Nee, wordt gegarandeerd door het Depositogarantiestelsel, dat niet door de staat maar door de banken gedragen wordt en door De Nederlandse Bank (namens de Staat) alleen maar uitgevoerd wordt. Dat DNB bij de faillissementen van Icesave en DSB is bijgesprongen om het vertrouwen in de andere (grotere) banken te bewaren is geen garantie dat ze dat een volgende keer weer zullen doen. Mochten onverhoopt alle Nederlandse grootbanken omvallen, dan moeten er honderden miljarden worden opgehoest en dat kan DNB/de Staat ook niet dragen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 22:48 schreef stavromulabeta het volgende:
Pak liever een bankrekening en zet er tot 100.000 euro op. Wordt gegarandeerd door dezelfde staat en levert een hoop meer rente op.
Alsof er ooit een Nederlandse bank om gaat vallen en dan nog het is gewoon vergoed. Je krijgt gegarandeerd je geld tot 100.000 euro terug. Ik snap niet hoe je er bij komt dat dit niet zal gebeuren.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 00:49 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, wordt gegarandeerd door het Depositogarantiestelsel, dat niet door de staat maar door de banken gedragen wordt en door De Nederlandse Bank (namens de Staat) alleen maar uitgevoerd wordt. Dat DNB bij de faillissementen van Icesave en DSB is bijgesprongen om het vertrouwen in de andere (grotere) banken te bewaren is geen garantie dat ze dat een volgende keer weer zullen doen. Mochten onverhoopt alle Nederlandse grootbanken omvallen, dan moeten er honderden miljarden worden opgehoest en dat kan DNB/de Staat ook niet dragen.
Als je je geld in obligaties steekt, heb je (normaal gesproken) het voordeel dat die voor jou bewaard worden door een schuldenloze stichting die juridisch losstaat van je bank of broker, en die dus niet in een faillissement meegesleept kan worden.
Is volgens mij juridisch onjuist.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 00:49 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, wordt gegarandeerd door het Depositogarantiestelsel, dat niet door de staat maar door de banken gedragen wordt en door De Nederlandse Bank (namens de Staat) alleen maar uitgevoerd wordt. Dat DNB bij de faillissementen van Icesave en DSB is bijgesprongen om het vertrouwen in de andere (grotere) banken te bewaren is geen garantie dat ze dat een volgende keer weer zullen doen. Mochten onverhoopt alle Nederlandse grootbanken omvallen, dan moeten er honderden miljarden worden opgehoest en dat kan DNB/de Staat ook niet dragen.
Als je je geld in obligaties steekt, heb je (normaal gesproken) het voordeel dat die voor jou bewaard worden door een schuldenloze stichting die juridisch losstaat van je bank of broker, en die dus niet in een faillissement meegesleept kan worden.
DSB alweer vergeten? De noodzakelijke reddingen van Fortis/ABN, ING, ASN Reaal en Aegon? Onlangs nog Friesland Bank, dat op het nippertje in de Rabobank kon worden ondergebracht?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 18:38 schreef dieselnoi het volgende:
Alsof er ooit een Nederlandse bank om gaat vallen [..]
Dat had ik al uitgelegd. Als ING, ABN of Rabo omvalt (of alledrie tegelijk), dan moeten er honderden miljarden vergoed worden, die ook de Staat niet kan ophoesten. Het is gewoon teveel om nog uit de kapitaalmarkt te kunnen lenen. Ik ga er zelf vanuit dat de staat in de praktijk niet meer dan zo'n 20.000 euro per rekening zal kunnen garanderen. En naarmate we nog meer geld en garanties aan Europa geven wordt dat alleen maar minder.quote:[..] en dan nog het is gewoon vergoed. Je krijgt gegarandeerd je geld tot 100.000 euro terug. Ik snap niet hoe je er bij komt dat dit niet zal gebeuren.
Ik spreek ook niet tegen dat DNB moet uitkeren. Ik stel alleen dat DNB in de praktijk waarschijnlijk niet zal kunnen uitkeren. Het relevante deel van de Wet op het Financieel Toezicht zegt o.a. dat DNB bij een bankfaillissement het DGS in werking moet stellen en in aanmerking komende vorderingen moet uitkeren. De wet bepaalt ook dat de kosten van het DGS door de banken gedragen worden, dat de rekeninghouders géén vordering op DNB hebben (DNB is zelf niet verbonden), en anderszijds "De Nederlandsche Bank is in staat ingevolge het depositogarantiestelsel voor vergoeding in aanmerking komende aanspraken te honoreren binnen een bij algemene maatregel van bestuur te bepalen termijn", wat ik inderdaad lees als een commitment van de Staat.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 19:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Is volgens mij juridisch onjuist.
DNB (namens de Staat) doet wel iets meer dan uitvoeren, zij is juridisch gehouden de vergoeding te betalen, en verhaalt dat vervolgens op de banken. Het is dus een IOU op de staat. Exact hetzelfde als een staatsobligatie.
In dit, zoals je hieronder terecht opmerkt zeer onwaarschijnlijk geval, is de 'schade' natuurlijk veel en veel lager. Ten eerste wordt de schade van een failliet eerst gedragen (althans: zou moeten gedragen worden) door aandeelhouders, achtergestelde schuldeisers, obligatiehouders. Moet je eens trachten stresstesten op en balans van een bank los te laten om te kijken wanneer de overheid uit hoofde van depositogarantie echt een verlies zou lijden. Dan heb je het over waardedalingen van de bezittingen van >50%. En het meerendeel van die bezittingen zijn vorderingen op..... juist onszelf/overheidquote:Op zaterdag 16 juni 2012 23:59 schreef dvr het volgende:
Dat had ik al uitgelegd. Als ING, ABN of Rabo omvalt (of alledrie tegelijk), dan moeten er honderden miljarden vergoed worden, die ook de Staat niet kan ophoesten. Het is gewoon teveel om nog uit de kapitaalmarkt te kunnen lenen. Ik ga er zelf vanuit dat de staat in de praktijk niet meer dan zo'n 20.000 euro per rekening zal kunnen garanderen. En naarmate we nog meer geld en garanties aan Europa geven wordt dat alleen maar minder.
Nogmaals, dat is onjuist. De rekeninghouders krijgen juist een vordering op DNB.quote:Ik spreek ook niet tegen dat DNB moet uitkeren. Ik stel alleen dat DNB in de praktijk waarschijnlijk niet zal kunnen uitkeren. Het relevante deel van de Wet op het Financieel Toezicht zegt o.a. dat DNB bij een bankfaillissement het DGS in werking moet stellen en in aanmerking komende vorderingen moet uitkeren. De wet bepaalt ook dat de kosten van het DGS door de banken gedragen worden, dat de rekeninghouders géén vordering op DNB hebben (DNB is zelf niet verbonden), en anderszijds "De Nederlandsche Bank is in staat ingevolge het depositogarantiestelsel voor vergoeding in aanmerking komende aanspraken te honoreren binnen een bij algemene maatregel van bestuur te bepalen termijn", wat ik inderdaad lees als een commitment van de Staat.
En wit-wassers ookquote:(interessant trouwens voor beleggers: Uitgesloten van een uitkering uit het DGS zijn "6. Personen die mede veroorzaker zijn van, dan wel voordeel hebben gehaald uit de betalingsonmacht van de financiële onderneming". Ik zou dus uitkijken met het shorten van ING )
In het ergste geval krijg je dus een IOU, verplichte staatsobligaties, al dan niet met een gedwongen saldering met schulden aan de bank.quote:Maar wat betekent dit nu in de praktijk? Stel, de grote drie gaan op dezelfde dag failliet en er moet zo'n 400-500 miljard op tafel komen. Dat zou een instant verdubbeling van de toch al te hoge staatsschuld inhouden. Kan Nederland dat nog lenen? Ik denk het niet, zeker niet in een recessie, zeker niet met de molenstenen van een dalende woningmarkt, garanties aan Europa, etc, al om ons nek. Volgens mij is er gerede kans dat de staat dan niet anders kan, dan maximaal zo'n 20.000 euro per rekening of zelfs per persoon te vergoeden. Ik denk niet dat dat als een default beschouwd zou worden (het is een intern probleem en er zijn geen institutionele beleggers bij betrokken), en dat je op dat moment dus beter je geld in de al bestaande staatsschuld (obligaties) had kunnen hebben, die nog wel gehonoreerd kan worden.
Aandeelhouders, achtergestelde bondholders, bondholders zullen de klappen moeten nemen. Dat is imho ook de grootste zeperd van de steunacties in 2009, want die zijn impliciet buiten schot gebleven.quote:Overigens is dit natuurlijk een onwaarschijnlijk scenario, omdat de staat het niet op een (veel te duur) faillissement zal laten aankomen, maar zo'n falende bank gewoon zal nationaliseren en er enkele tientallen miljarden in zal pompen om hem weer een paar jaar overeind te houden. Maar er kan een punt in de crisis komen waarop ook dat geen optie meer is.
Met obligaties is dat nog veel simpeler. Gewoon afstempelen.quote:Een ander scenario dat tegen spaargeld pleit, is die waarin de staat in uiterste wanhoop de 'slapende spaartegoeden' van Nederlanders inpikt, zoals al door enkele economen geopperd is. Ik heb geen idee hoe groot de kans daarop is, maar met obligaties zal dat zeker niet gauw gebeuren.
Afgezien van het feit dat dat tot nu toe geen praktijk is geweest (sterker nog, dat o.a. kredietbeoordelaars ervan uitgaan dat Europese staten deze investeerders altijd zullen ontzien) blijft het probleem dat er ter compensatie van de spaarders/rekeninghouders wel degelijk een enorm bedrag ineens opgehoest moet worden, dat niemand heeft. Het afstrepen van investeerders levert geen cash in het handje op, het verlicht alleen de schulden.quote:Zeven maanden na zondag 17 juni 2012 06:34 meende Dinosaur_Sr op onderstaande woorden vast geen weerwoord meer te zullen ontvangen. Ten onrechte, naar nu blijkt:
In dit, zoals je hieronder terecht opmerkt zeer onwaarschijnlijk geval, is de 'schade' natuurlijk veel en veel lager. Ten eerste wordt de schade van een failliet eerst gedragen (althans: zou moeten gedragen worden) door aandeelhouders, achtergestelde schuldeisers, obligatiehouders.
Daaruit volgt niet dat de rekeninghouders een vordering op DNB hebben. Er staat alleen dat DNB de betaling zal uitvoeren. Art. 3:261a van de WFT zegt:quote:Nogmaals, dat is onjuist. De rekeninghouders krijgen juist een vordering op DNB.
artikel 28 van de betreffende regeling:
"In geval van een vergoeding op grond van het beleggerscompensatiestelsel betaalt de Nederlandsche Bank zo spoedig mogelijk, doch in elk geval binnen drie maanden nadat een van de volgende tijdstippen zich als eerste heeft voorgedaan:...."
http://www.dnb.nl/binaries/stb%202006%20-%20507_tcm46-221038.pdf ; hier staat de depositogarantieregeling uitgewerkt. Uit artikel 21 (1) blijkt als dat DNB schuldplichting isquote:Op maandag 28 januari 2013 22:53 schreef dvr het volgende:
[..]
Afgezien van het feit dat dat tot nu toe geen praktijk is geweest (sterker nog, dat o.a. kredietbeoordelaars ervan uitgaan dat Europese staten deze investeerders altijd zullen ontzien) blijft het probleem dat er ter compensatie van de spaarders/rekeninghouders wel degelijk een enorm bedrag ineens opgehoest moet worden, dat niemand heeft. Het afstrepen van investeerders levert geen cash in het handje op, het verlicht alleen de schulden.
