Na jarenlange geestelijke en lichamelijke mishandeling kan ik me heel goed indenken dat een geweldsmonopolie voor de staat niet direct onderdeel uitmaakt van iemands normen- en waardenstelsel. Daarbij denk ik dat moord in de gegeven voorbeelden ook de enige uitweg was, dus wat dat betreft ben ik het wel met TS eens.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:27 schreef AppelCake het volgende:
ja, het is altijd fout. Je moet gewoon naar de politie gaan.
Als moord de enige uitweg is, zou ik het eerder 'zelfverdediging' noemen dan moordquote:Op zondag 3 juni 2012 17:35 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Na jarenlange geestelijke en lichamelijke mishandeling kan ik me heel goed indenken dat een geweldsmonopolie voor de staat niet direct onderdeel uitmaakt van iemands normen- en waardenstelsel. Daarbij denk ik dat moord in de gegeven voorbeelden ook de enige uitweg was, dus wat dat betreft ben ik het wel met TS eens.
Ook goed. Moord uit zelfverdediging, al dan niet gepland, lijkt mij gerechtvaardigd.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Als moord de enige uitweg is, zou ik het eerder 'zelfverdediging' noemen dan moord
En dat wordt door de staat meestal ook niet bestraft, als het goed is.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:38 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Ook goed. Moord uit zelfverdediging, al dan niet gepland, lijkt mij gerechtvaardigd.
Mij ook. En in gerechtvaardigde gevallen kent de wet ook een rechtvaardigingsgrondquote:Op zondag 3 juni 2012 17:38 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Ook goed. Moord uit zelfverdediging, al dan niet gepland, lijkt mij gerechtvaardigd.
Inderdaad.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Als moord de enige uitweg is, zou ik het eerder 'zelfverdediging' noemen dan moord
Het probleem hierbij - net zoals bij de doodstraf - is dat er grenzen gaan gesteld worden. Mensen en grenzen gaan niet goed samen.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:45 schreef Ziba het volgende:
Nee, het is niet altijd fout. Sommige mensen kunnen beter niet bestaan.
Duidelijk bepaalbare grenzen wel. Vage grenzen niet. En dit zal een vage grens worden.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:51 schreef zarGon het volgende:
[..]
Het probleem hierbij - net zoals bij de doodstraf - is dat er grenzen gaan gesteld worden. Mensen en grenzen gaan niet goed samen.
Je spreekt jezelf tegen..?quote:Op zondag 3 juni 2012 17:30 schreef -Strawberry- het volgende:
Goedkeuren zou ik het niet, want dan bevind je je op een hellend vlak. Het moet wel bestraft worden, maar ik vind moord niet in alle gevallen moreel verkeerd.
Moord is met voorbedachte rade.... Doodslag is anders.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:39 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
En dat wordt door de staat meestal ook niet bestraft, als het goed is.
Maar dan is het meer doodslag, dood door schuld oid.
Helemaal mee eensquote:Op zondag 3 juni 2012 17:45 schreef Ziba het volgende:
Nee, het is niet altijd fout. Sommige mensen kunnen beter niet bestaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |