abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112708925
Hey allen,

Na lang wikken en wiggen heb ik besloten deze post te maken in de hoop wat antwoorden of tips te krijgen om beter om te kunnen gaan met het arsenaal aan problemen waar ik mee worstel.

Even een korte intro...ik ben een 21 (goed, morgen 22) jarige man die zijn hele leven al met problemen op sociaal gebied worstelt. Altijd weinig, [say] 2 of 3, vrienden (wel "goede") gehad op de basisschool en middelbare, maar zit nu in de diepste regionen van het befaamde sociale isolement. Ik heb momenteel slechts één vriend die momenteel in amsterdam zit en wellicht binnenkort naar Berlijn verhuisd, dus ook hem zou ik wel eens kunnen verliezen. Mijn leven bestaat uit elke dag (again and again) alleen dieptriest aan mijn bureau te zitten met mijn laptopscherm voor me. Genoeg slachtofferrol en medelijden opwekken for now.

Het probleem is dat ik serieus (ja, dit is lachwekkend) bang ben voor mensen. They creep me out. Ik durf mezelf niet te zijn bij mensen, omdat ik bang ben dat ze me niet mogen en zich negatief opstellen jegens mij. Ik ben namelijk anders dan anderen. Ik heb andere ideëen, andere humor, andere interesses (nja, bijna geen) etc. Het gevolg hiervan is dat ik al van jongs af aan elke sociale situatie mijd en dus 'forever alone' ben. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een relatie gehad. Sterker nog: ik heb nog nooit een meid aangesproken. Nee, echt nooit. Ander nadeel van dit vermijden, één van mijn best ontwikkelde skills intussen, is dat ik op sociaal gebied zo onhandig ben als een kleuter. Ik weet in de meeste situaties niet wat te doen. Ik sta daar dan maar wat onhandig met mijn handen te frutsen of dom voor me uit te staren.

Intussen loop ik afstudeerstage voor een studie die me niet veel interesseert (HBO elektrotechniek) en sociale aspecten beperken me hier ook. Mijn stagebeleider ziet ook wat voor een sociaal gestoorde gast ik ben wat uiteraard niet geweldig voor mijn beoordeling is. Mijn technische werk is opzich wel in orde, alleen het communiceren met collega's en projectgenoten is rampzalig. Er zijn collega's op mijn kamer (totaal 10) waarvan ik enkele nog NOOIT gesproken heb ik 4 maanden tijd. Seriously.

Naast deze sociale faal ben ik ook zo apatisch als de pest (of is dit een oorzaak?). School boeit me niet, stage niet, ik heb slechts 4 weken in mijn leven gewerkt omdat werken boring is. Ik heb ook moeite interesse te tonen in anderen, bij veel dingen denk ik namelijk "care, dit hoef ik niet te weten". Makkelijk vrienden maken is er zo niet bij. Enige wat "keeps me going" is muziek. Dit is echter niet genoeg voor mij. Ooit moet ik namelijk werken en mijn leven op orde krijgen. En een relatie niet te vergeten.

Uiteraard heb ik geprobeerd aan mezelf te werken albeit tevergeefs. Ik heb een tijdje een psycholoog bezocht. Binnen de beperkte aantal gesprekken (bah, zorgstelsel) heeft ze me van mijn onrealistische kijk op de wereld en lage zelfbeeld verlost, maar het sociale probleem is er nog. Aangezien nieuwe afspraken veel geld kosten, had ik besloten ermee te stoppen.

Meanwhile heb ik wel afgesproken met 2 gasten van FOK!, keep_walking en nog iemand), naar aanleiding van het "als versieren moeilijk gaat"-topic (of iets dergelijks). Zij hebben aangeboden mij helpen om wat socialer te worden. We hebben op een zaterdagmiddag in utrecht, wat voor mij ver weg is als limburger, afgesproken om te meeten en om te kletsen. Dit dwong me mijn huis te verlaten en enigszins in het diepe te springen (nieuwe stad en nieuwe mensen ontmoeten). Dit ging me gelukkig niet zo heel slecht af en ik had een prima tijd met beide heren.

Mijn vraag is of mensen tips/ideëen hebben hoe ik mezelf nog meer uit het isolement kan halen en dan naast de sociale problemen ook vooral op het gebied van de apathie die volgens mij sociaal succes blokkeert.

Voor degene die de moeite heeft genomen: alvast bedankt voor het lezen.

PS: iets van je afschrijven werkt echt

[ Bericht 0% gewijzigd door truenorwegianblackmetal op 10-06-2012 21:13:30 ]
pi_112709175
Hoi,

hier een mede "sociaal isolement" slachtoffer :)

Je zegt dat je bijna niks doet en dat muziek het enige is wat "keeps you going".

Heb je wel eens er over nagedacht om bijvoorbeeld eens op een sportclub te gaan?
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  zondag 10 juni 2012 @ 20:57:02 #3
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_112709236
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 20:55 schreef Comp_Lex het volgende:
Hoi,

hier een mede "sociaal isolement" slachtoffer :)
Zelfde. En alvast gefeliciteerd morgen. :@
pi_112709307
Vroeger speelde ik straat-en zaalvoetbal, maar tegenwoordig kan geen sport mij meer interesseren helaas. Anders was dit idd een goede oplossing geweest. Ik doe wel thuis af en toe wat met gewichten om mijn lichaam enigszins in shape te houden, maar een sportschool zou me ook na 1 keer kapotvervelen.
  zondag 10 juni 2012 @ 20:59:53 #5
174211 RadioSlut
Magistrale zeikstraal
pi_112709397
Zoek een hobby. Probeer van alles uit, van creatieve tot hele theoretische dingen. Als je dit eenmaal voor mekaar hebt, dan kan je wellicht overwegen om een vereniging of club te zoeken van die hobby.

Ga je weleens naar festivals? Of is dat een te grote stap voor je?
Kaleidoscopiklimax
  zondag 10 juni 2012 @ 21:00:47 #6
246140 Klipnap
Petrowh <3
pi_112709460
Wat zijn je interesses dan? Er is vast wel iemand te vinden met dezelfde interesses.
pi_112709598
Interesses zijn vooral muziek (het soort wat de meeste mensen verafschuwen en als gestoord bestempelen), tv series en psychologie in enige mate.
pi_112710058
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 20:51 schreef truenorwegianblackmetal het volgende:
Hey allen,

[quote]Meanwhile heb ik wel afgesproken met 2 gasten van FOK!, keep_walking en nog iemand), naar aanleiding van het "als versieren moeilijk gaat"-topic (of iets dergelijks). We hebben op een zaterdagmiddag in utrecht, wat voor mij ver weg is als limburger, afgesproken om te meeten en om te kletsen. Dit dwong me mijn huis te verlaten en enigszins in het diepe te springen (nieuwe stad en nieuwe mensen ontmoeten). Dit ging me gelukkig niet zo heel slecht af en ik had een prima tijd met beide heren.
truenorwegianblackmetal hier hebben zich ook al twee mensen gemeld met hetzelfde probleem
(zie eerste twee posters) misschien kan je met hen ook iets afspreken, en in de toekomst
misschien wel vaker, zo zou je nieuwe mensen kunnen leren kennen en jezelf én de andere
mensen die zich hier melden helpen.

quote:
Voor degene die de moeite heeft genomen: alvast bedankt voor het lezen.
Mijn complimenten voor je OP :Y zo duidelijk zie je ze niet vaak, dus zo'n loser ben je niet :*
  zondag 10 juni 2012 @ 21:08:52 #9
246140 Klipnap
Petrowh <3
pi_112710072
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:03 schreef truenorwegianblackmetal het volgende:
Interesses zijn vooral muziek (het soort wat de meeste mensen verafschuwen en als gestoord bestempelen), tv series en psychologie in enige mate.
Laat me raden, Noorse black metal :P
pi_112710234
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 20:51 schreef truenorwegianblackmetal het volgende:
Het probleem is dat ik serieus (ja, dit is lachwekkend) bang ben voor mensen. They creep me out. Ik durf mezelf niet te zijn bij mensen, omdat ik bang ben dat ze me niet mogen en zich negatief opstellen jegens mij. Ik ben namelijk anders dan anderen. Ik heb andere ideëen, andere humor, andere interesses (nja, bijna geen) etc.
Oh, iedereen hanteert volgens jou dezelfde eentonige ideeën, humor en interesses?

Spreek eens voor de gein iemand aan en hoor hem aan. Het zal je verassen hoe verschillend mensen blijken te zijn.

quote:
Intussen loop ik afstudeerstage voor een studie die me niet veel interesseert (HBO elektrotechniek)
Dat ligt toch eerder aan jezelf...
quote:
Mijn technische werk is opzich wel in orde, alleen het communiceren met collega's en projectgenoten is rampzalig. Er zijn collega's op mijn kamer (totaal 10) waarvan ik enkele nog NOOIT gesproken heb ik 4 maanden tijd. Seriously.
En wat is er mis met 'hoi' zeggen?
quote:
Ik heb ook moeite interesse te tonen in anderen, bij veel dingen denk ik namelijk "care, dit hoef ik niet te weten". Makkelijk vrienden maken is er zo niet bij. Enige wat "keeps me going" is muziek. Dit is echter niet genoeg voor mij.
Anderen delen dezelfde muzieksmaak als jij. Dergelijke lotgenoten kun je opzoeken op concerten e.d.
quote:
Ooit moet ik namelijk werken en mijn leven op orde krijgen. En een relatie niet te vergeten.
Sinds wanneer is een relatie een noodzaak? Het gaat eerder om dat je naar je zin hebt, wat ook uitstekend lukt zonder een relatie.
quote:
Mijn vraag is of mensen tips/ideëen hebben hoe ik mezelf nog meer uit het isolement kan halen en dan naast de sociale problemen ook vooral op het gebied van de apathie die volgens mij sociaal succes blokkeert.
Door je tekst heen klinkt er een zekere passiviteit. Wellicht zou je beginnen eerst kijken waarom je passief in het leven staat, en dat in een actieve levensstijl om te buigen. Met een actieve levensstijl, volgt de rest vanzelf.
  zondag 10 juni 2012 @ 21:15:51 #11
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_112710524
quote:
7s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:11 schreef HURENSOHNOLOGIE het volgende:

[..]

Oh, iedereen hanteert volgens jou dezelfde eentonige ideeën, humor en interesses?

Spreek eens voor de gein iemand aan en hoor hem aan. Het zal je verassen hoe verschillend mensen blijken te zijn.

[..]

[..]

[..]

Anderen delen dezelfde muzieksmaak als jij. Dergelijke lotgenoten kun je opzoeken op concerten e.d.

[..]

Sinds wanneer is een relatie een noodzaak? Het gaat eerder om dat je naar je zin hebt, wat ook uitstekend lukt zonder een relatie.

[..]

Door je tekst heen klinkt er een zekere passiviteit. Wellicht zou je beginnen eerst kijken waarom je passief in het leven staat, en dat in een actieve levensstijl om te buigen. Met een actieve levensstijl, volgt de rest vanzelf.
^eens. De poster hierboven heeft gelijk. Er zijn verschillende mensen met verschillende interesses. Bovendien als je naar de concerten gaat waar jij van houdt, daar kom jij soortgenoten tegen.

By the way, toen ik je had ontmoet had ik niks gemerkt van sociaal onhandig. Het enige bij jou is dat jij heeel stil bent en bij bijna niks je eigen mening geeft. Dus je neemt geen initiatief. Maar je hebt wel goede social skills op zich. Er was nooit een moment dat ik voor je ging schamen. Bij veel van de andere fokkers die ik heb ontmoet had ik dat wel.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 10 juni 2012 @ 21:18:18 #12
246140 Klipnap
Petrowh <3
pi_112710866
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:08 schreef Klipnap het volgende:

[..]

Laat me raden, Noorse black metal :P
Wow!! Goed geraden. Helaas weinig gelijkgezinden te vinden ;)

quote:
7s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:11 schreef HURENSOHNOLOGIE het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Niet iedereen heeft dezelfde humor en interessen, dat klopt uiteraard. Wat ik wél weet ik dat ik praktisch nooit om grappen van collega's en anderen moet lachen, ik vind het simpelweg niet grappig. Wat betreft stage: na 2,5 jaar wilde ik met de studie stoppen, maar aangezien ik al zo ver was en ik anders dacht dat ik nooit meer genoeg motivatie voor een andere studie zou hebben (+ sterke druk van ouders), besloot ik dit af te maken. Een relatie is geen noodzaak, maar wel een doel voor mij. Wat mij betreft is liefde het belangrijkste wat er is en het feit dat ik dit nog nooit gekend heb, maak me ietwat triest.

Ik ben inderdaad passief, nog iets waar ik aan moet werken.
  zondag 10 juni 2012 @ 21:24:02 #14
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_112711032
Dat je nooit liefde gekend hebt mag je uiteraard triest vinden, maar je moet je beseffen dat je niet de enige bent die in die situatie zit. Ik ben 26 en ook nog maagd.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_112711038
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:20 schreef truenorwegianblackmetal het volgende:

[..]

Valt reuze mee, want je hebt zojuist een topic geopend en ook nog eens je hele ziel en zaligheid
blootgegeven.

En dat op FOK! :D dan heb je best wel lef :+
  zondag 10 juni 2012 @ 21:24:59 #16
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_112711101
quote:
12s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:24 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Valt reuze mee, want je hebt zojuist een topic geopend en nog eens je hele ziel en zaligheid
blootgegeven.

Nou heeft hij het wel geopend in R&P en niet in ONZ ;)
pi_112711166
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:24 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Nou heeft hij het wel geopend in R&P en niet in ONZ ;)
Gelukkig wel !

Dus dom is hij ook niet. (8>
pi_112711318
quote:

[..]

Valt reuze mee, want je hebt zojuist een topic geopend en ook nog eens je hele ziel en zaligheid
blootgegeven.

Thanks, heb er wel lang over gedaan om de stap te zetten, maar heb het gelukkig toch gedaan ;)
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:24 schreef Comp_Lex het volgende:
Dat je nooit liefde gekend hebt mag je uiteraard triest vinden, maar je moet je beseffen dat je niet de enige bent die in die situatie zit. Ik ben 26 en ook nog maagd.
Ik weet dat ik niet de enige ben, maar had het toch graag anders gezien. Ik ben maagd, heb nooit gezoend, nooit gedate en nooit met een meid gesproken. Heb jij dit ook en hoe ga jij er mee om?
pi_112711395
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:20 schreef truenorwegianblackmetal het volgende:

[..]

Wow!! Goed geraden. Helaas weinig gelijkgezinden te vinden ;)

[..]

<snip>

tuurlijk wel :+

doel 1: zoek medefans van noorse black metal :Y
doel 2: ga dan naar een concert
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_112711534
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:28 schreef truenorwegianblackmetal het volgende:

[quote]Thanks, heb er wel lang over gedaan om de stap te zetten, maar heb het gelukkig toch gedaan ;)
^O^ Lang over gedaan, maar TOCH gedaan !

quote:
Ik weet dat ik niet de enige ben, maar had het toch graag anders gezien. Ik ben maagd, heb nooit gezoend, nooit gedate en nooit met een meid gesproken. Heb jij dit ook en hoe ga jij er mee om?
:@ dit is het moment om jullie alleen te laten denk ik :@

Succes truenorwegianblackmetal en mede lotgenoten
  zondag 10 juni 2012 @ 21:32:30 #21
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_112711696
quote:

[..]

blootgegeven.

Bij TS is het zo dat hij inderdaad (te) passief is, maar dat is het enige wat ik heb opgemerkt en de andere jongen denkt er ook zo over. Hij is 1.85m, best brede armen en gespierd ook, met een best knappe kop. Hij is ook best bewust van de sociale regels, we hebben een hele dag met hem gelopen en hij heeft niks gedaan waarbij ik mezelf stiekem een beetje moest schamen.

Ik heb hem 1 keer ontmoet en die vriend van mij 2 keer. Enige wat opviel beide keren was dat hij heel passief is. Ook bij ons ging hij niet uit zichzelf iets aan ons vragen. Hij was niet zo geïnteresseerd in wie wij waren, hij had niks wat wij uit zichzelf wilde delen en hij vond alles prima. Hij lachte wel leuk mee en gaf antwoord op al onze vragen, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen een beetje onzeker van zijn passiviteit zou kunnen worden.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 10 juni 2012 @ 21:33:54 #22
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_112711801
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:28 schreef truenorwegianblackmetal het volgende:

[..]

Thanks, heb er wel lang over gedaan om de stap te zetten, maar heb het gelukkig toch gedaan ;)

[..]

Ik heb dat ook ;)
Het feit dat ik geen vrienden heb en dat ik nooit met een meid heb gesproken heeft bij mij er voor gezorgd dat ik actief ben geworden. Ik sport, ik doe vrijwilligerswerk, ik ben een sociaal leven aan het opstarten, ik heb me ingeschreven bij datingsites en ik werk aan mijn uitstraling ;)
Ik heb een "zachte deadline" voor mezelf gezet. Als ik 30 ben, dan moet er op alle vlakken wat vooruitgang zijn geboekt ;)
pi_112711900
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:33 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Ik heb dat ook ;)
Het feit dat ik geen vrienden heb en dat ik nooit met een meid heb gesproken heeft bij mij er voor gezorgd dat ik actief ben geworden. Ik sport, ik doe vrijwilligerswerk, ik ben een sociaal leven aan het opstarten, ik heb me ingeschreven bij datingsites en ik werk aan mijn uitstraling ;)
Ik heb een "zachte deadline" voor mezelf gezet. Als ik 30 ben, dan moet er op alle vlakken wat vooruitgang zijn geboekt ;)
Je lijkt momenteel goed op weg, well done ;)
  zondag 10 juni 2012 @ 21:38:30 #24
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_112712138
Ik vind het strak van je dat je een topic hebt geopend, maar ik ben ook benieuwd naar jouw plannen
:)
pi_112712145
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:32 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Bij TS is het zo dat hij inderdaad (te) passief is, maar dat is het enige wat ik heb opgemerkt en de andere jongen denkt er ook zo over. Hij is 1.85m, best brede armen en gespierd ook, met een best knappe kop. Hij is ook best bewust van de sociale regels, we hebben een hele dag met hem gelopen en hij heeft niks gedaan waarbij ik mezelf stiekem een beetje moest schamen.

Ik heb hem 1 keer ontmoet en die vriend van mij 2 keer. Enige wat opviel beide keren was dat hij heel passief is. Ook bij ons ging hij niet uit zichzelf iets aan ons vragen. Hij was niet zo geïnteresseerd in wie wij waren, hij had niks wat wij uit zichzelf wilde delen en hij vond alles prima. Hij lachte wel leuk mee en gaf antwoord op al onze vragen, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen een beetje onzeker van zijn passiviteit zou kunnen worden.
Die passiviteit gebruik ik als controlemechanisme: hoe minder actie ik onderneem, hoe minder ik fout kan doen. Ik besef echter dat ik beter fouten kan maken en daarvan kan leren dan dat ik zo passief blijf. Even wennen maar ik ga er aan werken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')