abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112743922
hallo,

mijn beste vriendin (ik noem haar maar even V)van 14 is zwaar depressief (nog niet zover dat ze dood wilt). ze is toen ze acht was vanuit engeland naar nederland verhuist en mist engeland enorm, ze is erg onzeker over zichzelf en heeft een slaapprobleem. ze slaapt maar vier á vijf uur per nacht, haar medicijnen helpen niet meer.

ik ben voor haar de enige vriendin aan wie ze veel durft te vertellen en ik zit erg met haar probleem. ik wil haar zo graag helpen!

V hoort en ziet dingen die er niet zijn, vroeger in engeland zag ze ook schimmen in haar kamer. daar is ze erg onzeker en verlegen van geworden omdat ze "anders" is dan anderen. de negatieve gedachten over haarzelf razen door haar hoofd (ze staat al op de wachtlijst voor een ontspanningstherapie) ze mist ook haar vriendinnen uit engeland en engeland zelf. er is haar aangeraden om weer terug te verhuizen naar engeland, maar dat kan niet vanwege het werk van haar ouders, dus nu gaat ze aan het begin van het nieuwe schooljaar naar een engelse school. dat wilt ze eigenlijk helemaal niet, omdat ze nu net vriendinnen heeft op deze school.

V heeft de zin in het leven opgegeven en haat school. ze haalt slechte cijfers door haar gebrek aan slaap en doet niets waarvan ze het nut niet inziet. ik heb haar al eerder tips gegeven (vooral voor haar slaapprobleem) maar ze wilt het niet proberen omdat ze denkt dat het toch niet zal helpen. wat kan ik wel doen om haar te helpen?

Ik hoop dat iemand tips heeft om V te helpen. ik wil niet dat het zover komt dat ze niet meer verder wil leven.

Xx
pi_112744079
14 jaar en depressief? :')
  maandag 11 juni 2012 @ 17:14:37 #3
54164 Sm0keZ
Spatienazi
pi_112744092
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:14 schreef Stoffoasje het volgende:
Da's wel heel ongebruikelijk inderdaad!
  maandag 11 juni 2012 @ 17:16:50 #4
128384 mcwops
gat in je glas
pi_112744167
naar haar ouders sturen en zelf niet gaan knutselen
Niets zo moeilijk als het maken van een goede afspraak, behalve het nakomen
  maandag 11 juni 2012 @ 17:17:03 #5
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_112744178
quote:
Niet teveel naar de woorden kijken. Ze is gewoon 14 en het gaat slecht met d'r. Kan toch?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 11 juni 2012 @ 17:17:12 #6
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_112744181
Huisarts. Die helpt haar verder.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 11 juni 2012 @ 17:19:11 #7
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_112744275
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:09 schreef annehuinen het volgende:
ik ben voor haar de enige vriendin aan wie ze veel durft te vertellen en ik zit erg met haar probleem. ik wil haar zo graag helpen!
Ik denk eerlijk gezegd niet dat jij haar kunt helpen. Ik begrijp wel dat je er mee zit, maar toch moet je er van af stappen. Laat haar ouders zich druk maken om hun dochter.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_112744436
Ouders > huisarts > therapeut/psycholoog > problem solved > iedereen blij.
pi_112744655
ze is al naar huisarts(en) en psychologen geweest maar overal is een oneindig lange wachtrij, en het helpt allemaal niet veel. ja, ze is 14 en zwaar depressief, heeft een burnout gehad en is altijd moe, slaapt slecht, eet (bijna) niet meer...
haar ouders hebben al bijna alles gedaan.
pi_112744657
quote:
Zoiets heet pubertijd.
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_112744659
quote:
15s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:23 schreef Angel-Joy het volgende:
Ouders > leraar/lerares > huisarts > therapeut/psycholoog > problem solved > iedereen blij.
pi_112744710
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:28 schreef FireFox1 het volgende:

[..]

Zoiets heet pubertijd.
Depressiviteit is iets totaal anders.
Je kan niet depressief zijn als nog niet voor de helft weet hoe de wereld in mekaar zit.
pi_112744818
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:28 schreef annehuinen het volgende:
ze is al naar huisarts(en) en psychologen geweest maar overal is een oneindig lange wachtrij, en het helpt allemaal niet veel. ja, ze is 14 en zwaar depressief, heeft een burnout gehad en is altijd moe, slaapt slecht, eet (bijna) niet meer...
Dan moet ze even wachten, en als het dringend is, dan is er helemaal geen wachtrij.
Zwaar depressief zijn op je 14e kan amper niet, dat heeft deels te maken met de puberteit.
Slaapt slecht? Eerder naar bed en meer sporten tot dat ze echt bekaf is.
Eet weinig is haar eigen probleem.
En als haar ouders al alles gedaan hebben, hoe denk JIJ dan dat jij het wel kunt veranderen? :)
pi_112744981
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:29 schreef Stoffoasje het volgende:

[..]

Je kan niet depressief zijn als nog niet voor de helft weet hoe de wereld in mekaar zit.
Zo te lezen heeft ze gewoon last van extreme heimwee. Dat zal de psych ook zeggen.
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_112745054
de psycholoog&huisarts hebben haar zwaar depressief "verklaard". waarschijnlijk heeft ze slaapproblemen omdat ze depressief is of andersom. en daarom eet ze ook niet. ik hoop dat jullie met tips komen om haar weer te helpen...
pi_112745112
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:37 schreef annehuinen het volgende:
de psycholoog&huisarts hebben haar zwaar depressief "verklaard". waarschijnlijk heeft ze slaapproblemen omdat ze depressief is of andersom. en daarom eet ze ook niet. ik hoop dat jullie met tips komen om haar weer te helpen...
Wat denk je dat we zijn? Tovenaars? Sorry meid, maar als haar ouders, huisarts en psycholoog haar niet kunnen helpen, kunnen we dat ook niet.
  maandag 11 juni 2012 @ 17:40:10 #17
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_112745194
Ze had allang in de wachtrij kunnen staan; nu moet ze weer aansluiten.
Ik denk niet dat we je kunnen helpen.
Je moeder is een hamster
  maandag 11 juni 2012 @ 17:40:18 #18
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_112745202
wie heeft er op haar 14e nog dezelfde vriendinnetjes dan op haar 8e? Bijna niemand, dus dat is een argument waar je het eens met haar over kan hebben. Waarschijnlijk heeft dat meer te maken met de manier waarop ze weg is moeten gaan uit haar vertrouwde omgeving.

een burnout op je 14e lijkt me sterk,wie heeft daar deze term aan gegeven?

Zij zal actief op zoek moeten naar manieren om het leven aantrekkelijker te gaan vinden. Inderdaad bijvoorbeeld een sport die ze leuk vindt,eventueel samen met jou?
Zoek eens naar stemgeleide meditaties om haar te kunnen laten ontspannen en dus misschien ook beter te kunnen laten slapen. Mij hielpen de brainsessions van Ad Visser altijd erg goed,zijn nog te vinden op allerlei torrentsites.

Jij gaat haar probleem niet kunnen oplossen.je kunt er hooguit voor haar zijn. Naar haar luisteren als ze wil praten en proberen leuke dingen te vinden die zij ook leuk vindt.

Succes!
pi_112745211
ja, ze heeft erg heimwee naar engeland en vriendinnen, er is ook voorgestelt om daar weer heen te verhuizen of naar een soort kostschool te gaan maar dat mag ze pas vanaf haar 16e van haar ouders, dus gaat ze naar een school met engelse kinderen die hier pas zijn komen wonen. dat wilt ze niet omdat ze eindelijk een paar vriendinnen heeft...(maar toch gaat ze daar wel heen)
  maandag 11 juni 2012 @ 17:40:38 #20
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_112745219
- nee -

[ Bericht 92% gewijzigd door Crutch op 11-06-2012 17:41:31 ]
From feudal serf to spender.
pi_112745274
quote:
Niet zo mierenneuken.
pi_112745287
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:40 schreef annehuinen het volgende:
ja, ze heeft erg heimwee naar engeland en vriendinnen, er is ook voorgestelt om daar weer heen te verhuizen of naar een soort kostschool te gaan maar dat mag ze pas vanaf haar 16e van haar ouders, dus gaat ze naar een school met engelse kinderen die hier pas zijn komen wonen. dat wilt ze niet omdat ze eindelijk een paar vriendinnen heeft...(maar toch gaat ze daar wel heen)
Lekker dubbel, ze weet zelf niet eens wat ze wilt.
pi_112745310
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:28 schreef annehuinen het volgende:
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:28 schreef FireFox1 het volgende:

[..]

Zoiets heet pubertijd.
Tuurlijk.
pi_112745349
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:41 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Niet zo mierenneuken.
:{
pi_112745359
Maar TS ik ben bang dat er niet veel meer gedaan kan worden dan wat er nu al gebeurt. Namelijk dat ze hulp krijgt van een psycholoog of psychiater die er verstand van heeft. Het enige wat jij kan doen is haar steunen en misschien dat je dingen met haar kan ondernemen zodat ze niet de hele dag thuis zit.
pi_112745426
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:40 schreef scrub_nurse het volgende:
wie heeft er op haar 14e nog dezelfde vriendinnetjes dan op haar 8e? Bijna niemand, dus dat is een argument waar je het eens met haar over kan hebben. Waarschijnlijk heeft dat meer te maken met de manier waarop ze weg is moeten gaan uit haar vertrouwde omgeving.

een burnout op je 14e lijkt me sterk,wie heeft daar deze term aan gegeven?

Zij zal actief op zoek moeten naar manieren om het leven aantrekkelijker te gaan vinden. Inderdaad bijvoorbeeld een sport die ze leuk vindt,eventueel samen met jou?
Zoek eens naar stemgeleide meditaties om haar te kunnen laten ontspannen en dus misschien ook beter te kunnen laten slapen. Mij hielpen de brainsessions van Ad Visser altijd erg goed,zijn nog te vinden op allerlei torrentsites.

Jij gaat haar probleem niet kunnen oplossen.je kunt er hooguit voor haar zijn. Naar haar luisteren als ze wil praten en proberen leuke dingen te vinden die zij ook leuk vindt.

Succes!
ik heb ook al voorgestelt of ze misschien iets als meditatie moest doen maar daar ziet ze het nut niet van in. daarom probeert ze het ook niet, en ik kan haar ook niet dwingen...
pi_112745476
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:43 schreef Stoffoasje het volgende:

[..]

:{
Wel grappig dat de psych haar dus wel zwaar depressief heeft verklaard, en dat users hier de TS belachelijk lijken te maken om die uitspraak, welke dus gewoon klopt. Alsof je op je 14e niet depressief zou kunnen zijn, wake up and smell the coffee.
  maandag 11 juni 2012 @ 17:47:53 #28
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_112745524
TS laat zich voor het karretje van 1 of andere huilie spannen. Niet aan beginnen en leuke vriendinnen zoeken.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_112745664
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:45 schreef annehuinen het volgende:

[..]

ik heb ook al voorgestelt of ze misschien iets als meditatie moest doen maar daar ziet ze het nut niet van in. daarom probeert ze het ook niet, en ik kan haar ook niet dwingen...
Waarom ziet ze het nut er niet van in? Dat kan ze toch pas weten als ze het heeft geprobeerd? Ze is niet die enige die zich zo voelt. Misschien zou je haar duidelijk kunnen maken dat je je zorgen maakt en dat je bang bent haar kwijt te raken. Laat vooral blijken dat je om haar geeft, wie weet put ze daar nog motivatie uit.
pi_112745689
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:47 schreef DroogDok het volgende:
TS laat zich voor het karretje van 1 of andere huilie spannen. Niet aan beginnen en leuke vriendinnen zoeken.
pi_112745737
ze ziet het nut er niet van in omdat ze depressief is, ze wilt het niet proberen omdat ze denkt dat het toch maar zinloos is. ze probeert het gewoon niet
pi_112745743
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:46 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Wel grappig dat de psych haar dus wel zwaar depressief heeft verklaard, en dat users hier de TS belachelijk lijken te maken om die uitspraak, die dus gewoon klopt. Alsof je op je 14e niet depressief zou kunnen zijn, wake up and smell the coffee.
Nou nou, nu moet je mij heus niet aanvallen.
Psychiaters kunnen heel wat uitspraken doen hoor, geloof me.
pi_112745866
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:52 schreef Stoffoasje het volgende:

[..]

Nou nou, nu moet je mij heus niet aanvallen.
Psychiaters kunnen heel wat uitspraken doen hoor, geloof me.
En je schiet er niks mee op om aan die uitspraak te gaan lopen twijfelen in een topic waar een 14 jarig meisje zich zorgen maakt om haar vriendin.
  maandag 11 juni 2012 @ 17:57:43 #34
377249 Seksgod_beta_v1
De weg is saai.
pi_112746013
quote:

[..]

Uiteraard kan dit gewoon, meneer de internetsjamaan.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
pi_112746059
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:52 schreef annehuinen het volgende:
ze ziet het nut er niet van in omdat ze depressief is, ze wilt het niet proberen omdat ze denkt dat het toch maar zinloos is. ze probeert het gewoon niet
Komt ook door de depressie natuurlijk. Maar het is niet onmogelijk om uit een depressie te komen zonder medicijnen. Sterkte in ieder geval. :*
pi_112746133
quote:
7s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:57 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Uiteraard kan dit gewoon, meneer de internetsjamaan.
Depressief als "neerslachtig voelen" kan inderdaad. Maar dat ligt aan de puberteit.

Maar een echte klinische depressie is het niet.
pi_112746224
ik ben bang dat gewoon een goede vriendin zijn en blijven zo ongeveer het enige is wat jij kan doen ts. ga niet zelf de therapeut uithangen!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_112746267
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:59 schreef Stoffoasje het volgende:

[..]

Depressief als "neerslachtig voelen" kan inderdaad. Maar dat ligt aan de puberteit.

hoe weet jij dat nou :?

kinderen kunnen depressief zijn weet je. tot op zelfmoordpogingen aan toe ;(
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_112746272
Je ziet hier al duidelijk dat 14 jaar & een depressie niet wordt geaccepteerd en vooral heel erg gebagatelliseerd wordt (pubertijd! huilie!). Mocht dit in je eigen omgeving voorkomen dan stel ik voor dat je het met andere ogen bekijkt, want het komt wel degelijk voor en er zijn wel degelijk tieners die daarom zelfmoord plegen. Wel een beetje kut hè, als niemand je geloofde en alleen maar riep dat je aan het puberen bent :{

Verder wil ik anne een knuffel geven, want het is superlief dat je je zorgen om haar maakt, maar laat je je er niet teveel in meezuigen. Je kan niet meer doen dan een goede vriendin zijn. De rest is aan de hulpverleners.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 11 juni 2012 @ 18:02:46 #40
377249 Seksgod_beta_v1
De weg is saai.
pi_112746289
quote:

[..]

Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen...
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
pi_112746312
quote:

[..]

Waar baseer je dat in vredesnaam op? Je kan als jongere echt wel klinisch depressief zijn.
pi_112746427
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 18:02 schreef Isabeau het volgende:
Je ziet hier al duidelijk dat 14 jaar & een depressie niet wordt geaccepteerd en vooral heel erg gebagatelliseerd wordt (pubertijd! huilie!). Mocht dit in je eigen omgeving voorkomen dan stel ik voor dat je het met andere ogen bekijkt, want het komt wel degelijk voor en er zijn wel degelijk tieners die daarom zelfmoord plegen. Wel een beetje kut hè, als niemand je geloofde en alleen maar riep dat je aan het puberen bent :{
Sterker nog, alleen verkeersongevallen eisen meer levens dan zelfdoding onder jongeren. Het lijkt wel een taboe te zijn, terwijl het eigenlijk steeds vaker voorkomt.

quote:
Verder wil ik anne een knuffel geven, want het is superlief dat je je zorgen om haar maakt, maar laat je je er niet teveel in meezuigen. Je kan niet meer doen dan een goede vriendin zijn. De rest is aan de hulpverleners.
Zeker waar. :) Ze mag blij zijn met een vriendin als jij.
pi_112746446
quote:
13s.gif Op maandag 11 juni 2012 18:03 schreef -Strawberry- het volgende:

Waar baseer je dat in vredesnaam op? Je kan als jongere echt wel klinisch depressief zijn.
Dat geblaat is doorgaans gebaseerd op 'dat vind ik zo!' en dus volkomen onnozel en onwetend. Zulke mensen zouden er goed aan doen hun ongefundeerde mening voor zich te houden in een topic van een meisje dat worstelt met een serieus probleem.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_112750389
http://www.depressie.nl/?gclid=CJaC9O3YxrACFcohfAod4Csqkg

Geen wachtlijst!

*http://www.depressie.nl/depressie-symptomen/

Symptomen bij Kinderen
Een depressie kan ook voorkomen bij jongere kinderen. Van kinderen tussen de zes en twaalf jaar heeft 1 à 2% een depressie. In plaats van somber en futloos zijn depressieve kinderen vooral prikkelbaar en druk.

Daarnaast denken ze vaak negatief en kunnen ze zich snel schuldig en onbemind voelen. Symptomen van een depressie bij kinderen kunnen zijn:

Slaapproblemen
Nachtmerries
Verlies van eetlust
Onverklaarbare lichamelijke pijn
Slechtere schoolprestaties
Gedragsveranderingen.
Jongens worden daarbij eerder onhandelbaar en meisjes vertonen vaker terugtrekgedrag.
'ik can not be held responsible for the things that come out of my mouth' (Jackie Burkhart)
pi_112750797
quote:

[..]

Op je 14e kan je ook dood willen. Is dat niet ernstig genoeg?
pi_112751098
quote:
3s.gif Op maandag 11 juni 2012 19:26 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Op je 14e kan je ook dood willen. Is dat niet ernstig genoeg?
Het is sowieso een mis perceptie dat je als kind niet depressief kan zijn.
'ik can not be held responsible for the things that come out of my mouth' (Jackie Burkhart)
  maandag 11 juni 2012 @ 21:13:29 #47
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_112758072
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 19:30 schreef mangler_fcu het volgende:

[..]

Het is sowieso een mis perceptie dat je als kind niet depressief kan zijn.
is depressie objectief aantoonbaar door bijvoorbeeld bepaalde stoffen in het lichaam te meten?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_112758460
Niet zelf aan beginnen.
Oude vriendin van me was ook 14 en depressief, net als haar vader en oudste broer. Dus het kan wel.
Maar je kan het beter aan professionals overlaten ;)
pi_112758615
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:13 schreef DroogDok het volgende:

[..]

is depressie objectief aantoonbaar door bijvoorbeeld bepaalde stoffen in het lichaam te meten?
Nee het is een psychische aandoening niet een lichamelijke, het kan overigens wel lichamelijk klachten veroorzaken.
pi_112759321
Je kunt niet meer doen dan er voor haar zijn als vriendin en proberen om samen leuke dingen te ondernemen. Dagje shoppen, biosje, misschien een sport die jullie allebei leuk vinden. Je moet je beseffen dat iemand die depressief is (of überhaupt problemen heeft) zelf moet inzien dat ze weer uit dat dal omhoog moeten willen krabbelen. Zolang iemand dat niet inziet en niet wil, dan kan jij (andere vrienden, ouders) er nog zo hard aan trekken, het schiet niet op. En ik zou minimaal grenzen met jezelf afspreken, wat je wel en niet aan denkt te kunnen qua gedrag, zodat je niet al je energie door haar laat opzuigen en zodat je zelf niet gekwetst wordt. Verder denk ik dat het voor jou ook een goed idee is om in ieder geval met je ouders of iemand anders die je vertrouwt te praten hier over, zodat je niet alleen blijft zitten met alles in je hoofd.

Sterkte TS, ik hoop voor jullie dat het goed gaat komen :* . Exact 10 jaar geleden, toen ik zelf ook 14 was, ben ik mijn beste vriendinnetje aan depressie kwijt geraakt ;( Ik trok geen grenzen wat betreft haar gedrag (je hoeft namelijk niet alles te pikken!) en zij koos uiteindelijk voor een groep vrienden die geen goede invloed op haar hadden.
I reject reality and substitute my own
  maandag 11 juni 2012 @ 21:33:09 #51
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_112759545
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:21 schreef mangler_fcu het volgende:

[..]

Nee het is een psychische aandoening niet een lichamelijke, het kan overigens wel lichamelijk klachten veroorzaken.
dat dacht ik al, dan is het lastig objectief vast te stellen helemaal bij een recalcitrante puber die sowieso al nergens zin in heeft.
pi_112759909
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:33 schreef DroogDok het volgende:

[..]

dat dacht ik al, dan is het lastig objectief vast te stellen helemaal bij een recalcitrante puber die sowieso al nergens zin in heeft.
Dat iets lastig is om vast te stellen betekend niet dat het niet kan en dat iets niet 'objectief' vast te stellen is betekend niet dat het niet bestaat.
pi_112760061
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:33 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Dat het niet direct te meten valt, betekent niet dat het niet grotendeels objectief vast te stellen valt. Daar zijn voldoende (wetenschappelijke!) methoden voor. Het zal vast fout gaan, net zoals een huisarts wel eens foute diagnoses doet. Maar eerlijk gezegd lijkt mij het onderscheid tussen een recalcitrante puber en een depressieve puber niet zo moeilijk te maken.
  maandag 11 juni 2012 @ 21:44:05 #54
208890 June.
Seriously?
pi_112760226
Alleen het horen en zien van dingen die er in werkelijkheid niet zijn past natuurlijk niet echt bij een depressie. Het kan wel, bij een zeer ernstige depressie, maar als je zegt dat ze dat vanaf kleins af aan ook al schimmen zag is dat natuurlijk wel gek. Misschien is er dan toch meer aan de hand dan alleen een depressie, is ze al naar de huisarts geweest?
Shine bright like a diamond.
pi_112760318
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:44 schreef June. het volgende:
Alleen het horen en zien van dingen die er in werkelijkheid niet zijn past natuurlijk niet echt bij een depressie. Het kan wel, bij een zeer ernstige depressie, maar als je zegt dat ze dat vanaf kleins af aan ook al heeft is dat wel gek. Misschien is er dan toch meer aan de hand dan alleen een depressie, is ze al naar de huisarts geweest?
Misschien door slaapgebrek? Als ze dat vroeger ook al had zou het kunnen.
  maandag 11 juni 2012 @ 21:56:24 #56
208890 June.
Seriously?
pi_112761113
quote:
7s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:45 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Misschien door slaapgebrek? Als ze dat vroeger ook al had zou het kunnen.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, je kunt best in een psychotische depressie zitten, maar ik vind het toch wel raar. Behalve aan een depressie zou je ook nog kunnen denken aan een schizoaffectieve stoornis of schizofrenie bijvoorbeeld, maar daarvoor moet je degene zien en natuurlijk nog veel meer informatie hebben. Raad haar eens aan nog eens naar de huisarts te gaan?

[ Bericht 21% gewijzigd door June. op 11-06-2012 22:02:35 ]
pi_112762794
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:56 schreef June. het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het niet kan, je kunt best in een psychotische depressie zitten, maar ik vind het toch wel raar. Behalve aan een depressie zou je ook nog kunnen denken aan een schizoaffectieve stoornis of schizofrenie bijvoorbeeld, maar daarvoor moet je degene zien en natuurlijk nog veel meer informatie hebben. Raad haar eens aan nog eens naar de huisarts te gaan?

