En mijn meningen
Cockwhale: 12 - Helemaal waar ik bij het thema 'Urban' aan denk. Vervallen omgeving met veel steen, staal en glas. De foto ziet er erg "gritty" uit, maar heeft nog steeds een mooie lichtinval. Waar ik met name erg blij mee ben is dat je net niet te ver bent gegaan met de HDR-look. Douze points!
MrMonkeyman: 11 - Doet nauwelijks onder voor de foto van Cockwhale. Een smerig toilet, vol met graffiti en stickers; zelfs het handdoek-papier is verkreukeld. Wat met name erg sterk is, is de belichting van de foto. Ontzettend strak en helder met veel detail, geen blown highlights of verloren schaduwdetail en bijna geen vertekening ondanks het brede gezichtsveld. Waarschijnlijk de best genomen foto.
Ssytse: 10 - Strakke lijnen, perfecte diagonaal. Een hele andere interpretatie van 'Urban' door juist die schone, moderene en strakke look. Zwart-wit helpt deze foto heel erg, en er zit zelfs in het gebouw voldoende variatie om niet saai te worden. Ook keurig netjes het histogram binnen de perken gehouden, met toch wisseling tussen licht en schaduw.
T42: 9 - Ook één van de mooiste foto's in de set, alleen vind ik het thema niet zo goed naar voren komen. Het ziet er meer uit als een vervallen schuur naast een vervallen molen in de buurt van een boerderij dan echt een stedelijke foto. Die iets vale film-look en de fijne kleuren maken de foto wel heel sterk en die barst in het raam voorkomt dat die kant van de foto saai wordt.
Schanulleke: 8 - Een goede foto, maar hij doet het niet helemaal voor mij. Het was mooier geweest als ook je arm nog een volledig silhouet was geweest, en je arm ook niet grotendeels voor de smiley had gezeten. Ik had denk ik niet gekozen voor een vierkante krop, en was meer naast de smiley gaan staan met je arm aan de linkerkant. De 'bloedneus' van de smiley helpt voor mij ook niet heel erg en leidt een beetje af van wat een vrolijke variatie had kunnen zijn.
Rebubbled: 7 - Een leuk idee. Geeft een wat andere variatie op wat anders een doorsnee Amsterdamse straat was geweest. Je hebt jezelf inderdaad netjes buiten beeld weten te houden, en het verkeersbord geeft net dat beetje extra kleur aan de foto die het nodig heeft. Goed gespot!
Aschkael: 6 - Vergis ik me nu, of is de linkerbovenhoek naar zwart-wit omgezet? Ik heb het idee dat ik nog wat slordige zwemen van kleur rond de bloemen zie, waar je met je brush overheen bent geweest. Op zich geen onaardige keuze, en ook een leuke interpretatie van 'urban', maar de uitwerking had iets beter gekund. Sowieso had het van mij ook wel iets duisterder gemogen, met wat meer wrakken en roest in plaats van glimmend staal en bloemetjes.
--H-I-M--: 5 - Een absoluut prachtige foto. De vierkante crop werkt helemaal, en de vale filmlook en het feit dat bijvoorbeeld het hek net niet helemaal haarscherp zijn, passen perfect bij het onderwerp. Alleen... dit past voor mij helemaal niet bij het thema urban. De andere foto die je in dit topic had geplaatst, had ook ik veel beter bij het thema vinden passen.
El_Matador: 4 - De vele gele auto's en de gebouwen benadrukken wel het thema stedelijk, maar het ziet er nog steeds uit alsof je gewoon even snel een foto vanaf het balkon hebt genomen. Als je een beter punt had kunnen vinden en de foto strak had kunnen krijgen met rechte lijnen, was hij interessanter geweest.
BrandX: 3 - Hij doet het gewoon niet voor mij. Die jongen ziet er inderdaad zonder twijfel urban uit, maar hij loopt niet op de meest spannende stedelijke locatie. De bovenleiding leidt af en loopt inderdaad ook nog eens precies over zijn gezicht heen. Had je deze jongen kunnen fotograferen vanaf straathoogte en misschien op een net wat leukere locatie (heb je niet altijd voor het zeggen, natuurlijk), dan was het een stuk beter geweest. De verzadiging heeft ook het groen een beetje té gemaakt.
-Techno-: 2 - Huu, selective coloring. Heb ik een broertje dood aan. Er zijn maar heel weinig foto's waarin dat effect mooi is, negen van de tien keer is het dat niet. De graffiti op de garages is zeker wel urban, maar je ziet op de foto dat het gewoon boxen in een willekeurige vinex-woonwijk zijn (de daken), wat het niet echt spannend maakt. Als je de foto recht op de boxen had gemaakt en de foto een beetje die donkere, vieze look had kunnen geven, was hij veel krachtiger geweest, zeker in combinatie met al dat onkruid.
Alledaagsewaanzin: 1 - Ja, het is een foto in de stad. Maar er is niet echt iets aan de foto dat hem 'urban' maakt. Het zou zo een vakantiekiekje van een toerist kunnen zijn. Bovendien is het jammer dat je een hele rij van die toeristen doormidden hebt gesneden aan de onderkant, en dat het monument zo pontificaal in het midden staat (alhoewel je zo wel de Industrieele Groote Club en het Paleis er op hebt kunnen krijgen). Er zijn absoluut wel spannendere locaties te vinden in Amsterdam, en zelfs direct naast de Dam - de steegjes tussen het Rokin en de Kalverstraat en de bouwput van de N/Z-lijn op het Rokin om twee snelle voorbeelden te bedenken.
Edit: Oh jezus, ik ben wel los gegaan. Overal woorden!