quote:
Op dinsdag 26 juni 2012 19:38 schreef zwartja het volgende:Op Wikipedia lees ik het volgende: Tolerantie voor een stof treedt op bij verslavingen of bij medicijngebruik.
Bij een verslaving treedt tolerantie op als een persoon minder voelt of niet het gewenste resultaat bereikt bij dezelfde hoeveelheid van een verslavend middel als voorheen, en dus steeds meer moet gebruiken om dezelfde kick te krijgen.
Ik was in discussie met me psychiater die beweerde dat je (zoals hier boven ook beschreven staat) alleen tolerantie kan opbouwen voor iets als je verslaafd bent. Ik gebruik af en toe (1-2 keer per week) Alprazolam en heb nu meer nodig dan de dosering waar ik mee begonnen ben. Punt is dat ik er niet verslaafd aan ben. Ik hoef denk ik niemand uit te leggen wat een verslaving is maar wanneer iemand niet constant aan het middel denkt, niet hunkert naar het middel, geen ontwenningsverschijnselen vertoond bij gebrek aan gebruik enz. enz. toch echt niet verslaafd is?
Wat is jullie mening hierover?
Mensen hebben een bepaalde predispositie voor verslaving. Dit is deels genetisch en wordt deels door omgevingsfactoren bepaald.
Een verslaving komt in verschillende gradaties, maar in mijn optiek ben je al verslaafd wanneer je bijvoorbeeld elk weekend een biertje MOET drinken. Dan is het dus een weekendverslaving.
Je bent mijn inziens verslaafd wanneer je niet zelf de controle hebt over het wel of niet gebruik.
Dit geldt uiteraard niet voor voorgeschreven geneesmiddelen...