Dat kan bijna altijd wel, maar mede doordat de ouders vaak ook de verzorgers zijn. Ik denk dat genen en opvoeding een dusdanige wisselwerking hebben dat het moeilijk is er zo maar 1 te kunnen veranderen en daarmee iemand gericht beïnvloeden.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:11 schreef Vaith het volgende:
Maar is het dan aan te nemen dat erfelijke kenmerken een veel grotere invloed heeft?
Dat zou betekenen dat je de persoonlijkheid van kinderen al kan inschatten aan de hand van de ouders.
Dus de mensen die bijv. posten op FOK m.b.t. weinig sociale vaardigheden hebben dan ook sociaal incompetente ouders?quote:Op maandag 11 juni 2012 17:13 schreef RoBo87 het volgende:
[..]
Dat kan bijna altijd wel, maar mede doordat de ouders vaak ook de verzorgers zijn. Ik denk dat genen en opvoeding een dusdanige wisselwerking hebben dat het moeilijk is er zo maar 1 te kunnen veranderen en daarmee iemand gericht beïnvloeden.
Het nut van neuroticisme, bijvoorbeeld angst, heeft niet eens zoveel jaar geleden wel nut gehad. Zoals angsten voor spinnen, slangen, maar ook sociale angsten hebben ook nut gehad. Ik zal er morgen uitgebreider op in gaan.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 00:13 schreef Keep_Walking het volgende:
Wat ik een nog interessanter vind om over te denken, is waarom bepaalde persoonlijkheidskenmerken (nog) bestaan.
Ik heb bijvoorbeeld ooit een bericht gelezen over de nut van introversie en dat vond ik wel interessant om te lezen!
Maar ook de nut van neuroticisme is interessant om te weten.
Ben benieuwdquote:Op dinsdag 12 juni 2012 00:17 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
Het nut van neuroticisme, bijvoorbeeld angst, heeft niet eens zoveel jaar geleden wel nut gehad. Zoals angsten voor spinnen, slangen, maar ook sociale angsten hebben ook nut gehad. Ik zal er morgen uitgebreider op in gaan.
Jawel, maar persoonlijkheid veranderd heel weinig na je dertigste. En het grootste gedeelte van je persoon ligt vast op 7de jaar.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 00:19 schreef kingtoppie het volgende:
Jij maakt geen ontwikkelingen mee in je leven?
Ligt eraan wat jij als ''je persoon'' definieerd.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 00:20 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Jawel, maar persoonlijkheid veranderd heel weinig na je dertigste. En het grootste gedeelte van je persoon ligt vast op 7de jaar.
dynamic systems theory is nu weer helemaal hip!quote:Op dinsdag 12 juni 2012 00:28 schreef Plantagehouder het volgende:
Het hele idee van een 'tabula rasa' is toch allang dood?
Het nut van neuroticisme, bijvoorbeeld angst, heeft niet eens zoveel jaar geleden wel nut gehad. Zoals angsten voor spinnen, slangen, maar ook sociale angsten hebben ook nut gehad. Ik zal er morgen uitgebreider op in gaan.;quote:
Maar het lijkt me dat dit soort angst genetisch is bepaald? Of is angst iets wat wordt aangeleerd door je omgeving? Angst kan immers erg irrationeel zijn.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 19:15 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
Het nut van neuroticisme, bijvoorbeeld angst, heeft niet eens zoveel jaar geleden wel nut gehad. Zoals angsten voor spinnen, slangen, maar ook sociale angsten hebben ook nut gehad. Ik zal er morgen uitgebreider op in gaan.;
Sommige angsten die bij neuroticisme voorkomen, hebben zeker wel nut gehad.
Angsten die bij veel mensen voorkomen zoals een spinnen/slangenfobie en hoogtevrees etc. heeft ooit nut gehad. Vroeger (precies de jaar tallen weet ik niet) waren er (meer) giftige slangen en spinnen, vandaar dat er een angst over is ontstaan. Hoogtevrees kan in principe ook nut hebben, hoe hoger je ergens op staat, hoe dodelijker de val is, hoe meer je moet opletten. Dat opletten zet zich dus om in angst.
Hier wordt het wat uitgebreider uitgelegd;
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/23865-waarom-zijn-zoveel-mensen-bang-voor-spinnen-en-slangen.html
Ik noemde in mijn vorige post ook 'sociale angst' maar hier heb ik eigenlijk niks over gelezen wat wetenschappelijk onderbouwd is. Ik kan me wel voorstellen dat die ook ooit nut hebben gehad. Maar als je het op die manier bekijkt kan dat met alles.
Volgens de wetenschap komt de oorsprong van dit soort angsten wel van buiten af, dus de omgeving en door de genen (evolutie) worden ze doorgegeven, daar heb je gelijk in. Nu zijn deze angsten wel irrationeel.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 20:14 schreef Vaith het volgende:
[..]
Maar het lijkt me dat dit soort angst genetisch is bepaald? Of is angst iets wat wordt aangeleerd door je omgeving? Angst kan immers erg irrationeel zijn.
Vind ik moeilijk om te zeggen. Ik zie de genen als de aanleg die een persoon heeft, maar of dat er ook uit komt is afhankelijk van de omgeving. Je zou wel kunnen stellen dat je de kans dat een kind een bepaalde persoonlijkheid krijgt aan de hand van de ouders zou kunnen inschatten. Maar het blijft slechts een kans.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:11 schreef Vaith het volgende:
Maar is het dan aan te nemen dat erfelijke kenmerken een veel grotere invloed heeft?
Dat zou betekenen dat je de persoonlijkheid van kinderen al kan inschatten aan de hand van de ouders.
In theorie, geen idee. In de praktijk blijven de belangrijkste persoonlijkheidstrekken (Big Five oid) redelijk stabiel gedurende iemands leven. Daar zijn wel onderzoeken van bij groepen mensen in verschillende levensfasen. Maar het verschilt ook per persoonlijkheidstrek. Als iemand extravert is in zijn/haar jeugd, is dat een betere voorspeller voor hoe zo iemand is in de volwassenheid dan dacht ik neuroticisme, wat doorgaans minder wordt.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:31 schreef Keep_Walking het volgende:
En tot hoever is persoonlijkheid te veranderen?
Van mijn ouders.. Zijn de kinderen allemaal HEEEEEL anders qua persoonlijkheid.quote:Op woensdag 13 juni 2012 00:43 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Vind ik moeilijk om te zeggen. Ik zie de genen als de aanleg die een persoon heeft, maar of dat er ook uit komt is afhankelijk van de omgeving. Je zou wel kunnen stellen dat je de kans dat een kind een bepaalde persoonlijkheid krijgt aan de hand van de ouders zou kunnen inschatten. Maar het blijft slechts een kans.
Dat kan natuurlijk, al is het wel ongewoon. Maar ik weet wel dat het soms moeilijk beoordelen is. Misschien hebben jullie qua persoonlijkheid meer gemeen dan jullie denken.quote:Op woensdag 13 juni 2012 01:24 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Van mijn ouders.. Zijn de kinderen allemaal HEEEEEL anders qua persoonlijkheid.
Nope.quote:Op woensdag 13 juni 2012 01:30 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk, al is het wel ongewoon. Maar ik weet wel dat het soms moeilijk beoordelen is. Misschien hebben jullie qua persoonlijkheid meer gemeen dan jullie denken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |