abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112586287
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_112586351
Zit op de iPad en kan de laatste reacties niet quoten ..

:|W
  donderdag 7 juni 2012 @ 21:53:51 #3
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_112586557
quote:
7s.gif Op donderdag 7 juni 2012 21:37 schreef Juud79 het volgende:
Hier altijd kind in bed gehad, strak tegen mij aan. Ze heeft altijd geslapen, half slapend drinken en weer meteen verder tukken, nooit wakker, kletsen of spoken.
Ik denk dat het komt omdat ze warm tegen mij aan lag en wist dat ik er altijd was, ze kon me ruiken en hoefde niet wakker te worden om me te zoeken.
Na 11 maanden ging ze doorslapen dus, van de ene op de andere dag, niets aan gedaan, gewoon vanzelf.

Eerder sliep ze wel eens een of twee nachten door, maar dat stopte dan weer, toen was ze er blijkbaar nog niet aan toe. Lientje heeft ook altijd twee of drie keer per nacht gedronken, maar ik werd er na een maand of drie zelden meer wakker van, of in ieder geval niet langer dan 5 sec.

Dus het gaat vast over, maar ik geloof niet zo in zelf in slaap laten vallen, proberen langer te laten slapen e.d. ik denk namelijk dat een kleine baby daarin 's nachts niet echt te sturen is en dat dat je uiteindelijk gewoon ook heel veel energie kost.
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 21:43 schreef Morretje het volgende:
Juud, jouw situatie klinkt al als een hele fijne! Isabel ging doorslapen met 4 maanden, ging dus op haar eigen kamer, en kapte met doorslapen toen ze 7 maanden was. We zijn daarna opnieuw gaan co-sleepen, omdat ze idd niet meer alleen kon slapen.
Ik denk wel dat het 'leren' in slaap vallen, niet per se iets onnatuurlijks is. Het enige wat een mini moet leren begrijpen is dat je er nog steeds bent als ze je niet zien.
Dat was hier al een 'issue' toen ik haar met 3 maanden boven overdag liet slapen. Daarvoor sliep ze beneden, maar toen ging ik merken dat ze onrustig werd van alles wat ik beneden deed. Ook toen moest ik eerst naast haar zitten, anders viel ze niet in slaap. Voeden deed ik beneden, dus onderweg werd ze dan weer wakker.

Plus, dat als je binnen je gezin allemaal vindt, dat het geen probleem is zoals het nu gaat, je er ook niets aan hoeft te veranderen.. Maar als er iemand structureel niet aan z'n slaap toekomt. Ik slaap niet als er gedronken wordt bijv.
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 21:44 schreef octopussy het volgende:
Misschien een rare gedachte, maar kan de nabijheid juist niet ook meespelen in het vaak willen drinken? Je bent al moeder dan natuurlijk ook altijd 'beschikbaar' en het schijnt dat beebjes de aanwezigheid van moederlief (en dus melk) kunnen ruiken. Tel daarbij op dat de baby sneller wakker wordt door geluiden van de ouders en de mama ook lichter slaapt door aanwezigheid van een kleine gnorf naast haar.
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 21:47 schreef Juud79 het volgende:
Octo, ja!
Dat heb ik ook altijd gedacht, vooral tot een maand of 6/7 werd ze wel eens wakker van gesnurk (manlief snurkt hard) en soms van aanraking van een van ons.
De laatste maanden niet, dan lag ze helemaal in coma en stoorde zich nergens aan.
Ik geloof zeker dat ze telkens hun mama en melk ruiken en dan instinctief weer even willen aanhappen. O+
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juni 2012 21:48 schreef Zoë23 het volgende:

[..]

Zit best wat in, S heeft vaker trek als ze bij me ligt of als ze me ruikt (als m'n vriend dr verschoont en ik aai even over dr gezichtje ofzo)

Als ze heel onrustig is en net gedronken heeft, neemt m'n vriend haar even over en dan is die 'trek' en het onrustige ook weg.
pi_112587594
Wij co-sleepen ook, en ik val ook wel eens in slaap tijdens een nachtvoeding, maar dan lig ik in zo'n onnatuurlijke houding, dat ik er een stijve bovenrug van krijg, dus dat probeer ik te voorkomen.

Ik vind t lastige dat ik heel goed weet dat dit volkomen normaal gedragbis voor n kindje van 4 maanden, en dat ik m dat ook niet hardhandig wil afleren, maar ik merk ook dat t slaapgebrek mijn functioneren overdag begint te beinvloeden. Daar heb ik op mn werk last van, en voor mn peuter heb ik ook vaak te weinig geduld. Over dik 4 weken heb ik zomervakantie, dat zal wel helpen.
  donderdag 7 juni 2012 @ 22:28:17 #5
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_112588760
Ik heb niet aan samen slapen gedaan. Harry heb ik altijd in slaap gevoed (zelfs met 21 maanden nog op vakanties) en hij sliep gewoon prima door.
Huubke is nu bijna 2 maanden oud. Ik voed hem 's avonds 9 van de 10 keer in slaap en eigenlijk slaapt hij bijna altijd door (komt dan voor 1 nachtvoeding/vroege ochtendvoeding).
Soms wordt hij wel wakker als ik hem in zijn wiegje leg. De ene keer wil hij dan niet meer slapen en dan leg ik hem alsnog bij mij te slapen. Soms is dit in het begin van de nacht, soms aan het einde van de nacht.
  donderdag 7 juni 2012 @ 22:33:03 #6
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_112589067
Tinuviel, ik heb voor Harry eigenlijk altijd ijsklontjeszakjes gebruikt, maar heb nu die milktrays ondekt en moet zeggen dat ik die superfijn vind!
Gewone ijsklontjesbakjes zou ik zelf niet snel gebruiken omdat ze open zijn van boven. Maar dat is puur mijn persoonlijke mening.
pi_112595004
Bleie, ik zou je willen adviseren om te zorgen dat je wel prettig en veilig in slaap kunt vallen tijdens het voeden. Ik heb zelf in de beginperiode gemerkt dat dat zoveel slaap oplevert. Regelmatig had ik 's ochtends zelfs geen flauw idee of en hoe vaak ik gevoed had die nacht. Ik hoefde er namelijk niet meer helemaal wakker voor te worden of te blijven.
  vrijdag 8 juni 2012 @ 00:44:11 #8
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_112596066
Hier zelfde als bij wupwup :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_112600064
van 2 tot 6 maanden sliep ze in haar eigen bed naast ons bed, sinds 1-2 weken is het erg huilen dus dan slaapt ze met ons in bed, we slapen daardoor veel beter omdat ik niet echt wakker word om te voeden en zij niet echt huilt om gehoord te worden
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_112601397
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 00:16 schreef WupWup het volgende:
Bleie, ik zou je willen adviseren om te zorgen dat je wel prettig en veilig in slaap kunt vallen tijdens het voeden. Ik heb zelf in de beginperiode gemerkt dat dat zoveel slaap oplevert. Regelmatig had ik 's ochtends zelfs geen flauw idee of en hoe vaak ik gevoed had die nacht. Ik hoefde er namelijk niet meer helemaal wakker voor te worden of te blijven.
Maar hoe lig je dan? Veilig liggen we wel trouwens, met dit warme weer kan ik mijn dekbed rustig maar tot mijn middel hebben liggen, maar ik lig dan op mijn zij, met mijn onderste arm boven zijn hoofdje langs. En dan lig ik dus eigenlijk met een opgetrokken schouder. Voor even tijdens een voeding is dat niet zo erg, maar om een paar uur te slapen...
  vrijdag 8 juni 2012 @ 09:25:18 #11
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_112601460
Ik legde die arm, de onderste altijd onder mijn kussen en mijn andere arm over Lientje heen.
Toen ze iets groter was draaide ik mijn rug naar haar toe en lag ze tegen mijn rug aan of draaide ze naar manlief toe.

Maar Bleie, ik heb ervoor bij de fysio gelopen, dat stijve liggen en slapen, dus het is niet zo dat dat de ideale manier is. Dat is nog altijd los van je baby slapen, zodat je vrij kan draaien en bewegen in je bed. Je ligt toch waakzaam, dat is een nadeel van samen slapen, vind ik.
pi_112601494
Bedankt voor de bv in ijsklontjes bakjes reactie. Waar koop je de milktrays?

Ijsklontjes zakjes is idd misschien niet handig als je ze niet tot de top vult. Kan me voorstellen dat alle vakjes dan maar een klein beetje vol zijn en dat is niet de bedoeling natuurlijk. Misschien zijn er ijsklontjes bakjes die je dicht kunt maken of anders gewoon afdekken met folie.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_112601775
Voor de slaapvoedsters: hoe doen jullie dat dan met wisselen van de borst? Mia drinkt beide borsten en ik vind het al een gedoe om haar dan over te hevelen naar de andere kant als ik liggend voed. Vind het trouwens ook eng om haar tussen ons in te leggen want S is wat ehm...lichamelijker.

Ben zelf een beetje in dubio. Ik wil Mia eigenlijk wel in haar eigen kamertje laten slapen om te kijken of ze dan wat langer doorslaapt. Maar heeft ze al die voedingen niet gewoon nodig? Of is het eerder een patroon wat ik kan doorbreken. Is mijn productie met 5 maanden stabiel genoeg?
pi_112601946
Milktrays zijn volgens mij alleen online te krijgen Tinuviel.

Octo; ja, dat is ook nog een punt. Wat ik nu doe, als hij toe is aan de andere borst, is dat ik zelf ga zitten, en hem door rol naar zijn andere zij. Verder herken ik heel erg je twijfel over het eigen kamertje. Ik denk dat ik Pietje in elk geval tot hij 6 maanden is bij ons op de kamer houdt, en daarna hem ga laten wennen aan op zijn eigen kamer slapen (ook omdat hij steeds beweeglijker wordt in bed, en ik de co-sleeper als hij straks echt kan draaien niet meer zo goed aandurf als ik er niet naast lig). Als ze echt honger heeft, gaat ze natuurlijk niet weer slapen, en zul je er echt uit moeten. Met je productie zou het moeten kunnen volgens mij. Er zijn ook bv-kindjes die gewoon al doorslapen op die leeftijd (zeggen ze).
pi_112602030
Ik draai door als ik voed in bed. Dus eerst de borst aan de kant waar ze ligt, en dan ga draai ik zelf meer richting buik. Dus niet kind overhevelen, of zelf over je kind heen.. Mijn man slaapt ook nogal 'wild' dus aan die kant ligt ze alleen als hij wakker is :P
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  vrijdag 8 juni 2012 @ 09:56:53 #16
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_112602216
Ik draai ook een beetje door en kind blijft aan dezelfde zijkant, nu zijn mijn borsten ook niet klein, dus ze kan er vrij gemakkelijk bij.
Tegenwoordig wil ze ook wel even overeind komen om bij de andere te kunnen, zo zelfstandig, die dochter van ons. :+
pi_112604062
Ha ha Juud, ik moest even hier aan denken:

vrijdag 8 juni 2012 @ 11:57:32 #18
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_112606814
Tinuviel, hier kun je de milktrays krijgen.

octo, ik draai ook zelf verder door, maar momenteel drinkt Huubke maar 1 borst.
pi_112607104
Bedankt voor het quoten juud :)

In slaap vallen tijdens het voeden durf ik niet :@
Toen ik nog met 2borsten bv gaf, tilde ik dr na 1 borst naar de andere kant

Asy
Hoe werkt dat dan qua melk als je kindje van 1 borst drinkt? Of maakt de andere borst dan geen melk aan?
  vrijdag 8 juni 2012 @ 12:05:52 #20
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_112607167
Ik bedoel 1 borst per voeding, Zoë ;)
pi_112607950
Oh :@ haha

Ik vroeg het me al af :9

Het kan dat een kindje een borst weigert toch? Moest daar aan denken
pi_112618016
Ik weet dat tupperware ijsklontjesbakjes verkoopt met deksel. Misschien goedkoper dan de milktrays
pi_112622414
Alleen die ijsklontjes passen niet in een smalle fles of in mindere hoeveelheid. Stond dit kwartaal toevallig een recensie over in de Bova.
pi_112623418
Wupwup passen deze ijsklontjes ook niet door de opening van de Avent fles.

Zie ik het trouwens goed dat de Milktrays uit 2 delen bestaan, ie je dicht doet en dat je ze kunt hergebruiken?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_112624234
Ik gebruik moedermelk zakjes van Lansinoh, avent via bekers en avent flessen om melk te bewaren en ze drinkt uit een breast flow
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')