SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kort overzicht van de gebeurtenissen:
- Vestia heeft voor miljarden producten aangeschaft bij banken (ABN, Deutsche Bank en anderen) om zich te verzekeren tegen een stijgende rente. (dit zijn rente-derivaten)
- De derivaten werden deels afgesloten om zich te beschermen tegen de stijgende rente van leningen die ze nog niet had afgesloten. Hierdoor loopt Vestia een risico dat ze bij een dalende rente geld moet bijstorten.
- De rente blijft dalen en Vestia moet geld lenen om de betalingen (stortingen) op de derivaten mogelijk te maken,
- Topmannen Erik S, (CEO) en Marcel de V. (CFO) worden verdacht van fraude door bewust de producten aan te schaffen om er persoonlijk beter van te worden.
- De accountant in 2010 (KPMG) heeft de goedkeurende verklaring ingetrokken vanwege fouten in de jaarrekening.
- Het garantiefonds van de overheid (WSW), dat bij leningen van corporaties garant staat bij de banken heeft een deal gesloten met Vestia waarin alle bezittingen van Vestia onder bewind komen te staan van het garantiefonds. Dit met als doel dat banken een deel van het verlies op de derivaten voor eigen rekening moet nemen.
Ik vind het nog steeds een hele goede zakelijke deal wanneer het gaat om het afdekken van je risico van je huidige leningen. Hier is echter gespeculeerd ipv risico's afgedekt. De reden voor de speculatie van Vestia is eveneens twijfelachtig wanneer je de beloningprovisies aan de topmannen ziet.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:17 schreef mvdejong het volgende:
Het indekken tegen een stijdende rente was door iedereen als een zeer goede zet gezien als niet de grote luchtbel was geklapt. Puur zakelijk bezien was het een goede strategie, gezien de verwachtingen die iedereen had over de rente-ontwikkelingen.
Hier ben ik het volledig mee eens. Sterker nog, wanneer nu blijkt dat een corporatie dus eigenlijk geen bezit kan bieden om het terugbetalingsrisico te kunnen verkleinen, is het een lening niet eens waard!quote:Door dat leuke trucje van het overhevelen van de bezittingen naar het garantie-fonds concluderen de banken dat woning-corporaties onbetrouwbare zakenpartners zijn en weigeren nu leningen aan de andere corporaties, zodat er daar een paar van zullen gaan omvallen. Gefeliciteerd.
Als de schuld niet wordt terugbetaald geeft dat heel weinig winst. Dat geld lenen ze liever uit aan een ander, danwel gebruiken ze om aan de kapitaalsvereisten kunnen te voldoen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 01:52 schreef Kaas- het volgende:
Omdat schuld je winstratio nogal verhoogt en fiscaal aftrekbaar is. Best wel gek eigenlijk.
Je gaat toch geen rente risicos afdekken van leningen die je nog niet eens afgesloten hebt. Dat is wat men gedaan heeft en dat is dus geen goede zakelijk deal. Ja voor de boekhouders en de andere mannetjes die zich met financiele transacties bezig houden is dat een goede deal omdat ze daardoor aan het werk blijven en hun bonussen daarvoor krijgen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:24 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik vind het nog steeds een hele goede zakelijke deal wanneer het gaat om het afdekken van je risico van je huidige leningen. Hier is echter gespeculeerd ipv risico's afgedekt. De reden voor de speculatie van Vestia is eveneens twijfelachtig wanneer je de beloningprovisies aan de topmannen ziet.
Daarom zeg ik toch ook dat het een goede deal is als het gaat om het afdekken van de huidige leningen?quote:Op donderdag 14 juni 2012 09:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je gaat toch geen rente risicos afdekken van leningen die je nog niet eens afgesloten hebt. Dat is wat men gedaan heeft en dat is dus geen goede zakelijk deal. Ja voor de boekhouders en de andere mannetjes die zich met financiele transacties bezig houden is dat een goede deal omdat ze daardoor aan het werk blijven en hun bonussen daarvoor krijgen.
Je kan niet anders als je een forward interest swap afsluit. Dat is de hele gedachte; je sluit nu een contract af voor een lening over 10 á 20 jaar. Als je dan onverhoopt achteraf erachter komt dat de rente niet de ontwikkeling doormaakt waarop je hebt ingezet, ben je de pineut. Normaliter is dit geen probleem, maar wel als je huisbankier een enorme garantiestelling afspreekt. Hier had Vestia in wezen ook nooit akkoord mee moeten gaan, om over de hoeveelheid aangeschafte derivaten nog maar te zwijgen..quote:Op donderdag 14 juni 2012 09:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je gaat toch geen rente risicos afdekken van leningen die je nog niet eens afgesloten hebt. Dat is wat men gedaan heeft en dat is dus geen goede zakelijk deal. Ja voor de boekhouders en de andere mannetjes die zich met financiele transacties bezig houden is dat een goede deal omdat ze daardoor aan het werk blijven en hun bonussen daarvoor krijgen.
Volgens mij hebben we het niet over hetzelfde (bijlenen vs uitlenen).quote:Als de schuld niet wordt terugbetaald geeft dat heel weinig winst. Dat geld lenen ze liever uit aan een ander, danwel gebruiken ze om aan de kapitaalsvereisten kunnen te voldoen.
Ook je forwards kan je gewoon koppelen aan een bestaande lening. Wanneer je bijvoorbeeld een rente-vaste periode voor 10 jaar afsluit en ook in die periode daarna een stabiele rente wilt hebben. Overigens zag ik in het lijstje van Vestia geen forward genoemd:quote:Op donderdag 14 juni 2012 10:27 schreef FinManeo het volgende:
[..]
Je kan niet anders als je een forward interest swap afsluit.
quote:Hedge-instrumenten
Vestia maakt gebruik van de volgende derivaten al dan niet in een gecombineerde vorm om de
variabiliteit in kasstromen mee te hedgen:
- plain vanilla interest rate swaps
- cancelable swaps
- index interest rate swaps gecombineerd met een cap en een floor
- CMS-structuren met een cap en een floor
- plain vanilla interest rate swaps gecombineerd met swaptions
- caps, floors en (knockin-) collar
Precies, maar als je weet dat een bepaald project gefinancierd moet worden voor een X-bedrag, sluit je nu alvast die forward af om het vast te zetten. Dat is gebeurd bij Vestia, het betreffen een flink aantal forwards is gebleken, waarom die hier ontbreken is mij ook niet duidelijk.quote:Op donderdag 14 juni 2012 11:53 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ook je forwards kan je gewoon koppelen aan een bestaande lening. Wanneer je bijvoorbeeld een rente-vaste periode voor 10 jaar afsluit en ook in die periode daarna een stabiele rente wilt hebben. Overigens zag ik in het lijstje van Vestia geen forward genoemd:
[..]
Dat je bij zoveel onzekerheden over doorgaan van grote projecten toch zulke grote risicios neemt daar verbaas ik me echt over. Verder is het nu natuurlijk helemaal rampzalig, want door het in elkaar strorten van die financiele kaartenhuis bij verstia stopt men elk nieuw project en zullen deze dus nooit doorgaan. Nu werkt de hefboom dubbel de ander kant uit bij vestia. Kan vestia dan nog wel van die forwards afkomen?quote:Op donderdag 14 juni 2012 13:54 schreef FinManeo het volgende:
[..]
Precies, maar als je weet dat een bepaald project gefinancierd moet worden voor een X-bedrag, sluit je nu alvast die forward af om het vast te zetten. Dat is gebeurd bij Vestia, het betreffen een flink aantal forwards is gebleken, waarom die hier ontbreken is mij ook niet duidelijk.
Waarom dan? Ik als leek zou zeggen dat als je de financiering nog niet rond hoeft te krijgen, je ook nog geen swaps nodig hebt.quote:Op donderdag 14 juni 2012 13:54 schreef FinManeo het volgende:
[..]
Precies, maar als je weet dat een bepaald project gefinancierd moet worden voor een X-bedrag, sluit je nu alvast die forward af om het vast te zetten.
Ik weet nu niet of ik moet huilen of lachen en gemeentes weten het ook niet meer volgens mij.quote:Gemeenten vrezen gevolgen Vestia
AMSTERDAM - De verkoop van sociale huurwoningen om de geldproblemen bij woningbouwcorporatie Vestia op te lossen heeft desastreuze gevolgen voor de woningmarkt. .
Foto: ANP
De gemeenten Delft en Zoetermeer trekken hierover aan de bel in een brief aan demissionair minister van Binnenlandse Zaken Liesbeth Spies (CDA), die in handen is van de NOS.
De gemeenten stellen voor een tijdelijke corporatie op te richten die de huizen van Vestia overneem
De gemeenten voorzien dat er te weinig sociale woningbouw overblijft als de huizen van Vestia de markt op gaan, terwijl er nu al een groot tekort is. Nu reageren er bijvoorbeeld in Delft gemiddeld 193 gezinnen op een eengezinshuis, terwijl er daarvan maar jaarlijks 93 vrij komen. De gemeente voorspelt dat dit door de verkoop terugloopt tot 38.
Investeringen
De stroom aan huizen die worden verkocht, zorgt bovendien voor een waardedaling van de al te koop staande huizen op de 'toch al fragiele woningmarkt'. Daarnaast vrezen de gemeenten dat er minder wordt geïnvesteerd in nieuwbouw van zowel vrijesectorwoningen als sociale huurwoningen.
Vestia wil om uit de financiële nood te komen vijftienduizend woningen verkopen. De corporatie is in de problemen gekomen door een derivatenportefeuille die moest beschermen tegen een stijgende rente. Omdat de rente is gedaald, moest de corporatie ruim een miljard euro aan onderpand storten. Hierdoor heeft de corporatie nu liquiditeitsproblemen
quote:vr 15 jun 2012, 12:06
|
lees voor
Vestia-verdachte op vrije voeten
door Giel ten Bosch en Bart Mos
AMSTERDAM - Marcel de V, de voormalige kasbewaarder van Vestia, is weer op vrije voeten. De V, die sinds april vast zat, blijft wel verdachte in de fraudezaak rond de noodlijdende woningcorporatie.
De V. zou zich hebben verrijkt met de aanschaf van ingewikkelde financiële producten. Die zogeheten rentederivaten werden via een tussenpersoon van een aantal banken gekocht. Deze tussenpersoon, Arjan G., zou De V. bijna ¤10 miljoen smeergeld hebben betaald. Ook G. is nog verdachte.
Dan had hij ook een waxinelicht naar een gepantserde gouden koest moeten gooien dan heeft het OM wel reden genoeg om een persoon veel langer vast te houden.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 14:44 schreef michaelmoore het volgende:
Hijj s al weer vrijj de oplichter
http://www.telegraaf.nl/b(...)hte_weer_vrij__.html
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |