Om te zorgen dat we het probleem met dreigende faillissementen van landen kunnen aanpakken?quote:Op donderdag 28 juni 2012 02:24 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Kan iemand mij uitleggen waarom D66 zo graag garant wil staan voor 45 miljard via het ESM?
Het is bekrompen en zelfzuchtig om te denken dat dit landje het in zijn eentje wel even gaat redden de komende decennia. We zullen uiteindelijk naar een maatschappelijke en politieke structuur moeten streven die zich op stabiele manier weet te redden van nog grotere problemen in de toekomst.quote:Op donderdag 28 juni 2012 00:13 schreef IPA35 het volgende:
D66 wil een federale overheid hebben die boven de Nederlandse staat. Dat hebben we de facto al maar zij willen het verergeren.
D66 is de NSB van vandaag.
Mwah, ESM is een van de mogelijke middelen om een crisis als de huidige te lijf te gaan. Het is geen oplossing maar een pijnstiller. En ook die zijn nodig.quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:47 schreef Morthill het volgende:
ESM is geen oplossing, het is gewoon uitstel van de problemen
Hoe wil je ze anders oplossen? Ik ben ook niet blij met het ESM, maar ik zie niet echt een andere oplossing. Griekenland failliet laten gaan is ook duur, zeker om dat andere landen dan wellicht ook niet meer te houden zijn.quote:Op donderdag 28 juni 2012 17:20 schreef Morthill het volgende:
Het betekent hogere tekorten in welvarende landen, waardoor die ook weer duurder moeten lenen en een groot deel van die ESM-leningen ga je niet terugzien wat de tekorten verder opdrijft. Gevolg is vele jaren hogere belastingen om de problemen van nu op te lossen.
Geloof je er niet in dat de boel laten klappen mischien wel harder aankomt maar dat we dan echt naar een goede economie kunnen toewerken? Want lukraak geld gooien in zaken die allang failliet hadden moeten gaan is natuurlijk niets anders dan het probleem in stand houden. Daar vind ik D66 nogal tegenstrijdig in, in hun programma staat namelijk ook dat ze belastingverlagingen willen hebben maar dat is natuurlijk onmogelijk met zaken zoals het ESM en dat duurzaam bouwen. Ze willen een goedkopere samenleving maar het ironische is dat ze juist zo veel vertrouwen in de overheid zetten om dit probleem aan te pakken.quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Om te zorgen dat we het probleem met dreigende faillissementen van landen kunnen aanpakken?
Ik had het ook liever niet hoeven doen. Maar lieverkoekjes worden niet gebakken in de politiek. Daar moet je kiezen voor oplossingsrichtingen.
Dat zit er sowieso dik in. Ook wij lenen als een gek.quote:Op donderdag 28 juni 2012 17:20 schreef Morthill het volgende:
Het betekent hogere tekorten in welvarende landen, waardoor die ook weer duurder moeten lenen en een groot deel van die ESM-leningen ga je niet terugzien wat de tekorten verder opdrijft. Gevolg is vele jaren hogere belastingen om de problemen van nu op te lossen.
Dan hoeven we het nog niet te verergerenquote:Op zaterdag 30 juni 2012 10:18 schreef waht het volgende:
[..]
Dat zit er sowieso dik in. Ook wij lenen als een gek.
Uitstel of verergering?quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:47 schreef Morthill het volgende:
ESM is geen oplossing, het is gewoon uitstel van de problemen
http://www.welingelichtek(...)sus-brokkelt-af.htmlquote:Duitse consensus brokkelt af
In Duitsland begint de oppositie tegen het Europa-beleid van bondskanselier Angela Merkel serieuze vormen aan te nemen. Hans-Werner Sinn, de directeur van het gezaghebbende economische Ifo-Instituut, is een handtekeningenactie begonnen onder collega-economen om de Duitse publieke opinie in het geweer te brengen tegen de concessies die Merkel vorige week op de top van de Europese Unie in Brussel heeft gedaan.
Eén van die concessies is het mogelijk maken van rechtstreekse leningen door het Europees Stabiliteits Mechanisme aan noodlijdende banken in Spanje. Doordat de kredieten niet meer worden opgeteld bij de Spaanse staatsschuld komt het risico volledig bij het ESM te liggen en dus bij haar financiers, waarvan Duitsland de grootste is. Sinn vindt dat levensgevaarlijk, omdat op die manier ook de gezonde Europese economieën besmet kunnen worden.
Ook binnen de coalitie van Merkel rommelt het. De liberalen van de FDP, waarmee haar christendemocratische CDU regeert, zijn net zo min als Sinn gecharmeerd van alles wat neigt naar méér Duitse verantwoordelijkheid voor de schulden van andere landen van de eurozone. De Beierse CSU, de zusterpartij van de CDU, heeft al gedreigd tegen te zullen stemmen als de steun aan de Spaanse banken eind juli aan het parlement wordt voorgelegd. En de sociaaldemocratische SPD, die als oppositiepartij tot nu toe het Europa-beleid van Merkel had gesteund, begint nu ook terug te krabbelen. Daardoor zou de merkwaardige situatie kunnen ontstaan dat Merkel, die in eigen land populairder is dan ooit, door het parlement naar huis wordt gestuurd.
Spiegel-Online
Een slecht plan. Provincies afschaffen en landelijke overheid sterk in omvang reduceren en het aantal gemeenten sterk uitbreiden om democratie terug te brengen naar daar waar het hoort; de burgers van Nederland.quote:Op maandag 13 augustus 2012 09:56 schreef remlof het volgende:
D66 wil gemeenten halveren en provincies samenbrengen
Een prima plan, het moet er nu eindelijk maar eens van komen.
Je moet vuur ook niet willen blussen met benzine. Failliet laten gaan wat failliet is, afschrijven en doorgaan.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 10:18 schreef waht het volgende:
[..]
Dat zit er sowieso dik in. Ook wij lenen als een gek.
Provincies afschaffen wil D66 al wat langer, maar volgens mij is daar een grondwetswijziging voor nodig. Dus is dat wat lastiger te bewerkstelligen. Het inkrimpen van de landelijke overheid wordt volgens mij ook druk aan gewerkt. Maar dat is vooral symboolpolitiek.quote:Op maandag 13 augustus 2012 10:20 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een slecht plan. Provincies afschaffen en landelijke overheid sterk in omvang reduceren en het aantal gemeenten sterk uitbreiden om democratie terug te brengen naar daar waar het hoort; de burgers van Nederland.
Mee eens. Hier in de Friese gemeentes in mijn omgeving gaan zeer binnenkort ook fusies plaatsvinden, en naar mijn idee gaat dat veel kosten besparen en verbeterd het de belangenverstrengeling die binnen de huidige gemeentes plaatsvindt. Ik ben zelf voorstander van democratie op landelijk en internationaal niveau, maar heb zelf de nadelen van lokale en regionale democratie meegemaakt. Hier op het platteland zorgt dat in ieder geval vaak voor protest.quote:Op maandag 13 augustus 2012 10:35 schreef Morthill het volgende:
[..]
Provincies afschaffen wil D66 al wat langer, maar volgens mij is daar een grondwetswijziging voor nodig. Dus is dat wat lastiger te bewerkstelligen. Het inkrimpen van de landelijke overheid wordt volgens mij ook druk aan gewerkt. Maar dat is vooral symboolpolitiek.
Bovendien is het aantal gemeenten sterk uitbreiden een totale verspilling van belastinggeld. Al die ambtenaren die betaald moeten worden voor lullige taakjes, nog meer dure burgemeesters, wethouders en gemeenteraden. Democratie naar de burger brengen is vast een mooie one-liner, maar geen realistische in een tijd dat er al geld te weinig is.
Sterker nog, het is het overhevelen van verantwoordelijkheden naar lokaal niveau, waardoor er nu gefuseerd moet worden. Al die kleine gemeentes kunnen die taken niet aan. Nog meer gemeentes levert dus vooral problemen op, of je moet nog meer miljarden naar gemeenten sturen zodat ze dat werk kunnen uitvoeren.
Dus het enorm uitbreiden van gemeenten is een bijzonder slecht idee.
Bezopen, populistisch idee. Als er nog een kans bestond dat ik opnieuw D66 zou stemmen, dan is deze kans nu wel voorgoed verkeken.quote:Op maandag 13 augustus 2012 09:56 schreef remlof het volgende:
D66 wil gemeenten halveren en provincies samenbrengen
Een prima plan, het moet er nu eindelijk maar eens van komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |