in het contract.
Het zou inderdaad wel interessant zijn om dat beding eens even nader te bekijken.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:30 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik ben geen jurist. Je kunt best gelijk hebben.
Maar dan ben ik net als jij wel benieuwd naar de passage in het contract waarin de 15% benoemd en beschreven staat.
Het kan prima inderdaad. Er is een goede reden waarom je contracten altijd van te voren moet doorlezen voordat je je akkoord geeft.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:31 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom dat niet kan. Dat is immers zo overeengekomen en voor zover mij bekend niet strijdig met wettelijke bepalingen.
Correctquote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:32 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Schade moet je geleden hebben om te kunnen verhalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |