abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 juni 2012 @ 16:32:49 #1
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_112619179
Ik zit momenteel in het proces van het doneren van een nier. Echter merk ik dat nu de operatie dichterbij komt mijn hoofd een afwijking maakt. Een nier doneren is voor een gezond persoon statistisch gezien geen enkel probleem, de risicofactor is zeer laag en je kunt de levenskwaliteit van je medemens mee verhogen of in het ergste geval zelfs iemand mee redden.

Nu zit het me ergens dwars dat juist omdat het allemaal zo veilig is, blabla, dat zelfs mensen die er dagelijks mee bezig zijn het zelf niet doen.

Iemand ervaring? Tips? Etc?

:{
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 8 juni 2012 @ 16:35:15 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_112619278
Sowieso _O_ dat je het doet. _O_
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 8 juni 2012 @ 16:35:59 #3
256666 leeell
I know you're lonely
pi_112619308
goed dat je het doet, het is natuurlijk geenszins risicoloos
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  vrijdag 8 juni 2012 @ 16:36:05 #4
139330 TNA
For the stars that shine
pi_112619310
Zelfs bij de meest risicoloze operatie nemen de zenuwen toe naarmate de dag dichterbij komt. Dat is volkomen normaal. Zoek afleiding tot het zover is. En hulde voor je beslissing.
  vrijdag 8 juni 2012 @ 16:37:00 #5
139330 TNA
For the stars that shine
pi_112619350
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 16:35 schreef leeell het volgende:
goed dat je het doet, het is natuurlijk geenszins risicoloos
Kans van overlijden is ongeveer 1 op 2000.
  vrijdag 8 juni 2012 @ 16:37:36 #6
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_112619375
Goed zeg. Doneer je het aan familie?
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
  vrijdag 8 juni 2012 @ 16:37:39 #7
256666 leeell
I know you're lonely
pi_112619378
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 16:37 schreef TNA het volgende:

[..]

Kans van overlijden is ongeveer 1 op 2000.
niet risicoloos dus.
pi_112619389
''1 ding weet ik zeker; er is een groot verschil tussen leven met 2 nieren of met 1 nier. (waarom worden we anders geboren met 2 nieren??) . Fysiek voel ik het verschil maar al te goed. Vroeger was ik een actief persoon en nu kom ik amper uit mijn zetel. Niets intresseert me nog, alhoewel ik heel wat hobby's heb. OK, ik ben nu niet meer van de jongste (64 jaar) maar toch.....Ik leer nu luisteren naar mijn lichaam: gaat het - dan doe ik het/ gaat het niet - dan doe ik het niet.
Conclussie: met 1 nier kan je 100 jaar oud worden maar de kwaliteit van je leven gaat wel een pak minder zijn. Dit ervaar ik dagelijks.''

Kwam uit een forum over iemand die nog maar 1 nier had. Zegt genoeg, niet doen dus!
  vrijdag 8 juni 2012 @ 16:38:27 #9
256666 leeell
I know you're lonely
pi_112619402
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 16:37 schreef Trunks90 het volgende:
''1 ding weet ik zeker; er is een groot verschil tussen leven met 2 nieren of met 1 nier. (waarom worden we anders geboren met 2 nieren??) . Fysiek voel ik het verschil maar al te goed. Vroeger was ik een actief persoon en nu kom ik amper uit mijn zetel. Niets intresseert me nog, alhoewel ik heel wat hobby's heb. OK, ik ben nu niet meer van de jongste (64 jaar) maar toch.....Ik leer nu luisteren naar mijn lichaam: gaat het - dan doe ik het/ gaat het niet - dan doe ik het niet.
Conclussie: met 1 nier kan je 100 jaar oud worden maar de kwaliteit van je leven gaat wel een pak minder zijn. Dit ervaar ik dagelijks.''

Kwam uit een forum over iemand die nog maar 1 nier had. Zegt genoeg, niet doen dus!
wat een onzin, èèn iemand die zeurt, dat zegt niks.
  vrijdag 8 juni 2012 @ 16:39:46 #10
139330 TNA
For the stars that shine
pi_112619457
quote:

http://www.kankerpatient.net/viewtopic.php?f=14&t=3696

Dit is geschreven door iemand die kanker heeft gehad (nier én blaas verwijderd, bestralingen, chemo) - niet bepaald de doelgroep van TS.
pi_112619726
Respect voor TS, serieus. _O_
Nooit zonder risico's natuurlijk, maar aan niks doen heeft niemand iets. ^O^
  vrijdag 8 juni 2012 @ 16:48:46 #12
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_112619789
Nou, dat is ook niet niks.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_112620203
Ik heb er heel veel respect voor dat je dit doet, TS. :)

Verder heb ik eigenlijk niet echt een nuttige bijdrage in dit topic denk ik.
[b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
YES! The rhythm, the rebel.
pi_112620216
quote:

Dat weet ik niet zo zeker. Een groot deel van mijn rechter nier is weggehaald en ik voel me prima.
pi_112620341
Omdat je er dan nog maar één over hebt, dat alleen al is een risico. En je krijgt er een lelijk litteken bij.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 8 juni 2012 @ 17:05:30 #16
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_112620377
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 17:04 schreef -Strawberry- het volgende:
Omdat je er dan nog maar één over hebt, dat alleen al is een risico. En je krijgt er een lelijk litteken bij.
2 hebben is ook een risico.
Hell, het complete leven is een risico.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_112620418
quote:

Sterke onderbouwing ook.

Nee, dat noemen we ouder worden.
pi_112620632
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 17:05 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

2 hebben is ook een risico.
Ik heb toch echt liever een reserve nier. Zeker aangezien kanker in de familie zit en mijn tante daar nog een nier door verloren is.

quote:
Hell, het complete leven is een risico.
Non-argument. Sommige mensen leven een veel meer risicovol leven dan anderen. Living on the edge. Je kan natuurlijk nooit alle risico's vermijden, maar het opzoeken is ook weer zoiets.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 8 juni 2012 @ 17:13:39 #19
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_112620701
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 17:11 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik heb toch echt liever een reserve nier. Zeker aangezien kanker in de familie zit en mijn tante daar nog een nier door verloren is.

[..]

Non-argument. Sommige mensen leven een veel meer risicovol leven dan anderen. Living on the edge. Je kan natuurlijk nooit alle risico's vermijden, maar het opzoeken is ook weer zoiets.
Als het in de familie voor komt is het idd raadzaam om het niet te doen.

Hoezo non argument?
Als je buiten loopt kan je overreden worden door een malloot.
Als je auto rijd kan je voor je flikker gereden worden omdat je plots in een file staat.
Als je in een vliegtuig zit kan dat ding naar beneden storten.
En dat is allemaal zonder een risicovol leven.
pi_112621519
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 17:13 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Als het in de familie voor komt is het idd raadzaam om het niet te doen.
Punt is wel dat je niet weet of je een tweede nier nodig zult hebben later in je leven.

quote:
Hoezo non argument?
Als je buiten loopt kan je overreden worden door een malloot.
Als je auto rijd kan je voor je flikker gereden worden omdat je plots in een file staat.
Als je in een vliegtuig zit kan dat ding naar beneden storten.
En dat is allemaal zonder een risicovol leven.
Het leven brengt risico's met zich mee, maar daarom hoef je zoals ik dus al zei niet extra risico's op te zoeken. Dat is als zeggen "ik kan buiten overreden worden door een idioot, dus laat ik maar levensgevaarlijke sporten gaan beoefenen, want risico loop ik toch al". De meeste mensen proberen wel zo veilig mogelijk te leven en voor mij houdt dat in dat ik niet mijn nier ga afstaan.
  vrijdag 8 juni 2012 @ 17:36:38 #21
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_112621716
quote:

Klinkt eerder als een depressie imho. :{.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 8 juni 2012 @ 17:36:52 #22
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_112621734
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 17:31 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Punt is wel dat je niet weet of je een tweede nier nodig zult hebben later in je leven.

[..]

Het leven brengt risico's met zich mee, maar daarom hoef je zoals ik dus al zei niet extra risico's op te zoeken. Dat is als zeggen "ik kan buiten overreden worden door een idioot, dus laat ik maar levensgevaarlijke sporten gaan beoefenen, want risico loop ik toch al". De meeste mensen proberen wel zo veilig mogelijk te leven en voor mij houdt dat in dat ik niet mijn nier ga afstaan.
Punt is dat je ook met 2 nieren nooit weet of je ze gaat behouden in de toekomst.
Ongeacht wat je doet in je leven. :)
Dat jij ze niet doneert is je goed recht. :)
En dat lelijke litteken valt ook reuze mee.
  vrijdag 8 juni 2012 @ 17:37:06 #23
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_112621746
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 17:04 schreef -Strawberry- het volgende:
Mwa. Litteken is the least of my concern.
  vrijdag 8 juni 2012 @ 17:39:00 #24
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_112621833
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 16:37 schreef jcdragon het volgende:
Goed zeg. Doneer je het aan familie?
Zoiets.
pi_112622663
Beste Nairua,
Als eerste wil ik zeggen dat ik diep respect voor u heb dat u de keus gemaakt hebt om een nier te doneren. Ik weet als geen ander hoe belangrijk een donornier is, want ikzelf ben nierpatiënt. Ik snap de angst en twijfels die u heeft, het is ook eng. Juist omdat u niet weet hoe uw gezondheid en dergelijke eruit zal zien na de operatie. Mijn advies is om zoveel mogelijk te gaan sporten, vitamine E, B12 en dergelijke te nemen voor een beter herstel na de operatie. Eet 4 dagen voordat u onder het mes gaat GEEN zwaar/vet/pittig eten. Denk aan: steaks of andere vleesgerechten, junkfood of andere gerechten waar vet in verwerkt zit, chinees of andere gerechten waar kruiden (zoals knoflook, pepers en dergelijke) in verwerkt zit. Eet lichtverteerbaren gerechten. Reden: de eerste paar dagen na uw operatie zal u, dankzij de (tijdelijke) medicatie die u krijgt, mogelijk niet naar de wc kunnen waardoor uw darmen verstopt kunnen raken. Als u 4 dagen voordat u onder het mes gaat lichtverteerbaren gerechten eet dan is de kans op complicaties een stuk lager dan wanneer u zwaar/vet/pittig eet. Heel veel sterkte en als u nog vragen heeft, schroom niet en stel ze gerust.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')