(ja dit is een kloon)
Ik weet niet echt wat ik hiermee wil maar ik denk dat ik het vooral van me af wil schrijven en misschien wat tips e.d kan krijgen van jullie.
Ik hoop dat ik het niet al te warrig opschrijf en dat jullie er wat van begrijpen..
Dus, vriendin X en ik zijn al jarenlang vriendinnen. Dat ging altijd heel goed, had echt het gevoel dat ik haar alles kon vertellen en zij mij. Ze belde me de laatste tijd regelmatig midden in de nacht (ze houd nogal van uitgaan, en haar vriend ook) omdat ze alwéér ruzie had met haar vriend. Dit komt nogal vaak voor, en ik nam altijd op, ook al moest ik bijvoorbeeld wel om 7 uur mijn bed uit of wat dan ook. Ik was er altijd voor haar, gaf haar altijd advies en we hadden als het om minder belangrijke onderwerpen gingen altijd veel fun.
Nu is het issue: een paar weken geleden gingen we de stad in met z'n allen. Ik kwam wat later omdat het pokerpotje nog niet afgelopen was. Mijn vriend en mijn "beste" vriendin X waren dus al in de stad. Ik kom de kroeg binnen, en ik krijg een boze vriend naar me toe. Nou blijkt dat vriendin X tegen MIJN vriend heeft gelogen: ze heeft namelijk gezegd dat wanneer hij er niet is, ik met andere flirt. Zij weet net zo goed als ik dat dit niet waar is, en ik ben best boos op haar geworden. Ik heb absoluut geen idee waarom ze dat tegen mijn vriend heeft gezegd en nadat we de kroeg uitliepen, sprak ik haar erop aan. Waarom had ze dit gezegd? Ik kreeg er geen fatsoenlijk woord uit en toen ik boos wegliep riep ze me iets na wat ik niet geheel kon verstaan maar erop neerkwam dat ik te boos reageerde en ze me uitschold voor iets. Tegen de tijd dat ik thuis was heeft ze me nog gebeld maar heb ik niet opgenomen.
3 weken later (ze is een ex-collega, en een collega van mijn vriend, mijn vriend is haar leidinggevende) ga ik langs bij mijn vriend wanneer zij toevallig ook aan het werk is. We hebben een korte 3 minuten gepraat waarin ze zei dat ze het onzin vond en dat we erover moesten praten. Prima. Ik heb toen besloten te wachten totdat zij mij belde, omdat ik niet vond dat ik degene was die met hangende pootjes naar haar toe moest komen. Zij was fout hier, dus zij moest het goedmaken.
Blijkbaar vond ze het niet heel belangrijk om het goed te maken, want ze belde pas 2 weken later. Niet om te praten, maar om te vragen of ik mee wou naar de kroeg vanavond. Ik heb aan de telefoon gezegd dat ik erover zou nadenken omdat ik een beetje krap bij kas zit deze maand e.d. Toen ik echter ophing dacht ik: "wtf, je vraagt me mee naar de kroeg voor wat? om te doen of alles weer ineens oké is zonder erover te praten?"
Dus ik heb haar een smsje gestuurd met wat me dwars zat (ik hou niet van bellen en dan zeg ik meestal niet wat ik echt denk dus ik heb gesmst), over wat ze had gedaan. Het was een lang smsje waarin stond dat ik er altijd voor haar was, het altijd zo leuk met haar had en dat ik dit echt een backstab vond en dat ik niet mee naar de kroeg zou gaan zonder hier fatsoenlijk over te praten en ik een welgemeend excuus wou.
En dan reageerd ze: "Oke dan is bij deze mijn poging om het goed te maken ook klaar."
Heb ik hier fout gehandeld of iets dergelijks? Is het zo raar dat ik hierover wil praten? Dat ik wil weten waarom ze dat zei? En niet zomaar ga doen alsof alles weer goed is? Ik snap er echt niks meer van...
Tijdens deze weken heb ik er ook heel veel over nagedacht of onze vriendschap wel zo goed was. Ik heb meerdere malen de afgelopen jaren me afgevraagd of ze me alleen gebruikte wanneer zij het nodig had, en wanneer ik advies of comfort of wat dan ook van haar nodig was, dan was ze er bijna niet voor mij. Was dit toeval, dat ze altijd moest werken of andere dingen had? Of wilde ze gewoon niet die moeite in mij steken, zoals ik dat bij haar deed? Ik heb haar duizenden malen geholpen met haar en haar vriend, ik heb zelfs een keer 3 uur lang met HAAR vriend gepraat, omdat zij het niet kon en aan mij vroeg of ik dat wou.
Dus, wat nu? Mijn vriend zegt dat ik met haar moet praten, maar ik weet niet eens zeker of ik wel een "vriendin" wilt die dit soort dingen doet. Ze loog altijd wel over kleine, onrelevante dingetjes omdat ze redelijk onzeker is, maar dit gaat voor mij te ver. Ik denk niet dat ik haar nog vertrouw...
edit: Ik typ wel erg vaak 'dus,' haha.