Alles wat je altijd al over computers, hardware, software, internet en elektronische gadgets had willen weten, maar niet op Tweakers.net durft te vragen.
Een paar maanden geleden ben ik mijn telefoon kwijtgeraakt nadat ik 's nachts na een gezellige avond in Amsterdam in de trein in slaap was gevallen. Daar heb ik toen ook een topic over gemaakt: Help! Telefoon kwijt in trein! Een tijdje later bleek al dat er sprake was van kwade opzet, want er was diezelfde nacht nog twee keer naar het buitenland gebeld: Dit zijn twee Roemeense nummers.
Nou kijk ik net in de Play store van Google bij de instellingen, zie ik daar dat mijn oude telefoon ineens weer online is gekomen: (ook mijn huidige telefoon staat op 15 juni, kennelijk kloppen die data sowieso niet helemaal)
Google leverde op dat INWI een Marrokaanse provider is, mijn telefoon is kennelijk van Roemeense handen in Marokkaanse handen gekomen.
Ik heb mijn sim-kaart aan het einde van die nacht (iets te laat dus ) gelijk geblokkeerd, maar kennelijk staat mijn telefoon nog wel aangemeld op mijn google account ( mijn email dus ook enzo?) De telefoon was de weken (?) erna niet meer online gekomen, dus ik dacht, ze zullen wel een factory reset hebben gedaan. Maar niet dus.
Maar wat ik destijds ook aan had gezet is locatiegeschiedenis bewaren. En ik kijk nu daar dus op, en ja hoor! Mijn huidige locaties worden af en toe ondebroken door Marrokaanse locaties!
Dit zijn ze allemaal: 3 juni:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.4 juni:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.8 juni:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.9 juni:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.15 juni:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu is het even kijken naar terugkerende punten op de kaarten, en dat is daar bovenin boven Mohammedia. Daar is de telefoon op 4 juni geweest, en 15 juni. Google geeft de onnauwkeurigheid weer met een blauwe cirkel, en een van de punten op 15 juni is nauwkeurig:
Op 8 juni een nauwkeurig punt, lijkt alsof hij op weg is:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(Google maps link)
De schijnbare plaats van bestemming:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(Google maps link)
En daar is de telefoon een aantal uur gebleven:
SPOILER
Afgaande van deze gegevens denk ik dat de plek waar de telefoon op de 4e en 15e weer was, de woonplaats van de nieuwe 'eigenaar' is.
Maargoed, wat nu te doen?
Ik heb al Plan B op de oude telefoon proberen te installeren, en dat lijkt ook gelukt te zijn, behalve dat ik nog geen locatieupdate in mijn email heb.
Maar verder? Hoe kan ik achter nog meer gegevens over de nieuwe 'eigenaar' komen? En wat dan? Ik heb al geaccepteerd dat ik die telefoon nooit meer terug zie, maar ik wil de nieuwe eigenaar op een of andere manier wel nog zo veel mogelijk dwars zitten ofzo.
Als je achter dat nieuwe nummer kan komen zijn er mogelijkheden genoeg. Je kunt bijvoorbeeld fake terreurberichten sturen. Zo van 'Hé, Mo. De AK-47's worden morgen bezorgd". Volgens mij zijn ze daar in Marokko niet zo soepel me.
Op maandag 18 juni 2012 00:01 schreef Doodloper het volgende: Maar ik denk dat de nieuwe eigenaar het vrij snel door heeft als er allemaal vreemde apps op z'n telefoon staan ineens?
Mja, kennelijk is de eigenaar ook niet slim genoeg geweest om een nieuw google account aan te maken.
quote:
Op maandag 18 juni 2012 00:03 schreef Vijf_voor het volgende: Je wachtwoord veranderen en je verlies accepteren. De eigenaar is waarschijnlijk niet degene die hem heeft gestolen.
Wat ik al zei, mijn verlies heb ik al geaccepteerd. Maar als het via Roemeense handen in Marokko belandt, dan denk ik niet dat de nieuwe eigenaar 'm te goeder trouw heeft gekocht.
quote:
Op maandag 18 juni 2012 00:05 schreef Compoantje het volgende: Huh, maar die apps die dan op z'n (of jouw) telefoon komen, dat gaat toch via jouw google account? Dus dat kost jou geld toch ?
Maar goed bezig! Kun je deze gegevens niet aan de politie laten zien?
Mijn google account is niet gekoppeld aan een creditcard, dus er kan niks van mijn geld betaald worden. Ook zit mijn simkaart er niet meer in, dus ik betaal ook niet voor telefoonkosten.
Wat kan de politie hier aan doen? Ik heb wel aangifte gedaan toen hij gestolen was, maar deze informatie zal niet leiden naar de oorspronkelijke dieven.
Die app vereist niet dat je daar iets in hoeft te stellen om hier vanuit de browser gegevens over de telefoon te krijgen. Misschien kan ik zo achter het telefoonnummer, simkaartnummer en belgeschiedenis komen.
Het is beter om het even te laten gaan. Als het om een persoon gaat die met vakantie in Marokko zit, dan zal hij weer terug naar Nederland komen en zul je veel meer resultaat boeken. Als de telefoon in Marokko blijft dan zul je hem nooit meer terug zien.
Op maandag 18 juni 2012 01:39 schreef Roolio het volgende: Ik denk niet dat het om een toerist gaat, denk dat het toestel gewoon verscheept is naar Morakko.
Edit: Omdat de provider Marokkaans is.
Als je naar het buitenland gaat krijg je bijna altijd een andere provider .
Gek genoeg zijn de meeste updates 's nachts steeds, misschien wordt 'ie wel als een soort 'zuiptelefoon' gebruikt. Het is volgens mij nog niet gelukt een app naar de telefoon te pushen helaas.
Op dinsdag 19 juni 2012 12:18 schreef Kyr het volgende: Ik zou Androidlost installeren TS. Je kan 'm van afstand installeren, en je kan behoorlijk veel met je telefoon op afstand.
Bedankt voor de tip! Ik heb 'm geprobeerd te pushen, maar zag op de site dit al staan:
quote:
Waiting for phone to be registered. Register your phone by starting the application on your phone. If you have forgot your phone at home you may remotely start the app by sending an SMS with the text "androidlost register" to your phone. Wait a little while. Please be patient. Relogin to this page to see if it has been registered.
Iets te laat voor je gestolen toestel, maar voor je huidige is Ceberus sowieso een aanrader.. https://www.cerberusapp.com/ kost 3 euro en dan kan je 5 toestellen beveiligen. Is een antidiefstal app die je kan flashen zodat hij zelfs blijft na een fabrieksreset
Op dinsdag 19 juni 2012 14:06 schreef nico445 het volgende: Iets te laat voor je gestolen toestel, maar voor je huidige is Ceberus sowieso een aanrader.. https://www.cerberusapp.com/ kost 3 euro en dan kan je 5 toestellen beveiligen. Is een antidiefstal app die je kan flashen zodat hij zelfs blijft na een fabrieksreset
Yep, dat heb ik nu ook op mijn telefoon. Echt een aanrader inderdaad!
Op dinsdag 19 juni 2012 15:07 schreef Roolio het volgende: Contacten synct ie ook nog blijkt. Ik heb net 12 telefoonnummers en namen gevonden tussen mijn contacten die niet van mij zijn.
Gebruiken ze in Marokko ook gewoon 06******** voor mobiele nummers?
Ik dacht +212 +212-6xxxxxxxx 06xxxxxxxx Mobile networks (GSM)