abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 juni 2012 @ 20:30:35 #1
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_112536826
Wij gaan binnenkort verhuizen en de wasmachine moet naar een washok op de tweede verdieping, dus het kreng moet twee trappen op. Nu was ik op zoek naar een goed hulpmiddel om dat veiliger en makkelijker te doen. Heeft iemand ervaring met de Grippey? Het ziet er handig uit, veel handiger dan bijvoorbeeld zo'n traploper, maar vind het toch moeilijk te beoordelen op basis van een internetfilmpje (http://wasmachinetillen.nl/). Als iemand ervaring heeft hiermee, hoor ik het graag.
Ik ben lelijk.
  woensdag 6 juni 2012 @ 20:35:03 #2
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_112537079
makkelijkste en snelste methode:

met twee man en lopen. Meestal pech voor de voorste (k*t beethouden) en zwaar voor de onderste (80kg op de borstkas) maar dat werkt het best.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_112537835
Alternatief: schroefjes achterop even losmaken. Bovenplaat eraf schuiven. Dan het gewicht (vaak blok steen) even losmaken en uit de wasmachine halen. Dan heeft de machine een tilbaar gewicht en het blok sjouw je apart even naar boven. Boven aangekomen zelfde procedure andersom.

Maar ben het met lipje eens: gewoon even met twee man boos worden op dat ding, dan is ie zo boven..
  Moderator woensdag 6 juni 2012 @ 21:02:10 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_112538447
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 20:35 schreef lipje het volgende:
makkelijkste en snelste methode:

met twee man en lopen. Meestal pech voor de voorste (k*t beethouden) en zwaar voor de onderste (80kg op de borstkas) maar dat werkt het best.
Uit ervaring kan ik melden dat dit idd. het beste werkt, eventueel kun je een spanband o.i.d. om de wasmachine doen zodat je wat beter kunt manoeuvreren.

Tussen de twee trappen even een plek op de gang creëren waar je even kunt rusten. :)
  woensdag 6 juni 2012 @ 21:09:57 #5
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_112538892
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_112539149
quote:
Wat een held _O-
  woensdag 6 juni 2012 @ 21:35:40 #7
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_112540479
Op het filmpje (hilarisch trouwens :P) ziet het er idd best handig uit!

De laatste keer dat ik een wasmachine verplaatste (twee verdiepingen omlaag in een appartementencomplex) heb ik zo'n 6-wiels steekwagentje (traploper) gebruikt. Ondanks dat het manoeuvreren door korte bochten niet echt makkelijk ging, was ik er over het algemeen wel enthousiast over!

Die laatste wasmachine was trouwens een Mille; die was echt een stuk zwaarder dan andere wasmachines die ik ooit verplaatst heb! Wellicht dat het per wasmachine dus ook verschilt wat handiger werkt...

[ Bericht 9% gewijzigd door Ai_KaRaMBa op 06-06-2012 22:40:38 ]
  woensdag 6 juni 2012 @ 21:37:07 #8
63722 z80
I fink you freaky
pi_112540571
als houvast voor die gene die boven staat/loopt kun je een oude water aanvoerslang van ongeveer 10CM er op draaien.
die gene die boven staat houd de machine recht en stuurt. die gene onder druk het apparaat naar boven.
zolang het geen miele is gaat dit vrij makkelijk.
miele er is geen zwaardere.

ps
haal nooit het gewicht uit de machine om deze te vervoeren. als je het apparaat wil slopen moet je dat doen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  woensdag 6 juni 2012 @ 21:43:50 #9
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_112541015
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 21:37 schreef z80 het volgende:
als houvast voor die gene die boven staat/loopt kun je een oude water aanvoerslang van ongeveer 10CM er op draaien.
die gene die boven staat houd de machine recht en stuurt. die gene onder druk het apparaat naar boven.

ps
haal nooit het gewicht uit de machine om deze te vervoeren. als je het apparaat wil slopen moet je dat doen.
Transportbouten weer erin jetsen, en dan pas de betonblokken eruit. :P

En 60 kilo is toch te doen met 2 man?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_112542481
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 21:37 schreef z80 het volgende:

ps
Waarom zou dat niet kunnen? Als je oplet hoe je het eruit haalt kan het ook weer terug. Als je geen transportbouten meer hebt is het zonder gewicht eigenlijk nog beter voor de machine ook. Ik geef toe dat het vast niet bij iedere machine even gemakkelijk zal zijn.
pi_112542704
Wasmachine op een steekwagen vastzetten met een spanband en gewoon tillen.

Voorste persoon kan dan de handvatten vasthouden.

Zo deed ik het ook altijd toen ik als vakantiekracht witgoed rondbracht.
pi_112550703
2x hetzelfde type wasmachine (bosch) in hetzelfde type huis getild, 2 trappen op.

1e keer met 7 man zonder spanbanden, ging harstikken kut.

2e keer met 2 man en spanbanden om de machine geknoopt. Ging supermakkelijk.
.
  donderdag 7 juni 2012 @ 11:08:01 #13
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_112559943
Ik til die dingen in mijn eentje naar boven, zo zwaar zijn ze tegenwoordig niet meer hoor, ipv betonblokken zitten er schokbrekers in. Wasdrogers zijn nog lichter, en waarom mensen een probleem maken van koelkasten snap ik helemaal niet, 90% daarvan s gewoon lucht.

gewoon een hand aan de onderkant, andere hand aan de achterkat, en tegen je borstkast aangedrukt houden
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
  donderdag 7 juni 2012 @ 14:13:59 #14
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_112566647
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 11:08 schreef zuigmarmot het volgende:
Ik til die dingen in mijn eentje naar boven, zo zwaar zijn ze tegenwoordig niet meer hoor, ipv betonblokken zitten er schokbrekers in. Wasdrogers zijn nog lichter, en waarom mensen een probleem maken van koelkasten snap ik helemaal niet, 90% daarvan s gewoon lucht.

gewoon een hand aan de onderkant, andere hand aan de achterkat, en tegen je borstkast aangedrukt houden
:')
Een wasmachine zonder betonblok? :')
Iedere wasmachine heeft een betonblok of een stuk gietijzer en 2 of 4 schokdempers.
  donderdag 7 juni 2012 @ 14:15:58 #15
6468 zuigmarmot
pi_112566705
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 14:13 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

:')
Een wasmachine zonder betonblok? :')
Iedere wasmachine heeft een betonblok of een stuk gietijzer en 2 of 4 schokdempers.
Je geeft dus zelf toe dat ze niet allemaal een betonblok hebben.
Ik heb ook genoeg wasmachines getild en / of gerepareerd die geen schokdempers hadden (vooral bovenladers) .

Wel hadden alle wasmachines die ik heb gezien die geen schokdempers hadden een betonblok.

bedenk hierbij dat er genoeg wasmachines zijn die zo 15 jaar of ouder zijn
  donderdag 7 juni 2012 @ 14:17:49 #16
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_112566767
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 14:15 schreef zuigmarmot het volgende:

[..]

Je geeft dus zelf toe dat ze niet allemaal een betonblok hebben.
Jij zegt dat ze schokdempers hebben ipv betonblokken. Dat is dus niet waar. Alle machines hebben contragewicht. Beton of gietijzer.
  donderdag 7 juni 2012 @ 14:22:34 #17
6468 zuigmarmot
pi_112566923
Een gietijzeren lagerkruis is geen contragewicht, maar een stabilisatiegewicht
  donderdag 7 juni 2012 @ 14:24:12 #18
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_112566977
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 14:22 schreef zuigmarmot het volgende:
Een gietijzeren lagerkruis is geen contragewicht, maar een stabilisatiegewicht
Een lagerkruis houdt de lagers op zijn plaats.
  donderdag 7 juni 2012 @ 14:25:17 #19
6468 zuigmarmot
pi_112567032
exact, fijn dat je het nu begrijpt
  donderdag 7 juni 2012 @ 14:25:52 #20
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_112567058
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 14:25 schreef zuigmarmot het volgende:
exact
En is dus officieel geen stabiliteitsgewicht.
  donderdag 7 juni 2012 @ 14:27:43 #21
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_112567128
quote:
Ik heb hier geen geluid. Zegt hij aan het einde tegen dat wijf: "zo nu ga ik jou even lekker volpompen"?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_112577444
Die grippy ziet er wel leuk uit maar als je gewoon alleen die spanband erom doet (of 2) kan je op meer plaatsen vastpakken. Dan zit die grippy alleen maar in de weg eigenlijk.

Heb een half jaar geleden een nieuwe wasmachine gekocht en ik en m'n broer hebben dat ding in 2 minuten naar de 2 e etage gesjord zonder problemen met 1 spanband erom. Die band is er voor de bovenste sjouwer, degene onder kan overal vastpakken eigenlijk waar ie wil. het probleem ligt bij de sjouwer die voorloopt. Dat is alles.
pi_112592212
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 18:48 schreef Guus Muisarm het volgende:
Die grippy ziet er wel leuk uit maar als je gewoon alleen die spanband erom doet (of 2) kan je op meer plaatsen vastpakken. Dan zit die grippy alleen maar in de weg eigenlijk.

Heb een half jaar geleden een nieuwe wasmachine gekocht en ik en m'n broer hebben dat ding in 2 minuten naar de 2 e etage gesjord zonder problemen met 1 spanband erom. Die band is er voor de bovenste sjouwer, degene onder kan overal vastpakken eigenlijk waar ie wil. het probleem ligt bij de sjouwer die voorloopt. Dat is alles.
Dank je voor je nuttige reactie! Een spanband dus, dat klinkt goed.
  vrijdag 8 juni 2012 @ 21:33:15 #24
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_112634837
quote:
Een wasdroger til je inderdaad heel makkelijk op. :P
  zondag 10 juni 2012 @ 15:42:50 #25
297723 AlphaRP
Nog niet gare aardnoot
pi_112694753
Ik werk bij een Expert winkel in de buitendienst, per week til ik zeker 5 wasmachine een of twee verdiepingen omhoog. Wat wij doen is het volgende.

We hebben bij een band van circa 10 cm breed en 4,7 meter lang gemaakt van nylon/katoen vezels (te koop bij bijv Hornbach), deze hebben we door een kleermaker/schoenmaker de uiteinden aan elkaar laten naaien met een overlap van ca 20 cm en goed gestikt met stevig garen.

Het is dan een aangesloten band geworden met een lengte van ca 225 cm (iets minder dan 2x 85 cm + 1x 60 cm, dus 2x de hoogte en 1x de diepte van een wasmachine).

Deze leggen we onder de wasmachine door, een persoon kruipt in de lus aan de achterkant en een persoon aan de voorkant. Waarbij de lus over een schouder valt, niet rond je nek. Je kan dan tegelijk gaan staan, het gewicht rust dan in de band en je hoeft hem niet met je armen te tillen. Vervolgens leggen we hem plat in de band met de opening naar boven toe. De achterkant is dusdaning onregelmatig dan hij er eigenlijk niet af kan glijden, je hoeft hem alleen maar in evenwicht te houden.

Wanneer je omhoogloopt kan de onderste persoon een beetje tegen de trapleuning leunen om in balans te blijven en iets steun te vinden, deze persoon heeft het het zwaarst want hij tilt het gewicht en moet de machine de bocht rond sturen als deze in de trap zit. De bovenste persoon kan de machine stabiel houden en zichzelf vasthouden met een hand aan een van de trapleuningen.

Dit is het goedkoopste hulpmiddel en werkt het beste. Die grippy is te duur en werkt niet goed. Wanneer je namelijk de wasmachine aan de voorkant onderaan beetpakt dan ligt hij te laag wanneer je hem de trap optilt en dan zitten de treden in de weg (trust me, I know!) de onderste persoon moet dan vanuit een onhandige positie de machine omhoog tillen, dit is vele malen zwaarder dan alleen maar met de handen optillen.

Trouwens als het een eenmalig is dan kan je hem mits je een beetje spierballen hebt ook gewoon oppakken en tillen, let er wel op dan degene die onderstaat de machine niet bij de voorkant pakt maar aan de achterkant zodat de machine niet aan zijn handen "hangt" maar hij hem draagt, dit weer ivm de tredes en het comfort qua tillen.

Voor zover mijn 8 jaar ervaring in wasmachines tillen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')