[..]
Daaruit volgt niet dat de rekeninghouders een vordering op DNB hebben. Er staat alleen dat DNB de betaling zal uitvoeren. Art. 3:261a van de WFT zegt:
2. De samenloop van vorderingen van depositohouders op een bank ten aanzien waarvan een
vangnetregeling is toegepast, met aanspraken op vergoeding van de ingevolge deze afdeling daarvoor
in aanmerking komende vorderingen, leidt er niet toe dat de Nederlandsche Bank en de boedel of de
bank hoofdelijk zijn verbonden.
Daarin lees ik juist dat de rekeninghouders een vordering op de bank(boedel) c.q. op de vangnetregeling hebben, maar NIET op DNB. En verder:
Artikel 3:259a ["Treedt in werking op een nader te bepalen tijdstip" - blijkbaar nog in voorbereiding]
1. Er is een rechtspersoon voor het beheer en de instandhouding van een garantiefonds dat is bestemd voor het aan de Nederlandsche Bank vergoeden van bedragen die deze heeft uitgekeerd ingevolge een vangnetregeling.
m.a.w. er is of komt een rechtspersoon die ervoor aansprakelijk is dat het benodigde geld boven water komt. En daarmee wordt de door jou veronderstelde hoofdelijke aansprakelijkheid van DNB verder ondergraven; DNB wordt daarmee op afstand gezet..
En waarom is dit nou relevant? Omdat het EFTA-hof (rechterlijke macht bevoegd in zaken rond de European Free Trade Association) in de Icesave-zaak van NL+UK tegen IJsland vandaag uitgesproken heeft, dat uit de Europese regelgeving rond depositogarantiestelsels géén aansprakelijkheid van Staten volgt [uitspraak hier; m.n.paragraaf 168-173]. Die hoeven alleen zo'n vangnet op te tuigen en uit te voeren, maar ze dragen zelf geen financiële aansprakelijkheid jegens de getroffen rekeninghouders of beleggers. Dit is bij mijn weten voor het eerst dat een officiële instantie zo'n verstrekkende en tegelijk verhelderende mededeling doet. En alhoewel de aansprakelijkheid van de Nederlandse Staat ook door de eigen Nederlandse wet- en regelgeving bepaald wordt, is die in dit geval naar mijn idee zó vaag verwoord, dat het haast niet anders kan dan dat hij enerzijds spaarders en beleggers een gevoel van vertrouwen moet geven in de vangnetregeling, terwijl hij anderzijds als het erop aankomt de Staat voldoende ontsnappingsmogelijkheden biedt om in echte rampgevallen de burgers niet (volledig) te hoeven compenseren.
Een schrale troost is misschien dat de NL-staat bij dat Europese Hof juist het tegenovergestelde bepleit heeft, namelijk dat een Staat wel degelijk aansprakelijk is. Misschien kunnen getroffen spaarders die woorden in de toekomst nog eens tegen diezelfde NL-staat gebruiken..
Vooralsnog blijf ik er dus van uitgaan, dat het voor grote spaarders/beleggers onverstandig is, om er op te vertrouwen dat je daadwerkelijk tot 100.000 euro per rekening gecompenseerd zult worden als er hier een grootbank omvalt. En dat de Staat ook geen extra leningen zal uitschrijven om daarmee die compensatie alsnog te kunnen bieden, zodat staatsobligaties een meer zekere spaarvorm zijn dan een spaarrekening. Althans, als je zoveel geld hebt dat het lastig in kleine bedragen per rekening en per bank te spreiden is, en als je zoals ik gelooft dat het bankensysteem nog allerminst uit de gevarenzone is.
p.s.: Ha, ik had dit nog niet gepost of ZeroHedge concludeert: "Bank deposit insurance schemes in the European Economic Area are NOT backed by government liability, neither explicitly nor implicitly".
anders hoeft namelijk het bedrag niet aan DNB vergoed te worden. Hetgeen ook logisch is, want eerst wordt aan de depositohouder vergoed, en pas dan wordt door DNB bepaald hoe dit omgeslagen wordt over de verschillende financiele instellingen.quote:1. Het bedrag dat ingevolge het depositogarantiestelsel wordt
uitgekeerd, wordt door de banken, bedoeld in artikel 18, vergoed aan de
Nederlandsche Bank volgens het door haar op grond van artikel 22 vast te
stellen omslagpercentage
niet namens, niet op grond een overeenkomst of verplichting van een derde, maar een rechtstreekse vordering op DNBquote:Artikel 27
1. De Nederlandsche Bank betaalt zo spoedig mogelijk, doch in elk
geval binnen drie maanden na het tijdstip waarop de aanvrager de
aanvraag heeft ingediend, het op grond van artikel 25 vastgestelde bedrag
aan die aanvrager.
Vordering op DNB dus, niet op de financiele instellingen.quote:2. De Nederlandsche Bank draagt zorg voor betaling van de ingevolge het beleggerscompensatiestelsel voor vergoeding in aanmerking komende vorderingen van beleggers binnen een bij algemene maatregel van bestuur te bepalen termijn.
Nee, die lezing klopt niet. Dat DNB uitkeringen verricht wil niet zeggen dat degenen die aanspraak maken op de regeling daarmee een vordering op DNB zelf hebben. En dat volgt evenmin uit het het feit dat DNB een vordering op de banken heeft.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 21:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
http://www.dnb.nl/binaries/stb%202006%20-%20507_tcm46-221038.pdf ; hier staat de depositogarantieregeling uitgewerkt. Uit artikel 21 (1) blijkt als dat DNB schuldplichting is
[..]
anders hoeft namelijk het bedrag niet aan DNB vergoed te worden. Hetgeen ook logisch is, want eerst wordt aan de depositohouder vergoed, en pas dan wordt door DNB bepaald hoe dit omgeslagen wordt over de verschillende financiele instellingen.
Hun conclusie dat de Europese regelgeving (of in ieder geval die, die op leden van de Eur. Economische Ruimte van toepassing zijn) geen aansprakelijkheid van de staat afdwingt voor de kosten van de verplichte depositogarantieregeling is gewoon juist. Voor zover de Nederlandse wet zo'n aansprakelijkheid wel zou kunnen impliceren (waar ik dus niet van overtuigd ben), biedt deze uitspraak onze overheid een mooi excuus om de bestaande regeling ook in die niet-verplichtende zin te interpreteren, of hem naar aanleiding daarvan aan te passen en nóg vager en vrijblijvender te maken dan hij al is. Het depositogarantiestelsel wordt momenteel aangepast, en het zou me niet verbazen als deze uitspraak dankbaar meegenomen wordt bij de vaststelling van een nieuw stelsel.quote:Zerohedge geeft er zoals gebruikelijk weer een draai aan waaruit blijkt dat de wereld vergaat, maar is zoals ook gebruikelijk weer eens nergens op gestoeld - alle moeilijke woorden die ze gebruiken ten spijt.
Ja, dat zou mooi zijn, als je centen van DNB kreeg EN desondanks een claim zou houden voor dat bedrag jegens de bank die omviel. Dubbel vangenquote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:36 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, die lezing klopt niet. Dat DNB uitkeringen verricht wil niet zeggen dat degenen die aanspraak maken op de regeling daarmee een vordering op DNB zelf hebben. En dat volgt evenmin uit het het feit dat DNB een vordering op de banken heeft.
Dit komt ook tot uitdrukking in artikel 27 lid 3, waarin expliciet staat dat DNB pas tot uitkering overgaat nadat de aanvrager zijn rechten "jegens de betrokken betalingsonmachtige financiële onderneming" (d.w.z. zijn vordering op die bank) tot het uit te keren bedrag aan DNB overdraagt.
Whateverquote:Hun conclusie dat de Europese regelgeving (of in ieder geval die, die op leden van de Eur. Economische Ruimte van toepassing zijn) geen aansprakelijkheid van de staat afdwingt voor de kosten van de verplichte depositogarantieregeling is gewoon juist. Voor zover de Nederlandse wet zo'n aansprakelijkheid wel zou kunnen impliceren (waar ik dus niet van overtuigd ben), biedt deze uitspraak onze overheid een mooi excuus om de bestaande regeling ook in die niet-verplichtende zin te interpreteren, of hem naar aanleiding daarvan aan te passen en nóg vager en vrijblijvender te maken dan hij al is. Het depositogarantiestelsel wordt momenteel aangepast, en het zou me niet verbazen als deze uitspraak dankbaar meegenomen wordt bij de vaststelling van een nieuw stelsel.
Het punt was dat de vordering waarover in de wet keer op keer gesproken wordt dus van de aanvrager op de bank is, en niet op DNB.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ja, dat zou mooi zijn, als je centen van DNB kreeg EN desondanks een claim zou houden voor dat bedrag jegens de bank die omviel. Dubbel vangen
quote:Whatever
Tot nu toe lijkt het alleen een mogelijk wetsontwerp te zijn, dus nog niets besloten.quote:Op zondag 5 april 2015 07:40 schreef dvr het volgende:
Kickje van 2+ jaar..
Oostenrijk heeft zojuist besloten zijn staatsgarantie op banktegoeden per 1 juni formeel te beeindigen. De bedrogen spaarder zal het daar dus voortaan alleen moeten doen met het (absurd lage) bedrag dat door de lokale banken in hun depositogarantiefonds gestort is. Dit in gevolg op Europese regelgeving die ook voor NL geldt. Dus Nederlandse spaarders: reken er maar op dat ook de Nederlandse staatsgarantie op spaartegoeden ras niet meer van toepassing zal zijn (voor zover het ooit al meer was dan een wassen neus).
Enfin, ik zie jullie op termijn wel bij Bullionvault!
Beschermd door de banken zelf. Tot nu toe garandeerde het door de banken onderhouden garantiestelsel alleen de eerste 50.000 euro en garandeerde de Oostenrijkse staat het gedeelte daarboven tot 100.000 euro. Aan dat laatste gaat een einde komen.quote:Op maandag 6 april 2015 00:52 schreef miro86 het volgende:
Ik lees in het linkje juist dat bedragen tot 100k beschermd blijven.
Nee. Lidstaten zijn alleen verplicht om met hun wetgeving een depositogarantiestelsel tot dat bedrag in te richten, niet om binnen dat stelsel zelf garanties te bieden.quote:Oostenrijk is verplicht om tot 100k garant te staan.
Nee, maar ze zijn wel verplicht om toe te zien op de inrichting van een voldoende hoog garantiestelsel. Indien dat garantiestelsel vervolgens niet blijkt te werken, heeft de betreffende lidstaat dus kennelijk niet aan zijn verplichting voldaan. Vervolgens kan de gedupeerde spaarder via de rechter alsnog zijn geld bij de lidstaat terughalen. De lidstaat heeft immers onvoldoende toegezien op de inrichting van een voldoende hoog DGS (hetgeen volgens de wet wel had gemoeten), waardoor de spaarder nu aantoonbare en goed kwantificeerbare schade heeft geleden.quote:Op maandag 6 april 2015 06:39 schreef dvr het volgende:
Nee. Lidstaten zijn alleen verplicht om met hun wetgeving een depositogarantiestelsel tot dat bedrag in te richten, niet om binnen dat stelsel zelf garanties te bieden.
Nope. De bedragen, samenstelling e.d. zijn allemaal keurig door de EU genormeerd.quote:Op maandag 6 april 2015 17:17 schreef stavromulabeta het volgende:
Nee, maar ze zijn wel verplicht om toe te zien op de inrichting van een voldoende hoog garantiestelsel. Indien dat garantiestelsel vervolgens niet blijkt te werken, heeft de betreffende lidstaat dus kennelijk niet aan zijn verplichting voldaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |