En ik bij LPG ook niet.quote:Op maandag 11 juni 2012 18:26 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Niks fabeltje.
Heb jaaaaren terug (toen de diesel nog 0.65,- was) hetzelfde geconstateerd. Bij de witte pomp reed ik structureel 50km minder op een tank. Ik heb dit wel 20 keer getest en steeds was de uitkomst hetzelfde.
Bij benzine heb ik het overigens nooit geconstateerd.
ik geloofde eerst ook nooit dat er verschil in zat,...zal je punten probeerden te aanvallen:quote:Op dinsdag 12 juni 2012 09:56 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Geweldig dat dit soort fabels maar blijven voortbestaan. Zelfs de grote merken met premium-brandstoffen kunnen niet wetenschappelijk aantonen dat die brandstoffen zorgen voor zuiniger rijden of zelfs een schonere verbranding. Als hiervoor harde bewijzen waren zouden ze dit natuurlijk vermelden, de beste reclame voor het product.
Die fluctuaties in verbruik kun je beter zoeken in temperatuur, luchtvochtigheid, windkracht en -richting, bandenspanning, humeur, soort muziek op de radio etc.
Als je denkt dat dat vergezocht is ben je goed beïnvloed door de marketing van de raffinaderijen.
Tango behoort tot Kuwait Petroleum, oftewel Q8 met een eigen raffinaderij in de Botlek, dat daar Shell vloeistof geleverd wordt, lijkt mij heel sterk. Dat er Shell opstaat, wil overigens nog niet zeggen dat dat er ook in zit. Schenk Tanktransport rijdt voor vrijwel alle tankstations in Nederland en die wisselen nog wel eens, tot woede van de merken, een trailertje uit. Het is tenslotte maar een sticker wat erop zit,quote:Op dinsdag 12 juni 2012 11:52 schreef davidov2009 het volgende:
En wel eens gezien wat voor tankwagens de Tinq, Tango etc. bevoorraden? Shell wagens.
dit lijkt me gewoon een hele goede verklaringquote:Op dinsdag 12 juni 2012 12:22 schreef heyhallodaar het volgende:
[..]
Tango behoort tot Kuwait Petroleum, oftewel Q8 met een eigen raffinaderij in de Botlek, dat daar Shell vloeistof geleverd wordt, lijkt mij heel sterk. Dat er Shell opstaat, wil overigens nog niet zeggen dat dat er ook in zit. Schenk Tanktransport rijdt voor vrijwel alle tankstations in Nederland en die wisselen nog wel eens, tot woede van de merken, een trailertje uit. Het is tenslotte maar een sticker wat erop zit,
Alle benzine die in Nederland geleverd wordt, is kwalitatief goed. Er zijn echter betere, namelijk die van de verschillende A-merken. Die voegen additieven toe en dat is ook het toverwoord in deze. Daardoor is de overige benzine niet slecht, die van A-merken is gewoon beter. En hoeveel beter, ligt weer helemaal aan je auto. Kun je geen algehele stelregel op loslaten, sommige maakt het helemaal niet uit, andere, meer fijngevoelige motoren, juist des te meer. Sommige A-merken leveren ook zelf B-merken, echter dan zonder additieven.
Dat merk ik zelf, maar nog belangrijker, dat heeft een hooggeplaatste medewerker van een benzineboer mij ook gewoon aangegeven. En dat was er juist eentje van de low-budget jongens...
Wat zijn die additieven, wat doen die additieven? Er is geen enkele raffinaderij die beweringen doet op basis van empirisch verkregen gegevens. Als ze kunnen aantonen dat die brandstof in vergelijking met brandstof B in situatie X, Y% meer koppel/minder brandstofconsumptie als resultaat geeft, dan kun je het ergens over hebben. Nu komen ze niet verder dan vage marketingtermen als 'efficiënt, schoon'.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 12:22 schreef heyhallodaar het volgende:
[..]
Alle benzine die in Nederland geleverd wordt, is kwalitatief goed. Er zijn echter betere, namelijk die van de verschillende A-merken. Die voegen additieven toe en dat is ook het toverwoord in deze. Daardoor is de overige benzine niet slecht, die van A-merken is gewoon beter. En hoeveel beter, ligt weer helemaal aan je auto. Kun je geen algehele stelregel op loslaten, sommige maakt het helemaal niet uit, andere, meer fijngevoelige motoren, juist des te meer. Sommige A-merken leveren ook zelf B-merken, echter dan zonder additieven.
we hebben het nu enkel over euro95quote:Op dinsdag 12 juni 2012 13:38 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Wat zijn die additieven, wat doen die additieven? Er is geen enkele raffinaderij die beweringen doet op basis van empirisch verkregen gegevens. Als ze kunnen aantonen dat die brandstof in vergelijking met brandstof B in situatie X, Y% meer koppel/minder brandstofconsumptie als resultaat geeft, dan kun je het ergens over hebben. Nu komen ze niet verder dan vage marketingtermen als 'efficiënt, schoon'.
Kijk maar eens de aflevering van Keuringsdienst van Waarde om een idee te krijgen.
Over euro95 werd hierboven opgemerkt dat de A-merken hier additieven indoen waardoor de benzine 'beter' (op welk vlak) is dan die van de witte pomp/B-merken. Dat die additieven misschien niet dezelfde zijn als die in V-power maakt voor de argumentatie niet uit. Punt blijft; waar zijn de bewijzen en hoe weet je zeker dat het ook hier niet gaat om een placebo-effect.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:35 schreef YebCar het volgende:
[..]
we hebben het nu enkel over euro95
en niet het andere spul he
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 | 9 . Fysische en chemische eigenschappen Onder: 0.6% Boven: 8% Explosielimieten Vlampunt Open kroes: <-20°C (<-4°F) [Cleveland.] Kleur Kleurloos tot lichtgeel. Fysische toestand Vloeistof. Geur Benzine Dampdichtheid 3 tot 4 [Lucht = 1] Dampspanning 45 tot 95 kPa (337 tot 712 mm Hg) op 37.8°C Algemene informatie Voorkomen Belangrijke informatie met betrekking tot de gezondheid, de veiligheid en het milieu 30 tot 210°C (86 tot 410°F) 720 tot 775 kg/m3 (0.72 tot 0.775 g/cm3 Dichtheid ) op 15°C Oplosbaarheid Zeer licht oplosbaar in water Kookpunt / bereik Verdelingscoëfficiënt Het product is beter oplosbaar in octanol; log(octanol/water) >3 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 | Dichtheid bij 15°C kg/l 0,755 Kleur helder en doorzichtig Research Octaangetal (RON) 95.0 min. Motor Octaangetal (MON) 85.0 min. Zwavelgehalte mg/kg 10 max. Loodgehalte g/l 0.005 max. Aromaatgehalte % 42 max. Benzeengehalte % 1 max. Kopercorrosietest 3 u. bij 50°C 1 max. Dampspanning R.V.P. bij 37,8°C winter kPa 65 min. 95 max. zomer kPa 45 min. 60 max. Destillatietraject: 70°C, E70, Zomer vol.% 20 min. 48 max. 70°C, E70, Winter vol.% 22 min. 50 max. 100°C, E100 vol.% 46 min. 71 max. 150°C, E150 vol.% 75 min. Eind kookpunt °C 210 Residue vol.% 2 Zuurstofgehalte % (m/m) 2,7 max. Zuurstofhoudende Componenten: Methanol vol.% 3 max. Ethanol vol.% 5 max. Iso-propyl alcohol vol.% 10 max. Iso-butyl alcohol vol.% 10 max. Tert-butyl alcohol vol.% 7 max. Tert-butyl alcohol vol.% 15 max. Overige vol.% 10 max |
Geen verschil.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:35 schreef YebCar het volgende:
[..]
we hebben het nu enkel over euro95
en niet het andere spul he
quote:Op dinsdag 12 juni 2012 11:52 schreef davidov2009 het volgende:
Ooit wel eens met oliewereldje kennisgemaakt? Gaat nogal veel geld in om. Als pompstations werden toegestaan minderwaardig slootwater als Euro95 aan te prijzen, kan je daar aardig aan verdienen (enerzijs lagere inkoopprijs, anderzijds zullen mensen meer moeten tanken). Er zijn heel strikte kwaliteitscontroles op alle brandstoffen die de EU ingevoerd worden. Het octaangehalte en de energetische waarde worden gecontroleerd. Additieven zijn inderdaad toegestaan, de meeste 'premium brandstoffen' zijn Euro95~97+dure rommel.
En wel eens gezien wat voor tankwagens de Tinq, Tango etc. bevoorraden? Shell wagens. Bij mij schuin tegenover zit een budget pomp, de Shell tankwagen rijdt daarna zo'n 1000 meter verder naar het Shell station en levert daar dezelfde Euro95 af.
Tamoil krijgt ook haar brandstoffen van BP en Shell, laatst nog in opspraak geweest vanwege de ellende in Libie: http://www.tankpro.nl/ond(...)ot-door-shell-en-bp/
Dat er verschillen zitten tussen 95/98 of andere gehaltes spreekt voor zich, motorafhankelijk zal die op een ander octaangehalte beter/slechter lopen.
En hier heb ik een plaatje van een banaan. Ik weet niet in hoeverre dit relevant is voor het verbruik.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:00 schreef YebCar het volgende:
heb even de produktsheets van tamoil en bp erbij gehaald
en ik weet niet hoever deze mee spelen in het verbruikt (bv dichtheid van benzine) en tot hoever deze nauwkeurig is.
bp
[ code verwijderd ]
en tamoil
[ code verwijderd ]
En hier heb ik een plaatje van linedancers. Ik weet niet in hoeverre dit relevant is voor het verbruik.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:05 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
En hier heb ik een plaatje van een banaan. Ik weet niet in hoeverre dit relevant is voor het verbruik.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:05 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
En hier heb ik een plaatje van een banaan. Ik weet niet in hoeverre dit relevant is voor het verbruik.
[ afbeelding ]
In mijn posts staan verschillende sublieme argumenten, jij bent aan zet. Twee sets van onvergelijkbare gegevens posten zonder begeleidend commentaar is nou niet echt een bijdrage aan de discussie.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:47 schreef YebCar het volgende:
[..]geef eens een goed argument ipv jouw anale speeltje te posten?
en dit
http://nos.nl/artikel/233(...)eranties-tamoil.html
er zijn dus maar 9 tamoils die van shell hun brandstof krijgen. Dus het kan best dat ze 1 van de tamoils bij jou leveren, maar dus niet bij alle......
De dichtheid van tamoil valt binnen het interval dat bp aangeeft. Geen significant verschil dus. Dan is een plaatje van een banaan wel redelijk subliem ja.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:55 schreef YebCar het volgende:
er stond b.v. de benzinedichtheid...
daar staan duidelijke variabelen. Bij de een een vaste en bij de ander een variabele. Met andere woorden een verschil in dichtheid in beide euro95? Ik ben geen expert op dat gebied en jij waarschijnlijk ook niet. Vandaar dat ik het post en het vraag...en jouw geniale tegenpost is een banaan. Dat is jouw sublieme post blijkbaar
ahaquote:Op dinsdag 12 juni 2012 16:08 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
De dichtheid van tamoil valt binnen het interval dat bp aangeeft. Geen significant verschil dus. Dan is een plaatje van een banaan wel redelijk subliem ja.
Goed opgemerkt. Ik geloof dat pompstations zelf ook geeikt zijn, maar of dat is om dit soort verschillen op te vangen weet ik niet.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 16:20 schreef YebCar het volgende:
[..]
aha
dus 720kg-775kg per kuub of precies 750kg per kuub vind jij dus geen "groot" verschil
dus als je elke keer benzine tankt met een dichtheid van 775 en een laatste tankbeurt met een dichtheid van 720kg zou je geen verschil moeten merken??
op een vrachtwagentank (tis maar dat dat een diesel is, maar neem even aan dat het een benzinetank is) zou je dus op een volle tank 35-45kg schelen....kan mij niet voorstellen dat het geen invloed zou hebben.
Dat is toch een variabel van 5-7%.
Ach, het gemiddelde van dat interval is 747,5, dat scheelt bijna niks met 750. Geneuzel in de marge.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 16:20 schreef YebCar het volgende:
[..]
aha
dus 720kg-775kg per kuub of precies 750kg per kuub vind jij dus geen "groot" verschil
dus als je elke keer benzine tankt met een dichtheid van 775 en een laatste tankbeurt met een dichtheid van 720kg zou je geen verschil moeten merken??
op een vrachtwagentank (tis maar dat dat een diesel is, maar neem even aan dat het een benzinetank is) zou je dus op een volle tank 35-45kg schelen....kan mij niet voorstellen dat het geen invloed zou hebben.
Dat is toch een variabel van 5-7%. Dus eigenlijk kan je wel zeggen dat elke euro95 tankbeurt bij de BP een variabel gewicht heeft met een verschil van 5-7% en in het slechte geval (als dichtheid inderdaad invloed heeft op de prestaties) een verschil kan maken van 7% van de kilometrage die je kan rijden
het omrekenen naar de vrachtwagen is slechts een makkelijk voorbeeld (tank van bijna een m3)quote:Op dinsdag 12 juni 2012 16:28 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Ach, het gemiddelde van dat interval is 747,5, dat scheelt bijna niks met 750. Geneuzel in de marge.
Of tank jij altijd op het koudste moment van de dag? De brandstof is dan dichter, scheelt toch al weer een paar procentjes.
Daarbij kan je deze gegevens niet vergelijken, dus om dan om te gaan rekenen naar vrachtwagens die benzine tanken (???) lijkt me wat vreemd.
Nu doe je talloze aannames die nergens op zijn gebaseerd. Je rekent naar jouw veronderstellingen toe.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 16:36 schreef YebCar het volgende:
[..]
het omrekenen naar de vrachtwagen is slechts een makkelijk voorbeeld (tank van bijna een m3)
maar het verschil in percentage blijft natuurlijk gelijk bij 1 liter of bij 100000 liter
namelijk een variabel van 7%. Ik neem aan dat de massa van de dichtheid gemeten wordt bij de opslag van de tanks en niet als ze geleverd worden.
stel (dit is wel vergezocht) dat ze bij de opslag van shell bv bij opslag 1,2 en 3 meten dat de dichtheid is van 775 , dat deze benzine dan naar de shell's gaan
en bij opslag 4 meten ze een dichtheid van 730 dat deze dan naar de tamoils gaan.
Voor buitenstaanders komen ze dan van dezelfde opslag en rijden in dezelfde bevoorradingswagens, maar intern weten ze gewoon dat het benzine is met een lagere dichtheid.
Iedereen is blij....tankers bij de tamoil(die denken dat ze goedkope benzine tanken)
tankers bij de shell (die gewoon een hogere dichtheid hebben)
shell zelf (die hun slechtere produkt gewoon kunnen afleveren als A kwaliteit)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |