Niet teveel naar de woorden kijken. Ze is gewoon 14 en het gaat slecht met d'r. Kan toch?quote:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat jij haar kunt helpen. Ik begrijp wel dat je er mee zit, maar toch moet je er van af stappen. Laat haar ouders zich druk maken om hun dochter.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:09 schreef annehuinen het volgende:
ik ben voor haar de enige vriendin aan wie ze veel durft te vertellen en ik zit erg met haar probleem. ik wil haar zo graag helpen!
Zoiets heet pubertijd.quote:
quote:Op maandag 11 juni 2012 17:23 schreef Angel-Joy het volgende:
Ouders > leraar/lerares > huisarts > therapeut/psycholoog > problem solved > iedereen blij.
Depressiviteit is iets totaal anders.quote:
Dan moet ze even wachten, en als het dringend is, dan is er helemaal geen wachtrij.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:28 schreef annehuinen het volgende:
ze is al naar huisarts(en) en psychologen geweest maar overal is een oneindig lange wachtrij, en het helpt allemaal niet veel. ja, ze is 14 en zwaar depressief, heeft een burnout gehad en is altijd moe, slaapt slecht, eet (bijna) niet meer...
haar ouders hebben al bijna alles gedaan.
Zo te lezen heeft ze gewoon last van extreme heimwee. Dat zal de psych ook zeggen.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:29 schreef Stoffoasje het volgende:
[..]
Depressiviteit is iets totaal anders.
Je kan niet depressief zijn als nog niet voor de helft weet hoe de wereld in mekaar zit.
Wat denk je dat we zijn? Tovenaars? Sorry meid, maar als haar ouders, huisarts en psycholoog haar niet kunnen helpen, kunnen we dat ook niet.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:37 schreef annehuinen het volgende:
de psycholoog&huisarts hebben haar zwaar depressief "verklaard". waarschijnlijk heeft ze slaapproblemen omdat ze depressief is of andersom. en daarom eet ze ook niet. ik hoop dat jullie met tips komen om haar weer te helpen...
Lekker dubbel, ze weet zelf niet eens wat ze wilt.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:40 schreef annehuinen het volgende:
ja, ze heeft erg heimwee naar engeland en vriendinnen, er is ook voorgestelt om daar weer heen te verhuizen of naar een soort kostschool te gaan maar dat mag ze pas vanaf haar 16e van haar ouders, dus gaat ze naar een school met engelse kinderen die hier pas zijn komen wonen. dat wilt ze niet omdat ze eindelijk een paar vriendinnen heeft...(maar toch gaat ze daar wel heen)
quote:Op maandag 11 juni 2012 17:28 schreef annehuinen het volgende:
ze is al naar huisarts(en) en psychologen geweest maar overal is een oneindig lange wachtrij, en het helpt allemaal niet veel. ja, ze is 14 en zwaar depressief, heeft een burnout gehad en is altijd moe, slaapt slecht, eet (bijna) niet meer...
haar ouders hebben al bijna alles gedaan.
Tuurlijk.quote:
ik heb ook al voorgestelt of ze misschien iets als meditatie moest doen maar daar ziet ze het nut niet van in. daarom probeert ze het ook niet, en ik kan haar ook niet dwingen...quote:Op maandag 11 juni 2012 17:40 schreef scrub_nurse het volgende:
wie heeft er op haar 14e nog dezelfde vriendinnetjes dan op haar 8e? Bijna niemand, dus dat is een argument waar je het eens met haar over kan hebben. Waarschijnlijk heeft dat meer te maken met de manier waarop ze weg is moeten gaan uit haar vertrouwde omgeving.
een burnout op je 14e lijkt me sterk,wie heeft daar deze term aan gegeven?
Zij zal actief op zoek moeten naar manieren om het leven aantrekkelijker te gaan vinden. Inderdaad bijvoorbeeld een sport die ze leuk vindt,eventueel samen met jou?
Zoek eens naar stemgeleide meditaties om haar te kunnen laten ontspannen en dus misschien ook beter te kunnen laten slapen. Mij hielpen de brainsessions van Ad Visser altijd erg goed,zijn nog te vinden op allerlei torrentsites.
Jij gaat haar probleem niet kunnen oplossen.je kunt er hooguit voor haar zijn. Naar haar luisteren als ze wil praten en proberen leuke dingen te vinden die zij ook leuk vindt.
Succes!
Wel grappig dat de psych haar dus wel zwaar depressief heeft verklaard, en dat users hier de TS belachelijk lijken te maken om die uitspraak, welke dus gewoon klopt. Alsof je op je 14e niet depressief zou kunnen zijn, wake up and smell the coffee.quote:
Waarom ziet ze het nut er niet van in? Dat kan ze toch pas weten als ze het heeft geprobeerd? Ze is niet die enige die zich zo voelt. Misschien zou je haar duidelijk kunnen maken dat je je zorgen maakt en dat je bang bent haar kwijt te raken. Laat vooral blijken dat je om haar geeft, wie weet put ze daar nog motivatie uit.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:45 schreef annehuinen het volgende:
[..]
ik heb ook al voorgestelt of ze misschien iets als meditatie moest doen maar daar ziet ze het nut niet van in. daarom probeert ze het ook niet, en ik kan haar ook niet dwingen...
quote:Op maandag 11 juni 2012 17:47 schreef DroogDok het volgende:
TS laat zich voor het karretje van 1 of andere huilie spannen. Niet aan beginnen en leuke vriendinnen zoeken.
Nou nou, nu moet je mij heus niet aanvallen.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:46 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Wel grappig dat de psych haar dus wel zwaar depressief heeft verklaard, en dat users hier de TS belachelijk lijken te maken om die uitspraak, die dus gewoon klopt. Alsof je op je 14e niet depressief zou kunnen zijn, wake up and smell the coffee.
En je schiet er niks mee op om aan die uitspraak te gaan lopen twijfelen in een topic waar een 14 jarig meisje zich zorgen maakt om haar vriendin.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:52 schreef Stoffoasje het volgende:
[..]
Nou nou, nu moet je mij heus niet aanvallen.
Psychiaters kunnen heel wat uitspraken doen hoor, geloof me.
Uiteraard kan dit gewoon, meneer de internetsjamaan.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:29 schreef Stoffoasje het volgende:
[..]
Je kan niet depressief zijn als nog niet voor de helft weet hoe de wereld in mekaar zit.
Komt ook door de depressie natuurlijk. Maar het is niet onmogelijk om uit een depressie te komen zonder medicijnen. Sterkte in ieder geval.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:52 schreef annehuinen het volgende:
ze ziet het nut er niet van in omdat ze depressief is, ze wilt het niet proberen omdat ze denkt dat het toch maar zinloos is. ze probeert het gewoon niet
Depressief als "neerslachtig voelen" kan inderdaad. Maar dat ligt aan de puberteit.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:57 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Uiteraard kan dit gewoon, meneer de internetsjamaan.
hoe weet jij dat nouquote:Op maandag 11 juni 2012 17:59 schreef Stoffoasje het volgende:
[..]
Depressief als "neerslachtig voelen" kan inderdaad. Maar dat ligt aan de puberteit.
Maar een echte klinische depressie is het niet.
Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen...quote:Op maandag 11 juni 2012 17:59 schreef Stoffoasje het volgende:
[..]
Depressief als "neerslachtig voelen" kan inderdaad. Maar dat ligt aan de puberteit.
Waar baseer je dat in vredesnaam op? Je kan als jongere echt wel klinisch depressief zijn.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:59 schreef Stoffoasje het volgende:
[..]
Sterker nog, alleen verkeersongevallen eisen meer levens dan zelfdoding onder jongeren. Het lijkt wel een taboe te zijn, terwijl het eigenlijk steeds vaker voorkomt.quote:Op maandag 11 juni 2012 18:02 schreef Isabeau het volgende:
Je ziet hier al duidelijk dat 14 jaar & een depressie niet wordt geaccepteerd en vooral heel erg gebagatelliseerd wordt (pubertijd! huilie!). Mocht dit in je eigen omgeving voorkomen dan stel ik voor dat je het met andere ogen bekijkt, want het komt wel degelijk voor en er zijn wel degelijk tieners die daarom zelfmoord plegen. Wel een beetje kut hè, als niemand je geloofde en alleen maar riep dat je aan het puberen bent
Zeker waar.quote:Verder wil ik anne een knuffel geven, want het is superlief dat je je zorgen om haar maakt, maar laat je je er niet teveel in meezuigen. Je kan niet meer doen dan een goede vriendin zijn. De rest is aan de hulpverleners.
Dat geblaat is doorgaans gebaseerd op 'dat vind ik zo!' en dus volkomen onnozel en onwetend. Zulke mensen zouden er goed aan doen hun ongefundeerde mening voor zich te houden in een topic van een meisje dat worstelt met een serieus probleem.quote:Op maandag 11 juni 2012 18:03 schreef -Strawberry- het volgende:
Waar baseer je dat in vredesnaam op? Je kan als jongere echt wel klinisch depressief zijn.
Op je 14e kan je ook dood willen. Is dat niet ernstig genoeg?quote:Op maandag 11 juni 2012 17:59 schreef Stoffoasje het volgende:
[..]
Het is sowieso een mis perceptie dat je als kind niet depressief kan zijn.quote:Op maandag 11 juni 2012 19:26 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Op je 14e kan je ook dood willen. Is dat niet ernstig genoeg?
is depressie objectief aantoonbaar door bijvoorbeeld bepaalde stoffen in het lichaam te meten?quote:Op maandag 11 juni 2012 19:30 schreef mangler_fcu het volgende:
[..]
Het is sowieso een mis perceptie dat je als kind niet depressief kan zijn.
Nee het is een psychische aandoening niet een lichamelijke, het kan overigens wel lichamelijk klachten veroorzaken.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:13 schreef DroogDok het volgende:
[..]
is depressie objectief aantoonbaar door bijvoorbeeld bepaalde stoffen in het lichaam te meten?
dat dacht ik al, dan is het lastig objectief vast te stellen helemaal bij een recalcitrante puber die sowieso al nergens zin in heeft.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:21 schreef mangler_fcu het volgende:
[..]
Nee het is een psychische aandoening niet een lichamelijke, het kan overigens wel lichamelijk klachten veroorzaken.
Dat iets lastig is om vast te stellen betekend niet dat het niet kan en dat iets niet 'objectief' vast te stellen is betekend niet dat het niet bestaat.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:33 schreef DroogDok het volgende:
[..]
dat dacht ik al, dan is het lastig objectief vast te stellen helemaal bij een recalcitrante puber die sowieso al nergens zin in heeft.
Dat het niet direct te meten valt, betekent niet dat het niet grotendeels objectief vast te stellen valt. Daar zijn voldoende (wetenschappelijke!) methoden voor. Het zal vast fout gaan, net zoals een huisarts wel eens foute diagnoses doet. Maar eerlijk gezegd lijkt mij het onderscheid tussen een recalcitrante puber en een depressieve puber niet zo moeilijk te maken.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:33 schreef DroogDok het volgende:
[..]
dat dacht ik al, dan is het lastig objectief vast te stellen helemaal bij een recalcitrante puber die sowieso al nergens zin in heeft.
Misschien door slaapgebrek? Als ze dat vroeger ook al had zou het kunnen.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:44 schreef June. het volgende:
Alleen het horen en zien van dingen die er in werkelijkheid niet zijn past natuurlijk niet echt bij een depressie. Het kan wel, bij een zeer ernstige depressie, maar als je zegt dat ze dat vanaf kleins af aan ook al heeft is dat wel gek. Misschien is er dan toch meer aan de hand dan alleen een depressie, is ze al naar de huisarts geweest?
Ik zeg ook niet dat het niet kan, je kunt best in een psychotische depressie zitten, maar ik vind het toch wel raar. Behalve aan een depressie zou je ook nog kunnen denken aan een schizoaffectieve stoornis of schizofrenie bijvoorbeeld, maar daarvoor moet je degene zien en natuurlijk nog veel meer informatie hebben. Raad haar eens aan nog eens naar de huisarts te gaan?quote:Op maandag 11 juni 2012 21:45 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Misschien door slaapgebrek? Als ze dat vroeger ook al had zou het kunnen.
Schizofrenie en soortgelijke stoornissen in dat spectrum openbaren zich meestal later (jonge volwassenheid), voor zover ik weet.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:56 schreef June. het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het niet kan, je kunt best in een psychotische depressie zitten, maar ik vind het toch wel raar. Behalve aan een depressie zou je ook nog kunnen denken aan een schizoaffectieve stoornis of schizofrenie bijvoorbeeld, maar daarvoor moet je degene zien en natuurlijk nog veel meer informatie hebben. Raad haar eens aan nog eens naar de huisarts te gaan?
I know, maar ze is nu toch ook 14quote:Op maandag 11 juni 2012 22:13 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Schizofrenie en soortgelijke stoornissen in dat spectrum openbaren zich meestal later (jonge volwassenheid), voor zover ik weet.TS kan sowieso beter niet al te veel stilstaan bij de diagnostische aspecten van de problemen van haar vriendin, dat is meer iets voor hulpverleners. Gewoon er zijn voor haar als vriendin, meer kan je niet doen.
Zeker niet als zij zelf niet wil.
Haha ja dat snap ik, heb ik zelf ook wel. Maar slechts 4% van de mensen met schizofrenie is jonger dan 15. Kleine kans dus, echter niet onmogelijk.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:45 schreef June. het volgende:
[..]
I know, maar ze is nu toch ook 14En inderdaad, je hebt gelijk., maar kan mijn nieuwsgierigheid niet altijd weerstaan
En dit is het grote probleem met depressieve mensen proberen te helpen: je raakt in een patroon. Jij oppert een idee, en zij schieten het af. Het wordt een soort kleiduif-schieten, of paintballen, ofzo. Vraag eens aan haar wat zij vind dat ze kan doen om het leven leuk te maken. Het moet namelijk van de persoon zelf komen.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:52 schreef annehuinen het volgende:
ze ziet het nut er niet van in omdat ze depressief is, ze wilt het niet proberen omdat ze denkt dat het toch maar zinloos is. ze probeert het gewoon niet
Oh nee?quote:Op maandag 11 juni 2012 17:29 schreef Stoffoasje het volgende:
[..]
Ligt eraan. Depressie kan samenhangen met andere stoornissen of chemische disbalans in de hersenen ja.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:13 schreef DroogDok het volgende:
[..]
is depressie objectief aantoonbaar door bijvoorbeeld bepaalde stoffen in het lichaam te meten?
quote:Op maandag 11 juni 2012 17:47 schreef DroogDok het volgende:
TS laat zich voor het karretje van 1 of andere huilie spannen. Niet aan beginnen en leuke vriendinnen zoeken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |