abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112774175
Mijn favoriete Science Fiction film aller tijden, hands down.

Love it or hate it, Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey is zonder twijfel een bijzonder epische film over het leven, hoe wij er mee omgaan, de al de niet bewuste destructieve insteek van de mens, nieuwe kansen en onze relatie met gereedschap. Aan de hand van walsmuziek, desorienterende shots, eenzame stiltes en zenuwslopende dialogen laat Kubrick de relatie tussen mens en intelligentie pijnlijk zichtbaar worden.

Is gemaakt naar een serie boeken, die ik zelf niet heb gelezen, maar was wel nieuwsgierig of Fokkers hier dat wel hadden gedaan, en ze durven aan te raden.

Misschien wat traag voor de gemiddelde Transformers-liefhebber, maar eigenlijk verplicht huiswerk voor de filmofiel. Al is het maar zodat mensen zien waar het muziekje vandaan komt. :P

Ik zou ook een topic over 2010: The year we make contact willen maken, omdat ik die film stiekem meer voldoening vind geven, maar was bang afgeslacht te worden door de gemiddelde film-purist. :P

Mijn favoriete scene? Deze:

Zelf heb ik nog steeds moeite met het begrijpen van de laatste scene in de slaapkamer, en waarom precies voor die setting is gekozen.

Waarom een topic, het is al zo lang geleden?
Omdat ik zojuist Wall-E heb gezien, en blij verrast was toen het een hommage aan Kubricks meesterwerk bleek te zijn. _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door Marsenal op 12-06-2012 05:04:07 ]
-nee-
pi_112774198
Een classic die ik nog nooit heb gezien, ik sta ook niet echt te springen om deze te gaan kijken eerlijk gezegd.
Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef Dj_Day-V het volgende:
Door PSV spelen jullie nu CL :') !
pi_112774209
Dan heb je aan mij een goede, ik heb zelfs mijn vriendin zo ver gekregen om hem te gaan kijken, ondanks dat er geen homofiele vampiers in voorkomen. Zelfs zij vond het een mooie film, en is daarna weer d'r nagels gaan vijlen.

Zoek wat recensies op, laat je overtuigen. O, en ga er even goed voor zitten. :P
-nee-
pi_112774217
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 05:11 schreef Marsenal het volgende:
Dan heb je aan mij een goede, ik heb zelfs mijn vriendin zo ver gekregen om hem te gaan kijken, ondanks dat er geen homofiele vampiers in voorkomen. Zelfs zij vond het een mooie film, en is daarna weer d'r nagels gaan vijlen.

Zoek wat recensies op, laat je overtuigen. O, en ga er even goed voor zitten. :P
Juist die recensies schrikken me af. Films met meerdere lagen kan ik best hebben, maar ik ben zelden zulke fanatieke fans tegengekomen als de fans die 2001 verdedigen. Ik krijg soms de indruk dat het een soort filmbijbel is, en dan groeit de weerzin.

Ik kan het uiteraard helemaal mis hebben, maar dat gevoel kan ik niet van me afschudden.
pi_112774226
Absoluut, de puristen zouden mij ook afschrikken, het is af en toe net alsof je met die automutilatieve lui zitten te praten die net een Donnie Darko marathon hebben gehouden. Ik heb hier geen passend antwoord op, het is wat sneu, ja. :P

Lekker blanco erin gaan dus, en als je het niks vind moet je dat hier komen vertellen, en dan accepteer ik je harde oordeel, zonder het evangelie volgens Marcus erbij te halen ofzo.
-nee-
pi_112774233
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 05:23 schreef Marsenal het volgende:
Absoluut, de puristen zouden mij ook afschrikken, het is af en toe net alsof je met die automutilatieve lui zitten te praten die net een Donnie Darko marathon hebben gehouden. Ik heb hier geen passend antwoord op, het is wat sneu, ja. :P

Lekker blanco erin gaan dus, en als je het niks vind moet je dat hier komen vertellen, en dan accepteer ik je harde oordeel, zonder het evangelie volgens Marcus erbij te halen ofzo.
Ik heb dat sowieso al snel met Kubrick. Zijn meest rechttoe-rechtaan film (Shining) vond ik dan ook veruit de beste.
pi_112774238
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 05:27 schreef ValHallen het volgende:

[..]

Ik heb dat sowieso al snel met Kubrick. Zijn meest rechttoe-rechtaan film (Shining) vond ik dan ook veruit de beste.
Ik had drie pogingen nodig om door A Clockwork Orange te komen, en vinnem kut. :@
-nee-
  dinsdag 12 juni 2012 @ 05:45:52 #8
20697 klabbakus
Deng Deng Deng
pi_112774258
Ik heb 'm 3 keer 'gekeken' en ben alle 3 keer in slaap gevallen :@
(ligt meer aan mij dan aan de film hoor, dat ik op verkeerde tijdstip ging kijken ofzo)

Maar volgens mij is het best langdradig en traag enzo
pi_112774264
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 05:45 schreef klabbakus het volgende:
Ik heb 'm 3 keer 'gekeken' en ben alle 3 keer in slaap gevallen :@
(ligt meer aan mij dan aan de film hoor, dat ik op verkeerde tijdstip ging kijken ofzo)

Maar volgens mij is het best langdradig en traag enzo
En ook ontzettend gedateerd.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 07:03:56 #10
225540 Pugg
Friends forever
pi_112774464
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 05:29 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Ik had drie pogingen nodig om door A Clockwork Orange te komen, en vinnem kut. :@
:Y
  dinsdag 12 juni 2012 @ 08:58:29 #11
30252 Soempie
Procreating
pi_112775678
Een van m'n vrienden viel tijdens het kijken in slaap en de ander was heel geconcentreerd alle chipskruimels aan het oppikken. :') Daarnaast nog een vriend die hem briljant vond. Wat mijn mening was ben ik alweer vergeten.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  dinsdag 12 juni 2012 @ 09:47:19 #12
27648 Weakling
available in strong mint
pi_112776717
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 05:50 schreef Hiddendoe het volgende:
En ook ontzettend gedateerd.
Valt op zich wel mee vind ik. Het grootste probleem voor de huidige filmkijkers is veelal het enorm trage tempo. Heb ik geen probleem mee. Geniet daar zelfs van. En om helemaal als een snob over te komen: dan vind ik Solyaris misschien zelfs wel beter. Nog trager ook.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_112777409
Overrated 2.0
pi_112777570
Het einde vond ik zo raar van deze film...
pi_112812104
Ik vind het wel een mooie film, maar niet iets wat ik elk jaar zou kijken. De film is naar mijn mening wel heel rustgevend en je moet er ook echt voor gaan zitten.
signatuurloos
pi_112813046
Saaiste kutfilm die ik ooit gezien heb.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat deze op veel lijsten als nr 1 staat.
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:46:37 #18
365401 pocketcalculatoroperator
I am adding and subtracting
pi_112846289
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 22:37 schreef Edskimo het volgende:
Saaiste kutfilm die ik ooit gezien heb.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat deze op veel lijsten als nr 1 staat.
Wellicht omdat je beperkt van geest bent?
pi_112864437
quote:
12s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:46 schreef pocketcalculatoroperator het volgende:

[..]

Wellicht omdat je beperkt van geest bent?
Nee, tussen iets gewoon niet leuk vinden en beperkt van geest zijn zit een verschil.
Als je niet van administratie houd ben je toch niet gelijk een reken leek.
pi_112897085
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 05:16 schreef ValHallen het volgende:

[..]

Juist die recensies schrikken me af. Films met meerdere lagen kan ik best hebben, maar ik ben zelden zulke fanatieke fans tegengekomen als de fans die 2001 verdedigen. Ik krijg soms de indruk dat het een soort filmbijbel is, en dan groeit de weerzin.

Ik kan het uiteraard helemaal mis hebben, maar dat gevoel kan ik niet van me afschudden.
Kan ik best begrijpen ja, haha! :D

Zelf vond ik het een fantastische film, welke me ook aanzette om de boekenreeks te lezen, waarop ik vervolgens nog meer eerbied kreeg voor deze film. :P
Wat het misschien zo gaaf maakt voor veel mensen is dat ze met deze film zijn opgegroeid en dat die ver zijn tijd vooruit was. Wat overigens ook voor de verbeelding van Arthur C Clarke te zeggen is. Het is wel echt nerdcore voor sommigen denk ik, maar ironisch genoeg zien alleen de nerds dat. Zo is er veel hulp gevraagd bij de wetenschappelijke hoek, zowel voor de boeken als voor de film.
Verder is de film een audiovisueel pareltje, als een bewegend schilderij boven een orkest, waar je van moet houden denk ik. Maar verwacht niet de actie en sfx van Avatar oid, want zo is de film gewoon niet. Blijft toch een kwestie van smaak denk ik, en in hoeverre je de symboliek herkent trouwens. Want die is veel aanwezig in deze film.

quote:
Zelf heb ik nog steeds moeite met het begrijpen van de laatste scene in de slaapkamer, en waarom precies voor die setting is gekozen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_112897330
Één van de beste films ooit gemaakt. Pure kunst.
pi_112897543
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 18:50 schreef Gray het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vermoedde al zoiets, dat de monoliet dat deed met het 'vertrouwde omgeving' idee, maar vond dan toch de setting wat willekeurig. :Y Geen idee wat een betere setting was geweest, maar toch. :P
-nee-
pi_112897935
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juni 2012 18:59 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Ik vermoedde al zoiets, dat de monoliet dat deed met het 'vertrouwde omgeving' idee, maar vond dan toch de setting wat willekeurig. :Y Geen idee wat een betere setting was geweest, maar toch. :P
Sja, in dat soort 'details' schiet de film her en der te kort. De boeken vertellen dat die locatie gekozen werd aan de hand van herinneringen van Bowman.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 14:28:40 #24
67089 Gillingham
The horror...
pi_112928264
Om op de boeken terug te komen, daar vroeg de TS namelijk om, ik vind Arthur C. Clarke een uitstekend science fiction schrijver. Ik heb 2001 en 2010 gelezen en beide films gezien. 2001 is als film nagenoeg perfect en het boek vind ik ook erg sterk. 2010 is als film een stuk minder, maar nog steeds wel interessant. Ook het boek 2010 is niet zo sterk als die van 2001, maar wel de moeite waard. Het kwaliteitsverschil tussen de boeken is kleiner dan tussen de films. Dat is niet zo gek aangezien Kubrick niet in de regiestoel van 2010 zat.

2001: A Space Odyssey is overigens niet gebaseerd op een boekenreeks of op een boek. Kubrick en Clarke hebben samen het scenario geschreven van de film, losjes gebaseerd op een kort verhaal van Clarke. Clarke schreef het uiteindelijke boek terwijl Kubrick de film schoot.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gillingham op 15-06-2012 14:37:58 ]
What's it going to be then, eh?
pi_112956056
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 18:55 schreef -Dries- het volgende:
Één van de beste films ooit gemaakt. Pure kunst.
We delen niet alleen meningen qua muziek _O_

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 04:54 schreef Marsenal het volgende:
Mijn favoriete Science Fiction film aller tijden, hands down.

Is gemaakt naar een serie boeken, die ik zelf niet heb gelezen, maar was wel nieuwsgierig of Fokkers hier dat wel hadden gedaan, en ze durven aan te raden.

FANTASTISCHE boeken. Bij uitstek de beste science fiction boeken die ik ooit gelezen heb (samen met Asimov en Herbert). Al het werk van Clarke is goed trouwens. Ga dat lezen. Zeker een aanrader. Sommige dingen worden er ook wel iets duidelijker in, alhoewel het script van de film en het boek tegelijk geschreven zijn en eigenlijk precies hetzelfde verhaal vertellen. Toch is leuk en interessant om het in een andere mind-set te lezen nadat je het gekeken hebt!

Ik vond, om in te haken op de post van Gillingham, trouwens 2010 het beste boek. Fantastisch. En het mooie van de boeken is ook dat gewoon alles klopt. Clarke is zelf gewoon een briljant physicus en technisch gezien kloppen zoveel details en het wordt heel duidelijk uitgelegd, en dat is erg verfrissend om te lezen. Ik heb veel van de boeken geleerd :) Van de film wat minder, die is vooral audiovisueel heel erg boeiend. En de film 2010 is natuurlijk niet zo boeiend.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')