abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 juni 2012 @ 21:06:49 #26
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_112757614
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 18:26 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Niks fabeltje.

Heb jaaaaren terug (toen de diesel nog 0.65,- was) hetzelfde geconstateerd. Bij de witte pomp reed ik structureel 50km minder op een tank. Ik heb dit wel 20 keer getest en steeds was de uitkomst hetzelfde.

Bij benzine heb ik het overigens nooit geconstateerd.
En ik bij LPG ook niet.
  maandag 11 juni 2012 @ 21:21:27 #27
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_112758641
Normaliter doe ik ongeveer 1 op 18 à 18.5, van de week voor het eerst bij een Tamoil getankt; 1 op 19.4.. zal wel zuinig gereden hebben, was nog 2 dagen kutweer met veel wind ook :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 12 juni 2012 @ 09:56:51 #28
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_112777008
Geweldig dat dit soort fabels maar blijven voortbestaan. Zelfs de grote merken met premium-brandstoffen kunnen niet wetenschappelijk aantonen dat die brandstoffen zorgen voor zuiniger rijden of zelfs een schonere verbranding. Als hiervoor harde bewijzen waren zouden ze dit natuurlijk vermelden, de beste reclame voor het product.

Die fluctuaties in verbruik kun je beter zoeken in temperatuur, luchtvochtigheid, windkracht en -richting, bandenspanning, humeur, soort muziek op de radio etc.

Als je denkt dat dat vergezocht is ben je goed beïnvloed door de marketing van de raffinaderijen.
pi_112780134
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 09:56 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Geweldig dat dit soort fabels maar blijven voortbestaan. Zelfs de grote merken met premium-brandstoffen kunnen niet wetenschappelijk aantonen dat die brandstoffen zorgen voor zuiniger rijden of zelfs een schonere verbranding. Als hiervoor harde bewijzen waren zouden ze dit natuurlijk vermelden, de beste reclame voor het product.

Die fluctuaties in verbruik kun je beter zoeken in temperatuur, luchtvochtigheid, windkracht en -richting, bandenspanning, humeur, soort muziek op de radio etc.

Als je denkt dat dat vergezocht is ben je goed beïnvloed door de marketing van de raffinaderijen.
ik geloofde eerst ook nooit dat er verschil in zat,...zal je punten probeerden te aanvallen:
temperatuur: afgelopen maand wisselvallig, maar de afgelopen 2 weken zelfde gebleven, en ook toen was er verschil met tamoil en bp
luchtvochtigheid : tja...niet op gelet
windkracht: afgelopen week waaide het hard ja
bandenspanning: niets aan gedaan
humeur: werkhumeur
soort muziek op de radio: draai altijd dezelfde cd op de speler.

daarnaast vertrek ik altijd om 14:00 en kom ik altijd om 14:45 aan op werk
0,0 files, rij 100 waar ik 100 mag en 120 waar ik 120 mag.
Ik ben al na 400m van mijn huis op de snelweg met maar 1 stoplicht en al na 300m vanaf de snelweg zit mijn werkgever met daartussen maar 1 rotonde. Ik rem dus eigenlijk bijna nooit :+
pi_112780844
Ooit wel eens met oliewereldje kennisgemaakt? Gaat nogal veel geld in om. Als pompstations werden toegestaan minderwaardig slootwater als Euro95 aan te prijzen, kan je daar aardig aan verdienen (enerzijs lagere inkoopprijs, anderzijds zullen mensen meer moeten tanken). Er zijn heel strikte kwaliteitscontroles op alle brandstoffen die de EU ingevoerd worden. Het octaangehalte en de energetische waarde worden gecontroleerd. Additieven zijn inderdaad toegestaan, de meeste 'premium brandstoffen' zijn Euro95~97+dure rommel.

En wel eens gezien wat voor tankwagens de Tinq, Tango etc. bevoorraden? Shell wagens. Bij mij schuin tegenover zit een budget pomp, de Shell tankwagen rijdt daarna zo'n 1000 meter verder naar het Shell station en levert daar dezelfde Euro95 af.

Tamoil krijgt ook haar brandstoffen van BP en Shell, laatst nog in opspraak geweest vanwege de ellende in Libie: http://www.tankpro.nl/ond(...)ot-door-shell-en-bp/

Dat er verschillen zitten tussen 95/98 of andere gehaltes spreekt voor zich, motorafhankelijk zal die op een ander octaangehalte beter/slechter lopen.
Killing as few patients as possible.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 12:03:38 #31
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_112781277
Bij deze discussie kan je het woord benzine ook vervangen door motorolie. Hoeveel mensen geloven nog steeds dat de olie van de hema/lidl/whatever slechter is dan die van de merken met flash verpakkingen en een groter budget voor marketing? Het zijn gewoon restpartijen die in bulk worden opgekocht en in een andere verpakking gaan. De hema olie werd eens getest, bleek gewoon Shell helix te zijn.

Je betaalt niet voor een premiumproduct, je betaalt voor de premiumbeleving.

En natuurlijk geef je dat niet toe als je premiumproducten koopt. Dan zou je toegeven dat je genaaid wordt.
pi_112782000
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 11:52 schreef davidov2009 het volgende:

En wel eens gezien wat voor tankwagens de Tinq, Tango etc. bevoorraden? Shell wagens.

Tango behoort tot Kuwait Petroleum, oftewel Q8 met een eigen raffinaderij in de Botlek, dat daar Shell vloeistof geleverd wordt, lijkt mij heel sterk. Dat er Shell opstaat, wil overigens nog niet zeggen dat dat er ook in zit. Schenk Tanktransport rijdt voor vrijwel alle tankstations in Nederland en die wisselen nog wel eens, tot woede van de merken, een trailertje uit. Het is tenslotte maar een sticker wat erop zit,

Alle benzine die in Nederland geleverd wordt, is kwalitatief goed. Er zijn echter betere, namelijk die van de verschillende A-merken. Die voegen additieven toe en dat is ook het toverwoord in deze. Daardoor is de overige benzine niet slecht, die van A-merken is gewoon beter. En hoeveel beter, ligt weer helemaal aan je auto. Kun je geen algehele stelregel op loslaten, sommige maakt het helemaal niet uit, andere, meer fijngevoelige motoren, juist des te meer. Sommige A-merken leveren ook zelf B-merken, echter dan zonder additieven.

Dat merk ik zelf, maar nog belangrijker, dat heeft een hooggeplaatste medewerker van een benzineboer mij ook gewoon aangegeven. En dat was er juist eentje van de low-budget jongens...
pi_112782272
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 12:22 schreef heyhallodaar het volgende:

[..]

Tango behoort tot Kuwait Petroleum, oftewel Q8 met een eigen raffinaderij in de Botlek, dat daar Shell vloeistof geleverd wordt, lijkt mij heel sterk. Dat er Shell opstaat, wil overigens nog niet zeggen dat dat er ook in zit. Schenk Tanktransport rijdt voor vrijwel alle tankstations in Nederland en die wisselen nog wel eens, tot woede van de merken, een trailertje uit. Het is tenslotte maar een sticker wat erop zit,

Alle benzine die in Nederland geleverd wordt, is kwalitatief goed. Er zijn echter betere, namelijk die van de verschillende A-merken. Die voegen additieven toe en dat is ook het toverwoord in deze. Daardoor is de overige benzine niet slecht, die van A-merken is gewoon beter. En hoeveel beter, ligt weer helemaal aan je auto. Kun je geen algehele stelregel op loslaten, sommige maakt het helemaal niet uit, andere, meer fijngevoelige motoren, juist des te meer. Sommige A-merken leveren ook zelf B-merken, echter dan zonder additieven.

Dat merk ik zelf, maar nog belangrijker, dat heeft een hooggeplaatste medewerker van een benzineboer mij ook gewoon aangegeven. En dat was er juist eentje van de low-budget jongens...
dit lijkt me gewoon een hele goede verklaring
ik gebruik het liefst goedkope benzine hoor....tinq/tamoil/ etc etc
maar als het verbruik daardoor toeneemt en dus ik toch meer geld kwijt ben dan toch weer naar de bp. Dit niet omdat het in mijn hoofd zit dat bp beter is, maar gewoon omdat het beter is voor mijn centen.
Zo doe ik er ook goedkope motorolie in de carter van 30 euro per 5 liter ipv castrol e.d. van 50/60 euro
  dinsdag 12 juni 2012 @ 13:38:33 #34
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_112784860
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 12:22 schreef heyhallodaar het volgende:

[..]
Alle benzine die in Nederland geleverd wordt, is kwalitatief goed. Er zijn echter betere, namelijk die van de verschillende A-merken. Die voegen additieven toe en dat is ook het toverwoord in deze. Daardoor is de overige benzine niet slecht, die van A-merken is gewoon beter. En hoeveel beter, ligt weer helemaal aan je auto. Kun je geen algehele stelregel op loslaten, sommige maakt het helemaal niet uit, andere, meer fijngevoelige motoren, juist des te meer. Sommige A-merken leveren ook zelf B-merken, echter dan zonder additieven.
Wat zijn die additieven, wat doen die additieven? Er is geen enkele raffinaderij die beweringen doet op basis van empirisch verkregen gegevens. Als ze kunnen aantonen dat die brandstof in vergelijking met brandstof B in situatie X, Y% meer koppel/minder brandstofconsumptie als resultaat geeft, dan kun je het ergens over hebben. Nu komen ze niet verder dan vage marketingtermen als 'efficiënt, schoon'.

Kijk maar eens de aflevering van Keuringsdienst van Waarde om een idee te krijgen.
pi_112787069
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 13:38 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

Wat zijn die additieven, wat doen die additieven? Er is geen enkele raffinaderij die beweringen doet op basis van empirisch verkregen gegevens. Als ze kunnen aantonen dat die brandstof in vergelijking met brandstof B in situatie X, Y% meer koppel/minder brandstofconsumptie als resultaat geeft, dan kun je het ergens over hebben. Nu komen ze niet verder dan vage marketingtermen als 'efficiënt, schoon'.

Kijk maar eens de aflevering van Keuringsdienst van Waarde om een idee te krijgen.
we hebben het nu enkel over euro95
en niet het andere spul he
  dinsdag 12 juni 2012 @ 14:40:55 #36
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_112787257
wat een kolder.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 14:43:09 #37
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_112787349
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 14:35 schreef YebCar het volgende:

[..]

we hebben het nu enkel over euro95
en niet het andere spul he
Over euro95 werd hierboven opgemerkt dat de A-merken hier additieven indoen waardoor de benzine 'beter' (op welk vlak) is dan die van de witte pomp/B-merken. Dat die additieven misschien niet dezelfde zijn als die in V-power maakt voor de argumentatie niet uit. Punt blijft; waar zijn de bewijzen en hoe weet je zeker dat het ook hier niet gaat om een placebo-effect.
pi_112788054
heb even de produktsheets van tamoil en bp erbij gehaald
en ik weet niet hoever deze mee spelen in het verbruikt (bv dichtheid van benzine) en tot hoever deze nauwkeurig is.

bp
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
9 . Fysische en chemische eigenschappen
Onder: 0.6%
Boven: 8%
Explosielimieten
Vlampunt Open kroes: <-20°C (<-4°F) [Cleveland.]
Kleur Kleurloos tot lichtgeel.
Fysische toestand Vloeistof.
Geur Benzine
Dampdichtheid 3 tot 4 [Lucht = 1]
Dampspanning 45 tot 95 kPa (337 tot 712 mm Hg) op 37.8°C
Algemene informatie
Voorkomen
Belangrijke informatie met betrekking tot de
gezondheid, de veiligheid en het milieu
30 tot 210°C (86 tot 410°F)
720 tot 775 kg/m3
(0.72 tot 0.775 g/cm3
Dichtheid ) op 15°C
Oplosbaarheid Zeer licht oplosbaar in water
Kookpunt / bereik
Verdelingscoëfficiënt Het product is beter oplosbaar in octanol; log(octanol/water) >3

en tamoil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Dichtheid bij 15°C kg/l 0,755
Kleur helder en doorzichtig
Research Octaangetal (RON) 95.0 min.
Motor Octaangetal (MON) 85.0 min.
Zwavelgehalte mg/kg 10 max.
Loodgehalte g/l 0.005 max.
Aromaatgehalte % 42 max.
Benzeengehalte % 1 max.
Kopercorrosietest 3 u. bij 50°C 1 max.
Dampspanning R.V.P. bij 37,8°C
winter kPa 65 min. 95 max.
zomer kPa 45 min. 60 max.
Destillatietraject:
70°C, E70, Zomer vol.% 20 min. 48 max.
70°C, E70,  Winter vol.% 22 min. 50 max.
100°C, E100 vol.% 46 min. 71 max.
150°C, E150 vol.% 75 min.
Eind kookpunt °C 210
Residue vol.% 2
Zuurstofgehalte % (m/m) 2,7 max.
Zuurstofhoudende Componenten:
Methanol vol.% 3 max.
Ethanol vol.% 5 max.
Iso-propyl alcohol vol.% 10 max.
Iso-butyl alcohol vol.% 10 max.
Tert-butyl alcohol vol.% 7 max.
Tert-butyl alcohol vol.% 15 max.
Overige vol.% 10 max
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:05:27 #39
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_112788262
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 14:35 schreef YebCar het volgende:

[..]

we hebben het nu enkel over euro95
en niet het andere spul he
Geen verschil.

En dit:
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 11:52 schreef davidov2009 het volgende:
Ooit wel eens met oliewereldje kennisgemaakt? Gaat nogal veel geld in om. Als pompstations werden toegestaan minderwaardig slootwater als Euro95 aan te prijzen, kan je daar aardig aan verdienen (enerzijs lagere inkoopprijs, anderzijds zullen mensen meer moeten tanken). Er zijn heel strikte kwaliteitscontroles op alle brandstoffen die de EU ingevoerd worden. Het octaangehalte en de energetische waarde worden gecontroleerd. Additieven zijn inderdaad toegestaan, de meeste 'premium brandstoffen' zijn Euro95~97+dure rommel.

En wel eens gezien wat voor tankwagens de Tinq, Tango etc. bevoorraden? Shell wagens. Bij mij schuin tegenover zit een budget pomp, de Shell tankwagen rijdt daarna zo'n 1000 meter verder naar het Shell station en levert daar dezelfde Euro95 af.

Tamoil krijgt ook haar brandstoffen van BP en Shell, laatst nog in opspraak geweest vanwege de ellende in Libie: http://www.tankpro.nl/ond(...)ot-door-shell-en-bp/

Dat er verschillen zitten tussen 95/98 of andere gehaltes spreekt voor zich, motorafhankelijk zal die op een ander octaangehalte beter/slechter lopen.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:05:30 #40
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_112788267
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:00 schreef YebCar het volgende:
heb even de produktsheets van tamoil en bp erbij gehaald
en ik weet niet hoever deze mee spelen in het verbruikt (bv dichtheid van benzine) en tot hoever deze nauwkeurig is.

bp
[ code verwijderd ]

en tamoil
[ code verwijderd ]

En hier heb ik een plaatje van een banaan. Ik weet niet in hoeverre dit relevant is voor het verbruik.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:15:42 #41
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_112788729
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:05 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

En hier heb ik een plaatje van een banaan. Ik weet niet in hoeverre dit relevant is voor het verbruik.
[ afbeelding ]
En hier heb ik een plaatje van linedancers. Ik weet niet in hoeverre dit relevant is voor het verbruik.

pi_112790135
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:05 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

En hier heb ik een plaatje van een banaan. Ik weet niet in hoeverre dit relevant is voor het verbruik.
[ afbeelding ]
^O^ geef eens een goed argument ipv jouw anale speeltje te posten?

en dit
http://nos.nl/artikel/233(...)eranties-tamoil.html
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:52:00 #43
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_112790304
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:47 schreef YebCar het volgende:

[..]

^O^ geef eens een goed argument ipv jouw anale speeltje te posten?

en dit
http://nos.nl/artikel/233(...)eranties-tamoil.html

er zijn dus maar 9 tamoils die van shell hun brandstof krijgen. Dus het kan best dat ze 1 van de tamoils bij jou leveren, maar dus niet bij alle......
In mijn posts staan verschillende sublieme argumenten, jij bent aan zet. Twee sets van onvergelijkbare gegevens posten zonder begeleidend commentaar is nou niet echt een bijdrage aan de discussie.
pi_112790457
er stond b.v. de benzinedichtheid...
daar staan duidelijke variabelen. Bij de een een vaste en bij de ander een variabele. Met andere woorden een verschil in dichtheid in beide euro95? Ik ben geen expert op dat gebied en jij waarschijnlijk ook niet. Vandaar dat ik het post en het vraag...en jouw geniale tegenpost is een banaan. Dat is jouw sublieme post blijkbaar
  dinsdag 12 juni 2012 @ 16:08:47 #45
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_112791001
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:55 schreef YebCar het volgende:
er stond b.v. de benzinedichtheid...
daar staan duidelijke variabelen. Bij de een een vaste en bij de ander een variabele. Met andere woorden een verschil in dichtheid in beide euro95? Ik ben geen expert op dat gebied en jij waarschijnlijk ook niet. Vandaar dat ik het post en het vraag...en jouw geniale tegenpost is een banaan. Dat is jouw sublieme post blijkbaar
De dichtheid van tamoil valt binnen het interval dat bp aangeeft. Geen significant verschil dus. Dan is een plaatje van een banaan wel redelijk subliem ja.
pi_112791510
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:08 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

De dichtheid van tamoil valt binnen het interval dat bp aangeeft. Geen significant verschil dus. Dan is een plaatje van een banaan wel redelijk subliem ja.
aha
dus 720kg-775kg per kuub of precies 750kg per kuub vind jij dus geen "groot" verschil
dus als je elke keer benzine tankt met een dichtheid van 775 en een laatste tankbeurt met een dichtheid van 720kg zou je geen verschil moeten merken??

op een vrachtwagentank (tis maar dat dat een diesel is, maar neem even aan dat het een benzinetank is) zou je dus op een volle tank 35-45kg schelen....kan mij niet voorstellen dat het geen invloed zou hebben.
Dat is toch een variabel van 5-7%. Dus eigenlijk kan je wel zeggen dat elke euro95 tankbeurt bij de BP een variabel gewicht heeft met een verschil van 5-7% en in het slechte geval (als dichtheid inderdaad invloed heeft op de prestaties) een verschil kan maken van 7% van de kilometrage die je kan rijden

en laat die 7% nou net het verschil zijn die ik merk met mijn laatste 10 tankbeurten. Dus is het dan niet mogelijk dat ik euro95 tank met een dichtheid van 775 bij de BP en 725 bij de Tamoil en zo er dus verschil uit komt rollen?? Ze blijven beide immers binnen de Euro95 norm

[ Bericht 5% gewijzigd door YebCar op 12-06-2012 16:28:09 ]
  Forum Admin dinsdag 12 juni 2012 @ 16:27:59 #47
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_112791916
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:20 schreef YebCar het volgende:

[..]

aha
dus 720kg-775kg per kuub of precies 750kg per kuub vind jij dus geen "groot" verschil
dus als je elke keer benzine tankt met een dichtheid van 775 en een laatste tankbeurt met een dichtheid van 720kg zou je geen verschil moeten merken??

op een vrachtwagentank (tis maar dat dat een diesel is, maar neem even aan dat het een benzinetank is) zou je dus op een volle tank 35-45kg schelen....kan mij niet voorstellen dat het geen invloed zou hebben.
Dat is toch een variabel van 5-7%.

Goed opgemerkt. Ik geloof dat pompstations zelf ook geeikt zijn, maar of dat is om dit soort verschillen op te vangen weet ik niet.

De grap blijft natuurlijk wel dat er zoiets bestaat als "potentiele energie"
Mik maar eens euro98 in een oud wagentje. Merk je niks van, gooi diezelfde 98 in een nieuwere auto, eentje met electronische ontsteking en voila. Kan je zo een paar pk tot heel veel pk schelen(erg afhankelijk van het type motor) en dat heeft op zijn beurt weer te maken met de klopvastheid.

Er zijn gewoon teveel variabelen. En vpower is imo onzin. De enige reden die ik heb op BP98 te tanken is als er er geen witte pomp i de buurt is met 98.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 12 juni 2012 @ 16:28:04 #48
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_112791923
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:20 schreef YebCar het volgende:

[..]

aha
dus 720kg-775kg per kuub of precies 750kg per kuub vind jij dus geen "groot" verschil
dus als je elke keer benzine tankt met een dichtheid van 775 en een laatste tankbeurt met een dichtheid van 720kg zou je geen verschil moeten merken??

op een vrachtwagentank (tis maar dat dat een diesel is, maar neem even aan dat het een benzinetank is) zou je dus op een volle tank 35-45kg schelen....kan mij niet voorstellen dat het geen invloed zou hebben.
Dat is toch een variabel van 5-7%. Dus eigenlijk kan je wel zeggen dat elke euro95 tankbeurt bij de BP een variabel gewicht heeft met een verschil van 5-7% en in het slechte geval (als dichtheid inderdaad invloed heeft op de prestaties) een verschil kan maken van 7% van de kilometrage die je kan rijden

Ach, het gemiddelde van dat interval is 747,5, dat scheelt bijna niks met 750. Geneuzel in de marge.
Of tank jij altijd op het koudste moment van de dag? De brandstof is dan dichter, scheelt toch al weer een paar procentjes.

Daarbij kan je deze gegevens niet vergelijken, dus om dan om te gaan rekenen naar vrachtwagens die benzine tanken (???) lijkt me wat vreemd.
pi_112792291
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:28 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

Ach, het gemiddelde van dat interval is 747,5, dat scheelt bijna niks met 750. Geneuzel in de marge.
Of tank jij altijd op het koudste moment van de dag? De brandstof is dan dichter, scheelt toch al weer een paar procentjes.

Daarbij kan je deze gegevens niet vergelijken, dus om dan om te gaan rekenen naar vrachtwagens die benzine tanken (???) lijkt me wat vreemd.
het omrekenen naar de vrachtwagen is slechts een makkelijk voorbeeld (tank van bijna een m3)
maar het verschil in percentage blijft natuurlijk gelijk bij 1 liter of bij 100000 liter
namelijk een variabel van 7%. Ik neem aan dat de massa van de dichtheid gemeten wordt bij de opslag van de tanks en niet als ze geleverd worden.

stel (dit is wel vergezocht) dat ze bij de opslag van shell bv bij opslag 1,2 en 3 meten dat de dichtheid is van 775 , dat deze benzine dan naar de shell's gaan
en bij opslag 4 meten ze een dichtheid van 730 dat deze dan naar de tamoils gaan.

Voor buitenstaanders komen ze dan van dezelfde opslag en rijden in dezelfde bevoorradingswagens, maar intern weten ze gewoon dat het benzine is met een lagere dichtheid.

Iedereen is blij....tankers bij de tamoil(die denken dat ze goedkope benzine tanken)
tankers bij de shell (die gewoon een hogere dichtheid hebben)
shell zelf (die hun slechtere produkt gewoon kunnen afleveren als A kwaliteit)
  dinsdag 12 juni 2012 @ 16:52:20 #50
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_112793127
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:36 schreef YebCar het volgende:

[..]

het omrekenen naar de vrachtwagen is slechts een makkelijk voorbeeld (tank van bijna een m3)
maar het verschil in percentage blijft natuurlijk gelijk bij 1 liter of bij 100000 liter
namelijk een variabel van 7%. Ik neem aan dat de massa van de dichtheid gemeten wordt bij de opslag van de tanks en niet als ze geleverd worden.

stel (dit is wel vergezocht) dat ze bij de opslag van shell bv bij opslag 1,2 en 3 meten dat de dichtheid is van 775 , dat deze benzine dan naar de shell's gaan
en bij opslag 4 meten ze een dichtheid van 730 dat deze dan naar de tamoils gaan.

Voor buitenstaanders komen ze dan van dezelfde opslag en rijden in dezelfde bevoorradingswagens, maar intern weten ze gewoon dat het benzine is met een lagere dichtheid.

Iedereen is blij....tankers bij de tamoil(die denken dat ze goedkope benzine tanken)
tankers bij de shell (die gewoon een hogere dichtheid hebben)
shell zelf (die hun slechtere produkt gewoon kunnen afleveren als A kwaliteit)

Nu doe je talloze aannames die nergens op zijn gebaseerd. Je rekent naar jouw veronderstellingen toe.
Zoals ik al zei, die gegevens van tamoil en bp zeggen niks in deze vorm.

Waarom zouden enkele procenten verschil in verbruik dan worden veroorzaakt door verschil in kwaliteit/samenstelling en niet door al die andere denkbare variabelen uit de grote boze buitenwereld? Daar is nog geen enkel valide argument voor gemaakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')