abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112499463
Hallo!

Ik heb 27 juni mijn toelatingstest tot de faculteit der sociale wetenschappen aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.

Voor deze toets heb ik een boek welke ik momenteel aan het doorlezen en maak ik de opdrachten. Mijn vraag: wie heeft hier ervaring mee? Hoe zwaar is de toets? Het is voor mij een kwestie van oefenen, de stof komt namelijk wel weer boven van 'vroeger'.

Alvast bedankt voor het delen van ervaringen. Ik heb al wel wat gelezen over toetsen op de UvA maar deze zijn naar mijn idee van een ander kaliber..?
pi_112500708
Toevoeging:

Wiskundige vaardigheden t.b.v. Colloquium Doctum Wiskunde bij de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Vrije Universiteit.

De stof voor het colloquium doctum wiskunde behelst de volgende onder¬werpen:
1. Verzamelingen:
- notatie van verzamelingen, elementen.
- : ‘is element van’.
- : ‘lege verzameling’.
- : ‘is deelverzameling van’.
- : ‘doorsnede’ en  ‘vereniging’.
- N, Z, Q, R: getalsverzamelingen.

2. Getalsbewerkingen:
- Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, machtsverheffen, worteltrekken, logaritmen.
- Volgorde van bewerkingen.
- Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen van breuken.
- Rekenregels bij machtsverheffen:
- anam = an+m.
- (an)m = anm.
- Rekenregels bij logaritmen:
- log ab = log a + log b.
- log an = n log a.

3. Vergelijkingen en ongelijkheden en het oplossen ervan:
- Lineaire vergelijkingen met een onbekende: 3x + 5 = x – 2.
- Lineaire ongelijkheden met een onbekende: 3x + 5 > x – 2.
- Stelsels van twee vergelijkingen met twee onbekenden: .
- Tweede graadsvergelijkingen met een onbekende: x2 – 3x = –2.
- Merkwaardig producten en abc-formule.

4. Relaties, functies en grafieken:
- Relaties tussen twee verzamelingen.
- Grafische weergave van een functie:
- Lineaire functie.
- Kwadratische functies.
- Twee lineaire functies en het bepalen van het snijpunt.
- Een kwadratische en een lineaire functie en het bepalen van de snijpunten.

5. Sommeren

Ik ben nu aan het eind van punt 3 en vraag mij af waar ik mij het meest op zou moeten focussen.
Thanks!!
pi_112502566
Ik wil niet trollen, maar zijn dit serieus de toelatingseisen voor een universitaire studie :{ ;(
Ik zou, op basis van wat ik hier zie, in ieder geval kunnen zeggen dat die toets niet al te moeilijk is.
pi_112503116
- nvm

[ Bericht 95% gewijzigd door Rnnz op 05-06-2012 23:57:33 ]
pi_112505045
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:35 schreef PizzaGeit het volgende:
Ik wil niet trollen, maar zijn dit serieus de toelatingseisen voor een universitaire studie :{ ;(
Ik zou, op basis van wat ik hier zie, in ieder geval kunnen zeggen dat die toets niet al te moeilijk is.
tja, sociale wetenschappen he daar heb je niet de moeilijkste wiskunde voor nodig breinkonijn.
pi_112526900
Moet je je hier na je eindexamen daadwerkelijk druk om maken?
Of maken ze het superlastig met veel 'out of the box'?
pi_112534540
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 16:52 schreef Aardappeltaart het volgende:
Moet je je hier na je eindexamen daadwerkelijk druk om maken?
Of maken ze het superlastig met veel 'out of the box'?
Het is zo dat ik een aantal jaar eruit ben geweest. Weliswaar is de stof niet super lastig. Alleen om de stof in 4 weken in mijn hoofd te krijgen vergt wat werkdruk. Vandaar de vraag of iemand hier ervaring mee hoeft om zodoende tot een beter beeld te komen van de toets en de zwaarte van de toets. Maar inderdaad, anders was it a piece of cake ;)
  donderdag 7 juni 2012 @ 16:12:52 #8
209078 Br0ken
Tada... Fixed it
pi_112571240
Hoi allen!

Net zoals Boswandeling heb ik mij ook ingeschreven aan de FSW. (Beleid, Organisatie en Communicatie) en zit een beetje met hetzelfde probleem. Mijn 'basis kennis' wiskunde staat niet op een al te hoog pitje en ik wil me goed voorbereiden om enige tegenslag te kunnen voorkomen.

Tips / Voorbeelden zijn zeker welkom :)

Welk boek ben jij aan het bestuderen Boswandeling?
Zelf heb ik mijn oude wiskundeleraar geconsulteerd (De vader van een goede vriend van me) om me te helpen. (Tsja, je moet wat :') )
pi_112647116
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:35 schreef PizzaGeit het volgende:
Heb je het centaal examen van wiskunde C wel eens bekeken, meer dan dit krijgen die ook niet echt.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  zondag 10 juni 2012 @ 18:34:19 #10
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_112701575
quote:
Dit is ongeveer het vroegere 2-MAVO/3-MAVO-niveau, alleen kregen ze daar geen logaritmes.

Het Basisboek Wiskunde is geschikt om deze stof in een korte tijd in te halen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_112710726
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 16:12 schreef Br0ken het volgende:
Hoi allen!

Net zoals Boswandeling heb ik mij ook ingeschreven aan de FSW. (Beleid, Organisatie en Communicatie) en zit een beetje met hetzelfde probleem. Mijn 'basis kennis' wiskunde staat niet op een al te hoog pitje en ik wil me goed voorbereiden om enige tegenslag te kunnen voorkomen.

Tips / Voorbeelden zijn zeker welkom :)

Welk boek ben jij aan het bestuderen Boswandeling?
Zelf heb ik mijn oude wiskundeleraar geconsulteerd (De vader van een goede vriend van me) om me te helpen. (Tsja, je moet wat :') )
Ik heb het boek"Wiskunde voor statistiek, een voorbereiding"aangeschaft. Inmiddles loop ik te kl*ten met logaritmen maar is het een kwestie van oefenen.

Wanneer ga jij de toets maken?
En hoever ben jij inmiddels met de stof, ik neem aan dat je ook het overzicht hebt ontvangen?
pi_112710805
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 18:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dit is ongeveer het vroegere 2-MAVO/3-MAVO-niveau, alleen kregen ze daar geen logaritmes.

Het Basisboek Wiskunde is geschikt om deze stof in een korte tijd in te halen.
Nee niet echt het niveau van mavo2/3, helaas... ik had mij vergist in de stof en dacht nog piece-of-cake... maar goed, stof ophalen na een x aantal jaar niks mee gedaan te hebben is ff lastig ;)
pi_112711087
klikkerdeklik

Vind ik persoonlijk een hele goede.
pi_112711335
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:24 schreef Straalkachel het volgende:
klikkerdeklik

Vind ik persoonlijk een hele goede.
Ervaring met het boek bedoel je? Zo ja, voor welke toets?
pi_112721681
quote:
Nee niet echt het niveau van mavo2/3
Nogmaals, het vroegere (in ieder geval tot eind jaren 90), niet het huidige!
Ergens aan het begin van het millennium is het wiskunde-onderwijs op het MAVO veranderd in voortgezet rekenonderwijs. Zonde. Ik kan me voorstellen dat de zwakkere VMBO-leerlingen dat nodig hebben maar doe dat de VMBO-TL-leerlingen niet aan.
#NoDAPL
pi_112749160
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 00:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nogmaals, het vroegere (in ieder geval tot eind jaren 90), niet het huidige!
Ergens aan het begin van het millennium is het wiskunde-onderwijs op het MAVO veranderd in voortgezet rekenonderwijs. Zonde. Ik kan me voorstellen dat de zwakkere VMBO-leerlingen dat nodig hebben maar doe dat de VMBO-TL-leerlingen niet aan.
Ok
pi_112751437
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:28 schreef boswandeling83 het volgende:

[..]

Ervaring met het boek bedoel je? Zo ja, voor welke toets?
Nee, ik bedoelde het linkje.
pi_112751817
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 19:35 schreef Straalkachel het volgende:

[..]

My god.... niet gezien ... O-)
pi_112754597
quote:
7s.gif Op maandag 11 juni 2012 19:42 schreef boswandeling83 het volgende:

[..]

My god.... niet gezien ... O-)
Verrek, super handig! Bedankt!
pi_113315931
Nou, ondertussen heb ik alles doorgelezen en geoefend. Valt vies tegen qua hoeveelheid, ik hoop alles nog te weten tijdens de toets. Weet iemand de minimale score wat ik dien te halen? Is dat in de trant van een > 5,5 of is het strenger?

Heeft iemand hier ervaring mee?
  maandag 25 juni 2012 @ 02:09:25 #21
306949 dude1986
Always bored...
pi_113349307
deze toets vorig jaar gemaakt. was een makkie. gewoon dat (mini)boek aanschaffen wat ze voorschrijven.
pi_113355310
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 02:09 schreef dude1986 het volgende:
deze toets vorig jaar gemaakt. was een makkie. gewoon dat (mini)boek aanschaffen wat ze voorschrijven.
Ah bedankt voor je reactie!! Ja die heb ik inderdaad doorgespit. En hoe bedoel je makkelijk? Hahaha! Vergelijkingen en ongelijkheden heb ik nu wel door *O* . Waar ik tegen aan loop zijn de logaritmen :') . Heb gewoon te weinig tijd. Weet je nog wat ze vroegen? Dus wat ik sowieso echt ff moet kennen?

Thanks man! :)
pi_113356106
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 19:35 schreef Straalkachel het volgende:

[..]

Ah, dat is handig ! Bedankt voor 't delen van deze link! Wil toch als ik dit jaar de tijd heb gaan kijken of ik met zelfstudie wat wiskunde door kan krijgen zonder dat er 'druk' achter zit en ga hier maar 's beginnen! Thanks!
Ja doei.
pi_113356257
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 11:41 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ah, dat is handig ! Bedankt voor 't delen van deze link! Wil toch als ik dit jaar de tijd heb gaan kijken of ik met zelfstudie wat wiskunde door kan krijgen zonder dat er 'druk' achter zit en ga hier maar 's beginnen! Thanks!
Die man legt het echt fan-tas-tisch uit :Y
pi_113358540
Ik weet niet of dat je er iets aan hebt, maar ik heb pasgeleden een toets gemaakt bij een andere universiteit waar je exact dezelfde stof moest doornemen.

De toets werd daar eigenlijk alleen gezien als een formaliteit en stelde dus ook niet zo veel voor.

Het boek dat werd aangeraden was - Wiskunde voor statistiek (Franken, W.M. & Bouts)
Zo'n beetje elke bibliotheek heeft dat boek wel ;)
pi_113358873
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 12:44 schreef Safaris het volgende:
Ik weet niet of dat je er iets aan hebt, maar ik heb pasgeleden een toets gemaakt bij een andere universiteit waar je exact dezelfde stof moest doornemen.

De toets werd daar eigenlijk alleen gezien als een formaliteit en stelde dus ook niet zo veel voor.

Het boek dat werd aangeraden was - Wiskunde voor statistiek (Franken, W.M. & Bouts)
Zo'n beetje elke bibliotheek heeft dat boek wel ;)
Alle hulp is welkom! Ik heb woensdag aanstaande de toets. Ik begin um te knijpen.. |:(
Ik heb het boekWiskunde voor statistiek, een voorbereiding. (Zoals aangeraden door de uni)

Ik hoop dat de VU de toets ook niet te zwaar tilt, dus gewoon wat vergelijkingen en machtsverheffen zou fijn zijn 8-)
pi_113365755
Motorbloempje, Khanacademy is ook een prima website voor jou.
#NoDAPL
pi_113368219
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 15:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Motorbloempje, Khanacademy is ook een prima website voor jou.
Bram, kan jij mij een tip geven war ik een simpele, trage uitleg kan krijgen over logaritmen? De essentie snap ik, verder kom ik (nog) niet. Het kwartje moet even vallen dan ga ik als een speer.
pi_113370550
Zoals ik al zei: de website khanacademy.
http://www.khanacademy.org/math/algebra/logarithms
Wie het na zijn filmpjes te hebben bekeken nog niet begrijpt zal het nooit begrijpen.

