abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112885901
Tsjah, ik ken het, geen klap hoeven doen wat betreft huiswerk, beetje opletten in de les (of soms zelfs dat niet), vervolgens de avond van tevoren de stof even doorkijken, en dan een 7-8 halen :{
Tsjah, ik hoor van veel mensen dat ze VWO-4 eigenlijk relatief moeilijker vonden dan VWO-5. Mij lijkt van niet, maarja :X
Kijk, als je nou echt merkt dat je het zo niet gaat halen, dan zet je gewoon een tandje bij en ga je huiswerk maken. Maar ik zou niet zeggen dat je je druk hoeft te maken.
pi_112886417
Voor sommigen is VWO-4 moeilijker omdat de overgang tussen 3-VWO en 4-VWO iets groter is dan bij de hogere leerjaren.
Waar hij zich vooral zorgen om moet maken is zijn werkhouding. Nu werkt dat nog, bij een WO-opleiding en zelfs bij bepaalde HBO-opleidingen gaat hij hard op zijn snufferd gaan met diezelfde werkhouding. Het zal voor een deel misschien door de leeftijd komen maar het is in ieder geval beter om nu al te starten met die werkhouding te verbeteren dan wanneer je dat moet doen op een moment dat je onder meer druk staat.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_112887750
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juni 2012 14:17 schreef PizzaGeit het volgende:
Tsjah, ik ken het, geen klap hoeven doen wat betreft huiswerk, beetje opletten in de les (of soms zelfs dat niet), vervolgens de avond van tevoren de stof even doorkijken, en dan een 7-8 halen :{
Tsjah, ik hoor van veel mensen dat ze VWO-4 eigenlijk relatief moeilijker vonden dan VWO-5. Mij lijkt van niet, maarja :X
Kijk, als je nou echt merkt dat je het zo niet gaat halen, dan zet je gewoon een tandje bij en ga je huiswerk maken. Maar ik zou niet zeggen dat je je druk hoeft te maken.
Zit niet zo veel verschil in, behalve dat het tempo in 5 vwo hoger ligt. In 4 vwo blijven de meesten die het niet aan kunnen al zitten, waardoor de 5e dus makkelijker lijkt, omdat er al een een deel is afgevallen dat 5 vwo anders ook te zwaar had gevonden.
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_112890427
Moet makkelijk kunnen.
It is our light, not our darkness that frightens us the most.
Our biggest fear is not that we are inadequate, our biggest fear is that we are powerful beyond measure.
pi_112891974
Heb net mijn laatste biologie SE van het schooljaar gemaakt : 7.0 ^^

Maar goed ik bedank jullie voor alle adviezen !!
pi_112892917
Wat had je van dit topic eigenlijk verwacht? Je staat rond de 7 gemiddeld terwijl je niet zo veel doet. Komt een beetje raar over dit.
pi_112901389
Wat ik van dit topic heb verwacht is hoe anderen het gedaan hebben op 't VWO :)
pi_112904770
Oké, mijn verhaal.

Ik heb in klas 4 nooit huiswerk gemaakt en niet erg veel voor toetsen geleerd. Ik weet het, het is zeker niet stoer ofzo, maar het heeft gewerkt. Klas 4 vond ik vrij eenvoudig zo te doen. In klas 5 heb ik ook niet meer opgelet in de lessen, op dat moment interesseerde school me niet zo. Met als gevolg, 7 onvoldoendes (een 4 is 2 onvoldoendes...) op de helft van het jaar. Toen heb ik er nog even aan getrokken om het nog te halen en aan het eind van klas 5 nul onvoldoendes. En nu geslaagd zonder onvoldoendes. Dit jaar eveneens geen huiswerk gemaakt en amper voor examens geleerd.

Mijn tip is: Doe dit niet!
pi_112912846
Ik had toen ook zulke cijfers. Heb vwo uiteindelijk gehaald met een 6,9 gemiddeld. Op bepaalde momenten wel ff gewerkt, voor SE's enzo. Maa grotendeels geen huiswerk gedaan. Ik kom mezelf op het WO nu echter wel tegen :') Ben niet gewend om echt hard te werken voor iets waar ik geen zin in heb, waardoor ik alles uitstel. Tot nu toe wel dit jaar helemaal gehaald, vannacht gaat alleen weer een lange nacht worden omdat ik morgen een deadline heb. Ik reageer eigenlijk ook alleen maar op dit topic omdat ik nu ook even geen zin meer heb om verder te werken. Nou dit was mijn verhaal, doe ermee wat je wil.

wat een post :')
I'm the motherfucking baboon
pi_112925505
TS wil opscheppen over zijn cijfertjes.. :')
pi_112928112
Qontroller als je denkt dat ik met mijn cijfers kan opscheppen, dan wil ik niet weten wat voor leerling jij was.
pi_112930636
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 14:25 schreef trOnk12 het volgende:
Qontroller als je denkt dat ik met mijn cijfers kan opscheppen, dan wil ik niet weten wat voor leerling jij was.
Ik zou anders niet weten waarom je dit op een forum zou zetten.
Je komt hier met vrij leuke cijfers waarbij je zegt dat je geen ruk hebt gedaan. Mooi voor jou, maar snap je hoe dat overkomt?

Wat voor leerling ik was? Een vergelijkbare situatie maar dan met hbo-p, daarom doe ik de uni volgend jaar.
pi_112931221
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 13:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is spijtig dat het zo is maar je kan 5- en 6-VWO momenteel ook prima redden door enkel goed op te letten tijdens de les (met uitzondering van iets als het profielwerkstuk waar je wat uren in moet investeren). Ze hebben het VWO te gemakkelijk gemaakt (22-23% van de leeftijdsgroep slaagt momenteel voor het VWO) met als gevolg dat de slimme leerlingen erg weinig hoeven te doen.
Bij sommige vervolgopleidingen red je het misschien ook nog wel met weinig te doen, bij anderen niet. Het hangt van de vervolgopleiding en je capaciteiten af.
Ik raad je aan om nu al te leren om wel te werken zodat je straks meer WO-opleidingen aankan en zodat je straks beter presteert op die WO-opleiding, die betere prestaties leiden tot betere kansen.
Bram, ik herken TS' 'probleem' heel erg. Ik was ook een type dat op het gymnasium nooit een bal heeft uitgevoerd tot aan vlak voor ieder examen/proefwerk, ondanks dat ik een 'zwaar' pakket had met aardig wat extra vakken. Het VWO+ niveau was gewoon simpelweg te makkelijk. Je kunt dan wel zeggen: leer het jezelf maar aan om hard te werken, maar het is simpelweg geestdodend om na een saaie, niet inspirerende dag, vervolgens ook nog eens thuis een paar uur lang met een telraam simpele optelsommetjes te maken. (Zo voelt het in ieder geval wel) Naar mijn mening zou dat dan ook meer kwaad dan goed doen, aangezien het alle plezier uit het leren haalt.

Ik had op die leeftijd ook de angst van TS, want: 'oh oh, straks wordt het plótseling moeilijk en dan kan ik het niet meer!'. Maar weetje TS, je komt wel serieus over en volgens mij ben jij meer dan genoeg in staat om door te hebben wanneer het niet meer goed gaat en wat je moet doen om dat te verbeteren. Behalve dat, ja, 5 VWO is moeilijker en zwaarder dan 4 VWO (hoewel het verschil tussen 3 en 4 qua hóe je les krijgt en moet leren wel groter is), 6 VWO is daarentegen misschien niet veel moeilijker dan 5 VWO, maar wel veel stressvoller. Ik kan je wel de tip meegeven om in 5 VWO heel erg je best te doen en bijvoorbeeld te streven naar een 8 voor elk examen, aangezien dat voor jou waarschijnlijk minimale extra inspanning is, als je al zulke cijfers haalt met vrij weinig werk. Een goede cijferlijst in 5 VWO haalt namelijk heel veel druk van de examens in 6VWO.
pi_112935604
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 15:35 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Bram, ik herken TS' 'probleem' heel erg. Ik was ook een type dat op het gymnasium nooit een bal heeft uitgevoerd tot aan vlak voor ieder examen/proefwerk, ondanks dat ik een 'zwaar' pakket had met aardig wat extra vakken. Het VWO+ niveau was gewoon simpelweg te makkelijk. Je kunt dan wel zeggen: leer het jezelf maar aan om hard te werken, maar het is simpelweg geestdodend om na een saaie, niet inspirerende dag, vervolgens ook nog eens thuis een paar uur lang met een telraam simpele optelsommetjes te maken. (Zo voelt het in ieder geval wel) Naar mijn mening zou dat dan ook meer kwaad dan goed doen, aangezien het alle plezier uit het leren haalt.

Ik had op die leeftijd ook de angst van TS, want: 'oh oh, straks wordt het plótseling moeilijk en dan kan ik het niet meer!'. Maar weetje TS, je komt wel serieus over en volgens mij ben jij meer dan genoeg in staat om door te hebben wanneer het niet meer goed gaat en wat je moet doen om dat te verbeteren. Behalve dat, ja, 5 VWO is moeilijker en zwaarder dan 4 VWO (hoewel het verschil tussen 3 en 4 qua hóe je les krijgt en moet leren wel groter is), 6 VWO is daarentegen misschien niet veel moeilijker dan 5 VWO, maar wel veel stressvoller. Ik kan je wel de tip meegeven om in 5 VWO heel erg je best te doen en bijvoorbeeld te streven naar een 8 voor elk examen, aangezien dat voor jou waarschijnlijk minimale extra inspanning is, als je al zulke cijfers haalt met vrij weinig werk. Een goede cijferlijst in 5 VWO haalt namelijk heel veel druk van de examens in 6VWO.
Wat een geweldig reactie :) Als ik mijn huiswerk moet maken voelt het zoals je hierboven hebt beschreven :) Ik ga in 5 VWO dan ook voor een 8 voor elk examen ! Ik weet niet of het dan ook met biologie zo goed zal gaan, maar dat zien we dan in 5-de wel !! Nog eens ! BEDANKT VOOR JE REACTIE ! :)
  vrijdag 15 juni 2012 @ 17:18:35 #40
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_112936024
Ik haalde mijn gymnasium ook redelijk gemakkelijk toen ik eenmaal in de bovenbouw zat. Belangrijkste is dat je gemotiveerd blijft om op te letten, geen achterstanden opbouwt en voor elk proefwerk/PTA even weer het boek doorkijkt. Als je op je niveau en lekker in je vel zit dan zou het vwo niet echt een probleem moeten zijn. De stof wordt goed opgebouwd en geleidelijk behandelt waardoor je vaak niet eens doorhebt dat je heel veel aan het leren bent.

In die leeftijd (16 - 18) ben je natuurlijk ook veel bezig (en waarschijnlijk ook steeds meer) met andere dingen. Kan best zijn dat school soms wat minder belangrijk wordt dan meisjes, uitgaan, sporten, muziek en al die andere dingen die pubers doen. Dat is gelukkig voor je sociale ontwikkeling ook gezond. Als je zorgt dat je nergens een achterstand in opbouwt dan is er eigenlijk weinig aan de hand. Het echte leren gebeurt pas als je volwassen wordt en gaat studeren.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_112938381
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 15:35 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Niet om lullig te doen, maar zó geweldig is je lijst niet? Het klopt dat er staat dat hij wat tegenvalt, maar het is net iets meer dan een 7.

Aan TS: stel voor jezelf doelen. Heb me ook altijd verveeld in de les, maar omdat de school er niks mee kan wil dat niet zeggen dat je je erbij neer moet leggen. Een simpel voorbeeld zou een 8 gemiddeld halen zijn.

Er zijn overigens ook extra lessen die je kunt volgen. De UU heeft een programma voor economie en Groningen biedt verschillende webklassen en speciale dagen aan. Ik heb zelf een webklas gedaan, maar dat niveau vond ik niet heel denderend. Hoe het met het niveau van de rest van de webklassen zit weet ik niet. Hoe dab ook: op basis van mijn ervaring raad ik je aan om iets anders te kiezen, al is een webklas wel aantrekkelijk omdat je niet hoeft te reizen.
pi_112939410
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 18:13 schreef Push. het volgende:

[..]

Niet om lullig te doen, maar zó geweldig is je lijst niet? Het klopt dat er staat dat hij wat tegenvalt, maar het is net iets meer dan een 7.

Aan TS: stel voor jezelf doelen. Heb me ook altijd verveeld in de les, maar omdat de school er niks mee kan wil dat niet zeggen dat je je erbij neer moet leggen. Een simpel voorbeeld zou een 8 gemiddeld halen zijn.

Er zijn overigens ook extra lessen die je kunt volgen. De UU heeft een programma voor economie en Groningen biedt verschillende webklassen en speciale dagen aan. Ik heb zelf een webklas gedaan, maar dat niveau vond ik niet heel denderend. Hoe het met het niveau van de rest van de webklassen zit weet ik niet. Hoe dab ook: op basis van mijn ervaring raad ik je aan om iets anders te kiezen, al is een webklas wel aantrekkelijk omdat je niet hoeft te reizen.
Dat is dus precies wat ik heb gedaan, extra dingen zoeken. Nee, mijn lijst is niet cum laude, alleen dan moet je wel bedenken dat ik 4 extra vakken heb gevolgd, naast allemaal andere verplichtingen voor school tot op het punt dat bij de urenregistratie bleek dat ik de dubbele studielast had qua uren. Alsnog heb ik geen bal hoeven doen (die tijd was er immers ook niet) en toch heb ik een lijst gehaald die ver boven gemiddeld is en waar heel veel mensen erg jaloers op zouden zijn. In retrospect had ik Frans en aardrijkskunde ook moeten houden, had makkelijk gekund.

Diep triest dat dat überhaupt mogelijk was, als je het mij vraagt.

Voor mij was dat een oplossing voor die verveling en frustratie TS. Mijn examenweken waren namelijk belachelijk druk vanwege de extra's. Ik deed dit puur zodat ik die week in de examenweek en de anderhalf week ervoor, mezelf het gevoel kon geven: hey, ik doe werkelijk wat voor school en ik heb het druk en moeilijk en eindelijk wat uitdaging. Het gevoel wanneer je dan al je cijfers terug krijgt en alles blijk ok te zijn, is geweldig, omdat je er zó hard voor hebt moeten werken. Het probleem is dan wel dat je voor lief neemt dat je CE's waarschijnlijk minder goed gaan dan je SE's, puur en alleen omdat je niet zo alert meer bent tijdens je CE's, want het zijn er vrij veel in rap tempo die allemaal 3 uur duren met veel stof die je moet beheersen. En de dag erop weer.. en weer.. en weer.

Edit: TS, nog iets. Ik stelde mijzelf altijd het doel. 'Ik wil als ik mijn cijfer terug krijg niet teleurgesteld zijn, omdat ik het beter had kunnen doen.' Niet dat dat betekent: Jezelf helemaal kapot werken om een 9,5+ te halen, maar gewoon meer van, ik ben werkelijk serieus aan de slag gegaan voor dit examen en ik heb genoeg gedaan om tevreden te zijn met welk cijfer ik er ook voor terug krijg. Zelfs al is dat een onvoldoende.

[ Bericht 7% gewijzigd door Lilliesleaf op 15-06-2012 18:53:16 ]
  vrijdag 15 juni 2012 @ 19:06:45 #43
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_112941347
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 18:31 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Dat is dus precies wat ik heb gedaan, extra dingen zoeken. Nee, mijn lijst is niet cum laude, alleen dan moet je wel bedenken dat ik 4 extra vakken heb gevolgd, naast allemaal andere verplichtingen voor school tot op het punt dat bij de urenregistratie bleek dat ik de dubbele studielast had qua uren. Alsnog heb ik geen bal hoeven doen (die tijd was er immers ook niet) en toch heb ik een lijst gehaald die ver boven gemiddeld is en waar heel veel mensen erg jaloers op zouden zijn. In retrospect had ik Frans en aardrijkskunde ook moeten houden, had makkelijk gekund.

Diep triest dat dat überhaupt mogelijk was, als je het mij vraagt.

Voor mij was dat een oplossing voor die verveling en frustratie TS. Mijn examenweken waren namelijk belachelijk druk vanwege de extra's. Ik deed dit puur zodat ik die week in de examenweek en de anderhalf week ervoor, mezelf het gevoel kon geven: hey, ik doe werkelijk wat voor school en ik heb het druk en moeilijk en eindelijk wat uitdaging. Het gevoel wanneer je dan al je cijfers terug krijgt en alles blijk ok te zijn, is geweldig, omdat je er zó hard voor hebt moeten werken. Het probleem is dan wel dat je voor lief neemt dat je CE's waarschijnlijk minder goed gaan dan je SE's, puur en alleen omdat je niet zo alert meer bent tijdens je CE's, want het zijn er vrij veel in rap tempo die allemaal 3 uur duren met veel stof die je moet beheersen. En de dag erop weer.. en weer.. en weer.
Waarom? Er valt altijd meer te doen en te leren dan hetgeen een school moet of wil aanbieden als minimum. Dat je kiest voor Frans binnen je profiel betekent natuurlijk niet dat je geen Duits zou mogen leren spreken. Alleen is dat niet vereist voor een diploma. Dat je naast je middelbare school ook nog andere dingen doet lijkt mij als gezonde en enthousiaste scholier niet meer dan logisch. Je hebt alleen wel alle vrijheid om zelf te bepalen wat je erbij wil doen.

Persoonlijk snap ik ook niet echt dat je verveeld kan zijn tijdens je bovenbouw jaren van je middelbare school. Hoe minder tijd je nodig hebt aan school om de voldoendes binnen te tikken, hoe meer tijd je kan besteden aan hockey, muziek, uitgaan, skateboarden, blowen of whatever je doet. Een puberleven bestaat uit heel veel meer dan alleen school. Zeker in je laatste jaar (vwo6) kan je zo ongelooflijk veel dingen erbij doen. Als de SE's een beetje niveau hebben zijn de CE's niet meer dan een formaliteit waarmee je eindexamencijfers even flink mee omhoog gepompt kunnen worden voor de loting. Ondertussen kan je met een pre-university of een laptop traject al lekker oriënteren op een vervolgstudie.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_112943004
quote:
3s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 19:06 schreef Ryon het volgende:

[..]

Waarom? Er valt altijd meer te doen en te leren dan hetgeen een school moet of wil aanbieden als minimum. Dat je kiest voor Frans binnen je profiel betekent natuurlijk niet dat je geen Duits zou mogen leren spreken. Alleen is dat niet vereist voor een diploma. Dat je naast je middelbare school ook nog andere dingen doet lijkt mij als gezonde en enthousiaste scholier niet meer dan logisch. Je hebt alleen wel alle vrijheid om zelf te bepalen wat je erbij wil doen.

Persoonlijk snap ik ook niet echt dat je verveeld kan zijn tijdens je bovenbouw jaren van je middelbare school. Hoe minder tijd je nodig hebt aan school om de voldoendes binnen te tikken, hoe meer tijd je kan besteden aan hockey, muziek, uitgaan, skateboarden, blowen of whatever je doet. Een puberleven bestaat uit heel veel meer dan alleen school. Zeker in je laatste jaar (vwo6) kan je zo ongelooflijk veel dingen erbij doen. Als de SE's een beetje niveau hebben zijn de CE's niet meer dan een formaliteit waarmee je eindexamencijfers even flink mee omhoog gepompt kunnen worden voor de loting. Ondertussen kan je met een pre-university of een laptop traject al lekker oriënteren op een vervolgstudie.
Diep triest in de zin van, triest dat zelfs met de mogelijkheid die de school bood qua extra vakken en andere uitdaging het zelfs erg makkelijk was allemaal. Triest dat het niveau zo laag is en niet triest dat het mogelijk was om extra vakken te doen. ;)

Ik snap je punt, wat betreft meer tijd hebben voor andere hobby's. Alleen, wat nou als leren in het algemeen je grootste hobby is? Het klinkt stom, maar ik vind werkelijk niks leuker dat intellectueel geprikkeld worden en nieuwe dingen bij te leren. School is dan niet een noodzakelijk kwaad meer, maar iets wat je graag doet, of misschien zelfs: het graagst doet. Alleen als het dan zo tegenvalt en je nergens echt moeite voor hoeft te doen, dan frustreert dat enorm.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')