abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112788822
Geachte verkiezingstijgers,

Naar aanleiding van dit filmpje welke door een vrouw op facebook werd gepost heb ik dit topic geopend.
Hij heeft het vooral over vrouwen maar ik wil de discussie graag wat breder trekken. Zijn jullie voor of tegen selectief stemrecht? En indien je voor bent hoe selectief zou je het maken? Aan welke eisen moeten de stemgerechtigden voldoen?

Hieronder mijn mening:
Het is toch schandalig dat mensen met het iq van een aardappel mogen stemmen in dit land. Er kijkt bijna niemand naar de verkiezingsprogramma's en er wordt voor het grote deel gewoon gestemd op de persoon die ze sympathiek vinden en welke de meeste populistische uitspraken kan maken.

Zelf stel ik voor om alleen mensen met een iq van 120 of hoger te laten stemmen. Uiteraard kan je ook gewoon stemmen met een iq onder de 120 wanneer je interesse hebt voor de politiek. Laat deze mensen even een klein testje doen en als ze slagen mogen ze alsnog stemmen.

Disclaimer:
Zelf snap ik ook wel dat dit niet de realiteit gaat worden omdat er dan mensen in opstand komen maar puur even voor de discussie.
Op maandag 17 juni 2013 schreef Murdera:
Had ik maar jouw benen. :@
pi_112788864
Ja = democratie
Nee = communisme

Dus als je selectief wilt zijn is het geen democratie meer... dat kan maar is een keuze.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:19:28 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_112788894
Je begrijpt dat je jezelf met dit topic evenzeer diskwalificeert voor deelname aan het democratisch proces, hoop ik?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_112788907
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:18 schreef DeRakker. het volgende:
Ja = democratie
Nee = communisme

Dus als je selectief wilt zijn is het geen democratie meer... dat kan maar is een keuze.
Wat is jouw mening hierover? Zou je voor of tegen selectief stemrecht zijn?
pi_112789098
Ja laten we terug gaan naar de tijd voor de franse revolutie. Het inbrengen van standen want dat heeft ons veel goeds gebracht.

Er zijn meer mensen die misschien wat minder 'slim'' zijn maar in democratie is bedoeling dat we de meerderheid iets beslissen. Tenzij dat niet gerechtvaardigd minderheden die in problemen komen o.i.d.
Wie zegt dat 'slimme' mensen het trouwens beter weten, zij kunnen toch niet beslissen wat het "domme" volk wil en goed voor ze is.

Daarnaast denk ik niet dat uitslagen veel anders zijn als er alleen maar 'slimme' mensen stemmen aangezien er zat hoogleraren zijn die op bijvoorbeeld de PVV of SP stemmen.
pi_112789324
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:23 schreef ylSs het volgende:
Ja laten we terug gaan naar de tijd voor de franse revolutie. Het inbrengen van standen want dat heeft ons veel goeds gebracht.

Er zijn meer mensen die misschien wat minder 'slim'' zijn maar in democratie is bedoeling dat we de meerderheid iets beslissen. Tenzij dat niet gerechtvaardigd minderheden die in problemen komen o.i.d.
Wie zegt dat 'slimme' mensen het trouwens beter weten, zij kunnen toch niet beslissen wat het "domme" volk wil en goed voor ze is.

Daarnaast denk ik niet dat uitslagen veel anders zijn als er alleen maar 'slimme' mensen stemmen aangezien er zat hoogleraren zijn die op bijvoorbeeld de PVV of SP stemmen.
Ik beweer ook nergens dat slimme mensen niet op de PVV of de SP zouden kunnen stemmen.

quote:
Politieke voorkeur (significante verschillen)
Links 110
Links van het midden 104
Midden 104
Rechts van het midden 107
Rechts 108
Anders/weet niet/nvt 99
Bron: http://www.123test.nl/over_123test/onderzoek/iq/
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:32:37 #7
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_112789540
quote:
Ja = democratie
Nee = communisme
Jij zou niet slagen voor het testje van TS
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_112789602
quote:
Ja = democratie
Nee = communisme
wát.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_112789629
1917-1919 belt..
Deze discussie hebben we toen al gehad.
pi_112789662
Deze discussie al zo vaak voorbij gekomen en hij blijft ronduit eng.

Ieder mens is gelijk, ook al wordt daar vaak niet naar gehandeld.
pi_112789856
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:28 schreef Drommeldaris het volgende:

[..]

Ik beweer ook nergens dat slimme mensen niet op de PVV of de SP zouden kunnen stemmen.

[..]

Bron: http://www.123test.nl/over_123test/onderzoek/iq/
Nee maar krijg wel het idee dat je mening is dat minder slimme mensen op populistische partijen stemmen.

En wie zegt dat een hoog iq gelijkstaat aan juist inschatten van partijprogramma's en hun partijleiders.
pi_112789994
In principe zijn we nu al selectief, zo mag je bijvoorbeeld onder de leeftijd van 18 niet stemmen, en ook niet met een zware geestelijke beperking.

Maar selectief zijn heeft voordelen en nadelen. Als je alleen 'slimme mensen' laat stemmen die zich duidelijk bewust zijn van de Nederlandse politiek heb je een kans dat er een 'verstandigere' afvaardiging word gekozen. Een nadeel is echter weer dat er een kans is dat deze mensen egoistisch gaan stemmen zodat alleen deze groep het beter krijgt.

In een perfecte wereld is een goedaardige, welwillende en slimme alleenheerser de beste oplossing. Maar aangezien wij in een imperfecte wereld leven moeten we elkaar kunnen controleren, dus democratie.

[ Bericht 0% gewijzigd door RoBo87 op 12-06-2012 15:44:45 (typo) ]
pi_112790103
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:44 schreef RoBo87 het volgende:

Een nadeel is echter weer dat er een kans is dat deze mensen egoistisch gaan stemmen zodat alleen deze groep het beter krijgt.

Dit.

En dit is extra kwalijk omdat iedereen (tegenwoordig) met z'n portemonnee stemt.
pi_112790166
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:44 schreef RoBo87 het volgende:
Een nadeel is echter weer dat er een kans is dat deze mensen egoistisch gaan stemmen zodat alleen deze groep het beter krijgt.
Hoezo een kans? Als de geschiedenis ons toch iets heeft geleerd is dat het onvermijdbaar is dat dat zal gebeuren.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:50:41 #15
33189 RM-rf
1/998001
pi_112790260
Stemmen moet imho iedereen mogen..., ik ben zelfs ervoor 16- misschien zelfs 14-jarigen het recht te geven te stemmen
maar wél ben ik voor een systeem van 'weging' van stemmen, waarbij een persoon zijn stem mogelijk meer danwel minder kan wegen fhankelijk van wat objectief vaststelbare criteria...

IQ-scores gebruiken is daarbij nonsens, dat zijn redelijk subjectieve dingetjes die ook zeer beinvloedbaar kunnen zijn en afhankelijk van de test al zeer verschillend. Evenals van testomstandigheden.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_112790493
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:19 schreef Drommeldaris het volgende:

[..]

Wat is jouw mening hierover? Zou je voor of tegen selectief stemrecht zijn?
Tegen.
Democratie is de stem van het volk, niet de stem van een bepaald deel van een volk.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:56:53 #17
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_112790509
Er is helaas geen aanvaardbaar alternatief voor algemeen stemrecht. Elk criterium dat je verzint is discutabel. Ik vind het merkwaardig dat mensen die geen benul hebben waar het over gaat mogen meebeslissen en dat zelfs mensen die onder curatele staan vanwege een geestelijke beperking sinds 2009 gewoon mogen stemmen, maar dat is inherent aan de democratie zoals we die in dit land vorm hebben gegeven.

Grootste dilemma hierbij: waar leg je de grens? Nu heb je het over IQ, maar waarom zou je de grens niet leggen bij ras, geloof, kledingsmaak, seksuele geaardheid, kleur van de ogen etc etc .

Dan heb ik liever dan iedereen mag meebeslissen dan dat je op basis van valse argumenten mensen gaat uitsluiten
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_112790539
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:50 schreef RM-rf het volgende:
Stemmen moet imho iedereen mogen..., ik ben zelfs ervoor 16- misschien zelfs 14-jarigen het recht te geven te stemmen
maar wél ben ik voor een systeem van 'weging' van stemmen, waarbij een persoon zijn stem mogelijk meer danwel minder kan wegen fhankelijk van wat objectief vaststelbare criteria...

IQ-scores gebruiken is daarbij nonsens, dat zijn redelijk subjectieve dingetjes die ook zeer beinvloedbaar kunnen zijn en afhankelijk van de test al zeer verschillend. Evenals van testomstandigheden.
Er bestaan in deze geen objectieve keuzes. De mens kiest, dat maakt het al subjectief.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:57:37 #19
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_112790544
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:50 schreef RM-rf het volgende:
pff.. .alsjeblieft niet zeg.. voor je het weet hebben we de lokale justin bieber als premier :{w
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_112790556
Voor 1917 mocht je in Nederland alleen stemmen als je een minimumbedrag een belastingen betaalde, dat waren nog eens tijden. Nu mogen mensen die niet meedoen aan de samenleving wel stemmen en kiezen dan uiteraard voor behoud dan wel verhoging van hun uitkering, waarmee de parasitaire sector zichzelf in stand houdt.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:58:28 #21
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_112790578
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:57 schreef Kaas- het volgende:
Voor 1917 mocht je in Nederland alleen stemmen als je een minimumbedrag een belastingen betaalde, dat waren nog eens tijden. Nu mogen mensen die niet meedoen aan de samenleving wel stemmen en kiezen dan uiteraard voor behoud dan wel verhoging van hun uitkering, waarmee de parasitaire sector zichzelf in stand houdt.
Precies, maar gewoon volhouden dat alle mensen gelijk zijn hoor. Ook degene die zichzelf volledig buitenspel zetten :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_112790671
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:48 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Hoezo een kans? Als de geschiedenis ons toch iets heeft geleerd is dat het onvermijdbaar is dat dat zal gebeuren.
De kans is inderdaad zeer klein. Echter zijn er uitzonderingen zoals Bhutan.
pi_112790706
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:58 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Precies, maar gewoon volhouden dat alle mensen gelijk zijn hoor. Ook degene die zichzelf volledig buitenspel zetten :').
Als je alleen mensen laat stemmen zonder uitkeringen weet je dat de uitkeringen snel zullen verdwijnen omdat diegene die stemmen er anders alleen maar op achteruit gaan.
pi_112790735
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:00 schreef RoBo87 het volgende:

[..]

De kans is inderdaad zeer klein. Echter zijn er uitzonderingen zoals Bhutan.
Uitzondering die de regel bevestigd :7
  dinsdag 12 juni 2012 @ 16:15:13 #25
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_112791289
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:57 schreef Kaas- het volgende:
Dit is dan ook het enige meetbare en terechte onderscheid dat je zou kunnen maken, zou je dat willen. Er valt wel wat voor te zeggen om, met behoud van algemeen kiesrecht, de weging van kiesgerechtigden die netto bijdragen wat hoger te stellen dan van hen die netto geld ontvangen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')