Ja natuurlijk is mijn voorbeeld heel extreem. Maar je kunt er niet onder uit dat (ook in jou voorbeeld), dat techneuten gewoon zwaar onderbetaald zijn vergeleken andere academisch geschoolden. Het startsalaris van een studie als economie is vergelijkbaar met een technische, terwijl economie veel makkelijker is en er daarvan duizenden zijn.quote:Op woensdag 6 juni 2012 12:06 schreef JeMoeder het volgende:
Voor mij betaalt een opdrachtgever ook ¤100,- per uur (ben een junior). Als een advocaat ¤200,- per uur vraagt houdt dit trouwens niet in dat hij dat ook verdient. Daar moeten nog allerlei kosten vanaf.
Je vergelijkt hier hetgeen op een salarisstrook van een ingenieur/techneut staat vs. wat er op een declaratie van een advocaat staat.
Dan huur je een advocaat in om de ingenieur aan te klagenquote:Op woensdag 6 juni 2012 12:07 schreef Zombiehoofd het volgende:
Ja is dat zo? Als die brug instort of als ze die computerchip niet goed werkt.
Maar verder klopt het wel, techneuten worden zwaar ondergewaardeerd.quote:Ook allemaal belangrijk. Daarnaast is het gewoon raar dat ze een tekort aan dat soort personeel hebben, maar er niet meer voor willen betalen. Druist gewoon tegen het idee van vraag & aanbod in.
O dacht dat het juist om de hogergeschoolden ging. Lager geschoolden kun je altijd outsourcen. Net zoals dat er al veel (relatief simpelere) ICT projecten worden uitbesteed aan India.quote:Op woensdag 6 juni 2012 12:10 schreef BrandX het volgende:
mwah, de gemiddelde ingenieur hier gaat toch voor aardig wat meer over de toonbank hoor, rond de 100 euro zit je echt wel voor een gemiddelde ingenieur.
Overigens zitten we vooral om MBO(+) techneuten verlegen, niet om HBO / WO techneuten. Die zijn er wel.
Eb dat werkt voor geen meter kan ik je vertellen !!quote:Op woensdag 6 juni 2012 12:12 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
. Lager geschoolden kun je altijd outsourcen. Net zoals dat er al veel (relatief simpelere) ICT projecten worden uitbesteed aan India.
In bijvoorbeeld de architectuur speelt dat (nog?) niet, daar is het echt de binnenlandse concurrentie die elkaar kapot maakt. En zich tegelijkertijd afvraagt waarom de branche een onaantrekkelijk imago heeftquote:Op woensdag 6 juni 2012 12:15 schreef kanovinnie het volgende:
Ik ben het met TS eens. Ik wil ook meer geld!
Maar om even serieus te blijven, tegenwoordig heb je in elk technisch vakgebied concurentie van over de hele wereld. Dus ook van die goedkope chinezen.
Veel advocaten zijn ook in vaste dienst bij het kantoor, bovendien ga je ook in geval van een ingenieur doorgaans in zee met het bedrijf waar hij/zij voor werkt. Daar is hij/zij immers zoals je zelf zegt in vaste dienst.quote:Op woensdag 6 juni 2012 12:17 schreef padlarf het volgende:
Veel ingenieurs zijn is vaste loondienst, terwijl een advocaat vaak wordt ingeschakeld als de nood aan de man is. Daarbij ga ja als klant in zee met het bedrijf van de advocaat, niet met het individu.
Nee, dat kan dus niet zomaar in alle gevallen. Een Chineze ingenieur zonder kennis van de Europese en Nederlandse regelgeving is waardeloos.quote:Op woensdag 6 juni 2012 12:18 schreef De_Kardinaal het volgende:
De advocaten Nederlands recht kan je ook niet echt per dozijn in laten vliegen vanuit China. Dat kan je wel met ingenieurs.
Dat denk jij. Een brug is een brug. De eisen zijn anders maar het is niet alsof de zwaartekracht hier anders werkt dan in China.quote:Op woensdag 6 juni 2012 12:21 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nee, dat kan dus niet zomaar in alle gevallen. Een Chineze ingenieur zonder kennis van de Europese en Nederlandse regelgeving is waardeloos.
Dan ga jij naar een heel dure garage, ik betaal 40 á 50 euro / uur.quote:Op woensdag 6 juni 2012 12:20 schreef kasper het volgende:
En waarom is het uurloon in de werkplaats bij de autodealer zo'n ¤ 100 per uur?
Is dat ook niet een beetje veel?
Dat klopt, maar als klant betaal je geen 200 euro aan de advocaat, maar aan het bedrijf. Wat ik , wellicht een beetje omslachtig, probeer te zeggen is dat het uurloon van die advocaat lager ligt dan 200 euroquote:Op woensdag 6 juni 2012 12:20 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Veel advocaten zijn ook in vaste dienst bij het kantoor, bovendien ga je ook in geval van een ingenieur doorgaans in zee met het bedrijf waar hij/zij voor werkt. Daar is hij/zij immers zoals je zelf zegt in vaste dienst.
De eventuele kostenbesparing die je zou doen bij de "basisberekening" van die brug door een Chinees valt volledig in het niet bij de kosten van specifieke uitwerking naar de Nederlandse situatie.quote:Op woensdag 6 juni 2012 12:23 schreef De_Kardinaal het volgende:
Dat denk jij. Een brug is een brug. De eisen zijn anders maar het is niet alsof de zwaartekracht hier anders werkt dan in China.
Als je een klus krijgt van een paar miljard maakt dat niet zoveel uit. Dan laat je het grove werk bepalen door Westerse ingenieurs, maar de rest van het werk wordt gewoon onderling besteed en het inlaten vliegen van hele kudde Chinezen haal je er qua loon en kosten wel uit.quote:Op woensdag 6 juni 2012 12:24 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
De eventuele kostenbesparing die je zou doen bij de "basisberekening" van die brug door een Chinees valt volledig in het niet bij de kosten van specifieke uitwerking naar de Nederlandse situatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |