Klopt inderdaad!quote:Op woensdag 11 juli 2012 23:24 schreef skrn het volgende:
Werkgever mag best twee maanden van te voren laten weten of je mag blijven. Ik heb ook een jaarcontract en die loopt op 1 oktober af. Het is heel simpel voor mij: niet twee maanden van te voren laten weten betekent dat ik sollicitaties ga lopen. En ik zal ze dat zeggen.
Een sollicitatieprocedure duurt gewoon al twee maanden.
Dankjewel!quote:

Ik begrijp best wanneer het negatief is dat ze het niet direct vertellen.quote:Op donderdag 12 juli 2012 07:45 schreef rapelsen het volgende:
Bij ons hebben ze ook de regel dat ze het minimaal een maand vantevoren laten weten. In sommige gevallen hebben ze het ook 3 maanden vantevoren laten weten.

Ik ken natuurlijk de positie niet van TS. Maar wat ik wel geleerd heb is dat het vaak company policy is om niet te snel aan te geven dat een contract niet verlengt wordt, want op het moment dat je dit doet is de werknemer al snel een stuk minder gemotiveerd, niet iedereen, maar over het algemeen gezien nu eenmaal wel. En dat is logisch, de werknemer moet gaan rondkijken voor andere opties en zal derhalve daar zijn energie liever in willen steken.quote:Op donderdag 12 juli 2012 19:26 schreef Rubin22 het volgende:
En de leidinggevende van jou leidinggevende? Zou echt nar de hogere hand gaan..
Ga wel alvast rondkijken voor de zekerheid.

Maar is er dan een vastgestelde tijd om een medewerker in te lichten over zijn contract dat niet verlengd wordt? Neem aan dat je daar een goede balans tussen moet vinden. Werknemer moet wel weer nieuw werk vinden, als deze dan te laat wordt geinformeerd, kan medewerker dan eventuele schadevergoeding of iets dergelijks krijgen ofzo?quote:Op donderdag 12 juli 2012 19:33 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ik ken natuurlijk de positie niet van TS. Maar wat ik wel geleerd heb is dat het vaak company policy is om niet te snel aan te geven dat een contract niet verlengt wordt, want op het moment dat je dit doet is de werknemer al snel een stuk minder gemotiveerd, niet iedereen, maar over het algemeen gezien nu eenmaal wel. En dat is logisch, de werknemer moet gaan rondkijken voor andere opties en zal derhalve daar zijn energie liever in willen steken.

Bij dergelijke (half)jaarcontracten is de contract termijn vastgesteld, na 6/12 maanden eindigt deze van rechtswege, wanneer er geen verlenging plaatsvindt is het contract afgelopen. Wanneer er niets wordt gezegd en de medewerker blijft er werken dan wordt het contract in principe met dezelfde termijn stilzwijgend verlengt, tenzij dit een 4de tijdelijk contract is, want in dat laatste geval heb je als werknemer automatisch recht op een vast contract.quote:Op donderdag 12 juli 2012 19:40 schreef Rubin22 het volgende:
[..]
Maar is er dan een vastgestelde tijd om een medewerker in te lichten over zijn contract dat niet verlengd wordt? Neem aan dat je daar een goede balans tussen moet vinden. Werknemer moet wel weer nieuw werk vinden, als deze dan te laat wordt geinformeerd, kan medewerker dan eventuele schadevergoeding of iets dergelijks krijgen ofzo?

Klopt ja eigenlijk heb ik weinig om op te staan.quote:Op donderdag 12 juli 2012 21:33 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Bij dergelijke (half)jaarcontracten is de contract termijn vastgesteld, na 6/12 maanden eindigt deze van rechtswege, wanneer er geen verlenging plaatsvindt is het contract afgelopen. Wanneer er niets wordt gezegd en de medewerker blijft er werken dan wordt het contract in principe met dezelfde termijn stilzwijgend verlengt, tenzij dit een 4de tijdelijk contract is, want in dat laatste geval heb je als werknemer automatisch recht op een vast contract.
Een voordeel van de werkgever bij dergelijke contracten is dat deze na de gestelde termijn betrekkelijk eenvoudig van de werknemer af kan, al moet wel de contractduur na de proeftijd aangehouden worden, eerder de medewerker ontslaan als deze toch niet voldoet is niet mogelijk, de toegang kan wel ontzegd worden, er zal moeten worden doorbetaald. Uitzonderingen zijn er dan alleen bij ontslag bij dwingende reden. (Diefstal, bedreiging of fysiek geweld).

|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |