Ik werk bij een Expert winkel in de buitendienst, per week til ik zeker 5 wasmachine een of twee verdiepingen omhoog. Wat wij doen is het volgende.
We hebben bij een band van circa 10 cm breed en 4,7 meter lang gemaakt van nylon/katoen vezels (te koop bij bijv Hornbach), deze hebben we door een kleermaker/schoenmaker de uiteinden aan elkaar laten naaien met een overlap van ca 20 cm en goed gestikt met stevig garen.
Het is dan een aangesloten band geworden met een lengte van ca 225 cm (iets minder dan 2x 85 cm + 1x 60 cm, dus 2x de hoogte en 1x de diepte van een wasmachine).
Deze leggen we onder de wasmachine door, een persoon kruipt in de lus aan de achterkant en een persoon aan de voorkant. Waarbij de lus over een schouder valt, niet rond je nek. Je kan dan tegelijk gaan staan, het gewicht rust dan in de band en je hoeft hem niet met je armen te tillen. Vervolgens leggen we hem plat in de band met de opening naar boven toe. De achterkant is dusdaning onregelmatig dan hij er eigenlijk niet af kan glijden, je hoeft hem alleen maar in evenwicht te houden.
Wanneer je omhoogloopt kan de onderste persoon een beetje tegen de trapleuning leunen om in balans te blijven en iets steun te vinden, deze persoon heeft het het zwaarst want hij tilt het gewicht en moet de machine de bocht rond sturen als deze in de trap zit. De bovenste persoon kan de machine stabiel houden en zichzelf vasthouden met een hand aan een van de trapleuningen.
Dit is het goedkoopste hulpmiddel en werkt het beste. Die grippy is te duur en werkt niet goed. Wanneer je namelijk de wasmachine aan de voorkant onderaan beetpakt dan ligt hij te laag wanneer je hem de trap optilt en dan zitten de treden in de weg (trust me, I know!) de onderste persoon moet dan vanuit een onhandige positie de machine omhoog tillen, dit is vele malen zwaarder dan alleen maar met de handen optillen.
Trouwens als het een eenmalig is dan kan je hem mits je een beetje spierballen hebt ook gewoon oppakken en tillen, let er wel op dan degene die onderstaat de machine niet bij de voorkant pakt maar aan de achterkant zodat de machine niet aan zijn handen "hangt" maar hij hem draagt, dit weer ivm de tredes en het comfort qua tillen.
Voor zover mijn 8 jaar ervaring in wasmachines tillen.