Dit.quote:Op maandag 11 juni 2012 18:45 schreef spierbal het volgende:
Why? Europa is ook net VS, allemaal verenigde staatjes die samen een geheel vormen....
De naam zegt het al een beetje.quote:Op maandag 11 juni 2012 18:45 schreef spierbal het volgende:
Why? Europa is ook net VS, allemaal verenigde staatjes die samen een geheel vormen....
Ach man houd je smoel dicht <- begrijp je deze wel?quote:Op maandag 11 juni 2012 18:51 schreef padlarf het volgende:
Ik probeerde je OP te herschrijven, maar ben halverwege afgehaakt. Wat een erbarmelijk Nederlands.
De overkoepelende federale staat is natuurlijk wel een veel sterkere eenheid dan de EU is.quote:Op maandag 11 juni 2012 18:45 schreef spierbal het volgende:
Nou, dat hangt er maar vanaf hoe je het brengt, tot nu toe is Europa door onze strot geduwd, maar verkiezingen hieromtrent zou best mogen kunnen.quote:Op maandag 11 juni 2012 18:56 schreef ZodiaX het volgende:
Geschiedenis wijst uit dat bijna elke keer dat landen samenvoegen tot 1 land, dat het fout gaat.
Uiteindelijk breekt het weer uit elkaar met alle (burger)oorlogen van dien.
Veel nederlanders hebben europa nooit gewild, en de laatste tijd stijgt dat alleen maar geloof ik.
Het is mijn schuld dat jij zo dom bent als het achtereind van een varken?quote:Op maandag 11 juni 2012 19:01 schreef zetalore het volgende:
[..]
Ach man houd je smoel dicht <- begrijp je deze wel?
Als er een referendum zou komen zou het weer 60+% tegen zijn, net als vorige keer.quote:Op maandag 11 juni 2012 19:03 schreef zetalore het volgende:
[..]
Nou, dat hangt er maar vanaf hoe je het brengt, tot nu toe is Europa door onze strot geduwd, maar verkiezingen hieromtrent zou best mogen kunnen.
Zo enorm sterk schijnt die niet te zijn. Ik las gisteren nog, dat de federale overheid zich niet bemoeit met de overheidsfinanciën van de deelstaten en ook geen bailouts aan deelstaten geeft.quote:Op maandag 11 juni 2012 19:02 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
De overkoepelende federale staat is natuurlijk wel een veel sterkere eenheid dan de EU is.
De grote bindende kracht van de VS is mijns inziens dan ook de gedeelde cultuur en geschiedenis. In Europa krijg je nooit een dergelijke binding voor elkaar, een centrale overheid alleen gaat niet genoeg zijn.quote:Op maandag 11 juni 2012 19:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo enorm sterk schijnt die niet te zijn. Ik las gisteren nog, dat de federale overheid zich niet bemoeit met de overheidsfinanciën van de deelstaten en ook geen bailouts aan deelstaten geeft.
Het grote verschil is wel, dat de Amerikaanse federale overheid zelf (inkomsten-)belasting mag heffen en zelf staatsobligaties mag uitgeven en dus voor financiering niet afhankelijk is van contributies van de deelstaten.
Dit om maar even aan te geven dat waar we hier in Europa mee bezig zijn, met het EFSF en ESM en een begrotingspact en toezicht door de Europese Commissie enzo, in zekere zin een veel sterkere(!) integratie is dan tussen de deelstaten van de VS.
Mensen uit Alabama en uit New York hebben nou niet echt dezelfde cultuur, lijkt me. En de burgeroorlog lijkt me ook bewijs genoeg dat de inwoners van de VS cultureel gezien nou niet echt op één lijn zitten, zeker historisch gezien niet.quote:Op maandag 11 juni 2012 19:13 schreef padlarf het volgende:
[..]
De grote bindende kracht van de VS is mijns inziens dan ook de gedeelde cultuur en geschiedenis. In Europa krijg je nooit een dergelijke binding voor elkaar, een centrale overheid alleen gaat niet genoeg zijn.
Dat is 150 jaar geledenquote:Op maandag 11 juni 2012 19:16 schreef Igen het volgende:
[..]
Mensen uit Alabama en uit New York hebben nou niet echt dezelfde cultuur, lijkt me. En de burgeroorlog lijkt me ook bewijs genoeg dat de inwoners van de VS cultureel gezien nou niet echt op één lijn zitten, zeker historisch gezien niet.
Da's waar, maar dat is meer 't verschil tussen 'stad' en 'platteland' (ik neem aan de je alleen de stad New York bedoelt). De mensen uit Alabama, Arizona, Texas, California, Washington etc verschillen wel van cultuur, maar ze voelen zich wel Amerikaan. Ik voel me geen Europeaan, ik weet niet eens wat dat zou moeten betekenen.quote:Op maandag 11 juni 2012 19:16 schreef Igen het volgende:
[..]
Mensen uit Alabama en uit New York hebben nou niet echt dezelfde cultuur, lijkt me. En de burgeroorlog lijkt me ook bewijs genoeg dat de inwoners van de VS cultureel gezien nou niet echt op één lijn zitten, zeker historisch gezien niet.
Jij legt het beter uit dan ik. Los van kleine regionale verschillen is er wel degelijk sprake van een gedeelde Amerikaanse cultuur. Mensen in Oregon, Texas en Maine vieren bijvoorbeeld allemaal de 4th of july en Thanksgiving. In Europa ontbreekt dit. En zelfs als je van mening bent dat er niet 1 Amerikaanse cultuur is zul je toch wel van mening zijn dat de verschillen daar kleiner zijn dan in Europa.quote:Op maandag 11 juni 2012 19:20 schreef Fruscayerdrix het volgende:
[..]
Da's waar, maar dat is meer 't verschil tussen 'stad' en 'platteland' (ik neem aan de je alleen de stad New York bedoelt). De mensen uit Alabama, Arizona, Texas, California, Washington etc verschillen wel van cultuur, maar ze voelen zich wel Amerikaan. Ik voel me geen Europeaan, ik weet niet eens wat dat zou moeten betekenen.
Wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat de VS niet bestaat omdat staten die zo lekker cultureel met elkaar op één lijn lagen besloten om gezellig een unie te vormen, maar omdat de eenheid tussen cultureel toch best verschillende staten keihard militair is afgedwongen.quote:Op maandag 11 juni 2012 19:19 schreef padlarf het volgende:
[..]
Daardoor juist nu wel slimpie. Maar goed, ga lekker in discussie met de feiten.
Ja, maar sindsdien...quote:Op maandag 11 juni 2012 19:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat de VS niet bestaat omdat staten die zo lekker cultureel met elkaar op één lijn lagen besloten om gezellig een unie te vormen, maar omdat de eenheid tussen cultureel toch best verschillende staten keihard militair is afgedwongen.
En dus is het misschien wel een goed idee om juist nu Europa te fuseren, binnen een jaar griekenland binnen te vallen en dan is over 150 jaar iedereen dikke vriendjes.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |