Mijn werkomgeving verandert met regelmaat, waardoor ik continue in een andere team beland met nieuwe collega's.
Eens in de zoveel tijd gebeurd er continue hetzelfde, vrouwen van 50+ besluiten alvorens ik mijn mond heb opengetrokken dat ze me niet mogen. Dit zijn altijd dezelfde type vrouwen, naast leeftijd en geslacht is de manier waarop ze laten merken dat ik ze niet aansta erg vals. Ze gedragen zich continue erg bot tegen me, maken me ronduit belachelijk, roddelen en delen nare steken uit die (vooral in mijn stagetijd) gevolgen hebben voor mijn carrière. Ik kan geen woord tegen ze zeggen zonder een enorme snauw terug te krijgen. Ook is het wel eens voorgevallen dat ze mijn spullen (tas, zaken in mijn postvak, verslagen) verstoppen of naar buiten gooien of stuk maken, alles wat ik rapporteer verwijderen en vervolgens bij de manager klagen dat ik nooit iets rapporteer, andere mensen tegen me opzetten, zaken die je niet meer verwacht van mensen die al 40 jaar niet meer op de middelbare school zitten. Dit gedrag maakt me verdrietig en het is erg vermoeiend. Ik heb deze problemen nog nooit gehad met mannen, of vrouwen van een andere leeftijdscategorie. Sterker nog, ik word met regelmaat oprecht geprezen als een gewaardeerd collega die erg prettig in de omgang is en uitstekend haar werk doet.
Meestal is dit geëscaleerd, omdat een situatie als dit zo als een verrassing kwam, aangezien ik er voor mijn gevoel geen aanleiding voor had gegeven, dat ik niet wist wat ik er mee moest doen, en er van uit ging dat deze mensen wel zouden bij draaien als ze me beter kende, wat niet was.
De collega's gingen steeds verder in hun gedrag doordat ik er niks van zei, waardoor het uiteindelijk onhoudbaar werd en ik ben vertrokken.
De laatste 2 keer dat dit voorkwam, heb ik dit gedrag uiteindelijk bespreekbaar gemaakt in een volwassen en beleefd gesprek (vanuit de ik-persoon, geen verwijten) met de mevrouw in kwestie. Deze gesprekken liepen.... apart. De een was zich zogenaamd van geen kwaad bewust, de ander reageerde nogal agressief en maakte me voor alles en nog wat uit, maar beiden beloofden uiteindelijk toch beterschap. De eerste ging vrolijk met haar gepest verder, de tweede ook en heeft er nog een schepje bovenop gedaan door naar de leidinggevende te gaan met het verhaal dat ik geld had gestolen uit de kas.
Ik ben er al jaren over aan het denken, heb met allerhande mensen gesproken, familie, vrienden, managers, psycholoog, over hoe ik overkom, maar ik heb nog steeds niet kunnen uitvinden wat het nou is waarom ik deze mevrouwen zo irriteer. Volgens al deze mensen schijn ik geen vervelend persoon te zijn, juist het tegenovergestelde.
Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:
- Heeft iemand, wellicht door eigen ervaringen, een idee waarom deze vrouwen zo doen? Waarom juist vrouwen van 50+?
- Ik heb nu een nieuwe werkplek, en meteen is het weer raak.

Weer een vrouw die na de eerste oogopslag al besloten heeft dat ik het verdien om minderwaardig behandeld te worden. Pfff ik heb hier echt geen zin in, ik wil gewoon lekker mijn werk doen. Ik wil het deze keer graag nu meteen aanpakken, het voor zijn, maar hoe doe ik dat? Bij voorgaande pogingen leek het of deze vrouwen erg moeilijk op andere gedachten te brengen waren, en ik vraag me af of het überhaupt kan.
Overigens ben ik midden 20, speelt dit al 7 jaar, en heb ik er als puber tijdens baantjes zonder diploma geen last van gehad.
Ik hoop dat men mijn verhaal serieus kan nemen, bedankt voor het lezen