abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 juni 2012 @ 17:22:37 #1
370659 Elvenpath
Live life to its fullest
pi_112388340
Beste fokkers:

In mijn vrije tijd filosofeer ik graag over het leven. Zo dacht ik laatst na over het concept ‘iemand vermoorden’. Volgens de wet is het verboden om iemand te vermoorden en ik ben het hier deels mee eens. Ik vind het fout om zomaar iemand te vermoorden voor geld, drugs of voor de kick. Maar als de boekenwurm die ik ben las ik laatst het boek ‘levenslang’. Het is een waargebeurd verhaal waarin een vrouw vanaf haar 9e tot aan haar 18e seksueel is misbruikt en mishandeld door haar vader. Als ze achttien is vermoord ze uiteindelijk haar vader in diens slaap.
Hier in Nederland was er verleden jaar ook een verhaal over een jongen die zijn moeder doodsloeg met een hockeystick. Zijn moeder had hem en zijn zus jarenlang mishandeld. De vader stond erbij en keek ernaar. Niemand in de omgeving greep in en de zus emigreerde naar Australië. Hier op fok werd de jongen verrot gescholden en overal in het land zei men dat dit soort types opgehangen moesten worden. Ik kon echter wel met de jongen meevoelen.

Ik vind het ergens wel ‘eigen schuld dikke bult’ als een ouder zijn eigen kinderen mishandeld dat de kinderen diegene dan vermoorden. Zeker als meerdere mensen van de mishandelingen afwisten maar niet ingrepen. Hetzelfde denk ik als een man de kinderen mishandeld en de vrouw vermoord haar man hierom.
Ik begrijp dat het een vrij extreme uitspraak is maar 99% van de kinderverkrachters weet dat het fout is wat ze doen. Ze doen het alsnog maar houden het wel verborgen. Dus is het niet juist als slachtoffers het recht in eigen handen nemen? (en ja ik weet dat de lijn tussen ‘wat is een goede reden om vermoord te worden en wat niet erg dun zal zijn).

Hoe denken jullie hierover? Is moorden altijd fout?
pi_112388523
ja, het is altijd fout. Je moet gewoon naar de politie gaan.
  zondag 3 juni 2012 @ 17:28:38 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_112388588
Ik snap wel waarom sommige mensen het doen, maar goedkeuren gaat me weer te ver.
pi_112388649
Goedkeuren zou ik het niet, want dan bevind je je op een hellend vlak. Het moet wel bestraft worden, maar ik vind moord niet in alle gevallen moreel verkeerd.
pi_112388710
Nah, moord is nooit te rechtvaardigen. Ik denk wel dat dat soms lijkt, maar er zijn altijd andere manieren om 'wraak' te nemen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_112388740
Ja, moorden is altijd fout, maar het is mooi dat bepaalde mensen vermoord worden.

Probleem is echter wat je met de slachtoffers doet die gemoord hebben...
pi_112388872
quote:
2s.gif Op zondag 3 juni 2012 17:27 schreef AppelCake het volgende:
ja, het is altijd fout. Je moet gewoon naar de politie gaan.
Na jarenlange geestelijke en lichamelijke mishandeling kan ik me heel goed indenken dat een geweldsmonopolie voor de staat niet direct onderdeel uitmaakt van iemands normen- en waardenstelsel. Daarbij denk ik dat moord in de gegeven voorbeelden ook de enige uitweg was, dus wat dat betreft ben ik het wel met TS eens.
pi_112388905
quote:
14s.gif Op zondag 3 juni 2012 17:35 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Na jarenlange geestelijke en lichamelijke mishandeling kan ik me heel goed indenken dat een geweldsmonopolie voor de staat niet direct onderdeel uitmaakt van iemands normen- en waardenstelsel. Daarbij denk ik dat moord in de gegeven voorbeelden ook de enige uitweg was, dus wat dat betreft ben ik het wel met TS eens.
Als moord de enige uitweg is, zou ik het eerder 'zelfverdediging' noemen dan moord :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zondag 3 juni 2012 @ 17:38:26 #9
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_112388964

[ Bericht 100% gewijzigd door Waaghals op 03-06-2012 17:38:59 ]
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
  zondag 3 juni 2012 @ 17:38:39 #10
152921 Filatelistfetisjist
Met pensioen :-)
pi_112388974
quote:
2s.gif Op zondag 3 juni 2012 17:36 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Als moord de enige uitweg is, zou ik het eerder 'zelfverdediging' noemen dan moord :)
Ook goed. Moord uit zelfverdediging, al dan niet gepland, lijkt mij gerechtvaardigd.
pi_112389021
quote:
14s.gif Op zondag 3 juni 2012 17:38 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Ook goed. Moord uit zelfverdediging, al dan niet gepland, lijkt mij gerechtvaardigd.
En dat wordt door de staat meestal ook niet bestraft, als het goed is.

Maar dan is het meer doodslag, dood door schuld oid.
  zondag 3 juni 2012 @ 17:41:46 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_112389104
Linkje naar het topic waarin de knul die z'n moeder met een hockeystick vermoordde verrot gescholden wordt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_112389105
quote:
14s.gif Op zondag 3 juni 2012 17:38 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Mij ook. En in gerechtvaardigde gevallen kent de wet ook een rechtvaardigingsgrond ;)
pi_112389198
quote:
2s.gif Op zondag 3 juni 2012 17:36 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Inderdaad.
pi_112389218
Nee, het is niet altijd fout. Sommige mensen kunnen beter niet bestaan.
pi_112389230
In principe keur ik moorden af. Maar kan me voorstellen dat als iemand zoals in de openingspost jarenlang mishandeld is de stoppen wel eens een keer kunnen doorslaan. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat als ik kinderen zou hebben en er zou 1 misbruikt worden en de dader gaat vrijuit vanwege gebrek aan bewijs dat ik dan ook wel in staat zou zijn om even eigen rechter te spelen.
Maar goed is het natuurlijk niet.
pi_112389442
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 17:45 schreef Ziba het volgende:
Het probleem hierbij - net zoals bij de doodstraf - is dat er grenzen gaan gesteld worden. Mensen en grenzen gaan niet goed samen.
pi_112389490
quote:
1s.gif Op zondag 3 juni 2012 17:51 schreef zarGon het volgende:

[..]

Het probleem hierbij - net zoals bij de doodstraf - is dat er grenzen gaan gesteld worden. Mensen en grenzen gaan niet goed samen.
Duidelijk bepaalbare grenzen wel. Vage grenzen niet. En dit zal een vage grens worden.
pi_112389492
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 17:30 schreef -Strawberry- het volgende:
Goedkeuren zou ik het niet, want dan bevind je je op een hellend vlak. Het moet wel bestraft worden, maar ik vind moord niet in alle gevallen moreel verkeerd.
Je spreekt jezelf tegen..?
Rustig aan.
pi_112389507
Maar dan heb je mensen die dierenmoord ook moord vinden. Moeten we dan toelaten dat die mensen, mensen die bij een slachthuis werken gaan vermoorden? Aan gezien moord dan moord rechtvaardigt?
pi_112389519
quote:
7s.gif Op zondag 3 juni 2012 17:39 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

En dat wordt door de staat meestal ook niet bestraft, als het goed is.

Maar dan is het meer doodslag, dood door schuld oid.
Moord is met voorbedachte rade.... Doodslag is anders.
Rustig aan.
pi_112389532
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 17:52 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf tegen..?
het is een vrouw. :+
pi_112389536
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 17:45 schreef Ziba het volgende:
Helemaal mee eens :)
Rustig aan.
pi_112389562
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 17:53 schreef hlmllp het volgende:

[..]

het is een vrouw. :+
Maar het is niet zomaar een vrouw.
Rustig aan.
  zondag 3 juni 2012 @ 17:54:04 #25
370341 AldoTheApache
Ezelltekstje