De basis van logaritmes is heel erg simpel, een logaritme van een bepaald getal is de exponent waarmee je het grondtal moet vermenigvuldigen om dat getal te krijgen.
Bij 10^3 is 10 het grondtal en 3 de exponent.
Bij een logaritme bepaal je zelf welk grondtaal je kiest, normaal gesproken wordt er gekozen voor 10 (rekent gemakkelijk) of de constante e (zeer belangrijk in de wiskunde).
Zo kan ik de logaritme van het getal 16 nemen en hierbij als grondtal 4 kiezen en ik kan die logaritme van het getal 16 nemen en hierbij als grondtal 2 kiezen. In het eerste geval is het antwoord 2, in het tweede geval is het antwoord 4 want 4^2 = 16 en 2^4 = 16.
Als je hierop voortborduurt dan krijg je nog wat ingewikkeldere formuletjes maar die kan je allemaal zelf afleiden als je dit principe goed begrijpt.

Ik zie het als volgt. Het vermenigvuldigen is het herhaaldelijk optellen (x+x+x+x+...), het machtsverheffen is het herhaaldelijk vermenigvuldigen (x*x*x*x*x*...). Zoals het delen de inverse operatie is van het vermenigvuldigen is het nemen van een logarithme de inverse operatie van het machtsverheffen.
8*x = 40 => x = 5
10^x = 1000 => x = 3
Dit is geen officiėle uitleg uit het boekje, het is hoe ik er tegenaan kijk.

Kijk naar die filmpjes en maak oefeningen! Je zal het rap genoeg leren. Wiskunde heeft niet voor niets het woordsdeel kunde. Het is een vaardigheid die je onder de knie moet krijgen en dat doe je door veel te oefenen met kale (geen lulverhaaltje eromheen) sommen.

[ Bericht 28% gewijzigd door Bram_van_Loon op 25-06-2012 16:47:26 ]
#NoDAPL
  maandag 25 juni 2012 @ 18:05:26 #30
306949 dude1986
Always bored...
pi_113374910
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 11:16 schreef boswandeling83 het volgende:

[..]

Ah bedankt voor je reactie!! Ja die heb ik inderdaad doorgespit. En hoe bedoel je makkelijk? Hahaha! Vergelijkingen en ongelijkheden heb ik nu wel door *O* . Waar ik tegen aan loop zijn de logaritmen :') . Heb gewoon te weinig tijd. Weet je nog wat ze vroegen? Dus wat ik sowieso echt ff moet kennen?

Thanks man! :)
Weet niet meer precies, maar elk hoofdstuk wordt getoetst en het de opgaven leken echt gewoon op de opgaven uit het boek.

succes iig
pi_113387157
In dat geval gebruik je dus het beste het boek als basis en Khanacademy om iets op te zoeken wanneer het boek voor jou onvoldoende duidelijk is.
Het is toch niet dat je voor je opleiding wiskunde nodig gaat hebben. Alleen een beetje statistiek.
#NoDAPL
pi_113471116
Hallo boswandeling,

Vroeg me af hoe je toets vandaag is gegaan. Ik heb hem zaterdag... Was het moeilijk? Was het te doen? Waar moet ik rekening mee houden?

Alvast bedankt voor een reactie!
Loving it....
pi_113522812
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 18:22 schreef martinishaken het volgende:
Hallo boswandeling,

Vroeg me af hoe je toets vandaag is gegaan. Ik heb hem zaterdag... Was het moeilijk? Was het te doen? Waar moet ik rekening mee houden?

Alvast bedankt voor een reactie!
Hello!

Al met al viel het reuze mee.
In totaal 124 punten te halen, ik gok er minstens 75 te hebben. :{

Waar ik weinig tijd aan heb besteed zijn de grafieken. Leer die te beheersen. Zo ook de breuken en het machtsverheffen. Snap hoe het in elkaar steekt. Logaritmen, 2 vragen, easy. En er waren ook vragen als bereken hoeveel procent dit en dat. Dus: oud-nieuw/oud kennen! Notaties: vereniging en doorsnede, ken ze!

Verder goed te doen dus en veel succes!
Ik hoor over max twee weken of het genoeg was... kan nog alle kanten op denk ik. Afhankelijk van normering.
pi_113522934
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 18:05 schreef dude1986 het volgende:

[..]

Weet niet meer precies, maar elk hoofdstuk wordt getoetst en het de opgaven leken echt gewoon op de opgaven uit het boek.

succes iig
Nou, heb het overleefd hoor. Viel inderdaad mee. 75 van de 124 punten sowieso. Zou een 6 zijn, maar ik ken de normering niet... Nu 2 weken in spanning wachten -O-
pi_113523117
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 19:05 schreef boswandeling83 het volgende:

[..]

Nou, heb het overleefd hoor. Viel inderdaad mee. 75 van de 124 punten sowieso. Zou een 6 zijn, maar ik ken de normering niet... Nu 2 weken in spanning wachten -O-
Dat is dan wel een veel andere toets dan dat ik heb gehad, ik kreeg nog niet eens 20 vragen.
Die vervolgens met de losse pols in een minuutje of 2 werden nagekeken :{
pi_113528777
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 19:10 schreef Safaris het volgende:

[..]

Dat is dan wel een veel andere toets dan dat ik heb gehad, ik kreeg nog niet eens 20 vragen.
Die vervolgens met de losse pols in een minuutje of 2 werden nagekeken :{
Hmmz, ok.. dat is wel heel wat anders ja :Y

Maar wie niet waagt, wie niet wint! Nog even duimen.. ^O^
pi_113532698
Thanks voor de update!

Heb hem zaterdag, dus ga morgen nog even hard leren... Hoe was statistiek? Lastig? Dat vind ik namelijk wel erg moeilijk...

Thanks voor de geruststelling!
Loving it....
pi_113532854
Hoe moet je de antwoorden trouwens invullen? Is het meerkeuze?

Vraag misschien beetje veel, maar toch handig om te weten :P
Loving it....
pi_113537121
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 21:57 schreef martinishaken het volgende:

Wiskunde, geen meerkeuze. Eigenlijk wel veel algebra. Succes!
  donderdag 28 juni 2012 @ 23:09:33 #40
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_113537428
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 00:34 schreef Adelovici het volgende:

[..]

tja, sociale wetenschappen he daar heb je niet de moeilijkste wiskunde voor nodig breinkonijn.
Vooral statistiek
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_113538054
Boswandeling, hoe je met percentages moet rekenen kan je uit je hoofd leren maar het is veel gemakkelijker als je ervoor zorgt dat je het begrijpt. Dat geldt ook vaak voor wiskunde.
#NoDAPL
pi_113545047
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 23:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Boswandeling, hoe je met percentages moet rekenen kan je uit je hoofd leren maar het is veel gemakkelijker als je ervoor zorgt dat je het begrijpt. Dat geldt ook vaak voor wiskunde.
Ik begrijp het zeker, no worries. Maar niet iedereen kent de simpele manier om percentages te berekenen en dat is toch wel wat ze verwachten. Vandaar de toelichting :Y
pi_113590996
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 21:57 schreef martinishaken het volgende:

Hoe is het gegaan?? Had je ook op de VU of een andere uni?
pi_113694893
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 13:15 schreef boswandeling83 het volgende:

[..]

Hoe is het gegaan?? Had je ook op de VU of een andere uni?
Nou nou nou? Erg benieuwd :Y
Voor welke opleiding trouwens?
pi_113747390
Sorry, was even niet bereikbaar!

Ben zeer benieuwd... Geen idee hoeveel punten ik heb gehaald, dat stond nergens... Heb het denk ik wel gehaald, of net niet...

Was ook op de VU ja... Voor opleiding communicatiewetenschappen! Jij?
Loving it....
pi_113770808
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 02:26 schreef martinishaken het volgende:
Sorry, was even niet bereikbaar!

Ben zeer benieuwd... Geen idee hoeveel punten ik heb gehaald, dat stond nergens... Heb het denk ik wel gehaald, of net niet...

Was ook op de VU ja... Voor opleiding communicatiewetenschappen! Jij?
Ik voor politicologie. En heb nog geen uitslag, nu een week voorbij, oei wat spannend!
pi_114190183
Toets gehaald *O*
pi_114527760
Wat mij betreft mag hier een slotje op, ik start een nieuw topic over keuze tussen politicologie en bestuurskunde. Bedankt voor de reacties :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')