Schizofrenie en soortgelijke stoornissen in dat spectrum openbaren zich meestal later (jonge volwassenheid), voor zover ik weet. ;) TS kan sowieso beter niet al te veel stilstaan bij de diagnostische aspecten van de problemen van haar vriendin, dat is meer iets voor hulpverleners. Gewoon er zijn voor haar als vriendin, meer kan je niet doen. :) Zeker niet als zij zelf niet wil.
  maandag 11 juni 2012 @ 22:45:51 #58
208890 June.
Seriously?
pi_112765364
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 22:13 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Schizofrenie en soortgelijke stoornissen in dat spectrum openbaren zich meestal later (jonge volwassenheid), voor zover ik weet. ;) TS kan sowieso beter niet al te veel stilstaan bij de diagnostische aspecten van de problemen van haar vriendin, dat is meer iets voor hulpverleners. Gewoon er zijn voor haar als vriendin, meer kan je niet doen. :) Zeker niet als zij zelf niet wil.
I know, maar ze is nu toch ook 14 ;) En inderdaad, je hebt gelijk., maar kan mijn nieuwsgierigheid niet altijd weerstaan :P
pi_112765798
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 22:45 schreef June. het volgende:

[..]

I know, maar ze is nu toch ook 14 ;) En inderdaad, je hebt gelijk., maar kan mijn nieuwsgierigheid niet altijd weerstaan :P
Haha ja dat snap ik, heb ik zelf ook wel. Maar slechts 4% van de mensen met schizofrenie is jonger dan 15. Kleine kans dus, echter niet onmogelijk. :P
  dinsdag 12 juni 2012 @ 02:44:22 #60
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_112773925
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:52 schreef annehuinen het volgende:
En dit is het grote probleem met depressieve mensen proberen te helpen: je raakt in een patroon. Jij oppert een idee, en zij schieten het af. Het wordt een soort kleiduif-schieten, of paintballen, ofzo. Vraag eens aan haar wat zij vind dat ze kan doen om het leven leuk te maken. Het moet namelijk van de persoon zelf komen.
pi_112774614
quote:

[..]

Oh nee?

Nou ik heb anders mijn eerste klinische depressie gehad rond mijn 14e, en dat was inderdaad in mijn pubertijd. Bij mensen die aanleg hebben vanaf de geboorte voor een psychische stoornis, komt het er vaak in de pubertijd voor het eerst uit. Ik heb de diagnose Bipolaire stoornis gekregen rond mijn 18e, en de eerste episode is dus achteraf gezien die depressie rond mijn 14e geweest.

Depressie heeft te maken met een (gebrek aan) bepaalde hormonen, en niet met weten hoe de wereld in elkaar zit..

@TS:
Goed in de gaten houden dus die vriendin, en zorgen dat ze steun krijgt als haar klachten serieuzer worden. Nooit een depressie bagatelliseren, hoe jong iemand ook is.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 09:47:30 #62
377249 Seksgod_beta_v1
De weg is saai.
pi_112776721
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:13 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ligt eraan. Depressie kan samenhangen met andere stoornissen of chemische disbalans in de hersenen ja.
pi_112776913
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:47 schreef DroogDok het volgende:
:')!
Nee, jij maakt vrienden wil je zeggen.
Twiddel
pi_112778381
Als ze op haar 14de zwaar depressief is en psychotische kenmerken heeft zoals er hier wordt geschreven zou ik adviseren om bij de huisarts aan te dringen op een (kinder)psychiatrisch consult.
Dit soort psychische problemen zijn namelijk zeer moeilijk te kwalificeren. Oplossingen zul je niet krijgen op een forum en zelfs huisartsen zijn vaak niet genoeg bekend met ernstige psychiatrische problemen.
Oplossingen als verhuizen en relaxatietherapie zullen waarschijnlijk niet erg effectief zijn omdat dit het onderliggende probleem niet aanpakt.
Indien zij ernstig lijden en problemen in het sociaal contact of op school ondervindt is dat zeker een indicatie voor een psychiatrisch consult.

Verder zou ik adviseren om niet zelf voor psychiater of psycholoog te gaan spelen, dat kost jou veel energie en de effectiviteit daarvan is gebruikelijk ook niet om over naar huis te schrijven. Neem ook niet teveel aan van wildvreemden die zichzelf als alwetend internetpsychiater hebben bekroond.

Het enige wat je kan doen is haar steunen en motiveren om van het normale zorgaanbod gebruik te maken, het betrekken van de ouders lijkt mij bovendien ook geen slecht idee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')