abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114522524
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 18:02 schreef Belsezar het volgende:
Edit: Zie het als een opleving, niet een weg naar een betere gezondheid. Het nadeel van een delirium is ook dat hij erna geen euthanasie document meer kan/mag tekenen. Dat vonden wij naderhand heel erg, het was beter geweest voor hem als hij dat wel had gedaan. Wij hebben hem tot overlijden thuis verzorgd en de laatste maanden waren mens onterend...
Ik wilde het toen niet toegeven. Omdat je ergens toch gelooft in dat mirakel. Maar uiteindelijk had je gelijk dat het slechts een kortstondige opleving was. (Maar dat heeft hij dan toch nog gehad) In feite was die opleving op zich, al een half-mirakel. Hij heeft na zijn doodsverklaring, het toch nog een dikke maand kunnen rekken én buiten de laatste week, was zijn levenskwaliteit tevens ook nog menswaardig.

Opmerking ivm euthanasie. Omdat zijn delirium door medicijnen veroorzaakt werd, heeft hij achteraf toch nog de papieren voor euthanasie kunnen tekenen. Daar ben ik wel blij om. Want anders had hij daar nog maanden kunnen liggen, continue naar zijn adem sleuren. Daar had niemand nog beter van geworden.

Uiteindelijk is mijn vader gestorven door morfine en vergif in zijn bloedbanen te pompen. Zijn hart was ondanks drie hartaanvallen nog véél te sterk dus hij kon daar nog maanden liggen creperen in feite. Maar ja, hij was permanent en onomkeerbaar invalide door de mislukte operatie ivm klaplong.

Nu hebben ze dus gewoon aan mijn moeder gevraagd - toen dat er niks meer aan te doen was- ofdat ze de euthanasie procedure die mijn vader getekend had, mochten opstarten. Mijn moeder heeft toen meteen ja gezegd. En dat was volgens mij de juiste beslissing voor mijn vader, hoe erg dat dit ook mag klinken.

[ Bericht 1% gewijzigd door makila_avatar op 22-07-2012 09:10:43 ]
  zondag 22 juli 2012 @ 09:38:39 #102
143373 Belsezar
Zonnekoning
pi_114522794
Gecondoleerd...

Ik heb je nog een pm gestuurd en mocht je willen praten kan dat altijd ;-)
R.E.B.E.L. - Reaching Everybody By Exposing Lies
There is no point in arguing with an idiot, they will just drag you down to their level and beat you with experience.
Remember, Jesus died for our sins. So if you don't sin, he died for nothing.
  zondag 22 juli 2012 @ 09:43:32 #103
282600 Remnant
Smart went crazy...
pi_114522857
Gecondoleerd. Mijn vader is een maand geleden ook bezweken aan kanker, dus ik weet (denk ik) hoe je je voelt. Sterkte de komende tijd.
Wat mij in ieder geval helpt is de gedachte dat hij het afscheid heeft gekregen wat hij wou en dat hij beter af is zo. De laatste week was namelijk niet meer om aan te zien.
Het staat hier nu een beetje kil, maar ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel.
pi_114523076
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 09:43 schreef Remnant het volgende:
Gecondoleerd. Mijn vader is een maand geleden ook bezweken aan kanker, dus ik weet (denk ik) hoe je je voelt. Sterkte de komende tijd.
Wat mij in ieder geval helpt is de gedachte dat hij het afscheid heeft gekregen wat hij wou en dat hij beter af is zo. De laatste week was namelijk niet meer om aan te zien.
Het staat hier nu een beetje kil, maar ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel.
De laatste blik die ik gezien heb van mijn vader, was ééntje met een gemeende glimlach van hier tot in Keulen. Ik heb donderdag, een paar uur voor hij stierf, afscheid genomen en gezegd tot ziens. Ik keek naar hem, hij keek naar mij en hij lachte - echt zéér gemeend. Daarna heb ik de deur dichtgetrokken van zijn ziekenhuiskamer. Het is de laatste keer dat ik hem gezien heb.

Oh ja en nog iets zéér belangrijk. Je beseft pas hoe zéér je iemand mist, van het moment dat ze er niet méér zijn. En dan is het té laat én denk je: Had ik maar méér tijd gespendeerd met hem. Maar ik moet ook beseffen, stel dat mijn vader nog 20 jaar had geleeft. Wat had ik dan over 20 jaar gedacht? Nét hetzelfde hé? En ook al spendeer je elke dag van je leven met iemand waarvan je houdt, dan zeg je ook alweer dezelfde woorden. Het leven is gewoon té kort én de tijd samen is nooit voldoende. Dat is nu éénmaal zo.

[ Bericht 3% gewijzigd door makila_avatar op 22-07-2012 10:10:51 ]
pi_114523411
Net alles gelezen.

Je vader was een taaie, maar soms is er tegen kanker niet meer op te knokken.

Gecondoleerd met het verlies van je vader en heel veel sterkte.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan.
  zondag 22 juli 2012 @ 10:41:04 #106
206877 Queens
Hero Savior Psycho Slayer
pi_114523581
Gecondoleerd.
Blood for breakfast, blood for lunch
  zondag 22 juli 2012 @ 11:18:40 #107
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
  zondag 22 juli 2012 @ 12:47:40 #108
244933 trovey
Nachtoele
pi_114526571
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 08:58 schreef makila_avatar het volgende:

[..]

Ik wilde het toen niet toegeven. Omdat je ergens toch gelooft in dat mirakel. Maar uiteindelijk had je gelijk dat het slechts een kortstondige opleving was. (Maar dat heeft hij dan toch nog gehad) In feite was die opleving op zich, al een half-mirakel. Hij heeft na zijn doodsverklaring, het toch nog een dikke maand kunnen rekken én buiten de laatste week, was zijn levenskwaliteit tevens ook nog menswaardig.

Opmerking ivm euthanasie. Omdat zijn delirium door medicijnen veroorzaakt werd, heeft hij achteraf toch nog de papieren voor euthanasie kunnen tekenen. Daar ben ik wel blij om. Want anders had hij daar nog maanden kunnen liggen, continue naar zijn adem sleuren. Daar had niemand nog beter van geworden.

Uiteindelijk is mijn vader gestorven door morfine en vergif in zijn bloedbanen te pompen. Zijn hart was ondanks drie hartaanvallen nog véél te sterk dus hij kon daar nog maanden liggen creperen in feite. Maar ja, hij was permanent en onomkeerbaar invalide door de mislukte operatie ivm klaplong.

Nu hebben ze dus gewoon aan mijn moeder gevraagd - toen dat er niks meer aan te doen was- ofdat ze de euthanasie procedure die mijn vader getekend had, mochten opstarten. Mijn moeder heeft toen meteen ja gezegd. En dat was volgens mij de juiste beslissing voor mijn vader, hoe erg dat dit ook mag klinken.

Dat klinkt helemaal niet erg, beter een nog waardig afscheid dan als een kasplantje je laatste maanden/weken/dagen door te brengen. ;)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_115613485
Afscheid aan mijn vader

1944-2012

Mijn liefste vader, ter herinnering

Ik belde mijn vader op, op zijn mobieltje. Hij neemt niet op. Het blijft stil aan de andere kant van de lijn. Ik wandel zijn huis binnen. Ik zet mij in zijn zetel. Ik roep zijn naam. Ik hoor niets. Ik wandel door zijn tuin. Ik roep zijn naam. Maar al wat ik hoor is stilte. Ik wandel naar zijn stoel vanwaar hij naar mij keek als ik het gras voor hem afreed. Ik schreeuw zijn naam. Plots haar ik gekraak. Er is blijkbaar iemand in huis. Ik roep: Vader!!! Maar niemand antwoord. Ik ga naar de keuken en zet mij in zijn stoel. Ik staar naar boven. Maar er is niemand.

Ik zie zijn pet liggen. Ik trek die over mijn hoofd. Zijn horloge. Die doe ik aan en ik kijk naar het uur. Ik zie zijn laatste splinternieuwe jas hangen. Ik trek die aan. Verbazend genoeg past die jas terwijl een jas van hem mij NOOIT past. Heeft hij bewust mijn maat gekozen beseffende dat hij er niet meer ging zijn en wilde hij dat ik dat jasje zou hebben? Evenwel het is en blijft gewoon stil aan de andere kant. Er is niemand meer om tegen té praten.

Nu ben IK de spreekbuis. Mijn moeder vraagt raad aan mij,want mijn vader is er niet meer. Toekomstige kinderen zullen raad vragen aan mij. Want ik kan het niet meer vragen aan mijn vader. Zelf hoor ik echter enkel nog de stilte en ik begin het te beseffen: Mijn vader is niet meer. En zal er ook nooit meer zijn.
pi_115621878
Je vader missen...

Toen ik moeder werd, slechts enkele jaren nadat mijn vader was overleden. Toen mistte ik hem het meest. Ik had hem zo graag mijn prachtige dochter willen laten zien en kennen. En omgekeerd, zou ik het zo graag hebben gewild, dat ze hem had gekend.

Ik wens je heel veel sterkte met het proces van afscheid nemen, maar nog meer wens ik je mooie herinneringen toe.
pi_115623893
Gecondoleerd en heel veel sterkte TS!
Koester de mooie herinneringen aan je vader.
pi_115624033
Nooit fijn om zulke berichten te lezen en pijnlijk om het mee te maken. Gecondoleerd en heel erg veel sterkte!

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2012 23:26:33 ]
  woensdag 15 augustus 2012 @ 23:28:26 #113
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_115624214
Gecondoleerd met het verlies van je vader en veel sterkte in deze moeilijke tijd.
pi_140962809
Het is bijna 2 jaar geleden dat mijn vader is overleden. Ik heb nog altijd last om voort te leven. Ik ben door mijn ouders en grootouders (langs moederskant - die langs vaderskant heb ik amper gekend) opgevoed en ik heb 37 jaar van mijn leven deze 4 prachtige mensen onder mij mogen hebben.

In juli 2012 is mijn vader overleden. In mei 2013 mijn grootvader en in juni 2013 mijn grootmoeder. Ik heb dan wel mijn vrouw nog en mijn moeder, maar op minder dan een jaar plots 3 van de 5 belangrijkste personen uit mijn leven verliezen is echt hard.

Vroeger als ik moest gaan werken en ik had last om rond 6 uur op te staan. Dan had ik daar een zeer goed trukje voor (alle dacht ik). Ik dacht: Mijn vader die is al om 4 uur naar zijn werk gereden dus als hij het kan, dan kan ik het ook! Hierdoor sprong ik steeds opgewekt het bed uit en kon ik de ganse dag daarop teren.

Maar wat blijkt nu? De klok tikt 6u en ik denk: waarom opstaan? Vader staat ook niet op. In tegendeel hij slaapt nu gewoon voor eeuwig. 7u - 8u - eindelijk ik sta op. Echt motiverend is dat niet meer want zo moet ik laat doorwerken en ben ik 's avonds ook weer moe. En eerlijk? Ik kan sinds 2 jaar maar de helft van de snelheid werken als daarvoor, omdat de goesting er precies sindsdien niet meer is.

Ik heb er soms echt geen zin meer in. Werken interesseert me niet meer. En voor de kindjes moet ik het ook niet doen, die heb ik niet. Dus voor wie of wat? Ik kan het dus gewoon echt geen plaats geven .. zelfs 2 jaar later nog steeds niet ..

[ Bericht 0% gewijzigd door makila_avatar op 11-06-2014 19:09:48 ]
pi_140965147
Als je bang bent dat je er zelf niet uit gaat komen, is misschien praten met een psycholoog een optie voor je? Het verlies van drie geliefden zo relatief kort na elkaar is zwaar, en sommigen doen er gewoon langer over om dat te verwerken dan anderen. Maar als je echt denkt er niet uit te kunnen komen, zoek dan (professionele) hulp, deze mensen zijn immers opgeleid om je hiermee te kunnen helpen.

In elk geval sterkte, je komt er uiteindelijk echt wel bovenop!
pi_140965708
En ik maar zeuren dat m'n pa COPD heeft in fase 4... Sterkte gozer, vooral de geestelijke achteruitgang lijkt me heel lastig om mee om te gaan.
  woensdag 11 juni 2014 @ 20:32:34 #117
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140966181
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 20:21 schreef cpanker het volgende:
En ik maar zeuren dat m'n pa COPD heeft in fase 4... Sterkte gozer, vooral de geestelijke achteruitgang lijkt me heel lastig om mee om te gaan.
Kijk even naar de data van de posts.
The love you take is equal to the love you make.
pi_140990067
Ik heb tranen in mijn ogen door het lezen van dit topic. TS je bent sterk.
pi_140997670
Sterkte komende tijd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')