abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113546548
Beste klussers,

Ik woon in een appartement uit de jaren 50. Hier zit een moederhaard in voor de verwarming en een electrische huurboiler voor warm water (daar had ik eerst een keuken geiser voor).

De moederhaard begint een doorn in mijn oog te worden, en ik vraag mij af wat ik er dan voor in de plaats zou kunnen (laten) plaatsen.

Een CV ketel lijkt in eerste instantie het slimste, maar omdat ik nog bovenburen heb en er behalve de schoorsteen verder geen rookgaskanaal is, zou ik zo niet weten waar die ketel dan geplaatst zou moeten worden.

Zijn er hier mensen die in dezelfde situatie gezeten hebben? Wat voor oplossingen hebben jullie hiervoor bedacht?

De moederhaard staat in de woonkamer en is op een schoorsteen aangesloten (net zoals bij mijn onder- en bovenburen). Voor de rest heb ik radiatoren in elke kamer staan die hier dan weer op aangesloten zijn.

Alvast dank.
Gravity always wins.
pi_113547283
Nieuwe CV combi-ketels zijn tegenwoordig echt heel klein aan het worden. Wel heb je een aan- en afvoer van/naar buiten nodig. De mogelijkheden hiervoor zul je denk ik echt even met een installateur moeten bespreken die in je appartement de boel komt bekijken. (Is er een buitenmuur waar de CV aan kan hangen, kan het rookkanaal gebruikt worden enz.) Je radiatoren kun je laten zitten en je boiler kan dan weg. Financieel kan het in ieder geval al snel uit: boilers zijn vrij duur in gebruik en een moederhaard heeft ook niet het beste rendement.
pi_113547312
Als je eerst een Geiser gehad hebt voor het WW, dan moet er op die plek toch in ieder geval een mogelijkheid zijn om een RKG doorvoer naar buiten te maken??

Sowieso, meestal bij appartementen zit naast de keuken wel een balkon, en zou je dus via die muur een RKG doorvoer kunnen maken.

Met een CV ketel ben je ook gelijk van je (huur)boiler af; dat is een relatief dure manier van WW-verwarmen en er zit vaak ook nog eens een "wurgcontract" aan vast.

Je moet dan alleen wel vanaf de plek waar de moederhaard stond; óf vanaf de meest naast gelegen radiator leidingen (mits 22mm) CV leidingen naar de keuken leggen om de CV ketel te kunnen voeden.
pi_113548010
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 10:03 schreef naaa het volgende:
Als je eerst een Geiser gehad hebt voor het WW, dan moet er op die plek toch in ieder geval een mogelijkheid zijn om een RKG doorvoer naar buiten te maken??
Nee, helaas. Was gewoon een kwestie van raam open zetten.

quote:
Sowieso, meestal bij appartementen zit naast de keuken wel een balkon, en zou je dus via die muur een RKG doorvoer kunnen maken.
Dat mag officieel niet meer heb ik mij laten vertellen.

quote:
Met een CV ketel ben je ook gelijk van je (huur)boiler af; dat is een relatief dure manier van WW-verwarmen en er zit vaak ook nog eens een "wurgcontract" aan vast.
Het is inderdaad heel duur en daarom ben ik ook aan het kijken :)
Gravity always wins.
pi_113548129
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 10:02 schreef Coolmint het volgende:
Nieuwe CV combi-ketels zijn tegenwoordig echt heel klein aan het worden. Wel heb je een aan- en afvoer van/naar buiten nodig. De mogelijkheden hiervoor zul je denk ik echt even met een installateur moeten bespreken die in je appartement de boel komt bekijken. (Is er een buitenmuur waar de CV aan kan hangen, kan het rookkanaal gebruikt worden enz.) Je radiatoren kun je laten zitten en je boiler kan dan weg. Financieel kan het in ieder geval al snel uit: boilers zijn vrij duur in gebruik en een moederhaard heeft ook niet het beste rendement.
Nadeel van de boiler is ook het beperkte water.. vrij vervelend als ik wil douchen en het warm water is op :)
Gravity always wins.
pi_113548144
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 10:31 schreef PlasticTrees het volgende:
...
Dat mag officieel niet meer heb ik mij laten vertellen.
...
Waarom zou dat niet mogen? Denk je dat alle nieuwe woningen met elektrische straalkacheltjes worden verwarmd?
pi_113548175
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 10:35 schreef DonJames het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet mogen? Denk je dat alle nieuwe woningen met elektrische straalkacheltjes worden verwarmd?
Het mag niet meer door de gevel. Bij nieuwe woningen is er altijd een rookgaskanaal voor aangelegd.
Gravity always wins.
pi_113548271
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 10:36 schreef PlasticTrees het volgende:
Het mag niet meer door de gevel. Bij nieuwe woningen is er altijd een rookgaskanaal voor aangelegd.
Volgens mij mag dat nog gewoon, zou ook niet weten waarom niet. Alleen zal je (meen ik) een pijp helemaal tot aan het dak moeten aanleggen.
pi_113553371
Is het je eigen huis? Waarom een huurboiler? Misschien kan je iets bedenken samen met je bovenburen?
pi_113554834
Ik zou verhuizen uit die armoebuurt...
pi_113564985
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 13:29 schreef Appeltje2010 het volgende:
Ik zou verhuizen uit die armoebuurt...
:P

Donaties zijn altijd welkom.

In principe moet ik hier nog een paar jaar wonen, totdat ik genoeg gespaard heb om zonder problemen te verhuizen.

[ Bericht 6% gewijzigd door PlasticTrees op 29-06-2012 17:27:35 ]
Gravity always wins.
pi_113565036
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 12:55 schreef brulaap112 het volgende:
Is het je eigen huis? Waarom een huurboiler? Misschien kan je iets bedenken samen met je bovenburen?
Ja.

Huurboiler heb ik ooit voor gekozen omdat de geiser stuk ging.

De verzameling "bovenburen" bestaat uit een afwisselende groep Polen die alleen maar huren en nergens iets over te melden hebben. De eigenaar van dat appartement interesseert het verder ook geen bal. Dus ik zal zelf iets moeten bedenken wanneer ik de boel wil verbeteren.

[ Bericht 6% gewijzigd door PlasticTrees op 29-06-2012 17:30:38 ]
Gravity always wins.
  Moderator vrijdag 29 juni 2012 @ 19:55:09 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_113569757
Heb je mogelijkheden om met een rookgasafvoer ergens naar buiten te kunnen ?
pi_113585964
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 19:55 schreef Vonkenboer het volgende:
Heb je mogelijkheden om met een rookgasafvoer ergens naar buiten te kunnen ?
Eventueel door de gevel bij het balkon, maar ik kan dan niet naar boven verder. Daar is immers het balkon van de bovenburen.
Gravity always wins.
  zaterdag 30 juni 2012 @ 08:53:34 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_113586214
Huur of koopappartement?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_113586336
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 08:21 schreef PlasticTrees het volgende:

[..]

Eventueel door de gevel bij het balkon, maar ik kan dan niet naar boven verder. Daar is immers het balkon van de bovenburen.
En daar mag het officieel inderdaad niet, de rookgassen mogen je buren niet hinderen.
pi_113611591
Donaties aan je baas vragen... Anders verkoopt ie toch gewoon de boot :)
pi_113621648
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 23:29 schreef Appeltje2010 het volgende:
Donaties aan je baas vragen... Anders verkoopt ie toch gewoon de boot :)
:D

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 08:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Huur of koopappartement?
Ik ben zo dom geweest dit ooit te kopen.. als ik dit gehuurd had, dan was ik al weg geweest.

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 09:07 schreef klipper het volgende:

[..]

En daar mag het officieel inderdaad niet, de rookgassen mogen je buren niet hinderen.
Mja, de enige optie zou de schoorsteen zelf zijn denk ik. Geen idee wat daar mogelijk is.

Anderzijds heb ik gisteren nog helemaal doorgerekend dat het toch geen zin heeft hier nog iets te verbouwen als ik hier over een jaar of 2 tot 3 weg ga, want ik verdien het nooit terug.

Dus misschien moet ik het ook gewoon zo laten en sparen voor een nieuwe woning.
Gravity always wins.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')