Nu kan ik dus redelijk voordelig een basis cursus doen in AutoCAD, want tekenen met Google SU en AutoCAD is het zelfde als karten versus de 24h van Le Mans rijden.quote:"Er zijn zoveel mensen die administratief werk zoeken, dat je maar één van de 100.000 bent die dit soort werkt zoekt, als je dit kan tekenen *Wijzend naar de Dakar buggy" , dan heb je het in de vingers om met Autocad te kunnen werken en er je werk van te maken"
Revit, 3D Max, Solidworks, Inventor.... Waarom in godsnaam 3d in Autocad tekenen?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:01 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Projectontwikkelaars tekenen meestal met Revit of 3D Max.
Autocad wordt alleen gebruikt voor bouwtekeningen en incidenteel 3D.
Iedere bouwkundestudent, ook MBO, werkt 4 jaar lang met autocad, dus met een basiscursusje alleen zul je niet veel werk vinden.
Dat zeg ik, incidenteel.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 14:19 schreef Spro het volgende:
[..]
Revit, 3D Max, Solidworks, Inventor.... Waarom in godsnaam 3d in Autocad tekenen?
Het kan wel hoor, maar is niet ideaal.
[ afbeelding ]
Maar is dat dan een heel moeilijk programma ofzo?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:24 schreef Meike26 het volgende:
Dat mijn tekenwerk niet bijzonder is, is voor mij ook geen verrassing ! Maar zoals die cursist al meldde, heb ik er wel oog voor en ik ben zelfverzekerd genoeg om te zeggen dat ik een ruimtelijk inzicht heb, die buggy van Tim Coronel alleen op het oog getekend, inclusief frame.
Die Excel cursus wilde ik sowieso als basis, want voor de rest kan ik op papier niets en heb ruim 12 jaar fysiek werk gedaan. Heb mijn rug in die tussentijd verprutst en door ongeval vorig jaar niet meer van plan om mijn lichaam nog verder vernieling in te helpen. Excel is mijn basis en wordt hopelijk nog vergoedt door UWV.
Daarmee zit ik dus wel met een probleem. Want Excel draait mijn laptop wel, maar programma's als Rhino en 3Dmax voor geen meter draaien. Of zou ik alleen aan een desktop pc (kast) genoeg hebben als werkpaard en mijn laptop gebruiken als scherm/computer om mee te tekenen ?quote:Op zondag 17 juni 2012 13:01 schreef singha het volgende:
Ik zou als 3d pakket zeker niet voor Autocad gaan. voor technisch 3d wordt er vooral gebruikt gemaakt van pakketen als Pro-engineer, Catia & Solidworks. Je zou ook eens Rhino kunnen bekijken, dit is een gratis 3d pakket, waar je al redelijk wat mee kan.
Bedoel je die tekeningen die Michiel de Zeeuw laat zien en soortgelijke tekeningen in soortgelijke programma's? Dat is niet bepaald hoogstaand niveau, elke hbo bouwkunde student kan dat soort werk produceren en die hebben niet al het 'nadeel' van 12 jaren in een andere sector tegen zich werken zonder instapniveau vakkennis.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:50 schreef Meike26 het volgende:
Huizen die onverkoopbaar zijn, kunnen aantrekkelijk gemaakt worden met 3D verbouwing-simulaties.
Als er 1 sector geheel op zijn gat ligt is het wel de bouwsector, dus dan moet TS al heel veel kennis mee kunnen brengen wil ze er nog tussen gaan komen, de technische kennis die zal ze niet hebben alleen de 3d vaardigheden.quote:Op maandag 18 juni 2012 07:54 schreef CutCake het volgende:
Wil je echt je geld verdienen met 3D-modellen is er maar één advies wat ik je kan geven: haal je hbo-bouwkunde en haal een certificaat van een complete en goed aangeschreven BIM cursus. Dat zijn ongeveer de enige mensen die wel een kans op een baan hebben in een sector waar ze als vliegen uit de lucht vallen..
Klopt, alleen zien veel bedrijven het werken met BIM als dé verlossing en is er wel vraag naar modelleurs mét vakkennis.quote:Op maandag 18 juni 2012 08:23 schreef Basp1 het volgende:
Als er 1 sector geheel op zijn gat ligt is het wel de bouwsector, dus dan moet TS al heel veel kennis mee kunnen brengen wil ze er nog tussen gaan komen, de technische kennis die zal ze niet hebben alleen de 3d vaardigheden.![]()
Klopt, alleen is bouwkunde relatief makkelijk tov WTB en in de EDI is er gewoon zoveel talent wat er boven uitsteekt dat je echt héél goed moet zijn met een irrelevant CV.quote:Wanneer TS ontwerpen leuk vind zou ze dan nog beter de WTB kant of industrial design kant oid op kunnen gaan.
Precies mijn punt, zonder vakkennis kan je geen goede modellen maken en is je toegevoegde waarde nihil.quote:De vraag is maar hoe nauwkeurig wil TS gaan werken want 3ds max en zo zijn heel grappig om renders te maken, maar met de data kun je vervolgens nog niet eens een fatsoenlijke 2d tekening maken.
Als (ex) autocadtekenaar kan ik je alvast vertellen, dat een achterliggende opleiding voor wát je aan het tekenen bent, belangrijker is dan dat je weet welk knopje wat doet in autocad. Ik werk er al 10+ jaar mee, maar desondanks zal ik hier never-nooit-niet mogen (en kunnen) tekenen aan bijvoorbeeld een gemaal, zoals ze op een andere afdeling doen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:33 schreef Meike26 het volgende:
Vorige week heb ik een 2 daagse cursus gedaan in Excel 2010 "Basis".
Zeker geen spijt van, maar ik werd door andere cursist voor gek verklaard nadat hij wat van mijn 3D tekenwerk zag.
http://m301.photobucket.c(...)0Port-Folio/?sa=true
[..]
Nu kan ik dus redelijk voordelig een basis cursus doen in AutoCAD, want tekenen met Google SU en AutoCAD is het zelfde als karten versus de 24h van Le Mans rijden.
Maar dan doe ik die cursus en heb ik straks mijn certificaat, is er wel genoeg werk te vinden hierin ?
Mijn uiteindelijke doel met AutoCAD is het visueel vormgeven in 3D, voor projectontwikkelaars bijvoorbeeld, of voor een makelaar, ook leuk !
Het technische aspect is ook wel interessant, maar niet zo leuk als het maken van een virtuele maquette !
Dat BIM is toch niet veel meer als wat extra attributendata wat aan entiteiten toegevoegd wordt om de processen daarna beter te kunnen stroomlijnen (werkvoorbereiding, matriaal bestellen, detail tekening maken, enz..). Zonder voldoende technische kennis is het dan niet mogelijk om de juiste data toe te voegen.quote:Op maandag 18 juni 2012 08:28 schreef CutCake het volgende:
Klopt, alleen zien veel bedrijven het werken met BIM als dé verlossing en is er wel vraag naar modelleurs mét vakkennis.
Mwoa, BIM is wel wat complexer dan dat, als het gaat om zeg een stuk snelweg of stationsgebouw. Dat gaat zo diep, dat het deels de inrichting van een projectteam gaat afdwingen, en onderweg aardig wat heilige huisjes omver schopt. Het informatiemodel alleen als is een kluif, laat staan BIM inpassen in alle bestaande stramienen. Tot aan de wetgeving omtrent aanbestedingen aan toe.quote:Op maandag 18 juni 2012 08:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat BIM is toch niet veel meer als wat extra attributendata wat aan entiteiten toegevoegd wordt om de processen daarna beter te kunnen stroomlijnen (werkvoorbereiding, matriaal bestellen, detail tekening maken, enz..). Zonder voldoende technische kennis is het dan niet mogelijk om de juiste data toe te voegen.
Ik heb hier op het bedrijf al problemen zat om mensen gewoon de goede data aan boutgaten en pengaten te laten koppelen om zodoende de NC programma's met een druk op de knop te laten maken.
Dat kunnen wij integraal en is ook een beetje de vraag op de arbeidsmarkt op het moment.quote:Op maandag 18 juni 2012 11:00 schreef Bananico het volgende:
Ik heb tijdens mijn opleiding Animatie en Audiovisuele vormgeving stage gelopen bij een bedrijf dat AutoCAD tekeningen kreeg aangeleverd. Ik moest die bestanden omzetten naar 3ds max en omtoveren tot een 3D visualisatie.
Het ging hier vooral om gebouwen, AutoCAD tekeningen waren als het ware de bouwplaat. Met 3ds max kon ik de muren, plafonds, tuin/parkeerplaatsen etc. bepalen. Paar bomen erin, auto op de oprit, vogeltje in de lucht, wolkje erbij, gras, bloemetjes, stoeptegels, asfalt, hekwerkje..
Vervolgens renderen met V-ray voor het mooiste resultaat.
We hebben trouwens ook hele complexe dingen met 3ds max gemaakt. We moesten bijv. een datacentrum maken in 3D. Een duurzaam gebouw met ingewikkelde tekeningen over de werking van een koelsysteem. Als je in een dergelijk bedrijf werkt dan communiceer je van tevoren goed met de opdrachtgever over de werking van een bepaald onderdeel. Ik snapte de ballen van de techniek van het koelsysteem, maar ik heb het wel gemodelleerd. En de opdrachtgever was er erg blij mee. Met de 3d render/animatie was hij in staat om leken uit te leggen hoe het systeem werkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |